AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #1 Skrevet 29. august 2013 Hei! Da har det blitt påvist gluten og laktose allergi på meg! Og for hver gang jeg spiser matvarer med disse ingrediensene så sitter jeg med magesmerter og diare. Og diare varer faktisk i ukes tid! :/ Er helt ny i det, og trenger hjelp med hva jeg kan spise. Jeg er plaget med oppblåst mage også, så velger jeg for mye fiberrik mat, eller grønnsaker og frukt så ser jeg høygravid ut. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre :/ Jeg vil ikke irritere tarmen min mer, men skjønner heller ikke hva jeg skal velge ut med de plagene jeg får av maten. Håper noen her inne kan hjelpe meg? Anonymous poster hash: 4baff...b1a
Labbefrøken Skrevet 29. august 2013 #2 Skrevet 29. august 2013 Hei jeg spiser glutenfritt og melkefritt og det er i grunn ikke noe problem:). Det finnes gluten fritt mel som du kan bruke til baking, det finnes ferdige kaker, brød, rundstykker og baguetter som er både melkefrie og glutenfrie. Isteden for vanlig melk og fløte bruker jeg soyamelk og soya fløte og det går altså kjempefint, og stekesmør får du også melkefritt ! Noe mer jeg kan hjelpe med?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #3 Skrevet 29. august 2013 tusentakk for svar! Skal gå og handle med engang nå! Finner jeg gluten/laktosefri i alle matvare butikker? Anonymous poster hash: 4baff...b1a
Gjest Daenerys Skrevet 29. august 2013 #4 Skrevet 29. august 2013 Hei! Dette går helt fint, lover deg. Nei, det finnes ikke et bra utvalg av glutenfritt i alle matvarebutikker. Jeg syns Meny har mye, og de største OBS også, ellers er det varierende. Den gode nyheten er at du kommer til å føle deg mye bedre så fort du får kostholdet på plass, og at du faktisk kan være frisk takket være riktig mat Magen din er nok ganske "ødelagt" nå, så fort den stabliserer seg vil du nok kunne spise frukt og grønt. Fokuser på rene matvarer. Kjøtt, fisk, kylling. Ris, poteter. Glutenfri pasta eventuelt. Jeg personlig ville ha startet med å spise naturlig glutenfritt, altså ikke erstatningsvarer som glutenfri pasta, glutenfritt brød. Men det er opp til deg Frukt og grønt, egg, smoothies, knekkebrød (finnes et gluten- og laktosefritt i de fleste dagligvarebutikker. Smaker ikke godt, men det går ned), salat.... Du skal ikke lide noen nød, men det tar tid å venne seg til rett og slett. Er også glad i å lage musli, og ha laktosefri yoghurt til som frokost. Lykke til, dette klarer du
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #5 Skrevet 29. august 2013 Det kommer til å gå helt fint det er litt vrient i starten, før en får lært seg nye vaner, men det går seg til - lover! Brukte ganske mye tid i starten på å lese innholdsfortegnelser, men nå er stadig flere varer merka godt med "uten gluten/laktose". Finnes flere nettsider og blogger med oppskrifter og tips om du søker litt. Jeg syntes i hvert fall ting ble lettere etter å ha lest litt rundt omkring. Her er f.eks en jeg liker - http://matutenmelkglutenogsukker.blogspot.no/p/gode-erstatninger-for-melk-gluten-og.html Ta også turen innom biblioteket, de har ofte oppskriftsbøker for glutenfri/allergimat. Anonymous poster hash: 77269...fe2
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2013 #6 Skrevet 29. august 2013 Laktosefrie melkeprodukter fra Tine finner du i Rema, hos Coop og Kiwi i hvertfall. http://www.tine.no/produkter/merkevarene-vare/tine-laktosefri Den største utfordringen til å begynne med før du blir vant med det er alle de produktene du ikke tenker over inneholder melk og mel. F.eks margarin og sauser på glass. Jeg støtter forslaget om å lære deg å lage mat fra grunnen av. Og lese alt du kan om dette slik at finner tips om produkter du bør unngå. Etterhvert som magen din har blitt vant til det nye kostholdet vil du få et mye bedre liv.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #7 Skrevet 29. august 2013 Tusen Takk for svar dere:) Det var veldig snilt.og ikke minst nyttig for meg:) Var innom meny idag og kjøpte meg glutenfri mel (toro). De har et eget hylle hvor det står ''allergi''. Der fant jeg mye som jeg ikke ante om engang! Takk til dere for tips, skal sjekke ut den siden. og finne oppskrifter:) Anonymous poster hash: 4baff...b1a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #8 Skrevet 29. august 2013 Gratulerer med diagnosene! Lykke til med omleggingen, og gled deg til å føle deg frisk for første gang på lenge! Anonymous poster hash: a916f...dbf
Bisous Skrevet 29. august 2013 #9 Skrevet 29. august 2013 Jeg har en søster med gluten- og laktoseintolleranse, så jeg vet at det kan være vanskelig i begynnelsen, men tro meg, dette kommer til å gå fint! Det meste som kan lages med gluten kan også lages uten, det tar bare litt lenger til og krever litt mer forberedelse. Glutenfritt mel kan være litt vanskelig å jobbe med fordi gluten fungerer som "lim" i vanlig mel, og et glutenfritt mel kan derfor virke litt problematisk. Dette er bare en treningssak, og det gjelder å prøve seg litt frem å se hvilket mel som funker best for deg. De siste årene har både kunnskapen og utvalget av glutenfrie / laktosefrie varer økt betraktelig, så det kommer nok til å gå fint når du kommer litt inn i det. De fleste varene er i dag også godt merket, men det finnes noen "skjulte syndere" som ikke er like åpenbare som andre. Blant annet så inneholder vanlig soyasaus gluten for å komme med et eksempel.. Du kan sjekke ut nettsiden til Norsk Cøliakiforening på www.ncf.no. Her ligger det mye god og nyttig informasjon ute. Du kommer nok raskt til å merke at plagene dine vil forsvinne også når kroppen din får riktig næring. Håper dette var til hjelp
ninuska_ Skrevet 29. august 2013 #10 Skrevet 29. august 2013 Det kommer til å gå helt fint, selv om det ikke føles slik ut akkurat nå. Det finnes gode gluten- og laktosefri produkter. Husk at glutenfri ikke betyr laktosefri nødvendigvis eller omvendt. Det beste du kan gjøre er å lære deg å lese på baksiden av alt du kjøper. Små ting man ikke tenker over inneholder gluten gjør plutselig det, for eksempel leverpostei. Her er en liten liste over glutenfritt, og her er en over laktosefritt. Hvis du skal bake brød, anbefaler jeg psyllium husk for å gjøre brødet enklere å kna og håndtere. Det er vanskelig å bake i starten, men ikke gi opp - det kommer seg med litt øving! Ellers så tar jeg bare vanlige oppskrifter og gjør dem laktose- og glutenfrie. Det fungerer veldig fint - man må ikke finne gluten- og laktosefri oppskrifter. Mandelmel, maismel, potetmel kan erstatte glutenfritt mel, alternativer som kan være litt enklere å jobbe med. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #11 Skrevet 30. august 2013 Gratulerer med diagnosene! Lykke til med omleggingen, og gled deg til å føle deg frisk for første gang på lenge! Anonymous poster hash: a916f...dbf Tusen takk Skal gjøre alt for stakkars tarmen min, hehe Anonymous poster hash: 4baff...b1a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #12 Skrevet 30. august 2013 Jeg har en søster med gluten- og laktoseintolleranse, så jeg vet at det kan være vanskelig i begynnelsen, men tro meg, dette kommer til å gå fint! Det meste som kan lages med gluten kan også lages uten, det tar bare litt lenger til og krever litt mer forberedelse. Glutenfritt mel kan være litt vanskelig å jobbe med fordi gluten fungerer som "lim" i vanlig mel, og et glutenfritt mel kan derfor virke litt problematisk. Dette er bare en treningssak, og det gjelder å prøve seg litt frem å se hvilket mel som funker best for deg. De siste årene har både kunnskapen og utvalget av glutenfrie / laktosefrie varer økt betraktelig, så det kommer nok til å gå fint når du kommer litt inn i det. De fleste varene er i dag også godt merket, men det finnes noen "skjulte syndere" som ikke er like åpenbare som andre. Blant annet så inneholder vanlig soyasaus gluten for å komme med et eksempel.. Du kan sjekke ut nettsiden til Norsk Cøliakiforening på www.ncf.no. Her ligger det mye god og nyttig informasjon ute. Du kommer nok raskt til å merke at plagene dine vil forsvinne også når kroppen din får riktig næring. Håper dette var til hjelp Tusen takk for svar Det var veldig nyttig info for meg som er helt fersk! Kjempe hyggelig av deg:) skal lese mer på siden du forslo:) Anonymous poster hash: 4baff...b1a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #13 Skrevet 30. august 2013 Det kommer til å gå helt fint, selv om det ikke føles slik ut akkurat nå. Det finnes gode gluten- og laktosefri produkter. Husk at glutenfri ikke betyr laktosefri nødvendigvis eller omvendt. Det beste du kan gjøre er å lære deg å lese på baksiden av alt du kjøper. Små ting man ikke tenker over inneholder gluten gjør plutselig det, for eksempel leverpostei. Her er en liten liste over glutenfritt, og her er en over laktosefritt. Hvis du skal bake brød, anbefaler jeg psyllium husk for å gjøre brødet enklere å kna og håndtere. Det er vanskelig å bake i starten, men ikke gi opp - det kommer seg med litt øving! Ellers så tar jeg bare vanlige oppskrifter og gjør dem laktose- og glutenfrie. Det fungerer veldig fint - man må ikke finne gluten- og laktosefri oppskrifter. Mandelmel, maismel, potetmel kan erstatte glutenfritt mel, alternativer som kan være litt enklere å jobbe med. Lykke til Tusen takk for svar Det var nyttig info her også, visste ingenting om før:o Takker og bukker:) Skal se på de listene! Anonymous poster hash: 4baff...b1a
Eneri Skrevet 31. august 2013 #14 Skrevet 31. august 2013 Hei Har ei i nær omgangskrets som fikk påvist cøliaki for etpar år siden. Nå har ikke jeg klart for meg de rette medisinske betegnelsene, men hun tåler altså mat som inneholder hvetestivelse eller at det står "kan inneholde spor av hvete". Hun har ikke den verste varianten der kun en brødsmule fra et vanlig brød kan sende henne rett i ambulansen. Antar du har den "milde" varianten siden det har tatt tid før du fant ut hva plagene dine kom av. Jeg finner også div i butikkenes allergihyller, hvis man går i byens ulike matbutikker kan man til sammen finne et ok utvalg. Også i helsekostforretning hvis det er slikt der du bor. Husk også å sjekke frysediskene; her har jeg funnet glutenfrie pølsebrød, en annen sort brød enn det som er i allergimathyllene, skillingsboller og tortillalefser i glutenfri variant for å nevne noe. Så - hvis du tåler hvetestivelse - har Toro div kakebakemikser som du kan tåle, for eksempel lys muffinsmix, sjokomuffinsmix og mix til sjokolangpannekake. Mange sauseposer er nå glutenfrie pga de har byttet ut hvetemel med maismel, i løpet av bare de siste to årene har det skjedd en god utvikling der. Ellers bestiller hun en del fra allergimat.no vet jeg. Nå går det autmatisk å lese innholdsfortegnelser når jeg skal lage mat også til henne, så det går nok greit for din del også etter hvert. Har altså ikke erfaring med laktoseintoleranse, men har jo sett at det fins laktoseredusert melk, fløte, rømme og slikt i melkekjøla. Viktig å lese på alt du handler; mange ting ante jeg ikke innehold hvetemel. Noen sorter lakris for eksempel, soyasaus osv. Håper du raskt merker bedring i helsa di når du får lagt om kostholdet. Klem og lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå