Gjest ms_kwang Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 Jeg har så og si sluttet å kjøpe frukt i butikker.. Jeg var nettopp utenlands i 3 uker, hvor jeg koste meg med moreller, jordbær,blåbær, epler,pærer, som faktisk smakte! hadde ikke en eneste dårlig smaksopplevelse.. eller komme hjem med en kurv dårlig bær.. Jeg jobber i butikk selv og vi har egen frukt ansvarlig.. Men de gangene jeg kjøper frukt på min butikk, de kan se bra ut, men midterst i korga er de gjerne muglete, pil råtten.. Men er ikke bare på min butikk..andre butikker også, det kan gjerne ligge en råtten klementing blant alle de andre, uten at de som jobber der ser ut til å bry seg.."Jaja, den er dårlig...so what? Hva skal jeg gjøre med det liksom? De andre er jo bra..." I min butikk så kan gjerne frukta vi får inn den dagen være dårlig, men de som jobber i frukta legger det ut uansett.. Hvorfor er kvaliteten så dårlig når det kommer til frukt og grønt her i norge? Altså :Råtten eller mugglete... eller hvorfor noen butikker ikke fjerner frukta når man tydelig ser en svart sverm av frukt/bananfluer? >.<
Gjest Skrevet 28. august 2013 #2 Skrevet 28. august 2013 Det der har irritert meg lenge også. Butikkene må ta mer ansvar for frukten de legger for salg. Folk betaler jo tross alt for varene, og skal ha topp kvalitet! Jeg har nærmest gitt opp norsk frukt, men av og til kan jeg finne bra frukt i butikkene. Det er spesielt en butikk jeg vet har bra frukt, og der handler jeg.
Gjest ms_kwang Skrevet 28. august 2013 #3 Skrevet 28. august 2013 Jeg går heller på landbruks markedet på sommeren enn å handle i visse norske butikker x)
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #4 Skrevet 28. august 2013 For meg virker det som om de bevisst gjemmer råtten frukt og bær inni midten slik at den ser fin ut ved første øyekast, men når man begynner å spise kommer sannheten frem. SPESIELT når det gjelder jordbær :-/Anonymous poster hash: 97774...d68 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #5 Skrevet 28. august 2013 Kjøper som regel frossenbær, de er som regel ikke muggen/råtten. Jeg er så heldig å få lov til å plukke bringebær, rips og jordbær hos noen jeg kjenner som jeg fryser ned til vinteren. Anonymous poster hash: be2e8...a8c
Bisous Skrevet 28. august 2013 #6 Skrevet 28. august 2013 Jobber selv i butikk og vet godt hvor vanskelig dette med dårlig frukt er. Jeg nekter å tro at noen (ansatte) med viten vilje "gjemmer bort" dårlig frukt dersom de oppdager det. I så fall burde disse personene hatt sparken, da de tydeligvis ikke har mye respekt ovenfor kunder som faktisk betaler for denne frukten. Det kan også nevnes at det får konsekvenser for butikkene selv dersom de blir "tatt" i fruktkontroll. Ønsker ikke å si hvilken kjede jeg jobber for, men jeg vet at det jevnlig utføres internkontroller på frukten. Mattilsynet er også innom på kontroller innimellom. Jeg kan derfor ikke tenke meg at det på noen måte er i butikkenes interesse å presentere dårlig frukt. Som du TS nevner i inlegget ditt hender det ganske ofte at frukten vi daglig mottar er dårlig allerede ved levering. Vår rutine er da selvsagt å fjerne frukten, samt å ringe vår leverandør for å gjøre oppmerksom på hva som har skjedd. Hva som er bakgrunn for at dette skjer såpass ofte kan ikke jeg henge meg opp i, men det er likevel utrolig frustrerende og kjedelig å motta frukt og grønt som er dårlig allerede ved levering. For oss som jobber i butikk er det dessverre ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å være så nøye som mulig når frukten settes ut i butikken, og ofte sjekke frukten for å oppdage evt. dårlig frukt før den når kundene.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 Og jeg har jobbet på Bama, og sendt ut pallevis med dårlig frukt/grønnsaker. Vi prøvde å protestere å si at dette kan vi ikke sende avgårde når halvparten i en kasse var råttent og muggent, men de som fylte på bare lo og sa det var penicilin. Stakkars de som jobbet på kundeservice, sier bare jeg...og stakkars fruktansvarlige i butikkene, de hadde vel nok å gjøre. Men, på feks Meny og Obs går det ansatte og rydder og plukker ut dårlige varer. Det har jeg aldri sett i billigkjedene. Men det er vel også en av grunnene til prisforskjellene...Anonymous poster hash: eb814...fc4
Thorn Skrevet 28. august 2013 #8 Skrevet 28. august 2013 Jeg har jobbet både på den billigste av de billige og en av de dyreste (og et par på midten), og på alle butikkene var det stor fokus på å rydde i fruktdisken. Forskjellen har vært at de dyre butikkene ofte har en egen fruktansvarlig, som kun jobber i fruktavdelingen. Da har man jo mye mer kontroll på hva som er blitt gjort og hva som må gjøres. Og det er helt utrolig hvor mye dårlig frukt og grønt som blir sendt ut fra leverandørene! Vi sendte ofte flere kasser tilbake med sjåførene, det var sjeldent at alt var selgbart.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #9 Skrevet 28. august 2013 For meg virker det som om de bevisst gjemmer råtten frukt og bær inni midten slik at den ser fin ut ved første øyekast, men når man begynner å spise kommer sannheten frem. SPESIELT når det gjelder jordbær :-/Anonymous poster hash: 97774...d68 Eh, ja, det har man jo helt klart tid til på en butikk... Men er enig i at det ofte er mye frukt og grønt selv om mye sorteres bort fordi det er dårlig allerede ved levering. Pluss at frukt og grønt ofte har reist langt før de en gang kommer på butikken. Så det beste å gjøre er å ta det tilbake til butikken om det er dårlig rett og slett:\ Anonymous poster hash: 550c4...94d
Pringle Skrevet 28. august 2013 #10 Skrevet 28. august 2013 (endret) Jeg unngår så langt jeg kan å kjøpe ferdigpakket frisk frukt og grønt, ser over før jeg legger i posen, og jeg handler helst på innvandrerbutikker, og helst i de butikkene som har hurtig gjennomstrømning av varene. Jeg var på Kreta for tre år siden, og jeg ble meget forbløffet over den dårlige kvaliteten på frukt og grønt i "supermarkedene" der. Men det var sikkert fordi dette var små butikker med lite gjennomstrømning. I sentrum, på markedet og i store butikker hadde nok utvalget vært helt annerledes. Endret 28. august 2013 av Pringle
Gjest ms_kwang Skrevet 28. august 2013 #11 Skrevet 28. august 2013 Og jeg har jobbet på Bama, og sendt ut pallevis med dårlig frukt/grønnsaker. Vi prøvde å protestere å si at dette kan vi ikke sende avgårde når halvparten i en kasse var råttent og muggent, men de som fylte på bare lo og sa det var penicilin. Stakkars de som jobbet på kundeservice, sier bare jeg...og stakkars fruktansvarlige i butikkene, de hadde vel nok å gjøre. Men, på feks Meny og Obs går det ansatte og rydder og plukker ut dårlige varer. Det har jeg aldri sett i billigkjedene. Men det er vel også en av grunnene til prisforskjellene...Anonymous poster hash: eb814...fc4 Alle vil tjene penger å bryr seg fint lite om kunden blir misfornøyd med varene.. Er jo ofte samme frukt leverandør som leverer til forskjellige ulike kjeder, så selvom en kunde nekter å komme tilbake til den lokale butikken å heller velger en annen, i stor tro at frukta er bedre i butikk #2 selvom de har samme leverandør. Når jeg kjøper druer i beger, så ser de fine ut øverst og nederst men inni klasen er de råtten..Samme med Jordbær,blåbær,bringebær, nå kan jo ikke jeg ta ett og ett bra bær for hånd å velge ut de som ser bra ut...Ooooh Løsvekt på bær (eller med nærmere ettertanke, ÆSJ! o.O) Men det er mye juksing og triksing på matvarer generelt uansett hvor du befinner deg... >.<
Severus Skrevet 28. august 2013 #12 Skrevet 28. august 2013 Jeg jobber i butikk, å vi har 2 fruktansvarlige å begge rydder regelmessig i frukten. Vi har også hatt tomme hyller pga dårlig frukt fra leverandør, men når vi ser på tallene for frukten så ser vi jo at vi kan fint ha 2 mann der og div rare frukter og grønsaker. Mange kommer til oss å handler frukt pga kvalitet og utvalg. Siden Rema 1000 som regel har skrekkelig kvalitet her i byen.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #13 Skrevet 28. august 2013 Hvorfor er kvaliteten så dårlig når det kommer til frukt og grønt her i norge? Altså :Råtten eller mugglete... eller hvorfor noen butikker ikke fjerner frukta når man tydelig ser en svart sverm av frukt/bananfluer? >.< Det skulle jeg likt å se! Anonymous poster hash: 83b36...b10
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #14 Skrevet 29. august 2013 Spesielt bananer er dårlige! Har ikke tall på hvor mange ganger bananene er dunkete og blir brune etter 1 dag. På noen butikker er de enten gule med mange brune dunker (dvs halve bananen må kastes) eller grønne som blir nesten svarte etter en stund. Har mistet helt lysten på bananer, er så lei av at 90% av bananene er dårlige. Anonymous poster hash: 4547f...0ce
