Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er jeg slem, ego osv?

Jeg har et spedbarn. Både jeg og faren er hjemme, og det hender jeg bare rett og slett trenger å komme meg vekk. Jeg har vært syk og innlagt, og fikk litt traumer etter det. Så jeg trenger tid for meg selv.

Jeg kan en dag finne på å da til byen og handle i noen timer - alene! Eller sykle/gå meg en tur - alene!

Dette gjør jeg hyppig.

Men eg føler det er litt "tabu"? At det er kontroversielt at mammaen gjør sånt eller trenger fri, og tar seg fri?

Kan jeg ha fødselsdepresjon? Jeg bryr meg om barnet og barnefaren, helper til så godt jeg kan, men føler noen ganger at det egentlig er jeg somer faren :P Siden jeg ikke har behov for å passe på og være med babyen 24/7. Enda.

Kan jeg ha blitt ødelagt og ha posttraumatisk stressyndrom? (Har slitt med tanker og følelser i ettertid av innleggelsene).

Er jeg bare ond og ego? Eller er det normalt?

Anonymous poster hash: d8442...362

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er helt normalt for meg, i hvert fall! Da vi var sørover i sommer tok jeg meg en kveld i Oslo, imens moren min passet på babyen (mannen min var hjemme og jobbet). Det var herlig, samtidig som at jeg fikk føle på at det var greit å komme hjem til henne igjen også. Men, ja, litt tabu er det nok, for det virker som om det for mange er kjempefælt å skulle være borte i bare et kvarter. Så jeg tenker litt at man må selv føle på hva som er greit for seg, og at det ikke egentlig er noen fasit på hva som er rett og galt for seg og sin baby. :)

Om du er usikker på om du har en fødselsdepresjon eller ikke ville jeg diskutert det med helsesøster. Hun har et skjema som er med på å kartlegge det :)

Skrevet

Er ikke unormalt i følge meg heller. Her er det "mamma, kan du passe babyen, jeg ønsker og gå tur", eller "mamma, kan du passa babyen, ønsker og dra på kafè".... Husker jeg spurte før ungen var ute også, om det var greit for hun at jeg "lempa" babyen hos hun om jeg trengte avkobling, så....

Jeg TRENGER og koble helt ut, fra gråt, mating, bleier, alt...

Tror egentlig det er sunt med litt alenetid, til deg og ditt :)

Anonymous poster hash: 5a247...b85
Skrevet

Noe er iallefall galt når det er blitt formidlet at man er ego/fødselsdeprimert fordi man bruker noen timer alene i spedbarnstiden.

Pappa er en like god omsorgsperson, og det er bare fint for dem å få tid alene sammen - det styrker tilknytningen dem imellom :)

Anonymous poster hash: dd5d8...08e
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Jeg forstår ikke sammenhengen mellom følgende:

-Egoisme (som det var negativt?)

-Ønsker alenetid (noe galt med det?)

-Depresjon (hvordan da?)

Om du handler, sykler eller drar på en tur med en venninne - og barnet ditt er sammen med sin far - hva er det du da mener er galt med at du liker alenetid så ofte du kan?

Du er glad i barnet ditt? Isåfall forstår jeg ikke helt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...