AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 Jeg har alltid vært lubben/ overvektig. Gikk i høst ned fra 78 kg til 65 kg. Alt med hjelp av vektklubb. Etter jul så begynte jeg å spise mer igjen og brydde meg ikke noe om kalorier, og gikk sakte men sikkert opp til 70 kg til sommerferien, og beholdt den vekta gjennom sommeren. Bestemte meg for å melde meg inn i vektklubb igjen, siden dette hjalp meg mye. Men nå har jeg egentlig et motsatt problem. Jeg er nå ferdig med vgs, og har velgt å ha et friår, siden jeg ikke ville søke på noe bare for å gå på skole. Må ha litt tid til å finne ut hva jeg vil utdanne meg som. Har en deltidsjobb noen kvelder i uka da. Problemet mitt nå er at jeg spiser for lite. Ifølge vektklubb skal jeg holde meg på 1680 kcal daglig. Men de fleste dager spiser jeg kanskje bare mellom 800 - 1400. Og det er IKKE pga. at jeg vil ned i vekt. Ønsker å holde meg til det som er anbefalt for meg. Grunnen til at det blir så lite mat er rett og slett fordi jeg ikke har noe å stå opp til om dagene føler jeg. Jeg sover kanskje til klokka er 13.00, så venter jeg med å spise til det er middag i 16.00 tiden. Og siden det første måltidet er såpass sent, så blir jeg ikke noe særlig sulten resten av dagen/kvelden. Vil si at 70 % av det jeg inntar daglig av kalorier er fra det ene måltidet. Når jeg er på jobb, så er jeg heller ikke sulten siden jeg nettopp spiste middag. Er ferdig klokka tolv på jobb, så jeg spiser kanskje en yougurt eller en brødskive når jeg er ferdig, men føler meg ikke spesielt sulten heller. Har i løpet av de ukene etter at vennene mine og hverdagen deres begynte gått ned nesten 5 kg. Jeg veier nå 65 kg igjen og er 167 cm høy. Jeg vil gå ned til 60-62 kg, men vil gjøre det på en sunn måte. Nå dropper jeg jo flere måltider daglig, siden jeg ikke har noen grunn til å stå opp. Jeg har også begynt å trene, så går noen timer på treningsstudio i uka også. Dette er først og fremst fordi jeg trenger en hobby da 80 % av de få vennene mine har flytta for å studere, men også for å få finere kropp og bedre kondisjon osv.. Jeg ser selv at jeg ikke kan holde på slik som dette her et år! Har ikke lyst på mat heller, det er liksom bare noe som har blitt til noe jeg må ha, men selve matlysten har forsvunnet. Før, når jeg spiste frokost og lunch osv, så hadde jeg problemer med at jeg konstant hadde lyst på noe. Men nå må jeg nesten tvinge det i meg. Har lite energi og føler meg egentlig ikke så bra. De enste gangene jeg spiser mye, er når jeg er med venner. Da blir det gjerne til at vi går på McDonalds eller kjøper en kebab osv.. Det er jo ikke bra det heller. Er naturlig introvert, og orker ikke å være sammen med andre hver dag heller, føler jeg blir sliten av å bare være sosial på jobben de 7-8 timene noen kvelder i uka. Noen som aner hva jeg kan gjøre? Er det veldig farlig å spise i gjennomsnitt 1200 kalorier daglig når en skal ned noen kg? Det er ikke sånn at jeg sulter meg, spiser når jeg er sulten.. Anonymous poster hash: 85a6d...e23
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #2 Skrevet 28. august 2013 Nei. Jeg har levd sånn i flere år og merker ingenting. Anonymous poster hash: 2b953...a8e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #3 Skrevet 28. august 2013 At du ikke får i deg nok mat, er jo grunn nok i seg selv til å komme seg opp om morgenen.. Hvor mange timer sover du pr natt? Anonymous poster hash: 2b49e...207
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #4 Skrevet 28. august 2013 Takk for svar. Legger meg ganske sent, pleier vel å sove mellom 8-10 timer. Men om jeg våkner tidlig blir dagene så lange og kjedelige.. haha, huff. Anonymous poster hash: b5acc...c0a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #5 Skrevet 28. august 2013 Jeg levde sånn lenge jeg og, og det var begynnelsen på min spiseforstyrrelse. Jeg tenkte lenge at det ikke gjorde noe med for lite mat, så lenge jeg ikke var sulten. Jeg skulle også ned i vekt, så jeg tenkte det bare var positivt. Men for å svare på spørsmålet ditt; JA, det er farlig! Du bryter ned kroppen din sakte men sikkert. Feilernæring over en lengre tidsperiode kan få alvorlige konsekvenser! Jeg endte til slutt opp på sykehus og måtte bruke måneder på å få kroppen til å fungere igjen fordi jeg endte opp med masse mangelsykdommer pga jeg ikke fikk i meg de riktige næringsstoffene. Jeg råder deg til å sørge for å få i deg nok mat, for kroppen er veldig tilpasningsdyktig. Etter hvert som du spiser mer vil nok også matlysten komme. Anonymous poster hash: dfde3...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #6 Skrevet 28. august 2013 Du mister også masse muskler, noe som gjør at du får lavere og lavere forbrenning, du blir svakere, samt at kroppen din vil se stadig slappere og mer utrent ut (hjelper ikke å trene dersom du sulter vekk musklene). Anonymous poster hash: 2b49e...207 1
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 Mitt forslag til deg er: Stå opp til kl 10 og spis et måltid ganske med en gang, spis igjen kl 13 og deretter går du deg en tur på ca en time eller noe slikt. Spis igjen rund kl 16 og siste måltid kl 21. Hva skal du gjøre gjøre på hele dagen? Skal du ikke søke jobber? Eventuelt kan du fortsette med å sove til kl 13 men nøkkelen er altså å spise like etter du har stått opp.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #8 Skrevet 28. august 2013 Det har jeg gjort i alle år, og har ikke merka noe. Sover som regel til 4, og spiser første måltid klokka 6. Legger meg rundt 4 på natta igjen. Anonymous poster hash: 87835...20c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #9 Skrevet 28. august 2013 Takk for svar dere, hjelper å høre andre sine erfaringer. Jo, jeg har en jobb, det varierer hvor mye jeg jobber, men som regel er det 3-4 kvelder i uka, og noen helger. I helgene jobber jeg for det meste dagtid, så da er det lettere å få i seg mer. Anonymous poster hash: b5acc...c0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå