Cindi Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 Var på 3D ul i dag, og han mente på at enten var terminen min 1 uke feil, eller så var dette en stor unge. Han estimerte henne til 4300 til terminen jeg har fra ordinær ul. Jeg selv var 3010, har to søstre som var 2700 og 2800. Mannen min var 1800 gram og søstra hans 1900 gram (de var premature da...). Mamman min, svigermor etc var også små babyer. Søstrene mine sine babyer har vært små. Så dette er ikke genetisk tydeligvis, og jeg er heller ikke overvektig, og jeg har ikke spist mye sukker/usunt, har ikke diabetes etc. Så jeg forstår det bare ikke. (i tillegg er vi en kortvokst gjeng. Så det er ikke lengden som gir vekta. ) Symfyse-fundus målet mitt ligger akkurat rett over normalen, men ikke noe de har reagert på. Kan legen ha tatt feil? Kan terminen være feil? Hvordan var det for deg i forhold til hva de trodde før fødsel og hva "resultatet" ble? Stemte det? *dritnervøs*
Governorswife Skrevet 30. august 2013 #2 Skrevet 30. august 2013 Ikke tenk på det engang, og hvertfall ikke gidd å gå og grue deg. ingenting er sikkert før den er ute. Legene kan ikke si noe sikkert, hverken størrelse eller termin, og dessuten har ikke størrelsen så mye å si, det er hodeomkretsen som teller. Jeg fikk beskjed om "godt over 4kg", men så kom han tre uker før og var 3,6kg så alle antagelser var feil, både vekt og termin.
*Frida* Skrevet 30. august 2013 #3 Skrevet 30. august 2013 Var på 3D ul i dag, og han mente på at enten var terminen min 1 uke feil, eller så var dette en stor unge. Han estimerte henne til 4300 til terminen jeg har fra ordinær ul. Jeg selv var 3010, har to søstre som var 2700 og 2800. Mannen min var 1800 gram og søstra hans 1900 gram (de var premature da...). Mamman min, svigermor etc var også små babyer. Søstrene mine sine babyer har vært små. Så dette er ikke genetisk tydeligvis, og jeg er heller ikke overvektig, og jeg har ikke spist mye sukker/usunt, har ikke diabetes etc. Så jeg forstår det bare ikke. (i tillegg er vi en kortvokst gjeng. Så det er ikke lengden som gir vekta. ) Symfyse-fundus målet mitt ligger akkurat rett over normalen, men ikke noe de har reagert på. Kan legen ha tatt feil? Kan terminen være feil? Hvordan var det for deg i forhold til hva de trodde før fødsel og hva "resultatet" ble? Stemte det? *dritnervøs* Hei Cindy. Det er ein tråd lengre nede her om vektestimering, og der ser du at mange stemmer, nokre har fått bom på 500g og over. Mine har begge blitt estimert ganske bra, har vel lagt 2-300g over begge to, men begge over termin. Det eg vil få fram er at vektestimering skal gjerast 3veker før termin, for best resultat. Det fortalte jordmor meg i forkant av min ul for ei veke sidan. Du er i veke 29 no? Dei veks i rykk og napp i den tida. Kanskje du skal be legen eller jordmora di om henvisning til vektestimering 3-4 veker før termin? Og når det er sagt, ein baby på 4300g er ein perfekt størrelse! Babyar blir rekna for å vere store først når dei er over 4500g.
yxnyx Skrevet 30. august 2013 #4 Skrevet 30. august 2013 Vektestimering kan være grovt feil. Jeg var på vektestimering rett før fødsel, fikk beskjed om at barnet var 4 kg. Da han ble født dagen etter veide han 4890 gram. Kan det stemme at UL- termin er feil, da? For mitt vedkommende var jeg overbevist om det, men helsepersonellet ville selvsagt ikke høre. Terminen ble satt fram med nesten 2 uker ved ordinær UL. "Er du sikker på at det stemmer, da ville jeg jo ha testet positivt nesten før jeg hadde blitt gravid", sa jeg. (Jeg testet positivt ved forentet mens, og fastlegen regnet meg som 4+0 fra denne dagen.) Men jordmora som gjorde UL'en feide meg bare av med at det var så forskjellig når testen viste positivt. Nå har jo vanligvis ikke termin så mye å si, med mindre du går over, noe jeg selvsagt gjorde. Heldigvis har jeg en veldig sympatisk fastlege, som sendte meg til overtidsvurdering 1 uke over UL- termin. Da var det gjennom samme argumentasjon som tidligere. Men etter mye om og men, og siden jeg var moden (og i tillegg ganske hysterisk) fikk jeg dem omsider med på at det var like greit å sette fødselen i gang. Ut kom altså en gigantisk og helt uttørket baby, som etter mine beregninger var 3 uker overtidig. Jeg var så sint etter denne prosessen at da jeg ble gravid neste gang var jeg seriøst i tvil om jeg skulle ta ordinær UL.
hjärterdam Skrevet 30. august 2013 #5 Skrevet 30. august 2013 Jeg veit ikke hva jeg skal tro om vekstestimering etter mtt forrige svangerskap, gutten ble estimert til å være rett under 4kg ved termin. Dette var tre-fire uker før UL-termin, jeg var sendt til estimering fordi far var veldig stor da han ble født. Han ble født tre dager før UL-termin og veide 2440 gr.
Cindi Skrevet 30. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 30. august 2013 Herregud nå ble jeg letta! Godt å høre at de kan ta SÅ feil. Skal det mye til for å overbevise jordmor om å få vekstestimering, eller holder det at jeg forteller henne om hva legen på UL sa?
Miss Lucky Skrevet 30. august 2013 #7 Skrevet 30. august 2013 Her også var det veldig feil. Gikk beskjed om ca 3800 ved termin. Han kom en uke før og var bare 2240 og måtte ha en del behandling fordi han var så liten å tynn
Gjest Magdalene Skrevet 30. august 2013 #8 Skrevet 30. august 2013 Herregud nå ble jeg letta! Godt å høre at de kan ta SÅ feil. Skal det mye til for å overbevise jordmor om å få vekstestimering, eller holder det at jeg forteller henne om hva legen på UL sa? Men hva skal du med det? Har du ikke akkurat fått vekstestimert babyen? En baby på 4300 er ikke akkurat noen gigababy, slik at du trenger oppfølging før fødsel.
Cindi Skrevet 30. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 30. august 2013 Men hva skal du med det? Har du ikke akkurat fått vekstestimert babyen? En baby på 4300 er ikke akkurat noen gigababy, slik at du trenger oppfølging før fødsel. Jeg spurte om et spørsmål.
DevilInDisguise Skrevet 30. august 2013 #10 Skrevet 30. august 2013 Mener de det er noen risiko for stor baby blir du gjerne fulgt opp nærmere, vil jeg tro. Her blir det vekstestimering uke 32 og 37 hvertfall.
Cindi Skrevet 30. august 2013 Forfatter #11 Skrevet 30. august 2013 Mener de det er noen risiko for stor baby blir du gjerne fulgt opp nærmere, vil jeg tro. Her blir det vekstestimering uke 32 og 37 hvertfall. Takk for svar.
Cindi Skrevet 30. august 2013 Forfatter #12 Skrevet 30. august 2013 Jeg tenkte at siden jeg skal føde på ABC, der det skal være en så naturlig fødsel som mulig, så er det greit å følge med på at hun ikke vokser seg helt ut av proporsjoner. I tilfelle det gir noen risiko, så man kan være forberedt på eventuelle komplikasjoner som kan oppstå under fødsel.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #13 Skrevet 30. august 2013 Jeg var på vekstestimering og fikk da beskjed om at babyen der og da var 4 kg. 20% over snittet. Men når han kom ut en uke senere var han bare 3,7 kg. (da hadde han jo vokst enda mere etter vekstestimeringen) Han kom 3 dager før termin. Ei venninne av meg var på samme plass og fikk beskjed om at babyen hennes var 6 % under snittet. Hennes baby kom på termindagen og var 3,7 kg. (Som er litt over snittet) Altså vi fikk begge like tunge babyer, men jeg fikk estimert 20 % over, og hun 6 % under. Fantastisk! Og disse var gjort på et av landets beste sykehus med tanke på fostermedisin. Så nei, vekstestimering trenger absolutt ikke å stemme. Anonymous poster hash: e183f...4a5
Cindi Skrevet 30. august 2013 Forfatter #14 Skrevet 30. august 2013 Det er jo veldig spesielt at de ikke da presiserer det veldig nøye når de forteller om hva de "gjetter" ungen kommer til å veie. Skremmer jo vannet av folk. (bokstavelig talt )
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #15 Skrevet 30. august 2013 Snakk med jordmora om bekymringene dine på neste kontroll. Når de kjenner på magen din så klarer de som regel å kjenne om det er en gigababy eller ikke (selvfølgelig ikke i alle tilfeller da). Og hvis jordmor mener det er nødvendig med vekst estimering så henviser hun deg til det. Jordmora mi sa at babyen min kom til å være over gjennomsnittet i størrelse, og han var 4 kilo, men det gikk helt fint, neste baby var 4,5 kilo og det gikk enda lettere (født på ABC by the way). Så stor baby behøver ikke å bety en veldig vanskelig fødsel altså, selv om veldig mange tror det. Anonymous poster hash: b9acc...94e
Cindi Skrevet 30. august 2013 Forfatter #16 Skrevet 30. august 2013 Snakk med jordmora om bekymringene dine på neste kontroll. Når de kjenner på magen din så klarer de som regel å kjenne om det er en gigababy eller ikke (selvfølgelig ikke i alle tilfeller da). Og hvis jordmor mener det er nødvendig med vekst estimering så henviser hun deg til det. Jordmora mi sa at babyen min kom til å være over gjennomsnittet i størrelse, og han var 4 kilo, men det gikk helt fint, neste baby var 4,5 kilo og det gikk enda lettere (født på ABC by the way). Så stor baby behøver ikke å bety en veldig vanskelig fødsel altså, selv om veldig mange tror det. Anonymous poster hash: b9acc...94e Det er veldig godt å høre. Kjenner at blodtrykket synker litt når jeg hører at du også fødte på ABC. Jeg hører jo bare skrekkhistorier fra de rundt meg om at store babyer er så tung og fælt å føde. Om problemer med skuldrene, armer som knekker og det som verre er. Så det er godt å høre at det ikke trenger bety en vanskelig fødsel.
Gjest Magdalene Skrevet 31. august 2013 #17 Skrevet 31. august 2013 Det er veldig godt å høre. Kjenner at blodtrykket synker litt når jeg hører at du også fødte på ABC. Jeg hører jo bare skrekkhistorier fra de rundt meg om at store babyer er så tung og fælt å føde. Om problemer med skuldrene, armer som knekker og det som verre er. Så det er godt å høre at det ikke trenger bety en vanskelig fødsel. Jeg hadde en veldig enkel førstegangsfødsel, med ei på 4700. Fødte riktig nok ikke på ABC, men fødte uten smertelindring. Intens, men rask fødsel, som var over på 6 timer fra første rie.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #18 Skrevet 31. august 2013 min ble på ultralyd estimert til 3500, på de skjemaene de har ca 3800 ved fødsel han var 3300 (samme som de hadde estimert ca en mnd før). Anonymous poster hash: 05ba1...fb6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #19 Skrevet 31. august 2013 Jeg forstår nesten ikke hvorfor de uttaler seg m sånt. Tror nesten aldri jeg har hørt om en baby som har kommet ut med estimert vekt. Begge mine var helt feil. Eldste estimert til å være godt over 4 kg, kom ut med 3,5 kg. Yngste ble estimert til å bli 3,4kg ved termin, kom ut en uke før termin og veide 4,2.Anonymous poster hash: 778d6...609
Junine Skrevet 31. august 2013 #20 Skrevet 31. august 2013 Hos meg bommet dem med en drøy kilo for lite:) han skulle være unormalt liten, og ble helt normalt perfekt! Jeg stoler ikke på dette med andre ord:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå