AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #1 Skrevet 29. august 2013 Hva er deres erfaringer med det? Han en gutt på 18 mnd som er helt forferdelig å legge om dagen Bare hyler når han nærmer seg senga... Alltid vært lett å legge og ingen forandringer på rutinene vi har hatt.... Anonymous poster hash: ef0d9...683
La Guapa Skrevet 29. august 2013 #3 Skrevet 29. august 2013 Ikke kjør igang med en skrikekur. Det kan bare forsterke vegringen hans mot å legge seg. Sjekk ørene hans. Sønnen til en venninne av meg hylskreik hver kveld pga uoppdaget ørebetennelse. Trykket stegi øret når han lå da det ble oppdaget fikk han tilslutt operert inn dren. Sover han dupp på dagen ? Søvn avler søvn har jeg erfart med mine barn. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #4 Skrevet 29. august 2013 Men blir han ikke trøtt da? Eller fortsetter han bare å være overtrøtt og sur, og vil ikke legge seg uansett hvor sent det blir? "Skrikekur" på såpass store barn blir noe helt annet enn på babyer. Her kan gråten dreie seg om trass, sinne, tøying av grenser, det er ikke sikkert han er verken lei seg eller redd. Du kjenner ham best og kan vurdere hva slags følelser han gir uttrykk for. Hvis du er sikker på at han ikke er trist/redd, så ser jeg ingen grunn til å ikke være konsekvent noen netter- det gjør livet mye lettere både for dere og ham hvis han skjønner at natta er tid for å sove. Men sjekk ut om det kan være noe fysisk, som nevnt over. Anonymous poster hash: 156a7...89e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #5 Skrevet 29. august 2013 Ikke kjør igang med en skrikekur. Det kan bare forsterke vegringen hans mot å legge seg. Sjekk ørene hans. Sønnen til en venninne av meg hylskreik hver kveld pga uoppdaget ørebetennelse. Trykket stegi øret når han lå da det ble oppdaget fikk han tilslutt operert inn dren. Sover han dupp på dagen ? Søvn avler søvn har jeg erfart med mine barn. Har sjekket ørene hans og det var ingenting i veien der. Kunne være litt væske etter siste ørebetennelse, men legen mente ikke han skulle være plaget med det :/ Sover en lang lur på dagen, så får nok søvn på dagtid... Men blir han ikke trøtt da? Eller fortsetter han bare å være overtrøtt og sur, og vil ikke legge seg uansett hvor sent det blir? "Skrikekur" på såpass store barn blir noe helt annet enn på babyer. Her kan gråten dreie seg om trass, sinne, tøying av grenser, det er ikke sikkert han er verken lei seg eller redd. Du kjenner ham best og kan vurdere hva slags følelser han gir uttrykk for. Hvis du er sikker på at han ikke er trist/redd, så ser jeg ingen grunn til å ikke være konsekvent noen netter- det gjør livet mye lettere både for dere og ham hvis han skjønner at natta er tid for å sove. Men sjekk ut om det kan være noe fysisk, som nevnt over. Anonymous poster hash: 156a7...89e Virker ikke som om han blir trøtt... er ikke sur, bare våken og i farta?? Føler kanskje det bare er litt trass og behov for kos egentlig. Vil gjerne ligge på fanget mitt til han sovner... Får jo masse kos i løpet av dagen, men har begynt i bhg, så kan jo også være et utslag på det? Anonymous poster hash: f00a8...a3b Anonymous poster hash: f00a8...a3b
La Guapa Skrevet 29. august 2013 #6 Skrevet 29. august 2013 Det kan godt være at kroppen hans går på "høygir" etter en dag i barnehage ja Har du prøvd å lese litt for ham etter at han har lagt seg ? Synge litt kanskje ?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #7 Skrevet 29. august 2013 Det er vel også mulig at han sover for mye på dagen? Ville testet både å legge tidligere, mer nedroing (nb ikke tv) for så å kutte ned på dagsoving om dette ikke fungerer. Min ettåring trenger ikke mer enn ca 1,5 timer om dagen, så noen trenger ikke så mye faktisk. Husk også at MASSE kos og nærhet ofte må til etter barnehagen. Her sitter vi stort sett men den lille hele ettermiddagen på gulvet og leker og koser. De må ha masse påfyll for å klare seg hele dagen uten oss.Anonymous poster hash: bb199...302
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #8 Skrevet 29. august 2013 Det kan godt være at kroppen hans går på "høygir" etter en dag i barnehage ja Har du prøvd å lese litt for ham etter at han har lagt seg ? Synge litt kanskje ? Ja kan nok være det Har samme "ritualer" som vi alltid har hatt, så ikke noe nytt der... koser, bader, leser bok og synger :/ Det er vel også mulig at han sover for mye på dagen? Ville testet både å legge tidligere, mer nedroing (nb ikke tv) for så å kutte ned på dagsoving om dette ikke fungerer. Min ettåring trenger ikke mer enn ca 1,5 timer om dagen, så noen trenger ikke så mye faktisk. Husk også at MASSE kos og nærhet ofte må til etter barnehagen. Her sitter vi stort sett men den lille hele ettermiddagen på gulvet og leker og koser. De må ha masse påfyll for å klare seg hele dagen uten oss.Anonymous poster hash: bb199...302 Han har stort søvnbehov på dagen...har hendt luren i bhg ikke har blitt så lang som den bruker, men ingen forandring på kvelden av den grunn All tid mellom jobb og legging er hans tid og vi bruker all tiden på han Anonymous poster hash: f00a8...a3b
La Guapa Skrevet 29. august 2013 #9 Skrevet 29. august 2013 Hmmmmm....da kan det kanskje være lurt å forlate rommet i noen sekunder av gangen og så komme inn igjen og legge ham rolig ned i sengen. Men jeg ville ikke latt ham gråte i minutter altså. Det blir han bare fortvilet av vil jeg tro. Jeg husker at vi hadde noen runder med vår lille gutt. Men da gikk jeg bare såvidt utenfor døren hans, og så inn igjen. Det er noen dager med " å bo i gangen" men så skjønte han at han måtte legge seg. Masse lykke til. Det er slitsomt med småtroll som aldri tar kveld. Timene uten barn om kveldene er viktig for å lade batteriene til neste dag så jeg håper dere får dette til på noen dager
Patronus Skrevet 29. august 2013 #10 Skrevet 29. august 2013 At han nettopp har begynt i barnehage kan gi forstyrrelser i søvn. Jenta vår her har hatt problemer med søvn alltid egentlig, men etter hun begynte i barnehage ble hun 100 ganger verre. Våkner minst 4 ganger i løpet av natten, og leggingen om kvelden er det MYE skriking og nekter å sove. Det er jo store omveltninger i rutiner, og mange nye inntrykk og nye mennesker. Så det er vel ikke så rart at det går utover søvnen. 1
La Guapa Skrevet 29. august 2013 #11 Skrevet 29. august 2013 At han nettopp har begynt i barnehage kan gi forstyrrelser i søvn. Jenta vår her har hatt problemer med søvn alltid egentlig, men etter hun begynte i barnehage ble hun 100 ganger verre. Våkner minst 4 ganger i løpet av natten, og leggingen om kvelden er det MYE skriking og nekter å sove. Det er jo store omveltninger i rutiner, og mange nye inntrykk og nye mennesker. Så det er vel ikke så rart at det går utover søvnen. Dette er veldig sant ! De blir rett og slett overstimulert og klarer ikke å finne roen.
Vera Vinge Skrevet 29. august 2013 #12 Skrevet 29. august 2013 Siden det først har oppstått nå, og han akkurat har begynt i barnehage, ville jeg sett det an. Ville hvertfall aldri latt et barn ligge og skrike hvis man til og med kan identifisere konkrete grunner. Og som de andre sier, veldig vanlig at de reagerer med endring i søvn når de begynner i barnehage. Sønnen min fikk veldig behov for at vi satt inne hos ham da han begynte hos dagmamma. Han hadde alltid sovnet greit og alene før. Vi satt da der inne på gulvet, sånn at han visste vi var der, men gjorde ikke noe nummer ut av det. Snakket minst mulig til ham. Sang bare litt først, og så stillhet. Holdt på sånn et par måneder, og så gikk det bare over.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #13 Skrevet 30. august 2013 Som andre sier, har barnet nettopp begyng i barnehagen? Det vil skape forstyrrelser i søvnen, men går seg til. Et skrikekur ville jeg ikke gjort, uansett hvor sliten jeg erAnonymous poster hash: c0819...49f
Umuriel Skrevet 30. august 2013 #14 Skrevet 30. august 2013 Toåringen vår er stort sett uproblematisk å legge, men har perioder der han ikke vil legge seg. Da er vi inne hos ham, evt legger oss sammen med ham. Det går over etter to-tre dager, og så går det fint å legge ham igjen uten protester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå