AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 Hei! Trenger veldig gjerne svar! For to uker siden flyttet jeg inn i et kollektiv, og betalte mnd.leie X 2 i depositum. Denne uken fant jeg et bedre kollektiv og har valgt å flytte dit. I kontrakten står det at jeg har 2 mnd. oppsigelsestid. Greia er at jeg har funnet en ny koselig jente til å overta rommet mitt i kollektivet, men utleier krever fortsatt at jeg må betale 2 mnd. leie. selv om denne nye jenta flytter inn før 1 september og begynner å betale leie fra september. Er dette lov? At utleier får dobbelt opp for rommet i 2 mnd? Er det noen jurister der ute som kan hjelpe meg?? Er fattig student og vil veldig gjerne ikke betale mer enn jeg må! Tusen takk for svar !! :D Anonymous poster hash: 5733b...338 Anonymous poster hash: 5733b...338
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #2 Skrevet 28. august 2013 Vet ikke, men høres ulovlig ut? Kan dere kanskje omgå det ved at hun betaler deg leien i oppsigelsestiden.....? Anonymous poster hash: 14480...826
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #3 Skrevet 28. august 2013 Hadde du lov til å finne ny leieboer da? Hva sto i avtalen om oppsigelse da? Har utleier godkjent ny leieboer? Anonymous poster hash: e5ab4...caf 1
Gjest Henriettesj Skrevet 28. august 2013 #4 Skrevet 28. august 2013 Hadde du lov til å finne ny leieboer da? Hva sto i avtalen om oppsigelse da? Har utleier godkjent ny leieboer? Anonymous poster hash: e5ab4...caf Vi har fått lov til å finne ny utleier. Står ikke noe spesifikt i kontrakten, annet enn at det er 2 mnd. oppsigelse. Den nye leietakeren skal ringe utleier nå i dag. Problemet er at utleier krever å få 2 mnd. leie av meg, selv om hun nye flytter inn og betaler leie selv.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #5 Skrevet 28. august 2013 google ulovfestet tapsbegrensningsplikt + utleier. Kan se om jeg får tid til å skrive litt mer utfyllende senere (men jeg tar forbehold om at jeg tar feil). alternativt kan du fremleie til den nye jenten i to mnd. hvis jeg ikke husker feil, har du rett til dette etter husleieloven, med mindre huseier har saklig grunn til å nekte fremleie. Det virker som huseier allerede har akseptert at den nye jenten flytter inn, men ønsker dobbel leie. da skal det godt gjøres for han å komme opp med en saklig grunn, siden han allerede har akseptert den nye. At han ønsker dobbel leie er ikke en saklig grunn. Huseieren din har med andre ord en særdeles dårlig sak. står depositumet på en sperret depositumskonto? Anonymous poster hash: f9135...92e 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #6 Skrevet 28. august 2013 Rimelig sikker på at han ikke har lov til å ta i mot dobbel leie. Anonymous poster hash: 12571...685 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 Bare sørg for at du får tilbake depositumet ditt og så får du hun til å flytte inn og så driter du i resten. Altfor mange griske huseigere som tar seg til rette. HUSK Å BRUKE DEPOSITUMSKONTO! OVERFØR ALDRI DEPOSITUM DIREKTE TIL UTLEIGER!! Anonymous poster hash: f4341...8ca
Gjest Ciegus Skrevet 28. august 2013 #8 Skrevet 28. august 2013 Nei, utleier har ikke lov til å kreve leie fra begge to. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #9 Skrevet 29. august 2013 TS, ble det noen løsning i saken? Anonymous poster hash: f9135...92e
Gjest Henriettesj Skrevet 30. august 2013 #10 Skrevet 30. august 2013 TS, ble det noen løsning i saken? Anonymous poster hash: f9135...92e Venter fortsatt på svar. Status nå er at hun som flytter inn, ikke har fått noen ekstakt dato hun kan flytte inn på, og huseier har sagt til meg at jeg må betale i hvert fall for september, men at hun kanskje "kan gjøre et unntak så jeg slipper å betale for hele oktober også". Siden jeg ikke vet når hun nye flytter inn betaler jeg for september, men om hun nye flytter inn i løpet av september, kommer jeg til å kreve pengene tilbake for de dagene som er igjen av september, og kommer til å nekte å betale for oktober. Leser meg opp på internett nå, og får også hjelp av familievenner. Må bare avvente og se hva huseier sier. Tusen hjertelig takk for svar, alle dere !! :D Utrolig hyggelig å se hvor mange som gidder å engasjere seg i noen fremmedes problemer! Skal gi dere update om hvordan det løser seg!! :D 1
Strixvaria Skrevet 30. august 2013 #11 Skrevet 30. august 2013 Utleier kan ikke kreve dobbelt betalt, nei. Du kan imidlertid lage en avtale med den nye leieboeren hvor du 'fremleier' til henne, slik at hun betaler til deg og du til utleier de 2 mnd oppsigelsestiden din går (eller 1 mnd, alt ettersom). Så får du flyttet ut og hun flyttet inn, utleier får de pengene hun skal ha, og alle burde være fornøyde. Pass på at du får igjen depositumet ditt så fort som mulig, og hvis utleier prøver seg på noe tull kan du gjøre det klart for henne at det er lovstridig (og straffbart) å kreve dobbelt betalt for en utleieenhet på den måten hun skisserer. 1
Gjest Henriettesj Skrevet 30. august 2013 #12 Skrevet 30. august 2013 Utleier kan ikke kreve dobbelt betalt, nei. Du kan imidlertid lage en avtale med den nye leieboeren hvor du 'fremleier' til henne, slik at hun betaler til deg og du til utleier de 2 mnd oppsigelsestiden din går (eller 1 mnd, alt ettersom). Så får du flyttet ut og hun flyttet inn, utleier får de pengene hun skal ha, og alle burde være fornøyde. Pass på at du får igjen depositumet ditt så fort som mulig, og hvis utleier prøver seg på noe tull kan du gjøre det klart for henne at det er lovstridig (og straffbart) å kreve dobbelt betalt for en utleieenhet på den måten hun skisserer. Trenger man ikke utleiers godkjenning for framleie? Hun sier at hun må sjekke standars på hybel før hun kan la noen flytte inn... Jeg har jo tross alt bodd der i 2,5 uker. Hvordan hun skal gjøre det, når hun bor flere timer unna på en øy, blir spennende å se...
Strixvaria Skrevet 30. august 2013 #13 Skrevet 30. august 2013 Trenger man ikke utleiers godkjenning for framleie? Hun sier at hun må sjekke standars på hybel før hun kan la noen flytte inn... Jeg har jo tross alt bodd der i 2,5 uker. Hvordan hun skal gjøre det, når hun bor flere timer unna på en øy, blir spennende å se... Jo, det er et godt poeng. Jeg tenkte i grunn mer på at dette var noe utleier kanskje kunne si seg villig til, når hun forhåpentligvis innser at hun ikke har noen mulighet til å få dobbelt betalt. Hvordan hun skal sjekke dette blir jo hennes problem (og du er ikke pliktig til å bidra her i noen grad - ber hun feks om bilder/video trenger du ikke bistå med det eller noe annet). Husk også på at hvis kontrakten din utløper etter 2 mnd, så skal du også beholde nøklene de 2 mnd. Det er en god måte å sikre seg mot at hun lar noen andre flytte inn mens du fortsatt betaler for leia. Da har du fortsatt bruksrett, ikke sant, ergo kan ingen andre flytte inn mens du i teorien fortsatt bor der - og du har nøkkel. 1
Rotemor Skrevet 30. august 2013 #14 Skrevet 30. august 2013 (endret) Dine penger hadde en artikkel om det her om dagen. Se om du finner den....heter noe sånt som "leietagers 10 bud". Der står det klart g tydelig at du kan finne en erstatter:) Endret 30. august 2013 av Rotemor
Rotemor Skrevet 30. august 2013 #15 Skrevet 30. august 2013 Her: http://www.dinepenger.no/regler/leieboerens-ni-bud/21362807
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå