Gå til innhold

Jeg er ikke en perfekt husmor. Er du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg irriterer meg veldig over alle disse skrytestatusene på facebook. "Nå har jeg ryddet og vasket heele huset på under en time! FLINKE MEG!" "Nå har jeg bakt 13 kaker og skal ha sex med samboeren resten av kvelden, FLINKE MEG!" "SE hvor fllink jeg er som laget noe skikkelig fancy til middag, *insert picture here*" "Nå har jeg trent i 3 timer, og har brukt resten av dagen på å lage middag og vaske hus og unger sånn at samboer er fornøyd når han kommer hjem fra jobb, FLINKE MEG!"

Yeah. Jeg vet at du skjønner hva jeg snakker om. Og jeg føler meg som verdens VÆRSTE husmor når jeg leser alle disse skrytestatusene. Vet du hvorfor?

- Noen ganger så orker jeg ikke å hverken vaske eller rydde før jeg evt. får besøk.
- Noen ganger så spiser jeg brødskive til middag fordi jeg ikke GIDDER å lage mat.
- Jeg nekter å støvsuge, og vasker heller gulvene med hår og hybelkaniner og det som er.

- Jeg kan ikke å vaske vinduer.

- Jeg tenker ofte på å bake kake eller lage en fancy middag til samboeren, men som oftest så er det han som tar jobben fordi jeg undervurderer meg selv på kjøkkenet.

- En gang lot jeg en haug med klær ligge nyvasket i maskinen i en hel dag fordi jeg ikke orket å ta ned det som hang på stativet fra før.
- Jeg tar ikke ut av oppvaskmaskinen før jeg kan fylle den helt opp med skitne kopper.
- Jeg vasker ikke klær før jeg sitter der og lurer på hvor alle trusene mine har tatt veien.

Sånn, nå kan alle disse perfekte menneskene komme og rynke på nesa, og så kan alle dere som IKKE er perfekte komme med alle de statusene dere ikke kommer til å legge ut på facebook sammen med "Se så flink jeg er-"statusene.

Hei, jeg sier ingenting på dere som legger ut om hvor flinke dere er. Creds til dere. Men vi MÅ ha en motpol, ellers kommer jeg til å gi opp hele greia og flytte inn i postkassa mi.

Anonymous poster hash: 67ebf...13d
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøver å være husmor. Men jeg er generelt katastrofalt klossete (svir middagen, snubler i støvsugeren, tipper zaloflaska slik at det renner utover hele benken, misforstår baksiden av emballasjen på fjorland-middager, klær ender opp misfarget i vaskemaskinen, osv.) En gang satt jeg mixmasteren fast i hestehalen min slik at to store hårtjafser ble revet av. Dette er nasty, men jeg klarte å skjære av meg fingertuppen da jeg skjærte brød, men legevakta var stengt, så jeg måtte bare teipe den fast og håpe på det beste. Kjøkkenet er livsfarlig for meg :fnise: Jeg har veldig mange flinke husmødre på facebook, og all ære til dem! Mange lager kjempegode kaker, og jeg elsker å komme på besøk til dem for å prøvesmake. Selv er jeg udugelig - men jeg må jo prøve, for jeg bor jo alene, og jeg må jo gjøre en viss innsats. Jeg har forbedret meg, men dette er ikke noe som ligger naturlig fra min side.

Anonymous poster hash: 1419a...87a
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Nei, jeg er absolutt ikke perfekt på noen områder i livet, tror ingen er det og tror det må være slitsomt å ha det som mål. Men har lagt merke til at noen (få) har tendenser til å beskrive sitt perfekte liv, baker det og det, har vasket hele huset, plantet i hagen, vært på trening, har satt på middagen og nå koser jeg med et glass vin før gjestene kommer...selv legger jeg ikke ut noe privat på f.boka, ikke engang sivilstatus.

Men blir ikke misunnelig, noen er litt superkvinner og har masse energi til å gjøre alt, men merkelig at de bare legger ut ting som får de som å virke perfekte.

Min mor synes jeg har et ordentlig rotehus, men det er ryddig etter min standard og bad, kjøkken og klær er prioritet fremfor å tørke støv hver dag. På sommeren er jeg likevel lite hjemme, og noen hybelkaniner og litt rot blir glemt i det jeg går ut døra.

Endret av Alvina
Skrevet

Jeg "vasker" av og til støvet på vaskeservanten på badet med et håndkle for at det skal se litt bedre ut. Noen ganger kan det gå 2 uker mellom hver gang jeg faktisk vasker badet, inkludert toalettet.

Jeg hater å bake ting der jeg får kliss på hendene og under neglene.

Jeg har kun bakt en kake med MMF. Det var det verste jeg har gjort ever! Makan til tidkrevende drittarbeid.

Jeg vasker ikke gulvene særlig ofte, men kun dersom jeg søler noe eller under middagsbordet etter middag.

Jeg hater å brette sammen klær.

• Liker 2
Skrevet

Hallo, dersom man ikke skryter av sine husmorbragder på FB, så er det jo ingen som ser at man har giddet å lette på ræva og gjort noe!

• Liker 3
Skrevet

- En gang lot jeg en haug med klær ligge nyvasket i maskinen i en hel dag fordi jeg ikke orket å ta ned det som hang på stativet fra før.

Anonymous poster hash: 67ebf...13d

Nå må du slutte å skryte, syns jeg. Jeg satt akkurat på en maskin med klær på nytt fordi jeg ikke hadde hengt de opp. De var ferdige for tre dager siden.

• Liker 33
Skrevet (endret)

Tror de fleste i min generasjon ikke er så veldig opptatt av at damen skal være god husmor. Er vandt til å måtte fikse alt det der selv, så jeg forventer i grunn ikke at en dame skal gjøre det for meg. Ønsker vi kan dele på det for jeg synes jo ikke husarbeid er så gøy jeg heller. Så synes jeg det blir mye kjekkere hvis man gjør det sammen :)

Endret av .-L-.
  • Liker 2
Skrevet

Kjenner til det ja.

Noen er kun opptatt av å oppdatere status som "Kari Nordmann er på Elixia" og attpåtil legge ut bilder av treningssenteret og apparatet de bruker som viser hvor mye de har forbrent osv...

Noen legger ut middagsbilder og ramser opp alle fancy matvarer og krydderurter de har brukt i denne maten, som de har pynta så fint på et fat.
For så klage over hvor mye de har spist etterpå og sliter med dumping...for de har da også slanket bort x antall kg ved hjelp av slankeoperasjon, som de i utgangspunktet ikke trengte.

Irriterer meg over mye på fb, men så tenker jeg at det egentlig er dumt det også...for jeg gjør nok forferdelig irriterende ting jeg også :P

Men perfekt husmor er jeg nok ikke, ikke legger jeg ut bilder av meg selv der jeg nærmest er døden nær på tredemølla etter 20 minutters oppvarming...
Jeg kan la klær henge på stativet 3 dager etter de er tørre fordi jeg ikke gidder å legge dem på plass, jeg drøyer støvsuginga til jeg kan navngi hybelkaninene og kokkekunskapene er så dårlige at det er nærmest et under om jeg ikke svir vannet i en kjele.

Ja, irriterer meg over mye på fb...men det hadde jo vært veldig kjedlig om jeg likte alt også. Men det spiller ingen rolle hva andre gjør, alt det flottslige tenker jeg at sikkert bare er en fasade for å dekke over at de egentlig ikke er så perfekte som de skulle ønske ;)

Anonymous poster hash: 21392...a1d
Skrevet

Nope, ikke i nærheten. Ikke samboer heller. Derfor har vi vaskehjelp annenhver uke. :closedeyes:

• Liker 2
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Nei,og ikke har jeg lyst til å være det heller.

Jeg liker å lage mat og bake,men vaske,rydde og støvesuge?Nei,det er det kjedeligste som finnes og jeg gidder ikke å gjøre sånne ting for at samboer skal bli fornøyd.

Han vet at han uansett må ta sin del,men holder det til et minimum.Tar en skikkelig vask en gang i uka,og ellers er det lite utenom på kjøkkenet.

Før var jeg verre.Da vasket jeg ikke før jeg absolutt måtte.Nå har vel funnet ut at det er greit at det ser litt ok ut,og at det ikke begynner å vokse skumle vesner fra den gamle oppvasken :)

Gjest Heartbeat
Skrevet

Jeg er gammeldags på det punktet, så ja.. jeg er en god husmor, kjæreste og sexpartner ;)

Skrevet (endret)

Nei, overhodet ikke noe husmoremne. Skal jeg si deg en ting? Da jeg bodde med mannen min vasket jeg aldri klær. Han gjorde det. Jeg synes nemlig husarbeid er forferdelig kjedelig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg er langt ifra perfekt på det punktet! Jeg tok meg av husarbeidet da jeg var uten arbeid, så da tok jeg meg av klesvasken, støvsugingen, oppvasken og matlagingen. Eneste jeg virkelig ikke kan fordra, er vasking av gulv. Det lot jeg samboeren ta seg av, hihi. Nå jobber jeg, og dagen går stort sett til det, siden jeg jobber ettermiddag/kveld, og i tillegg har jeg halvannen time med reising til og fra jobb, så da er det lite tid jeg får hjemme før jeg må legge meg igjen.. Selvfølgelig vil jeg heller slappe av litt med data og serie istedenfor å gjøre husarbeid.. Hadde vært så mye bedre om jeg hadde hatt en vanlig arbeidstid! Da hadde jeg fått mer tid, og kunne hjulpet mer til i hjemmet.. Det kommer vel etterhvert!

Ja, jeg irriterer meg også grønn over sånne statuser som dere nevner over her.. Hvordan får de til alt det i løpet av EN dag???? Forstår det virkelig ikke.. Enten har de hushjelp, barnevakt og hele pakka, eller så sover de ikke.. Gi meg oppskriften, om noen har den! :P

Skrevet (endret)

Åh kjenner meg så vanvittig igjen!
Her kan oppvasken stå i 2-3 dager før jeg gidder å ta den.
Og jeg hater virkelig middagslaging, så den biten overlater jeg til min samboer.
Trening? Eh, vell. Jeg passer på å gå turer for å holde innsiden min frisk. Men ellers blir det lite av det.
Lekene til ungen kan ligge strødd utover på kveldene, for sofaen er mer tiltrekkende når hun er lagt seg.

Baking får jeg ikke til, kan sikkert læres, men har ikke interessen for det. Og her kommer venninna mi på døra med nybakt brød, boller osv. annenhver uke (Det er koselig altså, hun er veldig snill. Men jeg blir litt flau over at jeg ikke kan gjøre det selv)
Og sikkert masse mer.

Sitter ofte med dårlig samvittighet fordi jeg ikke er noe kjerringemne!

Endret av KatherinaDimitro
Gjest Keikolina
Skrevet

Eneste jeg virkelig hater av husarbeid er å skifte på senga, vi har dobbeltdyner.

Skrevet

Ikke på noen måte. Jeg er god til å bake brød, men der stopper det. Det beste som kan sies om resten er at jeg ikke har dødd av støvallergi eller grodd ned i skitt enda, men jammen må hybelkaninene formanes strengt om å gå sin vei i blant. De holder stand, nemlig.

Middagslaging er det ca. like kleint med. Det er sjelden jeg lager mat fra grunnen av, jeg prøver riktignok å holde meg til rent kjøtt eller fisk men innrømmer glatt at Fjordland er min venn i hverdagen. Det er ikke det at jeg ikke kan lage mat noenlunde greit, det er bare så usannsynlig kjedelig at når jeg kommer seint hjem fra jobb så gidder jeg ikke.

Men vaskemaskinen og jeg samarbeider faktisk bra. :husarbeid:

• Liker 1
Skrevet

Perfekt husmor? Den dagen :P

Vasker litt nå og da når jeg har tid, sjelden hele kåken blir vasket i en slump.

Nyvaska klær henger på stativet til jeg trenger plassen til ny ladning.

Klesskapet mitt mangler system (og pent bretta klær).

Har ikke vaska oppå kjøkkenskapene (eller inni) siden vi kjøpte for over 3 år siden.

Kjøpte nytt gulvteppe fordi jeg ikke gadd å vaske det forrige.

Kan ikke lage mat, kun enkle retter og helst ting som kan stekes i ovnen og serveres med wok.

Vasking av gulv? Holder det ikke med støvsuging?

Skrevet

Jeg er flink husmor når det gjelder matlaging, for det liker jeg veldig godt. Det aller meste av maten lages helt fra grunnen. Men baker veldig, veldig sjelden (spiser lite brød og slikt uansett), kun til spesielle anledninger. Annet husarbeid gjør jeg minst mulig av, men synes det er viktig å ha rent kjøkken og bad.

Jeg tror også jeg må ha veldig unike venner på Facebook, for det er lite med skryt over huslige aktiviteter der.

Skrevet

En ting jeg undres over hver gang dette temaet dukker opp er:

Hvorfor skal "alle" med den største selvfølgelighet ha dyr flott leilighet, hus, villa osv. når det egentlig bare er et sant helvete å holde "statussymbolet" i anstendig orden?

Det krangles og skilles og dumpes i hytt og kav pga at man ikke greier å bli enige om arbeidsfordelingen, og det jamres og klages og ansettes hushjelp fordi husarbeidet er i ferd med "å ta knekken på" stakkars rike og fremadstormende Ola og Kari Nordmann...

Om husarbeidet virkelig er såååå graverende slitsomt, tidkrevende og kjedelig (tipper kjedelig scorer høyest når det kommer til den egentlige grunnen), får man vel bare selge villaen og flytte på hotell i stedet. For man kommer dessverre ikke unna det, det MÅ gjøres, og er etter mitt syn noe det bare bør gå automatikk i, enkelt og greit...

Skrevet

Jeg er den perfekte husmor, men det er to ting jeg gjerne skulle lært meg.

-Koke kraft

-Steke lefser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...