Gå til innhold

Blitt kvitt IBS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen her som har klart å bli kvitt IBS og fått en normal og fungerende mage? Hva gjorde du, endret du kostholdet?

Anonymous poster hash: 543a6...732
Skrevet

Ikke blitt kvitt det,men fått en bedre hverdag.

Jeg la om kostholdet til lavkarbo . Mye mindre luft (så utrolig deilig..)
Mindre magesmerter,ikke så hyppig diare eller forstoppelse.

Det er fortsatt ting jeg må holde meg unna. Men etter 3mnd er magen min 90% bedre .

Skrevet

Det er fortsatt ting jeg må holde meg unna. Men etter 3mnd er magen min 90% bedre .

Så bra :) Spiser du melkeprodukter og gluten/korn i lavkarbo-kostholdet ditt?

TS

Skrevet

Be om å bli sjekka for fruktosemalabsorbasjon. Her utføres undersøkelsen på lokalsykehuset. Det begynner å komme stadig mer forskning som tyder på manglende eller dårlig evne til å ta opp fruktose gir IBS. Det gir grobunn for dårlige bakterier som gir problemer. (Regner med du er sjekka for melk og de vanlige synderne alt?)

Hadde så kraftig IBS-plager at jeg var sykemeldt og knapt kunne bevege meg ut av huset :-/ vet av alle offentlige toaletter i området, for å si det sånn....

Med diett som er svært lav på fruktose (og sukker, inneholder 50% fruktose) så er jeg stort sett kvitt alle plager :) magen min var ganske betent, så gikk på en kur helt uten sukker/fruktose 3-6 mnd, men nå tåler jeg små mengder igjen :)

M-m, har oppdaga at jeg kan bruke mye av lavkarbo-oppskrifter - siden de er lave på fruktoseinnhold. :)

Sier selvfølgelig ikke at det er årsaken til dine plager, bare synes det er interessant at flere opplever det samme :)

Anonymous poster hash: 99ff5...743
  • Liker 1
Skrevet

Be om å bli sjekka for fruktosemalabsorbasjon. Her utføres undersøkelsen på lokalsykehuset. Det begynner å komme stadig mer forskning som tyder på manglende eller dårlig evne til å ta opp fruktose gir IBS. Det gir grobunn for dårlige bakterier som gir problemer. (Regner med du er sjekka for melk og de vanlige synderne alt?)

Hadde så kraftig IBS-plager at jeg var sykemeldt og knapt kunne bevege meg ut av huset :-/ vet av alle offentlige toaletter i området, for å si det sånn....

Med diett som er svært lav på fruktose (og sukker, inneholder 50% fruktose) så er jeg stort sett kvitt alle plager :) magen min var ganske betent, så gikk på en kur helt uten sukker/fruktose 3-6 mnd, men nå tåler jeg små mengder igjen :)

M-m, har oppdaga at jeg kan bruke mye av lavkarbo-oppskrifter - siden de er lave på fruktoseinnhold. :)

Sier selvfølgelig ikke at det er årsaken til dine plager, bare synes det er interessant at flere opplever det samme :)

Jeg har blitt testet for melk/laktose og gluten, men legen fant ikke noe der. Kanskje jeg skal spørre om den fruktosemalabsorpsjon-undersøkelsen. Legen min snakket om det, men at de ikke utførte den der, men jeg har flyttet, så de har det kanskje her jeg bor nå. Er det lang ventetid på å få den undersøkelsen? Hvordan foregår undersøkelsen?

Fikk du noen kosttilskudd eller medisiner, eller endret du bare på kostholdet? (ikke at det er "bare" det altså)

Skrevet

Så bra :) Spiser du melkeprodukter og gluten/korn i lavkarbo-kostholdet ditt?

TS

Drikker ikke melk lengre og spiser ikke yoghert.Men bruker en dært fløte i maten av og til.

Spiser lavkarbobrød,som ikke er basert på hvetemel. Så det er nesten glutenfritt.

Skrevet

Jeg ble også kvitt 20 år med IBS når jeg la om til paleo/lavkarbo.

Spiser ikke korn, sukker eller belgfrukter. Tåler feite melkeprodukter, så bruker fløte, yoghurt og ost.

Bedringen kom på bare et par dager, og etter en uke var jeg kvitt diarè og luft/luftsmerter.

Merker det med en gang jeg spiser noe brød eller kaker, eller om jeg får i meg mye sukker. Da er det rett tilbake, så jeg har ingen glede av å "skeie ut".

Skrevet

Jeg har ikke IBS, er ikke så ille. Men jeg har laktoseintoleranse og tåler karbohydrater dårlig. Jeg er utrolig sløv på å holde meg unna det jeg ikke tåler for det er så gooodt. Men så kommer mye luft og diaré da... Holder meg stort sett unna melk for jeg får så fryktelig vondt i magen. Men disse karbohydratene er vanskelig å slutte med...

Har prøvd lavkarbo og hadde en mye bedre mage, men var ikke så veldig glad i maten.

Anonymous poster hash: 5718b...add
Skrevet

Slenger meg på resten her. Ble betraktelig bedre da jeg kuttet gluten (nå er det trolig at jeg faktisk ikke tåler det på et annet nivå enn bare IBS), men uansett, etter at jeg nå i senere tid har gått over til lavkarbo og kuttet ALT tilsatt sukker så er det ekstrem merkbar forandring. Spesielt sukkeret virker å være synderen for meg.

Anonymous poster hash: 21332...363
Skrevet

Jeg har vurdert å kutte fruktose da jeg ofte får symptomer like etter inntak av frukt, men jeg får også symptomer etter inntak av noen grønnsaker så jeg ser ikke at det er så veldig praktisk gjennomførbart. Særlig når jeg allerede må holde meg helt unna melk, gluten, nøtter, skalldyr og fisk.

Anonymous poster hash: d7b6c...637

Skrevet

Jeg har vurdert å kutte fruktose da jeg ofte får symptomer like etter inntak av frukt, men jeg får også symptomer etter inntak av noen grønnsaker så jeg ser ikke at det er så veldig praktisk gjennomførbart. Særlig når jeg allerede må holde meg helt unna melk, gluten, nøtter, skalldyr og fisk.

Joda, det er gjennomførbart :) du må bare få oversikt over hvilke frukt/grønnsaker det er lite/mye fruktose i. Jeg fikk ei liste fra ernæringsfysiologen etter at jeg testa positivt på fruktose. Vet ikke om det kan finnes noe på nett?

Er du testa for de tingene du må holde deg unna? Eller har du kutta ut ting du kjenner du blir dårlig av? For såfremst du ikke er allergisk så vil du antakelig tåle disse matvare bedre etterhvert som magen fungerer bedre. Jeg tålte ikke melk, hvetemel, fett, kjøtt mm da min IBS sto på som verst. Til sist var den nesten bare agurk og kyllingfilet jeg tålte...

Men etter å ha vært på streng fruktosefri diett par måneder så ble jeg mye bedre - og kunne spise av ting jeg før ikke tålte igjen :)

Skrevet

Joda, det er gjennomførbart :) du må bare få oversikt over hvilke frukt/grønnsaker det er lite/mye fruktose i. Jeg fikk ei liste fra ernæringsfysiologen etter at jeg testa positivt på fruktose. Vet ikke om det kan finnes noe på nett? Er du testa for de tingene du må holde deg unna? Eller har du kutta ut ting du kjenner du blir dårlig av? For såfremst du ikke er allergisk så vil du antakelig tåle disse matvare bedre etterhvert som magen fungerer bedre. Jeg tålte ikke melk, hvetemel, fett, kjøtt mm da min IBS sto på som verst. Til sist var den nesten bare agurk og kyllingfilet jeg tålte... Men etter å ha vært på streng fruktosefri diett par måneder så ble jeg mye bedre - og kunne spise av ting jeg før ikke tålte igjen :)Anonymous poster hash: 99ff5...743

OK, melk er det eneste jeg har hatt utslag på. De andre tingene kuttet jeg ut etter prøve og se om man blir bedre metoden. Kunne du eventuelt lagt inn en kopi av den listen? Kan du spise litt frukt nå?

Skrevet (endret)

Kan også skyte inn at etter noen måneder på paleo så ble magen min "sterkere", og jeg kunne spise små mengder av ting jeg før reagerte voldsomt på. Så det å gi systemet hvile og muligheten til å reparere seg selv er en positiv ting (selv om det blir litt plunder i matveien...)

Endret av Løvetanten
Skrevet

Jeg fikk en helt annen hverdag etter at jeg la om til lavkarbo. Minstejenta fikk diagnosert IBS da hun var 7 år, men etter at vi gikk over til lavkarbo så er hun blitt bedre også.

Merker fort på minstejenta hvis hun f.eks har vært i bursdag og spist boller og kaker, da får hun mageknip, oppblåst mage og diare.

Skrevet

Jeg får prøve lavkarbo :)

Skal prøve å kutte ut det meste av melkeprodukter i starten også.

Blir spennende å se om jeg blir bedre :) Er så lei av at magen min bråker hele tiden og er så ustabil, oppblåst og fæl. Hadde vært kjempegodt å slippe det.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...