AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #1 Skrevet 29. august 2013 Registrerer at helsesøster og skobutikk anbefaler at vi kjøper nye sko til småbarna våre. Hvorfor selges så enormt mye brukte sko da? på finn, facebook osv. Hvor viktig er det å følge rådene til helsesøster og skobutikk kontra å spare noen hundrelapper og bruke de på annet? Ingen kritikk av verken den ene eller andre. Jeg bare lurer Anonymous poster hash: e7cab...737
Gjest pysepusen Skrevet 29. august 2013 #2 Skrevet 29. august 2013 Nye sko. Brukte skosåler er formet av den forrige brukeren. Dette kan være uheldig. Spar heller penger på andre utgifter. 3
Mafalda Skrevet 29. august 2013 #3 Skrevet 29. august 2013 Tror du ikke det er mange bomkjøp, da, av det som er til salgs? Poden har prøvegått tre ganger og de er og blir for trange, for eksempel? Bare gjetter, for velbrukte sko må det (forhåpentligvis) være et dårlig marked for. Eller pensko som nesten ikke er brukt. Jeg ville aldri kjøpt godt brukte sko til barna, men lar de arve støvler, pensko, skisko osv som er lite brukt. Det er jo først når skoen har formet seg etter foten at det kan bli skader på føttene til den som overtar. 3
Trollmortil3 Skrevet 29. august 2013 #4 Skrevet 29. august 2013 (endret) Jeg har hørt at iallefall før de er 5 år er det veldig viktig å ikke bruke brukte sko. Gummistøvler går greit siden de ikke former seg. Det er fordi andre barna har formet skoa etter sin fot, og når da et nytt barn så passer det ikke til barnet. Beina til barna er veldig myke, så det er uheldig å bruke sko som er formet et annens barn fot. Måtte bare tilføye. I den alderen er det også viktig at skoene er bygd opp på innsiden, og at de ikke er for harde såler eller for myke. Søstern hadde en sønn som måtte ha skikkelige gode sko pga føttene hans, og fysioterapauten hadde sagt den gangen at det var like viktig for alle barn under 5 år. Endret 29. august 2013 av Trollmortil3
Gjest Magdalene Skrevet 29. august 2013 #5 Skrevet 29. august 2013 Kjøper ikke brukte sko til barna mine (eller meg selv), men i følge mange her på KG er jeg både hysterisk og fisefin fordi jeg bruker mye penger på skikkelige, nye sko. Pensko som er brukt et par ganger kan fint arves eller kjøpes brukt, men ikke vanlige sko. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #6 Skrevet 29. august 2013 Nye sko, når det er snakk om f.eks støvler og joggesko som brukes mye. Gummistøvler eller sandaler som er brukt et par ganger kan jeg godt arve eller kjøpe brukt, og pensko som gjerne bare brukes et par ganger i året. Men jeg kjøper aldri før jeg har sett de og prøvd de på. Barn har forskjellige føtter og skomerkene er forskjellige - noen er smalere enn andre f.eks. Det er jo ikke bare at de former seg som kan være feil. Men om det er sko som er brukt en del, så vil sålen under slites, og den slites forskjellig fra person til person. Og de kan være slitt eller har "usynlige" sprekker eller hull - kjedelig å finne ut det etter første regnværsdag i barnehagen. For meg selv og barna, så sparer jeg ikke på sko eller ytterklær. Men kan fint kjøpe annet både brukt og usett. så det går vel opp i opp for min del. Anonymous poster hash: 04b91...e1c 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #7 Skrevet 29. august 2013 Og at det selges mye brukt er vel fordi folk ikke vet/bryr seg/tror på rådene som kommer. Det selges jo masse gamle og brukte bilstoler også, og det er i hvertfall ikke anbefalt. Anonymous poster hash: 04b91...e1c 4
ms. Perfect Skrevet 30. august 2013 #8 Skrevet 30. august 2013 Helt klart nye sko til ungene. Men det er stor forskjell på brukssko som joggesko og slikt, og et par finsko, skisko o.l. som ikke blir brukt og slitt på samme måten. Samtidig så er det bedre med et par brukte joggesko i riktig str., enn å måtte gå i et par som er to nr for små. Hver og en må vurdere sitt behov. Det er kanskje ikke så ille å ha et par brukte sko i reserve.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #10 Skrevet 30. august 2013 Er skoen god som ny på utsiden, så kan en bytte ut sålen inni med en ny en, slik at den nye foten får litt mer å forme seg på Det hjelper i hvert fall på, det er faktisk ikke alle som har råd å kjøpe nye Viking goretex sko til 749,- til hvert barn Men lar ikke barna arve slitne og utgåtte sko. Da er det i så tilfelle som "ruskesko" som ikke blir så mye brukt. Anonymous poster hash: 6e1db...538
Erica❤ Skrevet 30. august 2013 #11 Skrevet 30. august 2013 Datteren min på 13 bruker de gammle skoene til brødrene(1gang i uka hvis de passer med klærne eller noe sånnt), med ny såle. Pensko har vi altid arvet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå