Atrix Skrevet 29. august 2013 #1 Skrevet 29. august 2013 Mandag var jeg også på hardtrening, og ble ganske så støl. Dette var andre gangen jeg trente Tabata, og denne gangen har stølheten kommet på et såpass behagelig nivå at det frister å trene idag også. Men er det lurt? Er bare litt støl, kjenner det når jeg feks gjør noen av øvelsene, men kan gå vanlig i trapper igjen.
@Maja Skrevet 29. august 2013 #2 Skrevet 29. august 2013 Du kan fint trener sjølv om du fortsatt er litt støl, vertfall når det er 3 dager sia forrige trening.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #3 Skrevet 29. august 2013 Kan man trene litt styrke hver dag hvis man ikke er støl? Anonymous poster hash: 4c3c2...1a7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #4 Skrevet 29. august 2013 Det er absolutt ingen problem. Å trene kan faktisk gjøre at du restituerer raskere. Regelen er vel at hvis man er såpass lite støl at man kan gjennomføre treningen sånn någelunde, er det bare å kjøre på. (jfr. du bruker ikke 5 min å gå ned en liten trapp og ender ikke opp med å gå sidelengs etc, da bør man ta det med ro til man kan bevege seg noelunde normalt). Anbefaler også en skikkelig god oppvarming der du begynne rolig og jobber deg oppover. Anonymous poster hash: 16655...2db
@Maja Skrevet 29. august 2013 #5 Skrevet 29. august 2013 Kan man trene litt styrke hver dag hvis man ikke er støl? Anonymous poster hash: 4c3c2...1a7 Ingen problem å trene styrke kvar dag, uansett. Men anbefaler ikkje å trene samme program kvar dag. For vidarekomne er det vanlig å trene ulike muskelgrupper på ulike dager. Du burde likevell ta fri ein dag eller to i veka, passe på at kroppen får tid til å kvile. Ellers kan treninga miste effekt.
Wiggins Skrevet 29. august 2013 #6 Skrevet 29. august 2013 Kan man trene litt styrke hver dag hvis man ikke er støl? Anonymous poster hash: 4c3c2...1a7 Hvis du ikke tar i maksimalt, kan du trene litt styrke hver dag. Mange løfter ting som veier noen kilo hver dag, f. eks. folk som jobber i butikk og fyller på varer, uten å få belastningsskader av det. Hvis du skal trene styrke hver dag vil det nok allikevel være smartere å ta i så det knaker 3-4 av ukens dager, men å ikke trene de samme muskelgruppene to dager på rad. Ha et program som trener f. eks. armer og bein en dag, så rygg, mage og kjernemuskulatur en annen dag.
Supraspinatus Skrevet 30. august 2013 #7 Skrevet 30. august 2013 Det er viktig å huske at slike ting er individuelt. Når og hvordan det er lurt å trene finner man bare ut ved å prøve. Jeg har hørt mange ganger om overtrening, men jeg har til gode å se at personer som ikke er på elitenivå prestasjonsmessig eller elitenivå i treningsvolum opplever overtrening. Det man som oftest ser er sliten kropp med dårlig holdning og så en skade. Ofte akutt, men også belastningskader. Om du er støl og har lyst å trene, så synes jeg du skal prøve. Du finner fort ut at de øktene du er støl ikke blir like bra som de du ikke er. Hvor kort restitusjon du tåler kommer an på hvordan du spiser, og hvor mye erfaring du har. Jeg trener relativt hardt 2-3 dager på rad før jeg tar 1 hviledag, og så gjentar jeg. Noen ganger er det forskjellige øvelser, noen ganger er de ganske like. Volumet varierer selv om øvelsene er like og jeg velger ikke samme vekter i hver økt. Jeg vil også påpeke at det også kommer an på hva du vil oppnå. Sentralnervesystemet krever lengre restitusjon enn musklene, så hvis du har utmattet det totalt så tar det lengre tid å få tilbake god mekanikk. Et tegn på at sentralnervesystemet ikke er restituert er at du ikke klarer å gjøre en bevegelse slik som du skal. F.eks. ved at du ikke klarer å holde et spenn. Dét er et tegn på at du bør hvile. Litt verk i musklene er ikke.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #8 Skrevet 30. august 2013 Kan man trene litt styrke hver dag hvis man ikke er støl? Anonymous poster hash: 4c3c2...1a7 Man bør helst unngå å trene tung styrketrening på samme muskelgruppe påfølgende dager. Når du trener styrketrening rives muskelfibrene fra hverandre. Det er prosessen der disse gror sammen som fører til økt styrke og større muskler. Hvis du da trener denne muskelen igjen for fort vil du rive muskelfibrene tilbake, og mister dermed den fulle effekten av restutisjonen og sammenvoksingen av fibrene. Det er derfor litt bortkastet å trene mange dager på rad for å oppnå ca. det samme. Man kan derimot kjøre en såkalt splitt. Der du f.eks trener overkroppen èn dag, og rygg/bein den neste. Selv om man langt på vei bruker de samme musklene blir de ikke i nærheten belastet like mye. Fitnessutøvere trener ofte styrke opp mot 6 dager i uken med godt resultat, men har da stålkontroll på restutisjonen av de forskjellige muskelgruppene. Anonymous poster hash: 22ac4...143
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå