Gå til innhold

Hva nå? (Vektnedgang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente som har gått ned en del i vekt, men har fortsatt en lang vei å gå. Har gått ned 30kg på ganske kort tid (Dette bare ved endringer i kostholdet), men vil fortsatt gå ned 20kg til, så fort som mulig.

Ikke for å gå for mye inn på det har jeg hatt en del problemer med.. mat. Og vektnedgangen har ikke vært på en måte som burde bli belønnet for å si det sånn, litt overdrevent underernæring osv. Jeg prøver å spise mer normalt, med små måltider 3-4 ganger om dagen. Men vet ikke helt hva jeg skal spise, og kostholdet blir veldig ensformig. Blir en del vanilje yoghurt blandet med bananchips, jordbær og litt crüsli. Noen ganger fiberrik med cottage cheese og bringebær til, men det er som regel det jeg spiser. Varm mat er som oftest noe med kyllingfilet, men har som oftest ikke energi til å lage middag når jeg går på skole på dagtid og jobber rett etterpå, noe som er en av de største grunnene til at jeg ser at jeg trenger en endring i det jeg spiser, jeg trenger mer energi.

Jeg veier nå 90kg, og treningssenter er noe jeg ikke føler meg helt komfortabel med enda, vil vente til jeg er rundt 80kg og er mer selvsikker på meg selv.

Noen som har noen tips til hva jeg kan trene hjemme, hva jeg kan gjøre og hva jeg kan spise? Jeg vil helst ikke ligge på over 1500 kalorier om dagen, føler det er for mye.

Anonymous poster hash: e2081...6cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan gjøre kroppsvekt-øvelser for å trene styrke hjemme? Bøkene "you are youre own gym" og "convict conditioning" ser jeg er anbefalt flere steder.

Skrevet

Pakk nister med deg på skole og/eller jobb.

Drit i kaloriene, spis ren og sunn mat. 4 hovedmåltider og 2 mellommåltider per dag er anbefalt, gjerne i mindre porsjoner - men ofte, slik du får energi til både matlaging og trening. Ikke minst så forbrenner man mer om man spiser mer av den riktige maten, i riktige menger. Hvor mye og ofte må man finne ut selv.

Havregrøt, grovt brød eller grov hjembakst med hovedsaklig korn og fiber for langvarig energi på starten av dagen. Ha bær og nøtter i yoghurten eller skyr istedetfor frukt. 3/4 av tallerkenen bør være grønnsaker til middagen (minst mulig potet eller ris eller pasta enda det går fint i blandt), resten magert eller rent kjøtt og fisk som er rik på protein og næring.

Men det finnes ingen snarveier her, det tar tid å legge om på kostholdet, men det er verdt det for en sunn vektnedgang og fremtidig livsstilsendring. Ikke minst skal man kose seg en gang i blandt selv om man vil ned i vekt. Det er tøft å innse at man ikke kan forandre seg over natten, men det er virkelig verdt å bruke lang tid på å legge om hele kostholdet permanent istedetfor å lure seg ned i vekt. Du vil også slippe en rekke plager ved å spise deg sunn, istedetfor å slanke deg på usunt vis.. Do it right. Ingenting er deiligere enn å være mett på sunn mat hver dag og samtidig gå ned i vekt. Man må bevege seg også, men jeg vil anbefale deg å få opp energinivået først som hovedprioritet.

Anonymous poster hash: 32d4a...199
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din for å få hjelp til en sunn vektreduksjon. Så du ikke ender opp med spiseforstyrrelser. Hvis du ikke allerede har det?

• Liker 2
Skrevet

Gå tur hver dag, tren styrke hjemme (helst med vekter).

Spis masse grønnsaker, bær, egg, kjøtt, meieriprodukter, nøtter, og evt. litt frukt eller grove kornprodukter (men begrens det til ett måltid pr dag). Kutt ut ting some inneholder sukker og fint mel.

Drikk vann og te.

Spis 1500 kalorier, om du ikke vil over dette. 1500 er ikke farlig lavt, men lavt nok til at du sannsynligvis vil gå ned i vekt. Med mindre du har sultet bort alt du har av muskler og dermed fått meget lav forbrenning, men vi får håpe du ikke har spist lite..

Spis mer, og spis riktig, så får du mer energi, og slipper å ødelegge kroppen ved å tære bort muskelmasse.

Og om du har spiseforstyrrelser, så håper jeg du har oppsøkt hjelp ang dette.

Anonymous poster hash: 922e9...bb1
Skrevet

Gratulerer med minus 30kg!!

Når det er sagt; ikke ha det for travelt med å ta av deg, da kommer det så lett på igjen. La kroppen få litt pusterom så den får omstille seg den enorme forandringen. Nå har jo du hatt en del å ta av om du har tatt av deg 30 kg og fremdeles skal ned mer, men her er det helt ok å roe ned synes jeg:)

Om du synes kostholdet er vanskelig, hva med å prate med en lege eller ernæringsfysiolog?:) Om du ikke har mulighet til det, så er jo de berømte 5 om dagen en veldig fin plass å starte; 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt. Om du spiser 5 små måltider om dagen og har frukt eller grønt til hver av dem, så er jo saken biff... eh... grønt:P

Og 1500 kalorier er ikke for mye, jeg er 66kg og det er ca. det jeg MÅ spise hver dag for å holde vekta, og det er om jeg lå i senga hele dagen som en komapasient!

Husk også på å få i deg masse proteiner, det gir god metthetsfølelse og er bra for å forebygge muskelsvinn(noe styrketrening også gjør forøvrig). Så kos deg med rent kjøtt av kylling, tunfisk, reker, kalkun osv. Sunt fett er også viktig, fra nøtter, fisk og avacado f.eks. Jeg pleier å si; velg sjømat over kjøtt, hvitt kjøtt over rødt kjøtt.

Og melkeprodukter! Ost, lettrømme, lettyoghurt, mager kesam eller cottage cheese:)

Når det gjelder karbohydrater... her er det lett å gå seg vill for det er så mange meninger og dietter at det er til å bli svimmel av. Personlig unngår jeg dem litt, rett og slett fordi jeg får i meg nok via grovbrød/knekkebrød ol. Så ris, pasta, poteter osv. er jeg forsiktig med. Men karbohydrater er også viktig for energi, særlig om du skal trene. Så du må bare finne en balanse som funker for deg:)

Hva trening angår; så vil jeg jo egentig anbefale svømming. For det første så brenner det MASSE kalorier, for det andre gir det liten belastning på en allerede tung kropp. Men jeg vet også at mange overvektige kvier seg for å stille opp i badedrakt i offentlig rom:P Noe som egentlig bare er tull! Bad i vei! Ta med en venn:)

Ellers er sykling også fint. Gå en tur og lån hunden til naboen for selskap!

Så kan du jo titte på http://www.fitnessblender.com/

Masse greier du kan gjøre hjemme i stua uten utstyr:) Ellers kan jeg anbefale fitnessbloggen.no om du føler du mangler kunnskap:)

Håper jeg er litt til hjelp i alle fall, så kan du kanskje spørre en profesjonell om ytterligere hjelp:) Lykke masse til!

Anonymous poster hash: a26e2...538
  • Liker 1
Skrevet

Cottage cheese(hytteost) blandet med sukker og romme til frokost.Suppe til middag,unngå mye brødmat(det er gjær i det).Spise mye vannmelon.

Kjemikalier i kosmetikk( i såpaer,sjampoo,balsam,lipsyl osv) forstyrrer balansen i kroppen og kan føre til diabetes.

• 2 uker senere...
Skrevet

Glemte denne tråden litt, beklager!

Takk for mange bra tips! Jeg er nok ikke mye av en svømmer, unngår å se meg i speilet uten klær på så.. En badedrakt er jeg nok ikke klar for enda.

Jeg har snakket med en venn av meg som selv har gått ned i vekt og trener.

Jeg kan skrive ned det han sa til meg, så kanskje noen kan komme med noen innspill om dette høres bra ut?

Daglig inntak: 1400 kalorier

Proteiner: 110 gr

Karbohydrater: 150 gr

Fett: 40 gr

Jeg skal også trene 3 ganger i uken, fikk aldri vite hvor lenge men.. Men skal løfte vekter og sånn.

Yay or nay?

TS

Anonymous poster hash: e2081...6cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...