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #15 Skrevet 23. oktober 2022 Gjest ms_kwang skrev (På 28.8.2013 den 15.07): Jeg har så og si sluttet å kjøpe frukt i butikker.. Jeg var nettopp utenlands i 3 uker, hvor jeg koste meg med moreller, jordbær,blåbær, epler,pærer, som faktisk smakte! hadde ikke en eneste dårlig smaksopplevelse.. eller komme hjem med en kurv dårlig bær.. Jeg jobber i butikk selv og vi har egen frukt ansvarlig.. Men de gangene jeg kjøper frukt på min butikk, de kan se bra ut, men midterst i korga er de gjerne muglete, pil råtten.. Men er ikke bare på min butikk..andre butikker også, det kan gjerne ligge en råtten klementing blant alle de andre, uten at de som jobber der ser ut til å bry seg.."Jaja, den er dårlig...so what? Hva skal jeg gjøre med det liksom? De andre er jo bra..." I min butikk så kan gjerne frukta vi får inn den dagen være dårlig, men de som jobber i frukta legger det ut uansett.. Hvorfor er kvaliteten så dårlig når det kommer til frukt og grønt her i norge? Altså :Råtten eller mugglete... eller hvorfor noen butikker ikke fjerner frukta når man tydelig ser en svart sverm av frukt/bananfluer? >.< Gammel tråd men FY FAEN!!!! Jeg kjøpte klementin og spiste én. Den var ok. Så venta jeg litt og tok en klementin til og idet jeg satte meg tilbake i sofaen for å åpne den, STINKA det kumøkk (dritt!) og jeg åpna den og den var litt vassen men prøvde likevel. Den STINKA dritt! Så måtte kaste den. Hvorfor har det blitt sånn? Har også opplevd at i samme butikken er F eks hockeypulver-bokser med vått hockeypulver i, og mye av maten er dårlig. Muglete tacolefser, pølsebrød, osv osv. Hva i all verden holder de på med i den butikken der?!?! Frukt og grønt må man alltid kjøpe ekstra av, for det er nesten alltid én dårlig av to. Jeg vemmes. Mister matlysten og revurderer butikkvalg… Anonymkode: b7d36...531
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #16 Skrevet 23. oktober 2022 Opplevd på nærbitikken at noen typer frukt har vært på tilbud. Disse er plassert veldig synlig og med tilbudsskilt. Men frukten har sett relativt kjip/dårlig ut. Men samme type frukter (samme tilbud) har også vært plassert andre steder, mer bortgjemt..her har det lagt fine frukter. Skikkelig råttent å bokstavelig talt kvitte seg med dårlig frukt på tilbud, mens den gode er bortgjemt. Anonymkode: 927ce...1ca
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #17 Skrevet 23. oktober 2022 Frukt og grønt i ferskvarediskene har blitt i mye dårligere kvalitet enn det en gang var. Handler nesten ikke frukt inn lengre, fordi det er så dårlig kvalitet på de. Er trist. En bør oppmuntre folk til å spise sunt enn å ha en så dårlig ferskvaredisk at mennesker går forbi fordi det er så dårlig. Dette gjelder ikke bare i de vanlige butikkene jeg handler i, jeg har reist til andre butikker jeg ikke pleier å gå i for å se om jeg finner noe bedre. Nei, det har virkelig blitt dårlig i det siste. Skuffende. Kan omtrent kun finne noen fine bananer, noen epler og mango som holder seg. Appelsin og klementin har jeg ikke spist på evigheter, de er alltid dårlige. For å ikke glemme bardisken (hva skjedde med blåbærene? de smaker surt eller ingenting). Pleide å spise mye mer frukt før, men nå frister det lite. Anonymkode: 57050...ada 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #18 Skrevet 23. oktober 2022 Gammel tråd folk har dratt opp igjen, men aktuelt tema enda da. Jeg har gjort min research og vet at noen butikker har mer fokus på godt frukt og grønt enn andre, og handler da der. Ingen av kiwibutikkene i/nær sentrumskjernen her jeg bor er særlig gode på frukt og grønt, en av dem er ordentlig elendig. Har en rema som er kjempebra, så drar mye til den. Menybutikker har jo ofte bedre frukt og grønt, men er dyrere. Det funker å kjøpe det som er på tilbud på meny da. Obs er jeg ikke særlig fornøyd med. Hverken kvaliteten eller prisen deretter. Blir mest Rema jeg handler her, også sper jeg på med Kiwi og Meny, og noen ganger Extra, Spar og Joker etter tilbud. Den ene remabutikken er såpass bra at jeg normalt går for den. Har Extra og Rema ved siden av hverandre litt nærmere der jeg bor, og begge de er ganske så bra, men jeg handler normalt heller når jeg først er nær byen enn å ta bussen kun for å handle. Anonymkode: d3178...f89
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #19 Skrevet 23. oktober 2022 dette er noe jeg stort sett opplever med forskjellige bær, for eksempel blåbær eller bringebær. annen frukt, for eksempel appelsiner eller banan / pære, har vanligvis aldri dette problemet... Anonymkode: 9683e...927
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå