Gå til innhold

Samboerens tidligere elev, en trussel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren (han er 28 år gammel) er ungdomsskolelærer, og nå er det en av hans tidligere elever som har spurt om privatundervisning. Hun bor på et sted en times reise fra der vi bor, hvor samboerens familie har hus (som ingen nå bor i) og hvor han bodde for noen år siden. Han er der av og til i helgene, da dette jo er stedet han vokste opp, jeg er ikke derfra så det hender ofte jeg ikke er med.

Dette er jo en utrolig pen jente som nå er 17 år gammel og visstnok trenger hjelp med matematikken. Jeg har sett at han har skrevet med henne på facebook, uten at jeg vet om hva, men jeg har også sett i loggen at han har vært på siden hennes flere ganger, sjekket bilder av henne osv. Bør jeg være bekymret? Kun 17 år liksom, jeg vet ikke, men likevel. Jeg bør vel ikke tillate at hun kommer på besøk til ham når han er alene der, kan jeg forlange at han drar til henne mens foreldrene hennes er til stede? Men vet ikke hvordan jeg skal ta det opp.. Jeg vet jo at hun er begeistret for ham, for det sa moren hennes en gang vi traff henne, hun slet SÅÅ mye med matematikken før han ble læreren hennes visstnok, og så fikk hun det plutselig til pga ham, var så begeistret for ham.. men det var jo på det faglige planet liksom.

Synspunkter??

Anonymous poster hash: 98848...26c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ehm, jeg vet ikke hvordan reglene er , men det er da veldig suspekt at han drar en time unna for privat undervisning. Det er jo ikke vanlig at folk tar privat undervisning i dag.

Du kan jo kreve at han skal dra til henne, men du får nok aldri vite hvis de faktisk gjør det eller ikke. Kanskje du burde være med noen ganger når han har den "undervisningen" sin. Du kan jo fort se hva som er mellom de når du ser de sammen.

Anonymous poster hash: 08465...3a9
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle du forlange at han bare gir undervisning når foreldrene er der? Jeg bare ser for meg den kleine samtalen hvor foreldrene har planlagt å dra på handletur mens jenta har undervisning og han må nekte fordi du forlanger det.

Hvorfor gidder du å sjekke Facebook-loggen hans? Jeg har sjekket bilder av både jentene og guttene blant elevene mine på Facebook uten at det betyr at jeg er interessert i dem.

Anonymous poster hash: b9fb9...225
  • Liker 4
Skrevet

Mitt synspunkt som lærer er at det er uprofesjonelt av ham å treffe en elev på tomannshånd utenfor skolekontekst. Jeg synes også det er betenkelig at han har henne på facebook.

Mitt råd til deg er imidlertid: Han er lærer på ungdomsskolen. Du kan seriøst ikke gå rundt og være sjalu på elevene hans. Ja, de kan være både søte og pene, men de er (i alle fall slik jeg ser det), barn. Du kommer til å slite deg ut hvis du skal gå rundt og overvåke samboeren din, sjekke loggen og gi ham tillatelser til å treffe/ikke treffe elever.

Hvis du ikke kan stole på ham, er det enten noe med deg eller noe med ham. Er det noe med ham: Er han verdt det? Er det noe med deg: Vil du gjøre noe med det?

Anonymous poster hash: 090ca...f24
  • Liker 12
Skrevet

Mitt synspunkt som lærer er at det er uprofesjonelt av ham å treffe en elev på tomannshånd utenfor skolekontekst. Jeg synes også det er betenkelig at han har henne på facebook.

Mitt råd til deg er imidlertid: Han er lærer på ungdomsskolen. Du kan seriøst ikke gå rundt og være sjalu på elevene hans. Ja, de kan være både søte og pene, men de er (i alle fall slik jeg ser det), barn. Du kommer til å slite deg ut hvis du skal gå rundt og overvåke samboeren din, sjekke loggen og gi ham tillatelser til å treffe/ikke treffe elever.

Hvis du ikke kan stole på ham, er det enten noe med deg eller noe med ham. Er det noe med ham: Er han verdt det? Er det noe med deg: Vil du gjøre noe med det?

Kloke ord og gode råd! :)

Skrevet

Om det ikke gikk klart fram, så er det slik at det er litt over 2 år siden dette lærer/elev-forholdet opphørte.

• Liker 1
Skrevet

ehm, jeg vet ikke hvordan reglene er , men det er da veldig suspekt at han drar en time unna for privat undervisning.

Anonymous poster hash: 08465...3a9

Det er ikke bare for det han reiser, men når han er der uansett, liksom.

Skal jeg forlange å få bli med hver gang han reiser dit? Det er ikke alltid det passer, jeg skjønner at han vil være der av og til, men det er ikke noe unntatt ham som knytter meg til det stedet.

Skrevet

Jeg har sjekket bilder av både jentene og guttene blant elevene mine på Facebook uten at det betyr at jeg er interessert i dem.

Anonymous poster hash: b9fb9...225

Det er to år siden hun var eleven hans. Og det er snakk om flere ganger, og ikke bare oversiktsbilde, men inn på masse enkeltbilder. Nei, det er vel ikke så lurt, man sitter jo og lurer på hva han skal med å se på de bildene liksom..

Skrevet

Privat undervisning er i slaget som aldri før. Og hvis jeg hadde hatt en god mattelærer tidligere så kunne jeg fort ha tatt kontakt med ham igjen.

Jeg ser virkelig ikke problemet med dette.

Anonymous poster hash: ac671...291
  • Liker 1
Skrevet

Mitt råd til deg er imidlertid: Han er lærer på ungdomsskolen. Du kan seriøst ikke gå rundt og være sjalu på elevene hans. Ja, de kan være både søte og pene, men de er (i alle fall slik jeg ser det), barn.

Jeg skrev vel at hun er 17 år, går på vgs, og at han var læreren hennes på ungdomsskolen. Så hun er ikke noe barn lenger, da.

Skrevet

Det er ikke bare for det han reiser, men når han er der uansett, liksom.

Skal jeg forlange å få bli med hver gang han reiser dit? Det er ikke alltid det passer, jeg skjønner at han vil være der av og til, men det er ikke noe unntatt ham som knytter meg til det stedet.

Du kan jo ikke direkte overvåke han heller.

Er dette et feriested med fin natur, slik at det er naturlig at du også blir med og at dere 2 planlegger å gjøre noe sammen?

Undervisningen med jenta skulle være 1 time pr gang, var det slik?

Dersom han er negativ til forslaget om at du blir med, vel...

Skrevet

Privat undervisning er i slaget som aldri før. Og hvis jeg hadde hatt en god mattelærer tidligere så kunne jeg fort ha tatt kontakt med ham igjen.

Jeg ser virkelig ikke problemet med dette.

Anonymous poster hash: ac671...291

Nei.. Håper du har rett. Men det er jo en utrolig pen jente, og han har fortalt om flere tilfeller at elever har vært forelsket i ham, uten at han har gjort noe med det, altså. Men håper ikke det var henne han snakket om..

Skrevet

Du kan jo ikke direkte overvåke han heller.

Er dette et feriested med fin natur, slik at det er naturlig at du også blir med og at dere 2 planlegger å gjøre noe sammen?

Undervisningen med jenta skulle være 1 time pr gang, var det slik?

Dersom han er negativ til forslaget om at du blir med, vel...

Ja, det er jo en fin plass, og jeg har vært med flere ganger, det er ikke det altså.

Vet ikke detaljer om hvordan det blir med den privatundervisningen, antall timer osv. Det var en bekjent av oss som spurte ham om det når jeg var tilstede, derfor jeg vet om det, hun er søskenbarnet til denne jenta og han hjalp henne (hun vi traff) med matematikken da hun gikk på høyskolen. Han sa nå bare "ja, naturligvis, ikke noe problem det, jeg er jo ofte i huset på xxx i helgene", og i ettertid ser jeg at de (han og jenta) har chattet på facebook, uten at jeg har spurt noe om det.

Gjest mekamfeka
Skrevet

Her skal du få min mening, absolutt ingenting du kan gjøre bortsett fra å bare satse på det beste. Det at du ikke stoler på han i det hele tatt derimot er en annen sak, som du må eventuelt jobbe med eller slå opp.

