Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hva folk legger i det å være fadder? Hva forventes da, og hva er vanlig? Her er det nok litt forskjellige oppfatninger så kan være interessant å høre.

Selv visste ikke jeg hvem som var mine faddere før konfirmasjonen minda det ble pekt ut for meg, men aldri hatt noe mer kontakt med de enn vanlig.

Jeg er selv fadder på to og prøver å være mer med de, gir alltid bursdags og julegave og regner med å holde tale i konfirmasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fadder til fire, og jeg legger i det det som står f.eks. på kirken.no:

"Å visa omsorg for den døypte, be for henne/han, og hjelpa henne/han til å bruka Guds ord og delta i den heilage nattverden, så ho/han kan leva og veksa i den kristne trua."

• Liker 4
Skrevet

Jeg legger i det at jeg er en persjon barnet kan komme til hvis det blir problematisk hjemme og at jeg har et ekstra ansvar for å følge opp barnet. Jeg legger også i det at foreldrene og jeg har en avtale om at jeg vil ta ansvaret for barnet hvis foreldrene skulle falle fra eller ikke kunne ta seg av barnet av en eller annen grunn.

Anonymous poster hash: 41945...f78
Skrevet

Vi er faddere til flere barn i familien. For oss betyr det at vi har en spesiell forpliktelse om det skulle tilstøte mamma`n og pappa`n deres noe. Vi vil da ta vare på dem som om de var våre barn :)

Skrevet

"Å visa omsorg for den døypte, be for henne/han, og hjelpa henne/han til å bruka Guds ord og delta i den heilage nattverden, så ho/han kan leva og veksa i den kristne trua."

Dette er det jeg legger i å være fadder også, og er grunnen til at jeg aldri kommer til å takke ja til å være fadder hvis noen skulle finne på å spørre. Gi ekstra julegaver og være en viktig voksenperson i barnets liv kan man være helt uavhengig av at man har skrevet under på at man skal være med å oppdra barnet i den kristne tro.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke kristen, så kommer jo ikke til å be for de jeg er fadderfor, eller lære dem om den kristne trua..

Skrevet

Håper jeg ikke kupper tråden, men kan jeg spørre om hva dere forventer, dere som ER faddere også?

Jeg har nylig døpt mitt første barn, og siden vi ikke har tradisjon for det i familien er jeg ganske grønn på dette med fadder-rollen...

Vi ga en veldig god flaske vin til fadderen etter dåpen, men jeg tror kanskje hun synes det var litt rart? :fnise:

Sender man julekort hvert år? Gave? Vi er venninner, men ikke veldig nære, og jeg er som sagt litt usikker på hva som er skikk og bruk når det kommer til faddere.

Anonymous poster hash: 7065b...f58
Skrevet

Jeg er ikke kristen, så kommer jo ikke til å be for de jeg er fadderfor, eller lære dem om den kristne trua..

Da hadde ikke jeg takket ja til å være fadder.

• Liker 9
Skrevet

Jeg legger også i det at foreldrene og jeg har en avtale om at jeg vil ta ansvaret for barnet hvis foreldrene skulle falle fra eller ikke kunne ta seg av barnet av en eller annen grunn.

Den som tar ansvaret for barnet i slike tilfeller er den som oppnevnes som verge, det følger ikke av seg selv at det er en fadder eller gudmor/gudfar. Foreldrene bør skrive en viljeserklæring om at de ønsker at du skal overta omsorgen for barnet dersom de begge faller fra, og fylkesmannen vil legge vekt på viljeserklæringen dersom så galt skulle skje og det må oppnevnes verge for barnet.

Anonymous poster hash: 138a0...666

• Liker 2
Skrevet

Da hadde ikke jeg takket ja til å være fadder.

Javel? Må man være kristen for å være fadder ? Begge som spurte meg vet at jeg ikke er kristen.. Tviler på at de hadde noen forventninger til at jeg skulle begynne å hjernevaske barnet deres.

• Liker 1
Skrevet

Javel? Må man være kristen for å være fadder ? Begge som spurte meg vet at jeg ikke er kristen.. Tviler på at de hadde noen forventninger til at jeg skulle begynne å hjernevaske barnet deres.

Mange vil vel mene at dette er noe av hovedpoenget med å være fadder, ja.

Anonymous poster hash: 9e52e...5ed

• Liker 5
Skrevet

Må man være kristen for å være fadder ?

Som du fikk vite i det første svaret på innlegget ditt er dette vesentlig: "Å visa omsorg for den døypte, be for henne/han, og hjelpa henne/han til å bruka Guds ord og delta i den heilage nattverden, så ho/han kan leva og veksa i den kristne trua."

Skrevet

Jeg er "fadder" for barnet til søsteren til kjæresten min, altså tantebarnet mitt. Jeg er ateist på min hals og medlem i Hef (og altså ikke medlem av statskirken), noe alle som kjenner meg vet, så for meg er det nesten en vits at de spurte om jeg ville være fadder. Kjæresten min er også fadder for samme barnet, men han står i statskirken (selv om han også er ateist). Vi var ikke til stede under dåpen fordi den plutselig ble planlagt flere måneder etter at vi hadde planlagt en uflyttbar ferie på samme tid, så hvordan vi er registrert, eller om jeg i det hele tatt er registrert, som offisielle faddere er jeg usikker på. Foreldrene til barnet er for øvrig heller ikke kristne, men valgte dåp fordi det er så "koselig".

Uansett, vi gjør ikke noe mer for barnet enn det vi ville gjort som onkel og tante uansett. Vi sender gaver innimellom, jeg strikker en del til ungen og vi prater på videosamtaler innimellom. Vi reiser på besøk to-tre ganger i året og sees hjemme hos foreldrene deres annenhver jul.

Jeg pleier å spøke med kjæresten om at han må ta jobben som fadder seriøst og be for barnet og sørge for at ungen lærer det den skal om kristendommen og tro, jeg har også halvseriøst foreslått at han skal kjøpe en barnebibel til ungen for å vise foreldrene at når man døper så gjør man faktisk en handling som for mange betyr noe, men han fniser bare av det og kjøper heller flere Super Mario-spill og Lego.

Anonymous poster hash: ed881...54b

Skrevet

Vi var ikke til stede under dåpen fordi den plutselig ble planlagt flere måneder etter at vi hadde planlagt en uflyttbar ferie på samme tid, så hvordan vi er registrert, eller om jeg i det hele tatt er registrert, som offisielle faddere er jeg usikker på.

Anonymous poster hash: ed881...54b

At dere ikke var tilstede skal ikke ha noe å si. Er dere faddere så er dere det, da ført inn i kirkeboka som faddere for barnet selv om dere ikke var tilstede i dåpen.

Skrevet

Ja, formelt sett må man det. Nå er jo ikke det noe kirka har mulighet til å sjekke opp, så det får bli opp til foreldrene å vurdere. Mange legger også andre ting i å være fadder, og er ikke så opptatt av det faddergjerningen egentlig innebærer – og det er jo det vi diskuterer i denne tråden.

Skrevet

Kan ikke heller du fortelle hva DU legger i å være fadder? Det er det TS spør om. Som du ser legger folk forskjellig i det og det hadde kanskje vært litt interessant å få din mening.

Skrevet

Som du fikk vite i det første svaret på innlegget ditt er dette vesentlig: "Å visa omsorg for den døypte, be for henne/han, og hjelpa henne/han til å bruka Guds ord og delta i den heilage nattverden, så ho/han kan leva og veksa i den kristne trua."

Men de har jo faddere i humanistiske navnedager også?

Kan ikke heller du fortelle hva DU legger i å være fadder? Det er det TS spør om. Som du ser legger folk forskjellig i det og det hadde kanskje vært litt interessant å få din mening.

Lol, jeg er TS!

Skrevet

Men de har jo faddere i humanistiske navnedager også?

Det kan jo hende enkelte finner på å kalle et par av gjestene sine for "faddere" i en humanistisk navneseremoni, men det er ingen fadderfunksjon i seremonien.

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
  • 2 uker senere...
Skrevet

Akkurat det det betyr for meg også.

Jeg har 2 fadderbarn. Jeg er med de minst 1 gang i uka. Gjerne flere vis det passer.jeg sitter barnevakt, drar på besøk,inviterer de på besøk. Jeg vil gjerne være en del av livet. ikke bare en som dukker opp i bursdager og konfirmasjon.

Anonymous poster hash: c0035...447

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...