Gå til innhold

Har du flagg?

monja

Har du flagg?  

1 stemme

1. 1. Har du flagg?

• Ja, flaggstang
      3
    • Ja, balkongflagg
      22
    • Ja, både stang og balkonflagg
      2
    • Nei, men vil ha flaggstang/balkongflagg
      12
    • Nei, og klarer meg fint uten.....
      12

Anbefalte innlegg

Deg om det Malama, men å være så regelrytter at man henger seg opp i om folk henger opp flagget en halv time for sent, det fatter jeg virkelig bare ikke poenget med. Og det har absolutt ingen ting med å være villig til å følge disse "reglene" eller ikke å gjøre, at jeg ikke er interessert i å ha flaggstang. Jeg skulle kanskje vurdere å få en, og henge opp flagget for sent, sånn at folk som deg fikk noe å irritere seg over? :wink:

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid spekulert på hvordan folk som jobber på offentlige flaggdager gjør det der. Da blir jo stangen stående tom da. Kan jo ikke henge opp det klokka halv 7 på 17. mai fordi man skal på jobb heller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

De, ehh, kjenner kanskje noen? Barn i huset? Ektefelle? Nabo?

Forøvrig er det i alle fall slik jeg kjenner det fullstedning akseptabelt, og nermest forventet, at man fint kan flagge klokken 7 på 17. mai, når salutten går.

Men, jeg synes det er respektløst å henge opp flagget klokka ni, eller ti, eller halv ni for den del. Men for all del, Jennifer, deg om det, om du ikke fatter poenget mde flagg-skikk og respekt, så deg om det. vi kan ha ulike menigner, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt flagg i dag :hoppe: det kommer jeg til å brke når noen har bursdag og på 1. og 17. mai. Er ikke vant til å flagge andre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg har balkongflagg. Vil ikke ha flaggstang, fordi man da må være mye mer påpasselig med å ikke la den stå tom på offentlige flaggstanger. Å være bundet av flaggregler passer meg dårlig....

At flagget må heises presis og ikke så mye som en halvtime for sent har jeg aldri tenkt over - jeg ante ikke at privatpersoner praktiserte regelverket så strengt :o Har aldri ansett det som respektløst å tusle ut og heise flagget når man våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa var faktisk ganske så nøye med at flagget skulle opp klokka 8 på morgenen ja. Men mannen min, som har ansvar for flagginga på to steder i kommunen, har fått beskjed om at flagget på de første stedet ikke skal være oppe før klokka 8 så da må nødvendigvis flagget på sted nummer to komme opp 30 minutter senere (Det tar en stund å kjøre også). Så ikke en gang alle offentlige bygninger er så nøye.

Men flagger folk på kongelige bursdager? Det har jeg ikke sett etter om.

Det verste jeg ser er når flagget henger på halv stang før en begravelse, og ikke heises til topps etterpå. Når personen er i jorda skal jo flagget til topps :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Ja, men den dagen vedkommende dør kan man vel kaskje heise det på halv stang (eller dagen etter om det skjer på kvelden da) og IKKE heise det opp, nettopp fordi vedkommende ikke er i jorda? Det kan være derfor du ser et flagg på halv stang hele dagen?

Ellers er det ganske "uakseptabelt" å ikke heise det til topps etter begravelsen ja. Men, det er visst det meste som er "akseptabelt" likevel, for folk flest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på ei lita øy og vet når det er begravelser fordi "alle" som regel er der (ikke vi da, men det er vel fordi vi ikke har bodd her så lenge da). På disse dagene henger alle flagget på halv stang før begravelsen, men det er bare noen få som heiser det ettrepå.....

*hm....kanskje de er på jobben etterpå?*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Dersom de skal på jobb etterpå, så burde vel folk kunne samarbeide?

Jeg er i alle fall vant til at naboer tar ned flagget etc, for de som ikke kan. Når det feires en 50-årsdag er hele slekta tilstede, og mange har oppe flagg. De drar ikke ALLE hjem ved solnedgang/det gitte klokkeslett for å fire flaggene, eller plukke ned balkongflaggene, i alle fall ikke når flere bor i nærheten av hverandre, da klarer ett menneske å ta alle flaggene, siden det f.eks er snakk om tre nabohus.

Om "alle" er i samme begravelse burde de som ikke kan heise flagget etterpå alliere seg med de som kan (NOEN er vel hjemmeværende eller pensjonister eller arbeidsledige?) slik at alle flaggene heises. Synes nå jeg da... Men jeg synes visst mye rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *-*Pinky*-*

Her har dere regler å styr om flagg.

FLAGGREGLER

Ved dødsfall og begravelse flagges det på halv stang. Flagget heises først til topps og fires så ned 1/3 del av stangens høyde. Når begravelsen har funnet sted heises flagget til topps.

Det norske flagget skal alltid behandles med aktelse og ærbødighet. Det skal aldri berøre jorden eller slepe vannet. Det skal heller ikke tjene som underlag eller bakgrunn for noe annet. Flagget skal henge fritt.

Et falmet og slitt flagg bør fornyes, da det ikke lenger er verdig som nasjonalsymbol. Når det kasseres skal flagget enten brennes eller sprettes opp slik at fargene skilles.

FLAGGTIDER

Flagget heises i perioden mars - oktober Kl. 08.00 i perioden

november - februar Kl. 09.00.

Flagget fires ved solnedgang dog senest Kl. 21.00

I Nordland, Troms og Finnmark, på Svaldbard og Jan Mayen

gjelder følgende tider:

Flagget heises i perioden november - februar Kl. 10.00 og fires Kl. 15.00

For flagging på private flaggstenger er det ikke utferdiget egne regler,

men det er vanlig at man følger de offisielle flaggreglene.

For norske vimpler har Det Kgl. Utenriksdepartementet ikke

utferdiget særlige regler.

FLAGGDAGER

01. JANUAR 1. Nyttårsdag

21. JANUAR H.K.H. Prinsesse Ingrid Alexandra

06. FEBRUAR Samefolkets dag

21. FEBRUAR H.M. Kong Harald V

01. PÅSKEDAG

01. MAI Offentlig Høytidsdag

08. MAI Frigjøringsdagen 1945

17. MAI Grunnlovsdagen

01. PINSEDAG

07. JUNI Unionsoppløsningen 1905

04. JULI H.M. Dronning Sonja

20. JULI H.M.K. Kronprins Haakon Magnus

29. JULI Olsok

19. AUGUST Kronprinsesse Mette-Marit

22. SEPTEMBER Prinsesse Märta Louise

25. DESEMBER 1. Juledag

Valgdager ved Stortingsvalg.

FLAGGETS STØRRELSE

Flaggets lengde skal være 1/3 av stangens høyde,

mens vimpler kan være noe lengre.

Flaggst. Flagg Vimpel

6 m 200 cm 250 cm

8 m 250 cm 300 cm

9 m 300 cm 350 cm

10 m 350 cm 400 cm

12 m 400 cm 450 cm

14 m 450 cm 500 cm

16 m 500 cm 550 cm

FLAGGETS HISTORIE

1814 Norge får egen grunnlov og eget flagg blir drøftet i Stortinget.

1821 Stortinget nedsetter en flaggkomitè og vedtar flagget slik vi kjenner det. Fargene er frihetens trikolor og sidestilte Norge med andre frie nasjoner. Men flagget kunne enda ikke vaie fritt.

1844 “Sildesalaten” blir til. Dette flagget var en svensk-norsk variant som ble brukt på både orlogs- og handelsflagg. Det venstre øvre hjørnet har svenskt innslag.

1898 Handelsflagget ble nå det rene norske flagget.

1905 Den 7.juni ble det unionsoppløsning med Sverige og fra den dagen har både handelsflagget og orlogsflagget vært det rene Norske flagget.

1941 Under okkupasjonen ble det innført en restriktiv flagglov som kun tillot flagging på flaggstang. Det vil si at det var forbudt å gå i 17.mai tog å bære flagget, ha flagget eller dets farger på seg.

1945 8.mai frigjøringsdagen - flagget blir et sentralt og kjært symbol på frihet og selvstendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flagg, men har lyst til å kjøpe meg et balkongflagg til 17.mai. Det er så fint med mange flagg den dagen.

Da kan vi jo også bruke det når vi gifter oss 28.mai...... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal kjøpe balkongflagg hvis vi finner et lurt sted å henge det (bor i blokk av murstein).

Har dere ikke veranda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det verste jeg ser er når flagget henger på halv stang før en begravelse, og ikke heises til topps etterpå. Når personen er i jorda skal jo flagget til topps :roll:

Det verste jeg ser er at flagget blir heist opp etter at personen er i jorda!

Jeg synes flagget skal være kun på halv stang i forbindelse med begravelser (og slik er også tradisjonen i bygda jeg kommer fra)

Elles bor jeg i dag i leid kjellerleilighet og flaggproblematikken er derfor ikke aktuell for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Flagget SKAL opp etter at vedkommende er i jorda. Det er vanlig flagg-skikk og nedfelt i den offentlige som er sitert lenger oppe i denne tråden, som det jo står er forventet at også priovatpersoner som flagger følger.

Meget mulig at det er lokale skikker på noe annet, men normal flaggskikk tilsier at flagget skal heises når begravelsen har funnet sted, så da må du nok venne deg til å se mye av "det verste du ser", for det er nå engang slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ennå, men blir nok til at jeg kjøper et balkongflagg når den nye leiligheten står ferdig... :-) for øyeblikket bor jeg i en kjeller og har ingen balkong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...