AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #41 Skrevet 1. september 2013 Jeg gir faen, så får det være opp til dere å gjøre forandringer som skaffer dere mindre ulemper med å håndtere meg. Dette er vel også holdningen til 90% av syklister og understreker hele poenget med denne tråden. Anonymous poster hash: ad289...c0b 1
frøkna Skrevet 1. september 2013 #42 Skrevet 1. september 2013 Så du innrømmer altså at du er dum. Det er det du sier, ikke sant? Ettersom syklister er som folk flest, akkurat like ego, hverken mer eller mindre, så er ikke oppgaven så vanskelig. Det er bare å tenke seg til et par grunner til hvorfor veibanen er mer behagelig enn GANG og sykkelveien (til tross for alle bilistdrittsekkene som ferdes der), sykle slalom mellom unger, måtte bremse ned foran en halv million trange og uoversiktlige svinger, havne på panseret der hvor sykkelveien avbrytes av en avkjørsel osv. Jeg har grisekjørt i trafikken hele livet. Jeg har studert i en megatrang europeisk storby, og sykler råere enn de råeste sykkelbudene, bunnyhopper opp og ned av store kantsteiner, bodd i alle de store norske byene, og det eneste stedet jeg har krasjet stygt, det var på sykkelvei!!!!!! Så FUCK YOU bilister. Jeg gjør det som passer MEG. Jeg skjønner ikke helt hvor i innlegget mitt du leste at jeg sier noe om at jeg er dum? Først når jeg leste det du svarte meg tenkte jeg du hadde svart på feil innlegg eller noe, for det er ganske sjelden folk svarer med med både caps lock OG fet skrift, ingen tvil om at du skriker for full hals der du sitter og er tøff i trynet bak pc- skjermen din. Det var ikke jeg som mobba deg på barneskolen, eller ikke ga deg nok ros som barn så ta sinnet ditt et annet sted. Gidder ikke svare deg en gang når reaksjonen din er som en 10- åring som blir motsagt og får hissyfit..! 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #43 Skrevet 1. september 2013 Syklistene er de som irriterer meg mest i hverdagen. De er ofte farlige for andre enn bilister også, har flere ganger vært nesten-ulykker hvor syklister er involvert. De sykler overalt og forventer at andre skal tilpasse seg dem. Anonymous poster hash: fde71...d85
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #44 Skrevet 3. september 2013 Har nettopp fått lappen, og jeg er allerede livredd for syklister. De skaper ofte en veldig farlig situasjon fordi de ligger nesten midt i veien. I oppoverbakke hvor de må tråkke på har jeg mange ganger når jeg øvelseskjærte ligget bak et helt turlag som peser seg oppover midt i kjørebanen. Ble livredd for å kjøre forbi, og en laaang hale av biler kom bak meg. Måtte kjøre inn til siden for å slippe forbi andre biler. Hørte de tutet på syklistene som ikke ville flytte seg. Har selv til nå vært syklist, og alltid syklet på fortauet, gått av å trillet syklen over fotovergangen også. Holder meg inne på søndager så jeg ikke må møte de torpedoene på veien. Anonymous poster hash: 5d6b7...c8e
¤Amygdala¤ Skrevet 5. september 2013 #45 Skrevet 5. september 2013 Jeg trodde det var kommet nye regler nå nylig, om at syklister nå har lov til å sykle over fotgjengerfelt? Mulig det er oppe i mitt hode. Uansett så er det helt ok at folk velger å sykle, men det er ikke greit å sykle flere i bredden, eller å sykle så midt i veibanen at man ikke har sjans til å komme seg forbi. Det hele går så mye greiere om man tar hensyn til hverandre, og det gjelder begge veier.
Gjest Peanut Skrevet 5. september 2013 #46 Skrevet 5. september 2013 (endret) Jeg trodde det var kommet nye regler nå nylig, om at syklister nå har lov til å sykle over fotgjengerfelt? Mulig det er oppe i mitt hode. Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for en syklist i gangfeltet, må man gå av sykkelen og trille den. http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips I dag så jeg faktisk én dame som trillet sykkelen over gangfeltet. Altfor mange sykler over uten å gå av og da gjerne på rødt, slik at man må bråbremse for ikke å kjøre på (hvem hadde fått skylden da forresten?) Jeg begynner å bli drittlei fordi det virker som at de syklistene som sykler over gangfeltet forventer at man som bilist har vikeplikt. Det burde vært et oppslag eller to hvor det sto at "bilister har ikke vikeplikt for syklister som sykler i gangfelt". Det jeg synes er verst er når foreldre med småbarn sykler over gangfeltet. Eventuelt også på rødt. Det kan jo faktisk skje at en bil/buss/lastebil/mc ikke klarer å stoppe. Endret 5. september 2013 av Peanut
¤Amygdala¤ Skrevet 5. september 2013 #47 Skrevet 5. september 2013 Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for en syklist i gangfeltet, må man gå av sykkelen og trille den. http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips I dag så jeg faktisk én dame som trillet sykkelen over gangfeltet. Altfor mange sykler over uten å gå av og da gjerne på rødt, slik at man må bråbremse for ikke å kjøre på (hvem hadde fått skylden da forresten?) Jeg begynner å bli drittlei fordi det virker som at de syklistene som sykler over gangfeltet forventer at man som bilist har vikeplikt. Det burde vært et oppslag eller to hvor det sto at "bilister har ikke vikeplikt for syklister som sykler i gangfelt". Det jeg synes er verst er når foreldre med småbarn sykler over gangfeltet. Eventuelt også på rødt. Det kan jo faktisk skje at en bil/buss/lastebil/mc ikke klarer å stoppe. Aha, det var slik det var. På eget ansvar, med andre ord. Jeg lurer også på hvem som hadde fått skylden om man kjørte på en syklist man ikke har vikeplikt for... Det er greit at det heter forkjørsrett, og ikke påkjørsrett, men mange syklister hiver seg lett ut i veien, og da kan det fort skje en ulykke...
erik. Skrevet 5. september 2013 #48 Skrevet 5. september 2013 virker som om folk får mindre og mindre respekt for trafikken! var på ferie i Norge for ikke så lenge siden og da var det noen barn som hoppet fremfor bilen!! de sto stille ventet på siden til jeg kom kjørende og sprang de og hoppet uti veien. Altså på gøy for og terge! en burde ha respekt for bilene, er ikke alle sjåfører som er like forsiktige. tenk om jeg gud forby, faktisk var litt uoppmerksom akkurat da! og det kunne jeg godt vert, når jeg så at disse folkene så bilen og flyttet seg godt inn på fortauet snakket jeg litt med min kone, i samme øyeblikk hoppet de ut i veien for og terge! dette var ikke veldig små barn tipper de var fra 8 til 11 år alle sammen sprang ut i veien og sto foran bilen. når en ser folk flytter seg er det lett for og endre oppmerksomhet. men det gjelder både syklister fotgjengere og andre biler. er mange som ikke eier respekt og ferdes i trafikken på en slik måte at andre MÅ ta mange hensyn til de. da tenker jeg særlig på unge gutter som kjører i 200 km i timen langs svingete veier. hadde det ikke vert for at andre bilister er oppmerksomme så har en en ulykke! tenk om disse ungdommene en gang møter en sjåfør som ikke klarer og rygge unna like fort da har en et virkelig krasj! tror mange burde være flinkere til og snakke om trafikk sikkerhet og oppførsel på veiene. kanskje er det enda mer sånn at folk føler seg udødlige bak rattet pga de har så bra bil. men mange får alvorlige nakkeskader i trafikken.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #49 Skrevet 14. september 2013 Jeg bor i en liten by som er sånn passe dårlig tilrettelagt for syklister. Jeg hater selv å sykle her, på grunn av høye fortauskanter og smale fortau. Så jeg skjønner at syklistene ofte foretrekker veien. Særlig i de lavere fartssonene får man bare lære seg å være litt tolerant. (Og toleransen må gå alle veier). Imidlertid er det EN situasjon jeg sliter med å skjønne - som kanskje en syklist kan hjelpe meg å oppklare? Ned mot byen er det en bratt, lang, og sterkt trafikkert bakke. På den ene siden er det et bredt, fint fortau. På vei nedover kan syklistene komme opp i svært høy fart - og da er det helt naturlig at de benytter veien. Det jeg ikke klarer å forstå er at mange insisterer på å sykle i veien OPPOVER samme bakke, når farten deres knapt overstiger vanlig gangfart. Hvorfor gjør de det? Om de i stedet benyttet fortauet hadde de spart bilistene for mye frustrasjon, og unngått noen farlige situasjoner... Anonymous poster hash: 74951...ea3 2
Keltern Skrevet 14. september 2013 #50 Skrevet 14. september 2013 Dette er løgn. Det er ikke holdningene mine som gir bilister et dårligere syn på syklister. Det er så enkelt som at når en bilist må vente 2 sekunder for lenge på veien, da ser hun rødt, og da er også du en drittsekk av rang, en skurk, en egoistisk psykopat som skulle vært sperret inne, og alle syklister skulle vært skutt og drept, og motivasjonen til syklister er bare å irritere bilister. Det har nok et navn innenfor psykologien. Det kalles bl.a bias. Du trenger ikke grisesykle for at bilister skal hate deg, og selv om du sykler pent, så vil du fint komme i farlige situasjoner, eller bruke dobbelt så lang tid til jobben som jeg gjør. Men om du grisesykler i vanlige klær og med langt hår, da viser forskning av bilene i hvert fall holder lengre avstand. Mennesker er primitive, og din syklister-skyld-i-sinte-bilister logikk holder ikke mål. Mennesker er bare egoistiske svin, og skal alltid skylde på andre enn seg selv. Jeg gir faen, så får det være opp til dere å gjøre forandringer som skaffer dere mindre ulemper med å håndtere meg. Du klarer fint det du ser ut til å ha gjort til din livs oppgave - å irritere andre. Forholder du deg forresten like dårlig til gående som til bilister i trafikken? I så fall håper jeg ikke du ender opp med å ta livet av noen. Du går så på tverke av alle regler og all sunn fornuft i trafikken at jeg nesten ønsker på deg et møte med en lastebil før du eventuelt skader noen selv. Det er i hvert fall fint lite som gjør meg så forbanna som folk som konsekvent drar gjennom på rødt lys og det bare på grunn av ren ignoranse. Tenk om alle syklister kunne forholdt seg følgende (utdrag fra Trygg Trafikk): "I gangfelt Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den. Sykling i kryss De fleste alvorlige sykkelulykker skjer ved kryssing. Det er derfor viktig for syklister å være ekstra oppmerksomme her. Du bør sørge for at andre trafikanter ser deg, og at du gir tydelige tegn på hva du har til hensikt å gjøre. Foran krysset kan du sykle forbi bilene på innsiden. Men pass på at bilisten har sett deg - og ikke plutselig svinger til høyre! Se også opp for møtende bilister som skal svinge til venstre. Forsikre deg om at disse har sett deg, og viker for deg. Skal du svinge til venstre bør du legge deg i venstre fil i god tid. Sykle slik at biler som skal rett frem ikke kan passere deg på venstresiden. Vik for møtende trafikk." 1
abcdefghi Skrevet 14. september 2013 #51 Skrevet 14. september 2013 Jeg bor i en liten by som er sånn passe dårlig tilrettelagt for syklister. Jeg hater selv å sykle her, på grunn av høye fortauskanter og smale fortau. Så jeg skjønner at syklistene ofte foretrekker veien. Særlig i de lavere fartssonene får man bare lære seg å være litt tolerant. (Og toleransen må gå alle veier). Imidlertid er det EN situasjon jeg sliter med å skjønne - som kanskje en syklist kan hjelpe meg å oppklare? Ned mot byen er det en bratt, lang, og sterkt trafikkert bakke. På den ene siden er det et bredt, fint fortau. På vei nedover kan syklistene komme opp i svært høy fart - og da er det helt naturlig at de benytter veien. Det jeg ikke klarer å forstå er at mange insisterer på å sykle i veien OPPOVER samme bakke, når farten deres knapt overstiger vanlig gangfart. Hvorfor gjør de det? Om de i stedet benyttet fortauet hadde de spart bilistene for mye frustrasjon, og unngått noen farlige situasjoner... Anonymous poster hash: 74951...ea3 Jeg tror jeg vet det. Det har å gjøre med en av få ting. - hvor lett det er å komme fra vei på gangvei og tilbake igjen. - hvor god standarden er på gangveien - hvor mange småunger og andre som benytter gangveien. Det er bare å se etter hva som gjør at gangveien ikke er like bra som vanlig vei, så finner man som regel svaret. Hadde folk vært litt mer opptatt av å finne svaret, og litt mindre overbevist om at det hjelper å lufte sin irritasjon, så hadde kanskje trafikken vært bedre tilrettelagt så syklister var mindre i veien for lettirriterte bilister.
abcdefghi Skrevet 14. september 2013 #52 Skrevet 14. september 2013 Dette er vel også holdningen til 90% av syklister og understreker hele poenget med denne tråden. Anonymous poster hash: ad289...c0b Hva er poenget med denne tråden? At molefonkne bilister klapper hverandre på skulderen? At det blir mer legitimt å kjøre ned syklister? At det blir ulovlig å sykle? At det blir 10x så mange politifolk i UP og høye straffer for syklister for alle mulige forseelser, gjerne med politivold? At prisen på lakkering av skader skal gå ned, så man kan snidde syklister med god samvittighet????
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #53 Skrevet 14. september 2013 Jeg tror jeg vet det. Det har å gjøre med en av få ting. - hvor lett det er å komme fra vei på gangvei og tilbake igjen. - hvor god standarden er på gangveien - hvor mange småunger og andre som benytter gangveien. Det er bare å se etter hva som gjør at gangveien ikke er like bra som vanlig vei, så finner man som regel svaret. Hadde folk vært litt mer opptatt av å finne svaret, og litt mindre overbevist om at det hjelper å lufte sin irritasjon, så hadde kanskje trafikken vært bedre tilrettelagt så syklister var mindre i veien for lettirriterte bilister. Den eneste plausible grunnen i dette tilfellet er vel egentlig at noen syklister vil måtte krysse veien på ett eller annet tidspunkt. (Avhengig av hvor langt de skal). Fortauet går kontinuerlig til høyt opp i byen. Personlig syns jeg det er mye frustrasjon å lesse over på de andre trafikantene. Veien oppover er til dels svingete og uoversiktelig, og det er ikke uvanlig med en hale på 15+ biler bak en syklist som peser seg oppover i 6 kilometer i timen... Når han da fint kunne syklet i samme tempo på fortauet på andre siden av veien blir jeg ørlite grann gretten. Fortauet er helt fint å sykle på oppover - noe de fleste syklistene heldigvis har forstått. Anonymous poster hash: 74951...ea3
abcdefghi Skrevet 14. september 2013 #54 Skrevet 14. september 2013 Personlig syns jeg det er mye frustrasjon å lesse over på de andre trafikantene. Men nå får du altså ikke gjort noe med at typen er ego. Og det er heller ikke slik at syklister sykler i veien for å lesse frustrasjon på deg. Syklister har ingen "fucke til for bilister" holdning, syklister har bare en holdning som er "meg først," og hvorfor skulle de ikke ha det. Syklister er som folk flest, de aller aller fleste kan sykle og bruker sykkel. Pendlere blir nok i større grad mer ego enn andre, fordi det ikke tar lang til å skjønne at trafikken er grusomt nådeløs, og å sykle sikksakk over særlig større avstander enn et par kilometer, det er uaktuelt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå