Gå til innhold

Skadet hun, hvor mye av ansvaret er mitt, hvis noe.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En diskusjon mellom meg og en jeg kjenner. Jeg ble kjent med ei jente, og skulle møte henne og hennes 2 av 3 hunder i hovedstaden.

Etter at vi hadde gått rundt og kost oss, skulle vi spise, bikkjene lå under bordet der vi spiste. Så skulle jeg rygge stolen, og var nær den ene bikkja sitt bein, så den bein. Kjørte ikke direkte over den, for det ville jeg merket, ikke var det en brå og hard bevegelse heller.. Bikkja peip, men etter det så gikk alt greit, ingen tegn til skade.

Etter det gikk vi ned på platformen, og mens vi ventet på toget så skulle hun trene hund, for hun driver med det. Ikke noe problem! Så kom vi på toget, satt der og snakket, og den hunden skulle støtt og stadig hoppe opp på setet vi satt på og ned på det harde gulvet på toget opptil flere ganger. Når vi kom hjem til henne, eller for å si det sånn, etter at vi hadde gått av toget så mener jeg å huske at det da begynte, at hunden virket halt.

Etter det, til tross for at bikkjen har vært halt så har hun ikke oppsøkt dyrlege før nå nylig. Dette skjedde den 11 Juli, og det er nå nylig, om det var forrige uke eller noe at hun tok med bikkjen til dyrlege.

1-2 uker max.

Altså har bikkjen gått med det problemet med lenge, og hun har gått tur med den, hun har også testet den i å hoppe støtt og stadig.

Hun har lenge visst at den var halt, men har brukt år og dag på å gjøre noe med det. Først så sa hun at "Det er ikke din skyld, for *navn på hund* var helt fin når vi var på perongen og når vi skulle fra der vi spiste".

Og nå, når hun har funnet ut at det faktisk kommer til å koste litt, da er det plutselig min skyld, for nå er det blitt "jeg har tenkt på det, og det kan ikke være noe annet enn det med stolen".

Jeg fikk henne på tlf istad, og hun nektet for at det med å hoppe ned fra togsetet endel ganger og ned på gulvet hadde noe å si, jeg prøvde å si, treffer man feil , så er det det, for hun nevnte at bikkja har hoppet av sofaen flere ganger osv.

Det er konstantert et brudd eller hva det nå er, men jeg kan ikke vite om jeg er ansvarlig, og nå er det vel slik at bikkja kanskje ikke var så ille til å begynne med, men ble verre, hvis man skal gå utifra at det var min skyld. Eieren burde tatt med bikkja dit med en gang, ikke brukt år og dag, sier seg jo selv at desto lenger man går med en slik skade, og særlig belaster det, desto verre blir det..

Så folkens, input?

Anonymous poster hash: 9c54f...0a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke din skyld og du skal selvfølgelig ikke betale. Eier har ansvaret for hunden til enhver tid og burde ha hatt hunden ved sin side under måltidet.

Når hun i tillegg venter så lenge med å oppsøke hjelp, tross en halt hund, må hun betale prisen det koster å få hunden frisk.

• Liker 10
Skrevet

Hadde det vært en klar skade der og da så ville det vært etisk riktig av deg å tilby å betale første veterinærkonsultasjon, men så langt tilbake i tid - nei. Jeg har hund selv, og jeg ville aldri bedt en av mine venner betale for noe sånt. Faktisk ville jeg ikke bedt om at de var med å betale uansett, med mindre de forårsaket en skade på grunn av tydelig ond vilje eller grov uaktsomhet. Min hund, mitt ansvar å passe på at den ikke er i veien for noen, mitt ansvar å passe på at den ikke havner i potensielt farlige situasjoner.

Hundeeieren får ta det på forsikringen.

• Liker 10
Skrevet

Nei det er ikke din skyld og du skal selvfølgelig ikke betale. Eier har ansvaret for hunden til enhver tid og burde ha hatt hunden ved sin side under måltidet.

Når hun i tillegg venter så lenge med å oppsøke hjelp, tross en halt hund, må hun betale prisen det koster å få hunden frisk.

Enig her med Zellica altså.

Hun var enig i at det ikke var din feil. Hunden må opereres og da er det plutselig din feil igjen?

Ikke betal en krone.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke betalt en krone i hvert fall!

Virker som hun prøver å gjøre deg til syndebukk, når hun om tid og stunder tok med hunden til dyrelegen og fant ut at det ville koste!

Hva vet vel du om hva hun og hunden har gjort i ettertid?

Så lenge hunden ikke ble skadet der og da, og at du gjorde det med vilje så har hun ingenting hun skulle sagt.

Men, om jeg hadde vært uheldig å skadet en av mine venners hunder med et stort uhell, så ville jeg tilbudt meg å betale for evt vet.kostnader - for min egen samvittighet :P Men da måtte hunden ha blitt skadet der og da, noe som jeg faktisk så.

• Liker 4
Skrevet

Poenget er at hunden virket halt, men dette var etter togturen, og hunden drev og hoppet opp og ned av setet og på det gulvet, den ene gangen, og jeg sier dette ikke med 100% sikkerhet, for det er ikke alt man husker nøyaktig, at den siste gangen så ble den omtrent skjøvet ned, fordi hun var livredd for at konduktøren skulle se at den satt oppå setet, noe som ikke er lov på toget.

Det kan likeså godt ha vært det som gjorde det, hun og typen nekter for at det var dette som gjorde det, men hvordan kan de vite, og det at de også har brukt tid på å komme seg for å sjekke det. Til og med etter at bikkjen var halt så skulle hun teste den hele tiden, fordi hun mente den "faket", for å få sympati, så hun fikk den til å hoppe å gjøre mye sånt når jeg var hos henne.

Rart hun ikke nevner at hun kan ta det på forsikring, og mener at jeg skal betale hele regningen, kan det være et forsøk på å svindle meg? Hvor mye må hun ut med isåfall i egenandel?

Skrevet

Kan også legge ved nå at hun truer med å ta kontakt med advokat (good luck with that)

Skrevet

Jo mer du skriver jo sikrere blir jeg på at hun ikke har forsikring. Dette er tydligvis en hundeeier som aldri burde ha hatt hund. En hund som faker halthet for å få sympati. :sjokkert: Dama må jo være tullete! :frustrert:

Her bør du faktisk melde beymring til mattilsynet for det er dyremishandling å la hunden gå halt, utsette den for ytterligere skade ved provokasjon, for deretter å la det gå lang tid før hunden blir tilsett av veterinær.

• Liker 7
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

For en merkelig oppførsel. Nei dette er ikke ditt ansvar. Hadde du skadet hunden såpass at den fikk et lite brudd, så ville det merkes med en gang. Hunden ville ikke hoppa opp og ned i et sete om den hadde et brudd i en fot.

Og som flere her påpeker - hennes hund, hennes ansvar. Du gjorde jo ingen ting med overlegg her heller.

• Liker 2
Skrevet

Flott, da tar jeg det med knakende ro. Og til Zellica, hun er litt tullete. Jeg har heldigvis ikke så mange måter å bli oppsport på, "reservert nummer" og står ikke oppført i tlf katalogen, det er kun på en side hun kan finne meg, hvis hun skal ta igjen, men det spørs om de akkurat kommer over den.

Det er en side jeg ikke har noe valg å bli oppført på, uheldigvis, ikke noe ulovlig, ikke noe sånn ala "sex crimes liste", i forbindelse med boliger og slikt, sier ikke mer i tilfelle hun og typen dumper over denne tråden.

Sjansen er der for å bli funnet, og jenta har tydeligvis ikke noe problem med å bryte loven, var noen som skyldte henne penger som hun ikke fikk tilbake, og den personen skulle hun visstnok bryte seg inn hos for å få tak i pengene, stjele det som noen skyldte henne.

Er ganske sikker på at hvis hun ikke får viljen sin nå, at jeg risikerer det samme, så jeg vurderer alarm. Jeg trodde hun var en grei person, men jeg har fått vite så mye siden jeg ble kjent med henne som viser noe helt annet.

Skrevet

Dette kommer nok til å koste vennskapet deres, men det er vel greit for sånne venner er ikke noe å samle på.

Selvfølgelig skal du ikke betale, hun prøver å svindle deg. Høres ikke ut som om hun har forsikring og nå har hun driti seg ut.

Stakkars hund med en sånn eier.

Anonymous poster hash: 0c5c3...d70
Skrevet

Eller for å si det sånn? :popcorn:

Skrevet

Skal bli artig å se hva advokaten sier. Jeg tror nok dette med advokat er bare en bløff, får sikkert høre at "nå har jeg vært hos advokat ,og han sier at det kan bli sak", sier hun noe sånt, så er slik jeg har forstått kun å ignorere det?

Skrevet

Det beste er å blokkere nr hennes på telefon, slette henne på Facebook og rett og slett kutte alle tråder. Hvis ikke kommer hun til å fortsette å forsøke å oppsøke deg. Ustabile mennesker som vanskjøtter dyra sine klarer man seg absolutt best uten :)

Skrevet

Dritt at jeg har windows 8 phone, virker ikke som om det er noen gode apper til den for å blokkere nummer. Har nå spurt onecall om det er mulig å gi meg et nytt nummer, med en liten forklaring på problemet, og håper de kan gi meg det gratis, jeg har sagt at hvis ikke så bytter jeg selskap, og det blir jo ikke lønnsomt for dem å tape en kunde. For et nytt nummer vil koste meg 199, men det er kanskje verdt det? Heh

Skrevet

jeg også blir nesten sikker på at hun ikke har forsikring på hunden sin!

egenandelen kommer an på hvor hun evt har forsikring, har hun i gjensidige så er egenandelen 25%.

Skrevet

Oppdatering: Jeg fikk en sms når jeg var ute og syklet istad "Du kødder med feil folk". Er det grovt nok til å ta med til politiet, som mange har fått mistanke om før, hun er ikke helt god. Og her det vel enten snakk om å banke meg eller å ta tilbake den summen ved å stjele fra meg, hvem vet.

Sjansen er liten for å finne meg, men er der likevel, og jeg vet at hun kjenner noen personer som ikke er god i hodet, i godt selskap kan man jo trygt si.

Hvis det er nok til å anmelde. evt. få politiet til å ta en samtale med henne, og loggføre hendelsen, isåfall, hvis det skulle skje noe med meg så vil jo de være de skyldige. Sjansen for at jeg blir utsatt for noe slikt, helt tilfeldigvis ikke lenge etter at jeg får en slik melding fra henne om at "du kødder med feil folk", er ganske liten sjanse for at det er noen andre som står bak.

Jeg er jo en smule bekymret for min egen sikkerhet, og jeg har en kjæreste, som jeg forguder, dette er rett og slett ekkelt. :/

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg fikk nå en sms med "Du får regning i posten"? Mener hun da gjennom advokat (trodde ikke hun hadde noen sak), eller bare bløffer hun? Tviler vel på at hun og typen har klart å spore meg opp på egen hånd, og har sendt regningen til meg. Vet ikke helt hva jeg skal tro nå.

Skrevet

Jeg ville kontaktet politiet, om ikke annet så hvertfall for å spørre om råd. Dama virker jo helt ustabil, og den meldingen du fikk på sykkeltur ville jeg ansett som truende.

Anonymous poster hash: 04fcc...5ff
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...