Gå til innhold

Hva kan jeg kreve av barnefar økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har en felles sønn på 1,5 år, og far har han annenhver helg + en overnatting i uken.

Barnefaren er nedlesset i gjeld, kreditorer og har rotet seg skikkelig inn økonomisk, men han har alltid råd til å kjøpe øl, røyke en 20 om dagen og dra på byen. Nå er han i syden med en kompis også...

Det jeg stusser på her, er at sønnen vår sover jo hos han 8 netter i måneden, han sover i en gammel reiseseng, og det er sikkert ok, men han har ikke madrass, og ligger på 2 dyner. Jeg mener at han bør kjøpe seg en skikkelig madrass, og man kan sikker finne en billig en på finn.no. Sønnen vår har hatt behandlinger av osteopater, kiropraktorer, naprapater, fysio osv pga han lå i en kuvøse i 4 mnd og var "C-formet" som de kalte det. Nå endelig er han fin, og jeg mener at underlaget i sengen er en viktig del, han sover der jo i 12 timer hvert døgn...

Men barnefaren sier at han ikke har råd...

Det som også svir, er at han bruker foroverlent bilsete, nå er jeg ingen ekspert på dette området, men jeg har ikke hørt så mye positivt om det, og på babyshop sier de at de helst ikke selger deg, men hvis kunden absolutt skal ha dette, så sier de at det er under eget ansvar. Lest på nettet om tester og hvor mye skade en liten bråstopp med bil kan gjøre i lav fart (f.eks 20 km i timen) da hodet på barnet er tyngre, og kan gjøre store skader.

Barnefar har ikke lappen nå da hanmistet den pga fyllekjøring, men vil ta oppkjøring i mars, og er da enda mer redd for dette... Nå er det en venn av han som kjører sønnen vår.

Har jeg rett eller krav til å "kreve" dette? Jeg blir kanskje litt ekstra provosert da han har råd til så mye annet, men ikke til vår sønns sikkerhet. Heller ikke en barnevogn som han kan sove i når han er i bhg (vi har en kontrakt på at han skal bruke sitt eget utstyr da han misligholder mitt utstyr og især vognen min) Og dette er noe han gikk med på uten problem...

Han har råd til gøy og moro og er selvfølgelig glad i sønnen sin, men ansvaret rundt det å ha barn er litt verre for han. Har selvfølgelig prøvd å snakke med han, men vi kommuniserer svært dårlig og har vært noen runder i retten som ikk gjør kommunikasjonen noe bedre akkurat...!

Noen tips på lager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Jeg tror jeg ville sponset ham med et skikkelig barnesete, selv om det er bittert. Men ekstra bittert hvis det skulle skje en ulykke og ungen ikke er sikret. Det andre er jo ikke så innmari farlig, men synes det er litt snodig at han ikke kan skaffe en ordentlig madrass til ungen sin, da.

Anonymous poster hash: b3c9f...a35
Skrevet

Tja. Jeg tror jeg ville sponset ham med et skikkelig barnesete, selv om det er bittert. Men ekstra bittert hvis det skulle skje en ulykke og ungen ikke er sikret. Det andre er jo ikke så innmari farlig, men synes det er litt snodig at han ikke kan skaffe en ordentlig madrass til ungen sin, da.

Anonymous poster hash: b3c9f...a35

Poenget er bare at jeg har brukt svært mye penger på å kjøpe alt han trengte til ny leilighet når vi flyttet fra hverandre, kjøper klær til sønnen vår som faren kan ha hjemme hos seg, og jeg bidrar og strekker meg på så og si alt, og han får billig bilsete gjennom jobben sin, men er bare snakk om at han ikke gidder å bruke 1500,- på et bilsete (han får helt rå rabatter) Så blir dumt at jeg kjøper et samme bilsete som koster 4000,- når han får den for den andre prisen.. Kan jo heller ikke gi han pengene i hånda for et nytt sete, for da går de til røyk, alkohol...

Skrevet

kanskje du kunne få til et møte hos familie kontoret? Noe som kan vekke han opp ihvertfall. Det virker jo som han bare venter på at du skal kjøpe alt han trenger sånn at han kan bruke penger på det han synes er viktig. Det virker jo ikke som han bryr seg spesielt mye om sønnen din desverre.

Anonymous poster hash: 2e0d8...fda
Skrevet

kanskje du kunne få til et møte hos familie kontoret? Noe som kan vekke han opp ihvertfall. Det virker jo som han bare venter på at du skal kjøpe alt han trenger sånn at han kan bruke penger på det han synes er viktig. Det virker jo ikke som han bryr seg spesielt mye om sønnen din desverre.

Har prøvd på den også, men han stiller ikke opp rett og slett.... Det har vært så mye innblandelser fra barnevernet og BUP, så vi prøver å holde oss så mye vi kan unna, og jeg vil heller forholde meg til advokaten, da han nekter å forholde seg til noe han strengt tatt ikke nødvendig MÅ... Vi kommuniserer ikke, så derfor litt vanskelig å sitte i der og finne løsninger dessverre...

Lurte mest på om jeg har krav til å kreve dette av han? Hva kan man egentlig kreve av barnefar som har 30% samvær?

Anonymous poster hash: 2e0d8...fda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...