Gå til innhold

Hvor begynner man når man skal planlegge bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer skal gifte oss... Vi har ikke satt noen dato, vet bare at vi ønsker oss vår-bryllup (evt. for-sommer). Jeg, som så mange andre jenter og damer, gleder meg veldig til å planlegge den store dagen. Men nå som planleggingen skal starte, aner jeg ikke hva jeg skal begynne med!

Noen som har tips? Hva trenger man mest sannsynlig lengst tid på? Hvor begynte dere selv?

Anonymous poster hash: 75434...2b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lokalet, jeg booket lokalet 1,5 i forveien men lokalet jeg egentligt ville ha var booket for hele sommeren 2014..

• Liker 1
Skrevet

Gjestelista begynte vi med. Greit å få ned tidlig ca hvor mange som kommer vedrørende lokale, mat og drikke.

• Liker 1
Skrevet

Ca gjesteliste, dato, vielse og lokale :)

• Liker 1
Skrevet
  • Dato
  • "reserve" dato
  • Vielse
  • Vielsested
  • Gjesteliste
  • Lokale
  • Budsjett
Skrevet

Takk for svar. :) Det er så mye å tenke på, også mye å glede seg til! Har lyst til å fikse alt på en gang.

Hvis vi starter med en dato, er jeg redd den muligens må endres etterhvert (kanskje best å være litt fleksibel med tanke på å få leid lokale og ikke minst selve vielsen).

Størrelsen på bryllupet først, kan avgjøre en del andre ting. Antall gjester, hva slags lokale, hvilken kirke (størrelse), lettere å finne kjole og "tema" som passer størrelsen og budsjettet på bryllupet.

• Liker 1
Skrevet

- Dato (gjerne et par alternativer)

- Budsjett

- Lokale

- Vielsesform

- Fotograf

Skrevet

Var i samme situasjon for ikke lenge siden :) Her er planen per nå, som vi jobber med:

- Forlovere (ok)
- Dato (ok)

- Toastmaster (ok)

- Lokale (under arbeid)

- Planlegge/lage invitasjoner (under arbeid)

- Papirarbeid (borgelig vielse, må ha papirene for å booke vielsen hos oss.)
- Booke vielse
- Sende invitasjoner (når vielse er bekreftet)
- Booke fotograf (research igangsatt)

- Kjøpe brudekjole (Polen, november)

- Mannen fikser seg ny dress en gang før bryllupet

- Booke frisør

Sånn ca. Å lese andres lister over hva de skal gjøre f.eks hos Bryllupsvenner.no er nyttig for å være sikker på å huske hver minste detalj ;) Men man må jo vurdere selv hvilket nivå man legger seg på av småting da.

Skrevet

Vi startet med å lage et overslag på gjestelisten for å vite hvilke lokaler som var aktuelle.

Jeg og en veninne hadde allerede vært ute og sett på lokaler (så mannen skulle slippe å dras med rundt til mange som var ubrukelige hehe) , så tok han med et sted, og DER ville han ha festen, så vi satt opp to mulige datoer hos de, og dro på kirkekontoret. Begge datoene var ledige der, så da var det bare å bestemme seg!

Og nå begynner jo det morsomme....

Hva vil du spise og hvem skal lage maten....

Hva slags bilder ønsker du, og hvem skal ta de....

Finn en frisør du trives med....

Se litt rundt på nett etter kjoleinspirasjon....

Lage invitasjoner

Hva slags pynt og blomster ønsker du i lokalet

Kjenner du noen som kan bidra med noe? Bake en kake feks.

Hvem skal være forlover??

Hvilke salmer vil du ha i kirken

Levende musikk?

Bryllupsnatt?

Trenger noen av gjestene ovnatting??

Ohhhh det er tuuuusen ting å tenke på, så jeg anbefaler å lage en bryllupsbok hvor du skriver ned diverse du kommer på underveis, og ting som er ordnet osv.

Skrevet

TS her,

Vi har nå kommet fram til antall gjester (140 stk - regner med at noen ikke har mulighet til å komme). Da vet vi at bryllup blir stort (syntes ihvertfall vi).

Stort bryllup, stor bryllupskake *gliiis*

Jeg kjenner en fotograf, som jeg også ønsker å spørre om hjelp med invitasjoner, bordkort, menyer osv. Samt selve fotograferingen av bryllupet og bryllupsbildene. Da blir den delen rimeligere.

Mange flinke kakebakere i familien, så håper på hjelp til kaker (bryllupskaken skal bestilles). Apropos kaker; er det nødvendig med dessert hvis det allikevel er stor kakebuffet?

Skrevet

Med mindre du allerede vet helt sikkert at den fotografen er villig til å gi dere en rimeligere pris, så synes jeg det blir helt feil å regne med at dere får det billigere. Mange gjør slikt for venner, men å gå ut fra det er bare frekt. Du vet tross alt noen om å utføre yrket sitt. Vi har brukt flere venner som er proffe på det de gjør til endel ting (søm, foto, kaker), men har hatt som utgangspunkt at de skal få fullt betalt, også har det vært opp til dem å tilby vennepris om du vil.

Anonymous poster hash: f8575...375

• Liker 2
Skrevet

Med mindre du allerede vet helt sikkert at den fotografen er villig til å gi dere en rimeligere pris, så synes jeg det blir helt feil å regne med at dere får det billigere. Mange gjør slikt for venner, men å gå ut fra det er bare frekt. Du vet tross alt noen om å utføre yrket sitt. Vi har brukt flere venner som er proffe på det de gjør til endel ting (søm, foto, kaker), men har hatt som utgangspunkt at de skal få fullt betalt, også har det vært opp til dem å tilby vennepris om du vil.

...om DE vil, skulle den siste setningen være :)

Skrevet

Veldig viktig det AB sier. Ikke forvent at de gir vennepris på fotograf. De blir " invitert" på hrunnlag av at de skal ta bilder.. Har fått inntrykk av at det er svært få fotografer som gir vennepris

Skrevet

Med mindre du allerede vet helt sikkert at den fotografen er villig til å gi dere en rimeligere pris, så synes jeg det blir helt feil å regne med at dere får det billigere. Mange gjør slikt for venner, men å gå ut fra det er bare frekt. Du vet tross alt noen om å utføre yrket sitt. Vi har brukt flere venner som er proffe på det de gjør til endel ting (søm, foto, kaker), men har hatt som utgangspunkt at de skal få fullt betalt, også har det vært opp til dem å tilby vennepris om du vil. Anonymous poster hash: f8575...375

Du har helt rett. Jeg ville aldri forventet at jeg skulle fått noe som helst billigere enn vanlig. Men fotografen har selv sagt til meg at jeg må si ifra når jeg har oppdrag til han. Han ville gjøre dette som en vennetjeneste, altså gratis (jeg betaler kun papir, blekk og det som trengs). Jeg har hele tiden nektet å la han jobbe gratis, derfor har jeg selv sagt at han skal få betalt når den tid kommer. (Jeg har tidligere vært modell for han for sport/villmarksklær og utstyr - gratis).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...