AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #1 Skrevet 29. august 2013 Alle vil vi vel ha friske barn. Et multihandikappet/hjerneskadd barn trenger ekstremt mye oppmerksomhet og kan nok drive enkelte personer til vanvidd og total utmattelse. Man kan jo aldri være sikker om man får et friskt barn, selv ikke etter en ultralyd. Så jeg lurer litt på; Har man mulighet for å gi bort barnet rett etter en fødsel om det skulle ha fysiske eller psykiske skavanker man der og da føler man ikke vil/klarer å leve med? Kan sykehuset videreføre dem direkte til pleiehjem o.l.? Det høres jo litt horribelt ut, å skulle gi bort et barn slik, og et spedbarn trenger jo veldig mye nærhet. Skjønner godt om foreldre ikke klarer å gi fra seg et barn på den måten. Men er det noen som gjør det, mon tro? Kan de isåfall fraskrive seg barnet med en gang eller må de ha det hjemme en stund? Kanskje vises ikke "skadene" heller før de har hatt det hjemme en stund, og er det da for sent å fraskrive seg ansvar for barnet? Tror dere det finnes mødre her i landet som har måttet ta en slik avgjørelse, men som ikke tør å si det til omverdenen når de kommer hjem at de valgte slik? Kanskje sa de at barnet var dødssykt eller dødfødt eller noe for å dekke over at de faktisk valgte det bort? (Dette gjelder vel også de som tar senaborter pga sykdommer og utviklingshemming.) Tro hvor vanlig det er å kvitte seg med slike barn og dekke over historien av redsel for å ikke bli forstått. Anonymous poster hash: 8aa91...088 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #2 Skrevet 29. august 2013 "Har garantitiden på ungen vår gått ut? Hun er nå to år gammel og vi har fått beskjed om at hun er alvorlig hjerneskadet og aldri vil kunne lære seg å stå eller gå, derfor lurte vi på om vi kunne fått levert inn henne og prøve oss på å få en ny unge i stedet?" Anonymous poster hash: 04823...2ec 21
Cookiemonster Skrevet 29. august 2013 #3 Skrevet 29. august 2013 Alle vil vi vel ha friske barn. Et multihandikappet/hjerneskadd barn trenger ekstremt mye oppmerksomhet og kan nok drive enkelte personer til vanvidd og total utmattelse. Man kan jo aldri være sikker om man får et friskt barn, selv ikke etter en ultralyd.Så jeg lurer litt på;Har man mulighet for å gi bort barnet rett etter en fødsel om det skulle ha fysiske eller psykiske skavanker man der og da føler man ikke vil/klarer å leve med?Kan sykehuset videreføre dem direkte til pleiehjem o.l.?Det høres jo litt horribelt ut, å skulle gi bort et barn slik, og et spedbarn trenger jo veldig mye nærhet. Skjønner godt om foreldre ikke klarer å gi fra seg et barn på den måten. Men er det noen som gjør det, mon tro? Kan de isåfall fraskrive seg barnet med en gang eller må de ha det hjemme en stund? Kanskje vises ikke "skadene" heller før de har hatt det hjemme en stund, og er det da for sent å fraskrive seg ansvar for barnet?Tror dere det finnes mødre her i landet som har måttet ta en slik avgjørelse, men som ikke tør å si det til omverdenen når de kommer hjem at de valgte slik? Kanskje sa de at barnet var dødssykt eller dødfødt eller noe for å dekke over at de faktisk valgte det bort? (Dette gjelder vel også de som tar senaborter pga sykdommer og utviklingshemming.) Tro hvor vanlig det er å kvitte seg med slike barn og dekke over historien av redsel for å ikke bli forstått. Anonymous poster hash: 8aa91...088 - jeg håper ikke du har tenkt å få barn med det første ihvertfall..... 9
Gjest Arch Skrevet 29. august 2013 #4 Skrevet 29. august 2013 Man kan forlate barnet rett etter fødsel, man må ikke ha det med seg hjem nei. Det er dog ikke anbefalt, og trist nok skjer det faktisk. Heldigvis ikke ofte. 6
HvittHus Skrevet 29. august 2013 #5 Skrevet 29. august 2013 Ja man kan fraskrive seg ansvaret for et handicappet barn ved fødselen. Det kan man i og for seg også gjøre hvis barnet har blitt eldre når man oppdager handicappet. Praktisk sett blir barnet brakt til et beredskapshjem eller et spebarnshjem, og der vil det være inntil fristen for adopsjon går ut. Hvis man da fremdeles ikke ønsker omsorgen for barnet vil det bli forsøkt adoptert bort eller plassert i fosterhjem. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #6 Skrevet 29. august 2013 - jeg håper ikke du har tenkt å få barn med det første ihvertfall..... Dette er svært fordømmende og tullete av deg. Hva jeg selv mener og tenker om dette er urelevant. Det må jo gå an å spørre om slikt uten at du skal gå på person og begynne å snakke om ting du ikke har vett på, ikke sant? Om du ikke vet svaret på dette, så er det greit. Jeg spør fordi jeg lurer, retten og sletten. Det er vel en grunn til at mange ikke vet svaret på dette, fordi det er tabu. Og folk som deg opprettholder det som tabuemne med å reagere sånn. Anonymous poster hash: 8aa91...088 34
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #7 Skrevet 29. august 2013 Ja, det kan man. Og forøvrig: Forbered deg på hylekor fra KGerne. Om man ikke har lyst til å oppdra en multihandicappet unge med aggresjonsproblemer og demonutseende som vokser opp til å bli den neste Hitler, er man visst ikke skikket som forelder overhodet. Anonymous poster hash: 2720d...c89 8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #8 Skrevet 29. august 2013 Ja man kan fraskrive seg ansvaret for et handicappet barn ved fødselen. Det kan man i og for seg også gjøre hvis barnet har blitt eldre når man oppdager handicappet. Praktisk sett blir barnet brakt til et beredskapshjem eller et spebarnshjem, og der vil det være inntil fristen for adopsjon går ut. Hvis man da fremdeles ikke ønsker omsorgen for barnet vil det bli forsøkt adoptert bort eller plassert i fosterhjem. Takk for infoen. Har inntrykk av at mange ikke vet om dette, at dette ikke er allmennkunnskap. Kanskje grunnen til det er at det er tabubelagt. Det må jo være en forferdelig avgjørelse å ta for en mor. Men i noen tilfeller er det nok det beste for barnet om det kom til et sted hvor ressursene var sterkere enn hos fødemoren/fødeforeldrene. Jeg tror selv ikke at jeg ville klart å forlatt et barn i spedbarnstid, uansett. Men deretter vil det jo bli minst like vanskelig å "gi det bort" når man hadde knyttet de første bånd med det. Det er i hvertfall bra at det finnes slike beredskapshjem om man ikke har ressurser selv til å ta seg av et hjerneskadd barn. Anonymous poster hash: 8aa91...088
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #9 Skrevet 29. august 2013 Ja, det kan man. Og forøvrig: Forbered deg på hylekor fra KGerne. Om man ikke har lyst til å oppdra en multihandicappet unge med aggresjonsproblemer og demonutseende som vokser opp til å bli den neste Hitler, er man visst ikke skikket som forelder overhodet. Anonymous poster hash: 2720d...c89 Ja, det hadde jeg nesten regnet med. Men det sier jo mer om dem enn om meg. Hovedinnlegg har spørsmål og undringer, der står ingenting om at jeg er en følelsesløs dritt der. Så slapp av, kvinnemennesker. Anonymous poster hash: 8aa91...088 3
Gjest Arch Skrevet 29. august 2013 #10 Skrevet 29. august 2013 (endret) Ja man kan fraskrive seg ansvaret for et handicappet barn ved fødselen. Det kan man i og for seg også gjøre hvis barnet har blitt eldre når man oppdager handicappet. Praktisk sett blir barnet brakt til et beredskapshjem eller et spebarnshjem, og der vil det være inntil fristen for adopsjon går ut. Hvis man da fremdeles ikke ønsker omsorgen for barnet vil det bli forsøkt adoptert bort eller plassert i fosterhjem. Noen havner også på instutisjoner, avhengig av om de finner fosterhjem/adoptivhjem og handicapets størrelse. Det er alltfor få beredskapshjem, så det er ikke slik at det står beredskapshjem og venter på barn som foreldrene forlater. Det er en svært vanskelig situasjon både for foreldre og "systemet" som skal settes i gang når slikt skjer. Endret 29. august 2013 av Arch 1
Favole Skrevet 29. august 2013 #11 Skrevet 29. august 2013 Skulle nesten tro det var samme AB som laget denne tråden for ikke lenge siden.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #12 Skrevet 29. august 2013 Beredskapshjem? Mye sannsynlig at det blir barnehjem eller andre former for boliger. Det finnes alt for få beredskapshjem og fosterhjem og sikkert ikke mange av dem som heller tar i mot et handicapet barn. Når man har barn med spesielle behov kan man få mye avlastning om det er sterke behov for det. Jeg lurer også på hvordan familie og venner ville sett på deg. om du gav vekk barnet fordi det ikke var godt nok/normalt nok/enkelt nok å håndtere. Det ville vært bedre for barnet om det ble gitt vekk med en gang slik at det slapp traumet av å miste foreldrene sine. Men om noen av mine venner hadde gidd fra seg et nyfødt barn fordi det var handicappet hadde jeg nok mistet totalt respekten for dem. Hadde de etter hvert trengt mye avlastning slik at barnet måtte være mye i bolig ville saken blitt en annen. Men igjen om de faktisk forlot barnet, nei huff slike mennesker vil jeg ikke ha rundt meg. Nå er det jo faktisk slik at alle kan si fra seg barna sine, friske eller ei. Men barn med handicap har nok enda dårligere sannaynlighet for å få en ny familie.Anonymous poster hash: 8561b...03d
Sjokoladenøtt Skrevet 29. august 2013 #13 Skrevet 29. august 2013 Altså, kan godt skjønne at man ikke vil ha barnet om det kommer ut og har store problemer som hjerneskade osv. Jeg ville aldri påtatt meg så mye ansvar, det holder leeeenge med et friskt barn.. Dessuten skjønner jeg godt at det også er mange som tar vare på barnet og klarer dette. Men for meg hadde det vært ødeleggende. Når jeg skal ha barn så ville jeg nesten vært bombesikker på at barnet var friskt når det kom ut, man kan faktisk få med seg mye feil på ultralyder osv. Hvis ikke ville jeg tatt abort.. Synes det virker fælt å la et barn vokse opp med handicap.. Vet ikke helt hvorfor, men jeg synes synd på dem, for det må være utrolig vanskelig 5
Amarinda Skrevet 29. august 2013 #14 Skrevet 29. august 2013 (endret) Altså, kan godt skjønne at man ikke vil ha barnet om det kommer ut og har store problemer som hjerneskade osv. Jeg ville aldri påtatt meg så mye ansvar, det holder leeeenge med et friskt barn.. Dessuten skjønner jeg godt at det også er mange som tar vare på barnet og klarer dette. Men for meg hadde det vært ødeleggende. Når jeg skal ha barn så ville jeg nesten vært bombesikker på at barnet var friskt når det kom ut, man kan faktisk få med seg mye feil på ultralyder osv. Hvis ikke ville jeg tatt abort.. Synes det virker fælt å la et barn vokse opp med handicap.. Vet ikke helt hvorfor, men jeg synes synd på dem, for det må være utrolig vanskelig Du vet at de fleste barn med hjerneskader blir skadd under fødselen? Altså er det litt vanskelig å bruke abort som en sikker måte å unngå et barn med hjerneskade. Endret 29. august 2013 av tally 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #15 Skrevet 29. august 2013 Du vet at de fleste barn med hjerneskader blir skadd under fødselen? Altså er det litt vanskelig å bruke abort som en sikker måte å unngå et barn med hjerneskade. Alle blir vel født under fødselen...?! Merkelig kommentar.Anonymous poster hash: 1d208...fbf
Sjokoladenøtt Skrevet 29. august 2013 #16 Skrevet 29. august 2013 Du vet at de fleste barn med hjerneskader blir skadd under fødselen? Altså er det litt vanskelig å bruke abort som en sikker måte å unngå et barn med hjerneskade. Helt klar over det ja. Men f eks downs syndrom kan jo bli oppdaget. Har ingen anelse om hvordan man skal takle noe slikt. Det skjer jo heldigvis ikke altfor ofte, men det er ganske grusomt igrunn :/
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #17 Skrevet 29. august 2013 Alle vil vi vel ha friske barn. Et multihandikappet/hjerneskadd barn trenger ekstremt mye oppmerksomhet og kan nok drive enkelte personer til vanvidd og total utmattelse. Man kan jo aldri være sikker om man får et friskt barn, selv ikke etter en ultralyd. Så jeg lurer litt på; Har man mulighet for å gi bort barnet rett etter en fødsel om det skulle ha fysiske eller psykiske skavanker man der og da føler man ikke vil/klarer å leve med? Kan sykehuset videreføre dem direkte til pleiehjem o.l.? Det høres jo litt horribelt ut, å skulle gi bort et barn slik, og et spedbarn trenger jo veldig mye nærhet. Skjønner godt om foreldre ikke klarer å gi fra seg et barn på den måten. Men er det noen som gjør det, mon tro? Kan de isåfall fraskrive seg barnet med en gang eller må de ha det hjemme en stund? Kanskje vises ikke "skadene" heller før de har hatt det hjemme en stund, og er det da for sent å fraskrive seg ansvar for barnet? Tror dere det finnes mødre her i landet som har måttet ta en slik avgjørelse, men som ikke tør å si det til omverdenen når de kommer hjem at de valgte slik? Kanskje sa de at barnet var dødssykt eller dødfødt eller noe for å dekke over at de faktisk valgte det bort? (Dette gjelder vel også de som tar senaborter pga sykdommer og utviklingshemming.) Tro hvor vanlig det er å kvitte seg med slike barn og dekke over historien av redsel for å ikke bli forstått. Anonymous poster hash: 8aa91...088 Hvis jeg var deg, så skulle jeg ha beholdt barnet. Det er jo trossalt ditt barn av kjøtt og blod. Uansett hvis barnet er handikapp, så skulle jeg ha gjort hva som helst bare for at barnet skal ha et lykkelig liv med sin mor. Tenk når barnet blir voksen, og spør hvorfor den ekte moren gav han/hun bort?? Anonymous poster hash: ed396...e46
Amarinda Skrevet 29. august 2013 #18 Skrevet 29. august 2013 Alle blir vel født under fødselen...?! Merkelig kommentar.Anonymous poster hash: 1d208...fbf Skrev feil, men redigerte den... 1
ViljaH Skrevet 29. august 2013 #19 Skrevet 29. august 2013 Altså, kan godt skjønne at man ikke vil ha barnet om det kommer ut og har store problemer som hjerneskade osv. Jeg ville aldri påtatt meg så mye ansvar, det holder leeeenge med et friskt barn.. Dessuten skjønner jeg godt at det også er mange som tar vare på barnet og klarer dette. Men for meg hadde det vært ødeleggende. Når jeg skal ha barn så ville jeg nesten vært bombesikker på at barnet var friskt når det kom ut, man kan faktisk få med seg mye feil på ultralyder osv. Hvis ikke ville jeg tatt abort.. Synes det virker fælt å la et barn vokse opp med handicap.. Vet ikke helt hvorfor, men jeg synes synd på dem, for det må være utrolig vanskelig Kan jeg spørre hvor gammel du er? Ikke for å være frekk, men det du sier føles fremmed for meg. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #20 Skrevet 29. august 2013 Altså, kan godt skjønne at man ikke vil ha barnet om det kommer ut og har store problemer som hjerneskade osv. Jeg ville aldri påtatt meg så mye ansvar, det holder leeeenge med et friskt barn.. Dessuten skjønner jeg godt at det også er mange som tar vare på barnet og klarer dette. Men for meg hadde det vært ødeleggende. Når jeg skal ha barn så ville jeg nesten vært bombesikker på at barnet var friskt når det kom ut, man kan faktisk få med seg mye feil på ultralyder osv. Hvis ikke ville jeg tatt abort.. Synes det virker fælt å la et barn vokse opp med handicap.. Vet ikke helt hvorfor, men jeg synes synd på dem, for det må være utrolig vanskelig Helt enig. Jeg hadde heller ikke orket å ha et funksjonshemmet barn. Anonymous poster hash: 559cf...aa9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå