Gjest Catwoman Skrevet 27. april 2004 #61 Skrevet 27. april 2004 Førerkortet hadde jeg spart til i to somre med jobbing alt. Dessuten gjorde jeg det billig ved å øve mye med familie før jeg begynte på kjøreskole og kjørte opp på bygda der jeg bodde. hvor gammel er du nå? Hvis det er mange mange år siden du tok førerkort, så må du huske at det sannsynligvis er dyrere nå.
blåveis Skrevet 27. april 2004 #62 Skrevet 27. april 2004 Jeg tok førerkortet for over 6 år siden og betalte da ca 9 000. Min kusine tok førerkortet for et par uker siden og betlate ca 10 000. (vet dette er et sidespor, men det var et innspill Catwomans innlegg om prisen på førerkort)
aline Skrevet 27. april 2004 #63 Skrevet 27. april 2004 og jeg vil antagelig bruke ett sted mellom 15-25.000 kroner på å ta lappen, så det er jo ikke akkurat småpenger som jeg har flagrende rundt til enhver tid.
blåveis Skrevet 27. april 2004 #64 Skrevet 27. april 2004 Jøss! Har du ingen til å være med deg å øve? (venner, familie ol) Kanskje du kan vurdere å ta lappen et annet sted (ta ei friuke for å ta masse kjøring og oppkjøring på stedet...) Det er mange kostnadssparingsmuligheter.. Lykke til med kjøringa forresten..
aline Skrevet 27. april 2004 #65 Skrevet 27. april 2004 Blåveis: nei, jeg har ingen å øvelseskjøre med, så jeg må ta alt via kjøreskolen, og det blir pæng når det koster mellom 4-500 kr timen!!! :o Ønsker heller ikke å ta lappen ett annet sted, da jeg synes det er viktig å lære å kjøre i Oslo hvor jeg bor, for å være trygg på faktisk å kunne kjøre i oslo med det det måtte medføre. Kjenner flere som har kjørt og tatt lappen andre steder og som ikke føler seg trygge på å kjøre i oslo. Også steder som ikke går grundig igjennom lukeparkering etc fordi det ikke er det helt store behovet. Har lurt litt på disse intensivkursa, men regner ikke med at det holder da det stort sett bare er en 15 timers kjøring.
aline Skrevet 27. april 2004 #66 Skrevet 27. april 2004 ... Lykke til med kjøringa forresten.. tusen takk. Har ikke fått begynt enda, må bli ferdig med NM neste helg først, så får jeg ta i ett tak etterpå.
blåveis Skrevet 27. april 2004 #67 Skrevet 27. april 2004 Jeg skjønner godt at du har lyst til å lære å kjøre i Oslo, men mye av denne læringa må du uansett ta etter at du har fått lappen. Og i begynnelsen er det jo mye som må læres som ikke har noe med trafikken å gjøre. Selv brukte jeg mye tid med mammas bil på å øve på rygging mellom to pinner, bakkstart osv (har lang privat vei som jeg var mye på) Tenk lenge og hardt på om du ikke kjenner noen som kan være med deg å ta de helt "nybegynner tingene". Noen du kan dra på helgebesøk til?? Hva som helst..! Du kan fort spare inn mange kjøretimer på en helg med litt vennekjøring..! Eneste krav er jo at personen skal være minst 26 og ha hatt lappen i 6 år.. Det var ikke meningen å "mase om mitt poeng" altså.. Bare å hjelpe deg..
Gjest Starya Skrevet 27. april 2004 #68 Skrevet 27. april 2004 Jeg er snart 26 år og har hverken "førarkort" eller pass.... Slå den! P.S. Har ikke piercing engang.... Slår deg med ett år. Men så har jeg til gjengjeld to bankkort, da..
aline Skrevet 27. april 2004 #69 Skrevet 27. april 2004 Blåveis: Moren min har ikke lappen og faren min bor 5-6 timer borte, så de kan jeg ikke bruke, og jeg er ikke veldig glad i å spør andre om slik hjelp, mye fordi det er tidkrevende og i tillegg risikabelt!!! Vet jo aldri hva jeg kræsjer inn i!!! Men jeg skal da få tatt lappen, og nå har jeg jo kommet så langt at jeg faktisk har råd til det selv om det koster en 15-25.000, så lenge jeg ikke må hoste opp alt på en gang. men takk for tips altså! ser det ikke som mas. Jeg bare ville vise at det ikke for alle er noe en "bør gjøre" bare fordi en fyller 18, noen har ikke råd, andre har ikke lyst til å prioritere det, og atter andre ser ikke behovet. Folk er forskjellige.
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #70 Skrevet 28. april 2004 Hvordan handlet du klær? Med kontanter? Er det jævlig rart å handle klær med kontanter?
opa| Skrevet 28. april 2004 #71 Skrevet 28. april 2004 Det er et godt spørsmål. Har jobba som vikar på et lite lensmannskontor og utstedt en del pass, men aldri vært borti den problemstillinga der. Er du under 18 år må minst en av foreldrene være med, og hvis den ene ikke kan må det medbringes skriftlig samtykke fra den som ikke møter samt legimitasjon. Fødselsattest bes folk om å ta med, men har de ikke dette av eller annen grunn, så gikk vi inn i folkeregisteret og sjekka. Men hadde jeg vært 18 og uten gyldig legimitasjon og skulle hatt meg et pass, ville i hvert fall jeg ha ringt til lensmannskontoret/politistasjonen og sjekka hva jeg måtte ha med for å få utstedt et pass. Forøvrig var det en eller annen som kommenterte noe angående nødpass. Dette tar ikke 3 dager, men 1 dag (altså dagen du kommer). og koster like mye som et vanlig pass (740), er gyldig i 1 år, men gjelder kun tur/retur.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå