Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å trene styrke. Får helt utrolig med gangsperr selv om jeg er flink til å tøye ut. Dette varer i 2-3 dager, og hindrer meg i å trene så ofte jeg vil. Hvor lang tid på et fast program vil det ta før jeg ikke lenger får gangsperr? Og kan jeg trene med gangsperr (au?) eller er det mot sin hensikt?

Anonymous poster hash: 3432b...bf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gangsperr er kroppens måte å fortelle deg at du skal ta det med ro. Husker ikke detaljene, har lest noe om at ved gangsperr så er muskelen skadet og trenger å reparere seg. Det er nettopp det vi gjør ved styrketrening, vi skader musklene - hard styrketrening gir mikrotraumer, dvs små avvrivninger i musklene, som igjen bygger seg opp og blir sterkere. Kjører du bare på videre, så blir musklene mer skadet, og får ikke reparert seg.

Anonymous poster hash: ef7ab...eaa
Skrevet

Gangsperr eller stølhet skyldes som AB#2 skriver små rifter i muskelfibrene, men det er ikke kroppens måte å si fra at du bør ta det med ro. Det er ikke noe problem å trene når en er støl, men hvis man ikke klarer å bevege seg skikkelig og ikke klarer å utføre øvelsene med riktig teknikk har det ikke noe for seg. Da må du hvile eller gjøre noe annet.

Det som fungerer til en viss grad om du er litt stiv er å bruke massasje eller egenmassasje av bindevevet rundt musklene som er stive. Jeg bruker en hard liten ball og massasjerulle. Det løsner litt opp i stivheten, men det fungerer ikke om du er veldig stiv.

Tøying forebygger ikke stølhet. Snarere tvert i mot så kan det forverre det. Du kan ev legge til litt lett dynamisk tøying som oppvarming. Det bør du egentlig alltid gjøre. Støl eller ikke.

Skrevet

Dette er vanlig ved styrketrening i begynnelsen, og vil gå over etter hvert.

Ellers kan det jo være at du tar for mange sett. Foruten oppvarming er det ikke noe poeng å ta mer enn ett arbeidssett per øvelse.

Anonymous poster hash: 5813e...f0a
  • Liker 1
Skrevet

Foruten oppvarming er det ikke noe poeng å ta mer enn ett arbeidssett per øvelse.

Kan du forklare hva du mener med dette?

• Liker 1
Skrevet

Oppvarming er viktigere enn uttøyning. Og å ha rett teknikk er enda viktigere! Hvis du trener tung styrke bør du ikke gjøre det hver dag, lett kardiotrening dagene mellom styrketreningen kan hjelpe.

• Liker 1
Skrevet

Selv om det ikke hjelper med uttøying, så er dette alikevel veldig viktig for kroppen din. Om man er stiv og kort i muskler og sener, så vil du slite etter hvert som du blir eldre. Tøying er viktig for at du skal ha en myk og velfungerende kropp med en god holdning. Det vil forhindre skader også da kroppen blir mer fleksibel. Måtte bare legge til dette, siden flere påpeker at tøying ikke hjelper mot stølhet, men det er ingen grunn for å droppe dette.

Anonymous poster hash: 06111...2d9
Skrevet

Kan du forklare hva du mener med dette?

Ja, gjerne. Om du skal ta en øvelse, ta gjerne litt oppvarming med lette vekter for å varme opp muskelgruppene som er involvert i øvelsen. Men ta så kun ett arbeidssett, altså hvor du gir alt til du ikke klarer mer. Fokuserte repetisjoner hvor man kontrollerer bevegelsen og ikke hiver opp/ned noe som helst.

Den største feilen mange gjør er å kjøre for mange sett. Det er bortkastet for de fleste. Resultatet blir gjerne dårligere, og så tar det så mye mer tid!

Skrevet

Ja, gjerne. Om du skal ta en øvelse, ta gjerne litt oppvarming med lette vekter for å varme opp muskelgruppene som er involvert i øvelsen. Men ta så kun ett arbeidssett, altså hvor du gir alt til du ikke klarer mer. Fokuserte repetisjoner hvor man kontrollerer bevegelsen og ikke hiver opp/ned noe som helst.

Den største feilen mange gjør er å kjøre for mange sett. Det er bortkastet for de fleste. Resultatet blir gjerne dårligere, og så tar det så mye mer tid!

Ok. Jeg forstår. Jeg er ikke helt enig med det. Det kommer jo an på hva du vil oppnå og på hva du trener.

Hvis du har 3-5 forskjellige øvelser som trener de samme muskelgruppene, så kan jeg være enig med deg at det ikke nødvendigvis er noe poeng å kjøre 5-6 sett på hver øvelse.

Hvis jeg kjører 3-ere på knebøy så blir jo ett arbeidsett vanvittig lavt volum. Jeg pleier gjerne å kjøre 10 sett da. Men så har jeg kanskje ikke mer enn 3 forskjellige øvelser i den styrkeøkten. Gjerne har jeg trent frivendinger først, og etter knebøy kjører jeg kanskje en pressøvelse.

Kjører du bare ett sett, så må du ha ganske lav vekt og kjøre mange repetisjoner det settet for å oppnå samme volum, i tillegg vil det ikke fungere så bra i eksplosive øvelser som rykk, frivending og lignende.

Men igjen - det kommer jo helt an på hva du prøver å oppnå med treningen. Du blir ikke mer støl av å kjøre flere sett som hovedregel. Det kommer an på volumet og hvor lenge du er "under tension", spesielt i den eksentriske fasen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...