Gå til innhold

Kalorier i egg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange kalorier er det egentlig i et medium økologisk egg? Jeg ser at det spriker mellom 60 og 150 kalorier i et kokt egg på mine lister.

Jeg kan jo alltids beregne gjennomsnittet og bruke dette, men finnes det noe bedre fasitsvar på dette?

Anonymous poster hash: f5ad8...34a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs på størrelsen av egget og hvor mye av det som eggehvite og hvor mye som er eggeplomme. Men har det noe å si? Kaloriberegning blir aldri nøyaktig likevel. En ting er hvor mye energi man får ut av det når de tester med et kalorimeter, men en annen ting er hva som skjer i kroppene våre. Det er ikke uten betydning hva vi spiser. Hva og hvor mye vi spiser påvirker energi ut. Egg er nesten fritt for karbohydrater, har masse fett og en del proteiner, og nesten alle vitaminene og mineralene vi trenger. Egg er noe av det sunneste du kan spise. Spis egg med god samvittighet.

Anonymous poster hash: 65d94...af1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

141 kcal pr 100 gram for egg. Jeg veier mine egg med skall før jeg gjør noe med dem. Og regner ut hvor mye kcal . To råe egg med skall er som regel mellom 120-136 gram :)

Endret av Heartbeat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Det spørs på størrelsen av egget og hvor mye av det som eggehvite og hvor mye som er eggeplomme. Men har det noe å si? Kaloriberegning blir aldri nøyaktig likevel. En ting er hvor mye energi man får ut av det når de tester med et kalorimeter, men en annen ting er hva som skjer i kroppene våre. Det er ikke uten betydning hva vi spiser. Hva og hvor mye vi spiser påvirker energi ut. Egg er nesten fritt for karbohydrater, har masse fett og en del proteiner, og nesten alle vitaminene og mineralene vi trenger. Egg er noe av det sunneste du kan spise. Spis egg med god samvittighet.

Anonymous poster hash: 65d94...af1

Kan man spise MANGE uten at det gjør noe? Type 6-7 om dagen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gjør noe da? Tenker du på kolesterol? Hvis du har forhøyet kolosterol eller hvis noen av foreldrene dine har det, hadde jeg vært litt forsiktig med å spise 6-7 om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Hvordan gjør noe da? Tenker du på kolesterol? Hvis du har forhøyet kolosterol eller hvis noen av foreldrene dine har det, hadde jeg vært litt forsiktig med å spise 6-7 om dagen.

Jeg tenker på om det gjør noe, sånn at det er usunt å spise så mange. Hverken jeg eller noen av mine foreldre har forhøyet kolesterol, som jeg vet om. Man hører jo så mye om egg at man ikke skal spise for mye... men jeg har jo forstått at forskning sier noe helt annet nå. Så jeg bare lurer på om 6 egg om dagen kan være skadelig heller enn sunt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så latterlig å veie eggene for å regne ut kalorier.. Hva har skjedd med verden? :P

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hva jeg har forstått så skal det ikke være farlig. Men det er sikkert veldig individuelt fra kropp til kropp om den tåler så mye egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...