AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 er det lov? Jeg skal ikke det men han ba om en bekreftelse på det skriftelig? Anonymous poster hash: 8c7cd...60a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #3 Skrevet 28. august 2013 Nei, det er ikke lov, og noe slikt ville jeg ikke skrevet under på. Ta kontakt med fagforeningen, evt Arbeidstilsynet. Anonymous poster hash: 8f96a...af6
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2013 #4 Skrevet 28. august 2013 Er det ikke lovpålagt med pappaperm da?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #5 Skrevet 28. august 2013 Det er ikke lov, men han ville vel vite om han kunne forlenge kontrakten med deg eller ikke. Min mann mistet jobben, fordi han ønsket å ta ut de lovpålagte ukene med pappaperm. Han fikk klar beskjed om at hvis han tok perm ville han ikke få ny kontrakt, men det ville han få dersom han lovet å ikke ta permisjon.... Snakk om å sette folk i en vannskelig knipe! Anonymous poster hash: 9f94e...5e7
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2013 #6 Skrevet 29. august 2013 Og hva gjør disse mennene med saken da? Skriver under kontrakten og holder kjeft? Da blir det jo aldri bedre.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #7 Skrevet 29. august 2013 Ta kontakt med likestillingsombudet. Anonymous poster hash: 5146b...669 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #8 Skrevet 29. august 2013 Og hva gjør disse mennene med saken da? Skriver under kontrakten og holder kjeft? Da blir det jo aldri bedre. Nei, det bør man optimalt sett ikke, men mange har ikke noe valg. Hvis de går videre med saken så fornyer ikke arbeidsgiver kontrakten under dekke av noe annet. "Ikke nok oppdrag til å fornye kontrakten" eller noe annet brukes ofte for å skvise ut arbeidstakere. Det er helt vanlig i arbeidslivet dessverre. Når det gjelder slike muntlige ting er det vanskelig å bevise noe som helst, arbeidsgiveren din kan da finne på nær sagt hvilken grunn h*n ønsker bare den ikke er helt usannsynlig sett opp mot bedriften. Men jeg for min del kommer til å ta opp samtalen med den arbeidsgiver jeg måtte ha hvis/når pappaperm bli aktuelt. Ikke snakk om noe annet. Anonymous poster hash: a6fb9...dc4
Wolfmoon Skrevet 29. august 2013 #9 Skrevet 29. august 2013 Og enkelte mener at vi har kommet så langt at pappaperm er unødvendig i Norge? 9
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2013 #10 Skrevet 29. august 2013 Det er faktisk arbeidsgiver som må bevise at manglende fornyelse av kontrakt ikke skyldes pappapermisjonen. Dette står klinkende klart i arbeidsmiljøloven. Alt som trenges er en mann med baller nok til å dra en arbeidsgiver for retten for manglende kontraktsfornyelse.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #11 Skrevet 29. august 2013 Og enkelte mener at vi har kommet så langt at pappaperm er unødvendig i Norge? Jepp, Høyre kommer til å avskaffe den når de kommer til makten i september. Du vet, det er jo så mange som taler så varmt og idealistisk for at foreldrene skal "velge selv". Problemet er at det ikke er et valg for svært mange, i praksis dreier det seg om overføring av makt fra individet til arbeidsgiver. Man kan si hva man vil, men står man hardt på rettighetene i forhold til pappaperm så får man ingen jobb. I mange bransjer risikerer man også å miste den, i "min" bransje er det ut med skyhøye kneløft hvis du overhodet lufter ideen om å bruke noe som helst av rettighetene man egentlig skal ha. Man kan jo nesten ikke være syk mer enn en time før noen reagerer og ønsker å sparke deg ut. Høyre er mer og mer et parti som fremstår latterlig paradoksalt også i denne saken, og jeg kommer aldri til å stemme på det møkkapartiet. Ikke bare på grunn av denne saken, men den teller jo negativt. Anonymous poster hash: a6fb9...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #12 Skrevet 29. august 2013 Det er faktisk arbeidsgiver som må bevise at manglende fornyelse av kontrakt ikke skyldes pappapermisjonen. Dette står klinkende klart i arbeidsmiljøloven. Alt som trenges er en mann med baller nok til å dra en arbeidsgiver for retten for manglende kontraktsfornyelse. Joda, hva som står på papiret er en fin greie. Problemet er bare at det går helt fint å bevise fra arbeidsgivers side, det er jo svært mange grunner for at en ikke blir fornyet så å rasjonalisere en eller flere av dem godt nok er faktisk ikke noe problem. Å dra noen for retten innebærer også en ganske saftig økonomisk risiko. Når du står der alene med advokaten din og møter panelet av advokater fra arbeidsgiversiden der sistnevnte har ressurser til å trekke ut saken i uendelighet helt til arbeidstaker knekker økonomisk så er nok ikke de fleste så tøffe i trynet likevel. Tviler på at du hadde vært det selv. Anonymous poster hash: a6fb9...dc4
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2013 #13 Skrevet 29. august 2013 Jeg er medlem av et fagforbund så slike ting slipper jeg å stå for slike ting alene.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #14 Skrevet 29. august 2013 Jeg er medlem av et fagforbund så slike ting slipper jeg å stå for slike ting alene. Ja, det hjelper litt men de dekker ikke nødvendigvis alt og det er ingen garanti for at de ønsker å dekke din sak heller. Om det gjelder en sak som kan rasjonaliseres fra arbeidsgivers side og der risikoen er stor for å tape kan jeg garantere at foreningen dins advokat ikke kommer til å ta saken. Og da er man like langt. Blir det først sak så er også mange av de store bedriftene så ressurssterke at de kan kjøre de fleste fagforeninger ned i kne over tid. Rettsvesenet er sosialdarwinisme i praksis, den sterke vinner og den svake taper. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: a6fb9...dc4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #15 Skrevet 29. august 2013 Ja, det hjelper litt men de dekker ikke nødvendigvis alt og det er ingen garanti for at de ønsker å dekke din sak heller. Om det gjelder en sak som kan rasjonaliseres fra arbeidsgivers side og der risikoen er stor for å tape kan jeg garantere at foreningen dins advokat ikke kommer til å ta saken. Og da er man like langt. Blir det først sak så er også mange av de store bedriftene så ressurssterke at de kan kjøre de fleste fagforeninger ned i kne over tid. Rettsvesenet er sosialdarwinisme i praksis, den sterke vinner og den svake taper. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: a6fb9...dc4 De store bedriftene har mye å tape på en sak som dette. Mens de små har ikke nødvendigvis råd til at ansatte tar pappaperm uten videre. Pappaperm er sosialdarwinisme i praksis, de store vinner og de små taper. Anonymous poster hash: 5d039...3c1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #16 Skrevet 29. august 2013 De store bedriftene har mye å tape på en sak som dette. Mens de små har ikke nødvendigvis råd til at ansatte tar pappaperm uten videre. Pappaperm er sosialdarwinisme i praksis, de store vinner og de små taper. Anonymous poster hash: 5d039...3c1 Tja, kortsiktig taper de kanskje litt omdømme hvis saken kommer i avisa. Men de store har da også PR avdelinger som stort sett greier å ro seg ut av slikt. Om noen år er det glemt likevel. Jeg påstår ikke at de store går til sak sånn uten videre, for det koster jo litt for advokater på bunnlinja selv for dem. Så langt det er mulig forsøkes den ansatte til å skremmes fra å gå til sak eller til å slutte på jobben istedet, det er jo en billigere løsning. Men hvis det virkelig blir juridisk krig så vil de fleste tape mot en stor bedrift. Anonymous poster hash: a6fb9...dc4
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2013 #17 Skrevet 29. august 2013 Lenge før dette havner i rettsapparatet vil bedrift få råd fra arbeidsgiverforeningen om det er lurt å kjøre sak. Verken fagforbund eller arbeidsgiverforening går til sak dersom de ikke tror de kan vinne. Men for all del - du kan jo bare fortsette å la deg hundse på denne måten mens vi andre jobber for seriøse arbeidsgivere. Og ja, jeg vet at disse holdningene finnes hos en del bedrifter - men de bekjempes ikke ved at man finner seg i det. Jentene har allerede tatt kampen for rettferdig behandling i forbindelse med sin permisjon. Av den grunn er loven og rettspraksis allerede på plass for pappaer som gidder slåss for sine rettigheter.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #18 Skrevet 29. august 2013 Ja, det hjelper litt men de dekker ikke nødvendigvis alt og det er ingen garanti for at de ønsker å dekke din sak heller. Om det gjelder en sak som kan rasjonaliseres fra arbeidsgivers side og der risikoen er stor for å tape kan jeg garantere at foreningen dins advokat ikke kommer til å ta saken. Og da er man like langt. Blir det først sak så er også mange av de store bedriftene så ressurssterke at de kan kjøre de fleste fagforeninger ned i kne over tid. Rettsvesenet er sosialdarwinisme i praksis, den sterke vinner og den svake taper. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: a6fb9...dc4 Hvilke andre grunner kan det være til at arbeidsgiver vil ha det skriftlig at du ikke skal ta ut pappaperm? At de i det hele tatt spør om det, er vel også strengt tatt ulovlig. I alle fall er det ulovlig å spørre om familieplanlegging på jobbintervju. Anonymous poster hash: a1d20...194
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #19 Skrevet 29. august 2013 Lenge før dette havner i rettsapparatet vil bedrift få råd fra arbeidsgiverforeningen om det er lurt å kjøre sak. Verken fagforbund eller arbeidsgiverforening går til sak dersom de ikke tror de kan vinne. Men for all del - du kan jo bare fortsette å la deg hundse på denne måten mens vi andre jobber for seriøse arbeidsgivere. Og ja, jeg vet at disse holdningene finnes hos en del bedrifter - men de bekjempes ikke ved at man finner seg i det. Jentene har allerede tatt kampen for rettferdig behandling i forbindelse med sin permisjon. Av den grunn er loven og rettspraksis allerede på plass for pappaer som gidder slåss for sine rettigheter. Ja, de får råd, men rådet vil da være "kjør" på hvis det er gitt en grunn som er rasjonalisert godt nok. Og i tilfeller der det gjelder kontraktsfornyelser/oppsigelse etc. så er det ganske lett å finne en rasjonell nok grunn i mange bransjer som også er juridisk holdbar. Det var nettopp det som var poenget mitt. La meg hundse? Jeg snakket ikke nødvendigvis om meg selv her, så forsøk på personangrep kan du kjøre opp et sted sola skjelden skinner. Jentene i dag har ikke sloss for en dritt, rettighetene var det mødre og bestemødrene som kjempet frem. For øvrig er dette med å "sloss for rettighetene" en ganske risikofylt og potensielt veldig dyr affære. Jeg ønsker ikke at mannen i gata skal måtte risikere personlig konkurs for å få sin pappaperm, da er det mer fornuftig å lovfeste rett og plikt til pappaperm. Anonymous poster hash: a6fb9...dc4
Rosalie Skrevet 29. august 2013 #20 Skrevet 29. august 2013 En slik sak vil en fagforening kaste seg over, og rævkjøre arbeidsgiver. For øvrig er dette en tråd som viser klart hvor lite klare vi er for at pappakvoten skal forsvinne. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå