Stinelin Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 Det ser ut til å bli KS på meg igjen (nr.2), og nå har jeg gjort meg opp noen tanker etter erfaringene jeg gjorde sist. -Er det mulig med sein avnavling når man tar KS? Har lest litt om de positive effektene aav dette, og vil gjerne at de venter litt om det er mulig. -Kan man få barnet på brystet med en gang om det er i god form? Sist fikk jeg bare hilse på kjapt før han og pappan ble sendt på rommet. Så dem ikke før 2-3 timer senere, på post op. Det var lenge å vente alene, og da de kom hadde jeg ingen følelser for babyen. Slet mye med amming og tilknytning i lang tid, og jeg håper det kan hjelpe med en annen fremgangsmåte nå. Sist jeg var på sykehuset så jeg videoen "Bryst er best", hvor de viste at det var fullt mulig å ha babyen hos seg etter KS om den var i form, så det burde jo gå an. Men på samme sykehus gjør de det altså helt annerledes i praksis. Kommer til å be om det denne gangen. -Har også noen meninger om amming som jeg vet er forskjellig fra slik de gjorde det sist jeg var der. Kan jeg bare si hvordan jeg vil ha det, forutsatt at det er medisinsk forsvarlig for meg og barnet?
Schadenfreude Skrevet 29. august 2013 #2 Skrevet 29. august 2013 Jeg ville i hvert fall ha drøftet det med legene. Særlig på bakgrunn av din tidligere erfaring. Kanskje de kan tilrettelegge for at pappaen og den lille kan være hos deg på post-op også?
Yesterday Skrevet 29. august 2013 #3 Skrevet 29. august 2013 (endret) Jeg så "Bryst er best" i går. Jeg fikk låne filmen av jordmora mi og før jeg dro hjem og så den så sa hun at babyen blir lagt på brystet mitt med en gang om alt er i orden, uansett om det er KS eller vanlig fødsel. Du kan ha babyen på brystet mens de syr deg igjen så lenge babyen og du er frisk til det. Regner med at det da er ingen hast med å klippe av navelstrengen selv om det er KS Men det er på mitt sykehus (håper jordmor har rett) og jeg håper at det gjøres sånn på andre sykehus og, er jo det beste for både mor og barn. For håpe at de har endret på rutinene der du skal føde! Ta det opp med de før KS. Har du skrevet fødebrev? Kanskje du kan skrive et om dette og ammingen. Endret 29. august 2013 av Yesterday
La Guapa Skrevet 29. august 2013 #4 Skrevet 29. august 2013 Hei. Dette kan du snakke med legene om. Jeg har i likhet med deg hatt to keisersnitt. Det første var et hastesnitt og jeg fikk ikke se lillegullet på et halvt døgn fordi jeg var så dårlig. DET satte skrekken i meg. Så da lillebror kom med planlagt keisersnitt fikk jeg ha ham hos meg med en gang jeg var ferdigsydd. Naturlig nok kan han ikke ligge på brystet, mens de syr. Men han fikk være hos pappaen sin oppe ved ansiktet mitt hele tiden mens de sydde. Navlestrengen kutter de med en gang, for de skal jo sy deg igjen og ta ut morkaken. Jeg tror det vil være å " trasla det till lite i onødan" som vi sier på svensk om de skal vente med å kutte navlestrengen. Det viktigste for en baby som ikke har kommet naturlig er å føle seg trygg og ta pupp. De er jo ikke forberedt på å komme ut i det hele tatt. Min lille godgutt fikk ligge på brystet straks jeg hadde sydd og var triller ut fra operasjonsstua og han tok puppen allerede da. Hvilken lykke det var å få ha ham hos meg fra øyeblikket han kom ut.
SmallTalk Skrevet 29. august 2013 #5 Skrevet 29. august 2013 Kan jeg bare si hvordan jeg vil ha det, forutsatt at det er medisinsk forsvarlig for meg og barnet? Du kan ihvertfall ytre ønsker om hvordan du vil ha det. På flere andre sykehus så får man ha med barnet på Post. Op dersom mor og barn er i form til det, og jeg tror det skal mye til for at du ikke kan få gjennomslag for dette. Det forutsetter selvfølgelig at far er tilstede på Post. Op hele tiden han også for å ta seg av barnet ettersom du neppe vil være i stand til dette de første timene. Det er ikke sikkert at du kan ha barnet på brystet når de syr deg igjen, men det burde være mulig for far og barn å sitte ved siden av deg slik at du har barnet ditt i nærheten. Det er ganske så kaldt inne på en operasjonssal og det er vel primært derfor de helst ikke vil ha nyfødte der inne lenger enn nødvendig, men dersom barnet blir pakket godt inn slik at det ikke fryser, så er det sikkert mulig at det kommer inn til deg etter at det er tørket, veid og målt. Sen av-navling vil jeg tippe at er noe du ikke får gjennomslag for ettersom de nok helst vil ha løs morkaken og å få lukket igjen såret så raskt som mulig pga infeksjons- og blødningsfare. Et annet aspekt er jo at det (som nevnt) er kaldt på en operasjonsstue og man ønsker å få tørket og varmet barnet så raskt som mulig. Det går ikke når det fortsatt er festet til navlestrengen.
Gjest Magdalene Skrevet 29. august 2013 #6 Skrevet 29. august 2013 (endret) Jeg hadde planlagt snitt med minsten. Fikk han på brystet med en gang, før pappaen og jordmor tok han med utenfor for å vaske og kle på. Fikk han inn igjen for mer kos, før de gikk opp på føden med han, hvor de gav han litt mat og slikt (jeg skulle ikke amme pga medisiner). Så ble jeg lappet helt sammen og kjørt på PO. Når jeg spurte etter dem etter kort tid, ringte sykepleieren som passet på meg, etter dem, slik at de kom ned. Da var mannen og minsten nede hos meg en times tid før de gikk opp på barsel, så kom jeg etter dem etter ca 30min. Vi var begge friske og raske da, så derfor gikk alt rolig for seg. Endret 29. august 2013 av Magdalene
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #7 Skrevet 29. august 2013 Jeg hadde planlagt snitt, alt gikk fint og rolig for seg men fikk ikke ha han på brystet. Hvorfor blir det ks igjen?Anonymous poster hash: 31cf9...b24
Stinelin Skrevet 29. august 2013 Forfatter #8 Skrevet 29. august 2013 Takk for svar! Har nå skrevet opp hva jeg skal spørre om på forhånd. Det er fordelen med planlagt snitt, at man får litt tid til å tenke seg om. Har du skrevet fødebrev? Kanskje du kan skrive et om dette og ammingen. Jeg skrev ett sist, men skjønte fort at ingen hadde lest det. Denne gangen var jeg inne til samtale ganske tidlig fordi jeg var misfornøyd med mye sist, så jeg har en egen mappe som tar for seg alt. Om de leser den på forhånd vet jeg ikke, men jeg har fått beskjed om å minne dem på den. Navlestrengen kutter de med en gang, for de skal jo sy deg igjen og ta ut morkaken. Jeg tror det vil være å " trasla det till lite i onødan" som vi sier på svensk om de skal vente med å kutte navlestrengen. Det viktigste for en baby som ikke har kommet naturlig er å føle seg trygg og ta pupp. De er jo ikke forberedt på å komme ut i det hele tatt. Jeg tenkte at når de tar ut ungen og morkaka er det jo bare å vente litt med å kutte. Tror sein avnavling er definert med at man venter til blodet slutter å pulsere, i stedet for å klippe asap. Det handler jo ikke om lang tid uansett. Leste at det er store positive effekter og at barnet går glipp av verdifull næring og beskyttelse mot mange sykdommer om man klipper fort, så jeg synes det hørtes ganske viktig ut. Hvorfor blir det ks igjen?Anonymous poster hash: 31cf9...b24 Tverr-/seteleie og stor baby. Sykehuset er innstilt på setefødsel, men det frister ikke.
Yesterday Skrevet 30. august 2013 #9 Skrevet 30. august 2013 (endret) Naturlig nok kan han ikke ligge på brystet, mens de syr Jordmora mi sa at det er fult mulig Babyen er jo festet til navelstrengen og ikke direkte til morkaka. Endret 30. august 2013 av Yesterday
Stinelin Skrevet 30. august 2013 Forfatter #10 Skrevet 30. august 2013 Jordmora mi sa at det er fult mulig Babyen er jo festet til navelstrengen og ikke direkte til morkaka. Jeg hadde også hatt plass til babyen på brystet, foran forhenget. Om jeg hadde hatt morkaka i ei skål ved siden av eller om det var etter avnavling hadde jeg ikke brydd meg om. Tiden før navlestrengen klippes er uansett ikke mer enn noen få minutter ved såkalt sein avnavling.
Stinelin Skrevet 30. august 2013 Forfatter #11 Skrevet 30. august 2013 (endret) Fra Den Norske Jordmorforeningens hjemmeside: Tidlig avnavling Navlesnoren avstenges med arteriepinsetter før det er gått 30 sekunder eller før barnet har pustet selv. Tidspunktet for selve klippingen kan variere. Denne framgangsmåten er vanlig ved institusjonsfødsler i mange land, i tråd med active management av etterbyrdsfasen. Sen avnavling Man venter til pulsasjonen i navlesnoren har opphørt (3-4 minutter) før det settes pinsetter på og navlesnoren klippes / skjæres over. Dette er mest brukt på mindre fødeinstitusjoner og i land der hjemmefødsler / tradisjonell fødselshjelp er vanlig. Dette er en del av physiologic management av etterbyrdsfasen. Endret 30. august 2013 av Stinelin
Yesterday Skrevet 30. august 2013 #12 Skrevet 30. august 2013 Jeg hadde også hatt plass til babyen på brystet, foran forhenget. Om jeg hadde hatt morkaka i ei skål ved siden av eller om det var etter avnavling hadde jeg ikke brydd meg om. Tiden før navlestrengen klippes er uansett ikke mer enn noen få minutter ved såkalt sein avnavling. Joda jeg må heller ikke få gutten min med en gang han er ute, men jordmor sa at det er ingen forskjell på vanlig fødsel og ikke-haste-KS i forhold til det å kunne få babyen på brystet. Så lenge babyen puster og alt er bra med både babyen og mora. Så jeg spurte konkret om man kan få babyen mens de syr etter KS og hun sa ja. Men kanskje de kutter navelstrengen først, jeg vet ikke rekkefølgen på hvordan de gjør ting Jeg tok opp sen avnavling med jormora mi og, og hun sa at jeg trengte ikke ta det opp på mitt sykehus fordi det er en rutine der nå med sen avnavling. Men jeg kommer til å si det uansett, hehe.
La Guapa Skrevet 31. august 2013 #13 Skrevet 31. august 2013 Jeg synes det er superfint hvis du kan få baby på brystet. Mulig de hadde forhenget ekstra langt oppe da jeg fikk babyene mine. Men jeg hadde lillebror ved ansiktet mitt og kysset og koste med ham uansett, så jeg var happy jeg altså. Å ha ham på huden hadde helt klart vært best. Leser at det er mange fordeler med sen avnavling , visste ikke at det var sånn i det hele tatt, jeg. Lærte noe nytt i dag. Spør om å få legge baby ved brystet tvert du er ute av operasjonsstuen ihvertfall, det var de veldig flinke til da jeg spurte på forhånd. Lillebror tok med en gang :D ........og bodde på puppen helt til han var ett år <3 hvilken lykke det var da han ville ta pupp ( storesøster ville ikke etter en infernalsk brystbetennelse etter bare noen dager på barsel) så med henne pumpet jeg til hun var 11 mnd.
Sola^ Skrevet 31. august 2013 #14 Skrevet 31. august 2013 Har lest om ei som fekk sein avnavling ved KS sjølv om det ikkje var rutine. Så kan vere dei kan vere åpen for sein avnavling viss du ber om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå