tulipaner Skrevet 29. august 2013 #1 Skrevet 29. august 2013 Håper noen kan fortelle meg hvilken vei jeg bør gå, for jeg får ikke så mye hjelp fra helsevesenet her. Jeg er 28uker gravid med tvillinger, i helgen ble jeg akutt innlagt på sykehus fordi jeg fikk pusteproblemer, de tok masse prøver av meg som var fine, og har hatt ett Ok svangerskap frem til nå. det viste seg på røntgen at ungene mine presser slik på brystkassen min at jeg har serdeles lite luft i lungene mine, jeg puster og peser bare jeg kler på meg eller tar meg en dusj. Jeg har kun 1 velfungerende lunge, men dette blir bra igjen etter de er født. Jeg sa ifra til gynekolog at jeg ønsker å søke om keisersnitt fordi jeg rett og slett VET at jeg ikke klarer å gjennomføre en fødsel, jeg klarer ikke å puste!! Hun ristet på hodet og sa noe som " dette får du ta med fastlegen din, men du er jo ikke akkurat den første som er gravid med tvillinger, og det går som regel veldig bra"! Jeg ringte fastlegen min og hun sa at jeg måtte ta kontakt med gynekologen... jeg nevnte også på sykehuset, på avdelingen jeg var innlagt på at jeg var veldig bekymret for å føde normalt pga helsen min.... og de hadde forståelse for det men kunne ikke hjelpe meg!! selv sykepleieren sa " ikke vet jeg hvordan du klarer dette om 3-4 uker når du er så diger som du er nå" Jeg blir så lei meg, jeg blir så frustrert, jeg føler at det er ingen som vil hjelpe meg og de tar meg ikke på alvor, de tror jeg bare er en hysterisk gravid hormonell kvinne som er redd for å føde... men det er desverre ikke det som er tilfellet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #2 Skrevet 29. august 2013 Hvorfor tar du ikke kontakt med gynekologen? Anonymous poster hash: 63500...e67
Gjest Rori Skrevet 29. august 2013 #3 Skrevet 29. august 2013 Må man virkelig søke om å ta keisersnitt i Norge? Kan man ikke velge det selv? Jeg har som du skjønner aldri født, men jeg trodde dette var noe man valgte selv.. Slik er det hvertfall i andre land. Men til problemet ditt, da ville jeg oppsøkt et privat sykehus. Det koster naturligvis mer, men det er så verdt det. Jeg går ikke offentlig i Norge lenger når det kommer til min helse, det er for lange køer og mye useriøse folk..
tulipaner Skrevet 29. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2013 Hvorfor tar du ikke kontakt med gynekologen? Anonymous poster hash: 63500...e67 Har jo gjort det, hun sier jeg må henvende meg til fastlegen og fastlegen sier at det er gynekologen, og begge virker som de har for mye å gjøre, og har ikke tid til min sak... kaster meg omtrent ut fra kontoret før jeg har forklart situasjonen, og begge har lest journalen min.... virker som om de vil prøve å unngå å gi meg keisersnitt..
tulipaner Skrevet 29. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 29. august 2013 Må man virkelig søke om å ta keisersnitt i Norge? Kan man ikke velge det selv? Jeg har som du skjønner aldri født, men jeg trodde dette var noe man valgte selv.. Slik er det hvertfall i andre land. Men til problemet ditt, da ville jeg oppsøkt et privat sykehus. Det koster naturligvis mer, men det er så verdt det. Jeg går ikke offentlig i Norge lenger når det kommer til min helse, det er for lange køer og mye useriøse folk.. Må visst søke om man ikke har en sterk medisinsk grunn der det er legene som sender forespørsel til sykehuset " pasient henvises til keisersnitt pga XXXXX" da er det anderledes.... men de gidder ikke å gjøre dette for meg.... de mener visst at jeg skal klare meg igjennom en fødsel når jeg knapt klarer å ta meg en dusj og må ha hjelp for å ta på meg buksen....
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #6 Skrevet 29. august 2013 Må man virkelig søke om å ta keisersnitt i Norge? Kan man ikke velge det selv? J selvsagt ikke. Det er som regel tryggest for både mor OG barn å føde vaginalt, så dette kan man ikke bare velge selv. Selvfølgelig kan det stille seg annerledes ved risikosvangerskap som f.eks hos TS, men den fødende selv har ikke nok ekspertise til å vite bedre. Anonymous poster hash: 63500...e67 9
Bestee Skrevet 29. august 2013 #7 Skrevet 29. august 2013 Jeg ville tatt kontakt med jordmor med en gang. Hun har forhåpentligvis mer forståelse for situasjonen din, og hun kan henvise deg videre til en fødselslege. Føler virkelig med deg! Slik skal det ikke være.. 1
tulipaner Skrevet 29. august 2013 Forfatter #8 Skrevet 29. august 2013 Jeg ville tatt kontakt med jordmor med en gang. Hun har forhåpentligvis mer forståelse for situasjonen din, og hun kan henvise deg videre til en fødselslege. Føler virkelig med deg! Slik skal det ikke være.. Helt grusom situasjon jeg er kommet oppi...de får vel så mange henvendelser fra gravide som vil ha keisersnitt pga alt mulig fordi de kanskje er redd.... ikke vet jeg... Er det noen som vet om det er mulig å velge KS på ett privat sykehus uten å ha henvisning fra legen ( medisinsk grunn? ) og hva er evt prisen for dette? Jeg vet... eller er ganske sikker på at hvis de skal ha meg til å føde normalt, så kommer eg til å stryke med under riene fordi jeg får ikke nok oksygen, og det kommer til å ende opp i hastesnitt.... uufff jeg er så frustrert
Gjest BettyBoop Skrevet 29. august 2013 #9 Skrevet 29. august 2013 Hvorfor tar du ikke kontakt med gynekologen? Anonymous poster hash: 63500...e67 ja snakk med gynekologen igjen og så sier du hva fastlegen sa til deg. Noen av de må ta ansvar her
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #10 Skrevet 29. august 2013 Dersom det vurderes at du har behov for keisersnitt når du kommer til fødsel så ordner de det da. Ellers ville jeg forsøkt fastlege eller jordmor, evt bedt om å bli innkalt til samtale på sykehuset for å få ting avklart. Det er ikke nødvendigvis gynekologen som hadde ansvaret for deg ved innleggelsen i helgen som skal ta stilling til dette, selv om du syns det er naturlig. Forøvrig er det vel ingen private sykehus i Norge som utfører keisersnitt, da må du til utlandet. Dersom du kun har en lunge, som atpåtil er komprimert pga svangerskap så er det ganske risikofylt å ta keisersnitt pga komplikasjonsfare ved narkose og behov for ventilasjonsstøtte. Anonymous poster hash: bd16c...4dc 6
Bestee Skrevet 29. august 2013 #11 Skrevet 29. august 2013 Helt grusom situasjon jeg er kommet oppi...de får vel så mange henvendelser fra gravide som vil ha keisersnitt pga alt mulig fordi de kanskje er redd.... ikke vet jeg... Er det noen som vet om det er mulig å velge KS på ett privat sykehus uten å ha henvisning fra legen ( medisinsk grunn? ) og hva er evt prisen for dette? Jeg vet... eller er ganske sikker på at hvis de skal ha meg til å føde normalt, så kommer eg til å stryke med under riene fordi jeg får ikke nok oksygen, og det kommer til å ende opp i hastesnitt.... uufff jeg er så frustrert Men har du ikke jordmor da? Prøv henne! Hun kan henvise på lik linje med fastlegen..
tulipaner Skrevet 29. august 2013 Forfatter #12 Skrevet 29. august 2013 Dersom det vurderes at du har behov for keisersnitt når du kommer til fødsel så ordner de det da. Ellers ville jeg forsøkt fastlege eller jordmor, evt bedt om å bli innkalt til samtale på sykehuset for å få ting avklart. Det er ikke nødvendigvis gynekologen som hadde ansvaret for deg ved innleggelsen i helgen som skal ta stilling til dette, selv om du syns det er naturlig. Forøvrig er det vel ingen private sykehus i Norge som utfører keisersnitt, da må du til utlandet. Dersom du kun har en lunge, som atpåtil er komprimert pga svangerskap så er det ganske risikofylt å ta keisersnitt pga komplikasjonsfare ved narkose og behov for ventilasjonsstøtte. Anonymous poster hash: bd16c...4dc er vel ikke vanlig å bli lagt i narkose med KS, er vel spinal eller epidural bedøvelse. kan ikke tenke meg at jeg klarer å føde 2 barn med den pusten jeg har....
tulipaner Skrevet 29. august 2013 Forfatter #13 Skrevet 29. august 2013 Ringte jordmor nå, og hun sa at jeg får vel ikke innvilget KS så sant at jeg har hatt ett OK svangerskap hittil, og hun kunne ikke forstå hvordan barna kunne presse så mye på lungene mine når de er knappe 3 kg til sammen... Hun mente at mine pusteproblemer ikke var en medisinsk grunn... Så jeg kunne jo forsøke andre kommuner i Norge, og se om de var mer villige om jeg fikk nei fra min kommune. ( noe jordmor trodde jeg kom til å få ) Men hva faen går det av folk? ( Beklager banningen) det er jo ingen som vet hvordan jeg har det selvom de har sett hvordan jeg puster og peser.... hva må jeg gjøre for å kunne skjære igjennom her? må jeg overdrive det xx3? De tar meg ikke seriøst... " så lenge du bare føler at du ikke får puste skikkelig og det ikke kan påvises verken kreft,eller lungepropp på lungene dine, så er det ikke en sterk indikasjon for å få KS selv med tvillinger- Jordmor"
Bestee Skrevet 29. august 2013 #14 Skrevet 29. august 2013 Vent, se an litt. Det er jo mulig at babyene flytter på seg etterhvert. Hvis de ikke gjør det ville jeg krevd av enten jordmor eller fastlege henviste meg til en fødselslege som kunne vurdere situasjonen min. De må nok ofte pushes på en del, for som du sier er det sikkert mange som bekymrer seg for ditt og datt av uviktige ting.. 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #15 Skrevet 29. august 2013 Det er vel vanlig at iallefall en av tvillingene snur seg med hodet ned, så det kan jo skje snart. Da får de fleste bedre plass til lungene... Anonymous poster hash: 63500...e67 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #16 Skrevet 29. august 2013 er vel ikke vanlig å bli lagt i narkose med KS, er vel spinal eller epidural bedøvelse. kan ikke tenke meg at jeg klarer å føde 2 barn med den pusten jeg har.... Det brukes narkose ved hastekeisersnitt hvor det står om liv og død, for da har de ikke tid til sprøyter i ryggen og vente på at de skal fungere. Men det er jo ikke hasteKS det er snakk om her TS prøv å snakk med gynekologen igjen? At du bare har en fungerende lunge er jo ikke bare noe du innbiller deg! Kanskje en av legene der du ble innlagt kan bekrefte dette som et vedlegg til en søknad?Anonymous poster hash: 8153e...bee
mulberrygal Skrevet 29. august 2013 #17 Skrevet 29. august 2013 Er du normalvektig og snuser/røyker ikke? Hvis du ikke er det( eventuelt var det før svangerskapet) kommer du dessverre ikke til å bli tatt på alvor i dette tilfellet norsk helsevesen.
Gjest Magdalene Skrevet 29. august 2013 #18 Skrevet 29. august 2013 Klarer du ikke å puste, så dør du. Klarer du å puste, så klarer du nok å føde. Ungene kommer jo lenger ned når det nærmer seg fødsel. Er nok ikke snakk om å spar penger, men dine barn og din helse i fokus. 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #19 Skrevet 29. august 2013 er vel ikke vanlig å bli lagt i narkose med KS, er vel spinal eller epidural bedøvelse. kan ikke tenke meg at jeg klarer å føde 2 barn med den pusten jeg har.... Vanligvis er det spinal eller epidural, men det kan likevel bli behov for respirasjonsstøtte. dersom det oppstår komplikasjoner (f.eks store blødninger) kan det bli behov for å legge deg i full narkose, og da kan det være vanskelig dersom du har en komprimert lunge. Husk at de som skal vurdere dette sitter med mange flere mulige scenarier som de skal tenke gjennom for å kunne skape en mest mulig trygg situasjon, som sikrer at både mor og barn kommer ut av det hele med helsen i behold. Er enig med en over her, barna kan endre liggestilling frem mot fødselen, og de han legge seg mer ned i livmoren slik at du føler du føler du puster bedre. Dessuten puster og peser vel alle tvillinggravide ganske så mye når magen er stor, så jeg tror nok ikke du er i en særstilling der. Som jeg nevnte over, ta kontakt igjen med fastlege og be han henvise deg for samtale på sykehuset. Ellers kan du også få keisersnitt når du kommer for fødsel dersom ansvarlig lege mener det er det beste. Anonymous poster hash: bd16c...4dc
Silfen Skrevet 29. august 2013 #20 Skrevet 29. august 2013 Ungene synker når det er tid for fødsel. Ta kontakt med gjeldende instans, men se set nå an. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå