Gå til innhold

Hvor mange kontoer har dere, og hvilke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte litt på hva slags system folk her inne bruker for forskjellige kontoer i nettbanken... Vet jo at mange bruker én lønnskonto og én regningskonto, hvor de overfører et fast beløp som skal gå til regninger.

Men hva med bil-konto? Jeg vet jo at bilen koster 1000 kr i måneden, og båten 1000, men det er jo ikke faste utgifter som kommer i månedlige bolker. Lurte derfor på å opprette en bil/båt konto med betalingskort, slik at alle bil- og båtutgifter går ut på et eget kort og ikke fra lønnskontoen. Noen som har et slikt system?

Og hvor mange sparekontoer har dere? :hallo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har én brukskonto med kort til. Og så har jeg én langtidssparekonto, én kortidssparekonto (i hovedsak sparing til klær og utstyr barnet mitt trenger) og én regningskonto. Også BSU da, og en sparekonto som er sønnen min sine penger, selv om den står i mitt navn.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg får lønnen min inn på regningskonto uten kort. Så har jeg en konto der jeg setter inn et fast beløp som jeg har kort til.

Så har jeg en konto som jeg sparer fast månedlig beløp til ferie, en annen som jeg sparer til en buffer.

Så har jeg en konto der jeg setter av et fast beløp i måneden til regninger som kommer sjeldnere enn en gang pr måned, slik som abommenenter, medlemskap, NRK- avgift, forsikring, kommunale avgifter - etc.

Så har jeg en IPS konto sim det er fast månedelig trekk til.

Skrevet

Jeg har:

- Brukskonto (mine ikke-faste kostnader med kort)

- Regningskonto (buffer for regninger og uforutsette kostnader)

- Leilighetskonto (husleie og fellesutgifter med samboer)

- Kattekonto (buffer/mat/nødvendigheter for pus)

- Reise/fritid (ferie og hobby)

- Sparekonto

- BSU

:)

• Liker 1
Gjest Chloe87
Skrevet

Lønnskonto og høyrente/sparekonto.

Skrevet

Lønnskonto

Regningskonto

Felles kapitalkonto (som vi sparer 2000 kr i mnd fast på)

Egen sparekanto

Spareklubb konto for sønnen min.

Skrevet

Brukskonto

Regningskonto

Sparekonto

Skrevet

Jeg bruker to forskjellige banker. I den ene har jeg har en vanlig brukskonto hvor lønn kommer inn. I den andre banken har jeg også en brukskonto, som jeg bruker som korttidssparing. Så har jeg en høyrentekonto som jeg bruker som langtidssparing/buffer og en BSU. Har kort til begge brukskontoene. Alt jeg sparer til sønnen min går til en lukket konto som står i hans navn.

Skrevet

6 kontoer.

Skandiabanken:

Lønnskonto hvor lønn kommer inn, og så fordeles pengene til de forskjellige kontoene herifra.

Regningskonto hvor alle regninger betales fra.

Matkonto for penger som skal brukes til mat og husholdningsvarer.

Diversekonto for penger som skal brukes til klær, tannlege osv.

Brukskonto med bankkort. Her har jeg minst mulig penger og overfører fra de andre kontoene etter behov.

Santander:

Høyrentekonto for sparing.

Anonymous poster hash: 7b2f0...43b
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

- lønnskonto

- konto med visa-kort tilknyttet, som jeg bruker til å betale på nett og på reiser

- sparekonto

- regningskonto

- konto for damete utskeielser

• Liker 1
Skrevet

- Regningskonto

- Lønnskonto

- Sparekonto

- Byggekonto

- Mat- og bilkonto felles med samboer

Skrevet

jeg har brukskonto,sparekonto til meg og sparekonto til sønnen min

men har 0 kroner på sparekontoene .

Anonymous poster hash: 5a7be...c7e
Skrevet

Vi har ikke felles økonomi, men felles bil, så vi har omsider somlet oss til å lage en egen bilkonto. Har dog ikke betalingskort på den. Dermed har jeg:

- Lønnskonto/brukskonto med betalingskort, alle utgifter går ut herfra.

- Generell høyrentekonto til ubestemt sparing, men i praksis kommer nok det meste til å bli bolig-egenkapital

- BSU som fylles opp max hvert år

- Felles bil-sparekonto som vi setter inn 300 kr hver i måneden på. Drivstoff fyller vi fra brukskontoene våre når det passer - han kjører mer enn meg, så hvis hver av oss fyller når det trengs blir det ganske rettferdig, mens bilkontoen er til større verkstedregninger og eventuelt til nyere bil etterhvert. Overfører penger fra bilkonto til lønnskonto når det er aktuelt.

Skrevet

- Lønnskonto, også hvor regninger trekkes fra.

- Brukskonto, tilknyttet kort.

- Sparekonto

- BSU

Skrevet

Brukskonto og høyrentekonto.

Anonymous poster hash: 3cca7...e1f
Skrevet

Brukskonto

Regningskonto

Bufferkonto - sparekonto med 10 000kr på til enhver tid

Høyrentekonto

BSU 1.0

BSU 2.0

Skrevet

Vi er to.

Egne:

Brukskonto (med VISA-kort)

Lønn- og regningskonto (lønn inn, egne regninger ut)

Studielånskonto (setter av hver mnd)

Bufferkonto (60.000 per i dag - skal bare stå der)

Felles:
Matkonto (alt av dagligvarer + bensin)

Feriesparekonto

Felles regningskonto

Flelles bryllupskonto

Tror det var det hele. Vi absolutt anbefale et slikt system,og lag deg gjerne en bilkonto! Blir nok en på oss også etterhvert, per i dag tar sambo seg av bilvedlikehold da han er eneeier av bilen. Felles bilkjøp blir det neste år, så da blir det nok bilkonto også.

Skrevet

6 kontoer her :)

- Brukskonto (hvor lønna kommer inn)

- Husleiekonto (Dvs at penger til alt av faste utgifter, husleie, parkering, regninger osv havner her)

- Ferie/Buffer (Buffer/sparekonto - er det penger til overs går de hit.)

- Stipend (Legger av en sum til nedbet av stipend og lån)

- BSU

- Sparekonto (legger av penger til bil på denne, da det gjerne ofte er store og få utgifter på den :P )

Skrevet

Jeg har lønnskonto, regningskonto, sparekonto, reisekonto (egentlig en sparekonto som jeg sparer til reiser), sparekonto til barna.

Skrevet (endret)

- Bruks- og lønnskonto

- Høyrentekonto der all sparing går inn

- Husleiekonto

- BSU-konto

- BSU 2.0-konto

For å få mest mulig renter har jeg ikke delt opp sparekontoene mine. I sparekontoen min har jeg satt av penger til ferier, buffer, annen boligsparing i tillegg til BSU.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...