Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lager jeg skalerbar tekst på nettstedet mitt? Jeg bruker et enkelt stilark som ser ut som dette:

h1 {font-size: 12pt; font-family: Verdana; Arial}

h2 {font-size: 10pt; font-family: Verdana; Arial}

P {font-size: 10pt; font-family: Verdana; Arial}

A:link {color: #000000}

A:visited {color: #666666}

A:active {color: #000000}

img {float: right}

Nå blir jo teksten 10 pt. Hvordan sørger jeg for at brukere kan endre denne ved for eksempel å holde nede ctrl og rulle på rulleknappen? Hvis jeg bare fjerner punktet om størrelse i <p> blir jo teksten veldig stor når siden åpnes. Jeg ønsker å ha den 10 pt, men at den skal kunne skaleres ved behov.

Skrevet

Da må du finne størrelsen i 'em' som tilsvarer 12pt. For eksempel 'font-size: 1.1em'. Da blir teksten skalerbar. Med 'pt' setter du en fast størrelse, mens med 'em' setter du en relativ størrelse. Fast er låst mens relativ er varierbar.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvordan sørger jeg for at brukere kan endre denne ved for eksempel å holde nede ctrl og rulle på rulleknappen?.

Ligger ikke den funksjonen i nettleseren uansett?

Skrevet

Tusen takk for kjapt svar, chandler :-)

Når jeg setter

P {font-size: 0.8em; font-family: Verdana; Arial}

blir det riktig størrelse. Og skalerbart.

Ligger ikke den funksjonen i nettleseren uansett?

Nei, når fontstørrelsen er låst lar deg seg ikke gjøre. Tro meg, jeg prøvde :wink:

Skrevet

Oooops, oppdaget plutselig at jeg må gjøre det samme med h1 og h2, ellers endrer all brødtekst seg, men ikke titler og mellomtitler. Ikke greit å skjønne alt sånn på en gang :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...