Gå til innhold

legitimasjon!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bruker alltid gubben sitt kort jeg.... :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Virvel
Skrevet

Skolebevis fra videregående er ikke godkjent legitimasjon fordi de som regel bare har fødselsdato, og ikke personnummer. Dessuten er de visst ganske enkle å forfalske. Men er det noen av dere som vet om studentbevis er godkjent leg eller ikke? Mitt har i hvert fall akkurat de samme opplysningene som bankkortet mitt, og det duger jo overalt. Likevel er det en del utesteder som ikke godtar studentbeviset mitt, men på polet går det greit. Dessuten bruker vi jo studentbeviset som leg på eksamener og slikt...?

Gjest Catwoman
Skrevet
Skolebevis fra videregående er ikke godkjent legitimasjon fordi de som regel bare har fødselsdato' date=' og ikke personnummer.[/quote']

Ja, det var det jeg mente å ha hørt også

Skrevet

Jeg er snart 26 år og har hverken "førarkort" eller pass.... :hakeslepp: Slå den!

P.S. Har ikke piercing engang....

Gjest Anonymous
Skrevet

Viste du ikke før nå at du fylte 18 og skulle ut?? :roll::roll::roll:

Skrevet

Jeg maste meg til minibank kort den sommeren jeg fyllte 12 år og fikk sommerjobb! :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er snart 26 år og har hverken "førarkort" eller pass....  :hakeslepp:  Slå den!  

Hva har piercing med saken å gjøre?

Og hvorfor i alle dager har du i løpet av 8 år som voksen ikke skaffet deg minst en av de to vikigste "voksenpapierer" som finnes?

Gjest Skrållan - ikke innlogget
Skrevet

Som 18-åring:

- hadde jeg ikke bankkort. Hadde ikke ekstrajobb (dvs jeg var barnevakt osv, men det var 'penger-rett-i-hånden'), fikk lommepenger hjemmefra så lenge jeg gikk på vgs og ikke jobbet ved siden av. Var jo ikke store summene det var snakk om, og det jeg fikk var kontanter. Ergo ikke behov for bankkort.

- hadde jeg ikke pass. Var ikke utenlands (utenom Sverige) før jeg var nesten 20, heller ikke skoletur. Ergo ikke behov for pass.

- hadde jeg ikke førerkort. Jeg hadde ikke penger selv til å ta det dengang, heller ikke hadde foreldrene mine økonomi til en så stor utgift. (Har forøvrig heller ikke førerkort i dag, som 27-åring. Bor så sentralt at jeg ikke har behov for bil til daglig. Ville heller ikke hatt mulighet til å kjøpe bil. Velger å vente med å ta lappen til jeg gjør det ut fra behov ikke bare noe man 'skal' ha.)

Selvfølgelig ser jeg nødvendigheten ved å ha gyldig leg - men jeg ser også at det kan være ganske så naturlige grunner til at man ikke har det, i alle fall som 'fersk' 18-åring...... (ikke alle som benytter seg av utesteder/alkohol med en gang man er myndig heller).

Gjest Anonymous
Skrevet
Som 18-åring:

- hadde jeg ikke bankkort. Hadde ikke ekstrajobb (dvs jeg var barnevakt osv, men det var 'penger-rett-i-hånden'), fikk lommepenger hjemmefra så lenge jeg gikk på vgs og ikke jobbet ved siden av. Var jo ikke store summene det var snakk om, og det jeg fikk var kontanter. Ergo ikke behov for bankkort..

Hvordan handlet du klær? Med kontanter?

Skrevet

Ja, med kontanter. Når jeg handlet klær gikk jo det av oppsparte lommepenger, 'barnevaktpenger', penger jeg hadde fått til jul/bursdag e.l.

Så lenge det ikke går penger INN på en konto, trenger man jo heller ikke kort for å ta noe UT?

Gjest Anonymous
Skrevet

Så du hadde til tider flere tusen kroner i kontanter og det falt deg ikke inn å opprette en konto?? :o

Skrevet

dersom venninda til trådstarteren skal synge der, så kan hun kanskje snakke med eierne av stedet og forklare dilemmaet?

For det er nok en sjans for at du sliter med å få tak i leg på så kort tid.

Men snakk med dem i forkant, ta kontakt og hør om det er noe du kan gjøre for at du skal få komme inn den ene gangen for å høre på venninda di!

Bortsett fra det, så må ærlig talt folk få prioritere livene sine selv!!! :-x

Jeg er straks 30 og tenker først nå tanken på å prioritere å ta lappen, og det er rett og slett fordi jeg ikke tidligere har følt noe behov for å ha lappen, da jeg ALLTID kommer meg steder på egenhånd uten at verken foreldre eller kjærster har trengt å kjørt rundt på meg!!!

Skoleturer til utlandet var heller ikke noe vi gjorde, da det faktisk ikke er alle skoler som har det (yrkesskolen hadde ikke det når jeg gikk der, men det er jo endel år siden da...)

Jeg prioriterte ikke piercing, men derimot så prioriterte jeg å bruke tiden min på å jobbe med skolearbeid, trene og være sammen med venner og prioriterte ikke å jobbe i tillegg. Derfor hadde jeg som 18 åring ikke penger til å ta lappen!!

Nå i voksen alder har jeg valgt både tatoveringer, utenlandsreiser og hobbyer som jeg bruker penger på, og at jeg nå vurderer lappen er ene og alene fordi jeg sparer alle røykepengene mine til "ekstra"-ting!!

Det som er rett for dere er da for guds skyld ikke det riktigste for alle!!!

Trenger man lappen, så prioriterer man det! Prioriterer man det ikke, så er det nok fordi man ikke helt ser at det er det største behovet man har!

Pass kan være greit å ha uansett, fordi man da har muligheten til å være litt mer spontan når det gjelder reiser.

Skrevet
Jeg er snart 26 år og har hverken "førarkort" eller pass....  :hakeslepp:  Slå den!  

Samme her. Eneste legitimasjon jeg har er et minibankkort....

Er vel på tide å skaffe resten snart tenker jeg :wink:

Og ja....jeg er 26 år jeg og :oops:

Skrevet
Skolebevis fra videregående er ikke godkjent legitimasjon fordi de som regel bare har fødselsdato' date=' og ikke personnummer. Dessuten er de visst ganske enkle å forfalske. Men er det noen av dere som vet om studentbevis er godkjent leg eller ikke? Mitt har i hvert fall akkurat de samme opplysningene som bankkortet mitt, og det duger jo overalt. Likevel er det en del utesteder som ikke godtar studentbeviset mitt, men på polet går det greit. Dessuten bruker vi jo studentbeviset som leg på eksamener og slikt...?[/quote']

Studentbeviset er ikke godkjent som legitimasjon fordi det ikke er et kontrollnummer på det og fordi det ikke har UV-merke. Så pga sikkerhetsmessige grunner så blir ikke dette godkjent.

Offentlig godkjente legitimasjoner er:

førerkort - ny type

førerkort - fra etter ca 1990. Er litt mindre enn det som var før, i tillegg har det ikke en firkanta ramme rundt bilde. Grunnen til dette var at et stort parti ble stjålet på åttitallet av den eldre typen.

bankkort - med bilde og med ikke utløpt på dato

pass - ikke utgått på dato

postens idkort - ikke gått ut på dato

forsvarets idkort

Men hva utesteder gjør er vel forskjellig fra dørvakt til dørvakt. De er ikke alltid så nøye på det.

Men noe jeg lurer på er: Hva må man ha som bevis på at man er den man er for å få pass i voksen alder hvis man ikke har hatt pass før eller ikke har noen andre id-kort? Det kan jo ikke holde med fødselsattest.

Når jeg var 11 og skulle ha mitt første pass alene, så måtte jeg ha underskrift av begge foreldre, og moren min måtte være med. I tillegg til å ha med fødselsattest, hvor de så at de to var mine foreldre.

Gjest Malama
Skrevet

Da jeg skulle ha pass, i en alder av 18 år, trengte jeg ingen leg.

Jeg gikk på folkeregisteret og ba om fødselsattesten min, der måtte jeg oppgi mitt personnummer og min adresse, så fikk jeg den. Deretter leverte jeg dette, samt bilder og søknad om pass, til politiet (i etasjen under) Og etter et par uker kunne jeg gå og hente passet. For åutlevering skulle man antakelig hatt leg? Men dama som jobber der, hun kjenner jeg, hun kjenner mamma veldig godt, det er en nabo, så jeg sa bare at jeg skulle hente pass, så fant hun det frem uten at jeg sa navnet mitt engang.

Trur egentlig ikke man får utlevert pass uten at politiet vet at det er rett menneske som får det? Det er jo et ganske så vesentig identifikasjonspapir da...

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg fikk heller ikke noe bankkort før rett før jeg fylte atten i fjor - trengte det ikke før da, rett og slett. Ikke har jeg førerkort heller, har ikke råd til å betale det selv, trenger ikke bil (føler jeg i alle fall - skal studere i mange år fremover, ser ikke vitsen rett og slett). Men pass har jeg!

Skrevet

Til Gjesten:

Jeg har ikke hatt behov for pass enda.

Førerkort koster faktisk en diger haug med penger (som ikke vokser på trær her i hagen min :cry: ), og jeg har valgt og prioritere andre ting.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hatt minbankkort siden jeg var 14. Da hadde betalte selv mine klær og fritidsaktiviteter av en "pott" jeg fikk en gang i året og da jeg var 16 tjente jeg penger til dette selv.

Jeg forstår ikke hvordan folk uten bankkort ordner seg pratiksk med penger fra sommerjobb, betaling av klær osv

Pass trengte eg da jeg som 16 åring fant ut at det var på tide å komme seg ut i verden (dro på "interrail" til Irland).

Førerkortet hadde jeg spart til i to somre med jobbing alt. Dessuten gjorde jeg det billig ved å øve mye med familie før jeg begynte på kjøreskole og kjørte opp på bygda der jeg bodde.

Selv om jeg ennå ikke har eid en bil har det vært nyttig å ha førerkort i sååå mange sammenhenger; leie av bil på ferie med venner, låne bil av foreldre eller kjærester for å dra på noe spesielt, tilby meg å kjøre hjem etter fest osv osv. Selvfølgelig hadde jeg klart meg fint uten førerkortet, men for meg er dette en grunnleggende "voksenkompetanse" som jeg hadde følt meg litt "naken" uten.

Jeg sier ikke at mine valg er riktige for alle, men jeg synes de er logiske og fornuftige.

Skrevet
Så du hadde til tider flere tusen kroner i kontanter og det falt deg ikke inn å opprette en konto??  :o

Flere tusen kroner i kontanter hadde jeg aldri som 16-17-18-åring jeg da... Når jeg sparte opp penger selv kom det vel aldri over tusenlappen. Når jeg skulle ha 'større ting' som foreldrene mine betalte for, fikk jeg penger i hånden. Og tro meg - for over ti år siden var ikke dette spesiellt rart! (Aner meg at jeg kanskje er noen få år eldre enn andre i denne tråden - begynner å føle meg gammel :ler: )

Men igjen - leg er lurt, jeg tror nok de fleste 18-åringer har kort/pass/førerkort. Likevel skjønner jeg ikke en tråd kan bli sååå lang med innlegg fra folk som er forundret over at det går an å ha blitt 18 uten å ha noen av delene...... :roll:

Skrevet
....Jeg forstår ikke hvordan folk uten bankkort ordner seg pratiksk med penger fra sommerjobb, betaling av klær osv

.....

Man kan ha bankkort uten å ha personkort som det heter når man har bilde og leg på baksiden, det hadde jeg i mange år.

Bankkortet mitt idag, som er minibankkort via skandiabanken fungerer heller ikke som leg, så jeg har måttet skaffe meg Postens IDkort i tillegg, så jeg slipper å dra med meg passet hver gang jeg trenger leg.

Og bare en kommentar til det med førerkort, hadde jeg bodd på bygda, hatt foreldre jeg kunne øvelseskjøre med og ikke hatt tog/buss etc som fraktet meg dit jeg skulle når jeg skulle, så hadde sikkert jeg prioritert lappen også, men slik var det ikke.

lappen er voksenkompetanse???? vettu, jeg tror faktisk det er mange voksne uten lappen, som allikevel er "voksnere" en en attenåring med lappen!! :wink: men skal prøve å ikke dra den lenger nå..... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...