Skrevet

Ja, det er jo en fin plass, og jeg har vært med flere ganger, det er ikke det altså.

Vet ikke detaljer om hvordan det blir med den privatundervisningen, antall timer osv. Det var en bekjent av oss som spurte ham om det når jeg var tilstede, derfor jeg vet om det, hun er søskenbarnet til denne jenta og han hjalp henne (hun vi traff) med matematikken da hun gikk på høyskolen. Han sa nå bare "ja, naturligvis, ikke noe problem det, jeg er jo ofte i huset på xxx i helgene", og i ettertid ser jeg at de (han og jenta) har chattet på facebook, uten at jeg har spurt noe om det.

Du får i hvertfall testet hvordan han reagerer på ditt forslag om å bli med når han og jenta skal dit, dersom du spør og blir med noen av gangene.

Det er mulig at han synes at det er rart om du plutselig oftere er interessert i å bli med til det stedet nå etter at han starter med privatundervisning med jenta, enn du var før. Kanskje han opplever det som at du skal overvåke han og jenta.

Og egentlig må du vel finne ut om du stoler på mannen din eller om du ikke stoler på han.

Jeg er betenkt over at hun er betatt i han og at de har chattet på FB.

Skrevet

Men det jeg lurer på er hva han gjør på dette stedet i helgene når du ikke er med, og det heller ikke bor noen der? Det hender en gang i blant at min onkel på 55 år tar seg en helg på hytta alene, mens tanta mi er hjemme, men det er da ikke vanlig blant folk under 30 år å gjøre det samme. Da bruker man nå å henge med venner og ta seg noen øl osv. i helgene.

Jeg hadde faktisk blitt veldig skeptisk til hele greia. Kan det være en mulighet for at han allerede har vært på henne?

Anonymous poster hash: 10c19...676

• Liker 2
Skrevet

Snok på facebooken hans da vel? hadde jeg iallefall gjort..

Skrevet

Jeg hadde reagert som deg TS, men jeg går for å være ganske mistenksom og engstelig av meg!! Hadde syntes det var ubehagelig at han skulle undervise en smellpen 17-åring på 2-mannshånd et sted jeg ikke j\hadde oversikten, og spesielt når han har vist stor interesse for bildene hennes på face.

Han har sikkert ingen lugubre hensikter, men det er vel greit å nevne for ham hva du føler og si at de antar at undervisningen skjer hjemme hos henne nr foreldrene er der? Og ja, jeg hadde nok vært troende til å bi med da han dro til dette stedet fremover! ;)

Anonymous poster hash: a0a4b...eba
Skrevet

Her skal du få min mening, absolutt ingenting du kan gjøre bortsett fra å bare satse på det beste. Det at du ikke stoler på han i det hele tatt derimot er en annen sak, som du må eventuelt jobbe med eller slå opp.

Jeg har aldri før følt meg i en situasjon hvor jeg ikke stoler på ham, men denne situasjonen blir litt vel spesiell synes jeg! Så det er vel mer det at jeg ikke stoler på den jenta der enn at jeg ikke stoler på ham..! Nei, jeg får vel bare anta/håpe at han "bare" er hennes store lærer-forbilde som hun har stor tillit til på en måte som er fullstendig fri for seksuelle følelser.

Skrevet

Jeg hadde reagert som deg TS, men jeg går for å være ganske mistenksom og engstelig av meg!! Hadde syntes det var ubehagelig at han skulle undervise en smellpen 17-åring på 2-mannshånd et sted jeg ikke j\hadde oversikten, og spesielt når han har vist stor interesse for bildene hennes på face.

Han har sikkert ingen lugubre hensikter, men det er vel greit å nevne for ham hva du føler og si at de antar at undervisningen skjer hjemme hos henne nr foreldrene er der? Og ja, jeg hadde nok vært troende til å bi med da han dro til dette stedet fremover! ;)

Anonymous poster hash: a0a4b...eba

Skal i hvert fall forsøke å være tilstede første gangen, hvis det da blir aktuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...