Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger et klask i bakhodet her. Var på UL i uke 12, som viste en sprell levende baby og sterkt hjertelyd.

Jeg kvier meg likevel til å si jeg er gravid når noen spør da jeg er redd noe skal gå galt.. Jeg har fortsatt symptomer, men angsten sitter i hodet mitt.. Baah, hjelp meg slappe av?

Anonymous poster hash: c293f...b59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare vente til du kjenner spark nå =)

Og tenke at statistikken er på din side.

Selv har jeg mistet to ganger (ikke etter uke 12) så jeg føler selv at jeg hadde "god grunn" til å være bekymra, og har vært det konstant gjennom hele svangerskapet.

Uansett, de fleste mister symptomer etter 12 uke, kvalmen forsvinner gjerne, og trøttheten blir bedre, så det at du fortsatt kjenner deg gravid er jo bra.

Du må også tenke at den perioden du er i nå, kan du ikke gjøre annet enn å vente. Du vet jo selv at for 3 uker siden var alt bra, og sjangsen er små for at de ikke er bra nå. Tiden frem til spark kan være litt rar, da du sitter i et venterom og venter på bevegelser fra småen der inne.

Det er ikke noe du kan gjøre, utenom å bruke tiden på å gjøre ting så dagene går litt fortere =)

Anonymous poster hash: 44939...bb2
Gjest vilma2000
Skrevet

Du kan eventuelt kjøpe doppler på angelsounds.no. Koster 400kr og kommer i posten etter bare 4-5 dager. Da kan du høre hjertelyden selv:)

Skrevet

Tenk at for hver eneste dag som går er sjansen mindre for at noe går galt. Du har vel ultralyd om tre uker også?

Du må prøve å ikke la angsten overta. Og for guds skyld: HOLD DEG UNNA GOOGLE. :fnise:

Gjest Magdalene
Skrevet

Du kan eventuelt kjøpe doppler på angelsounds.no. Koster 400kr og kommer i posten etter bare 4-5 dager. Da kan du høre hjertelyden selv:)

Det er vel ikke akkurat anbefalt med ukritisk bruk av doppler da. Dessuten er det jo en falsk trygghet.

Gjest vilma2000
Skrevet

Det er vel ikke akkurat anbefalt med ukritisk bruk av doppler da. Dessuten er det jo en falsk trygghet.

Falsk trygghet??
Gjest Magdalene
Skrevet

Falsk trygghet??

Ja, falsk trygghet. Om man ikke er opplært til å bruke slike, kan man ikke alltid skille mellom F.eks egen puls, pulsen i navlestrengen, og babyens hjerteslag.

Samt at det seinere i svangerskapet kan være en falsk trygghet i at man hører hjertelyden når man er redd noe er galt, og slår seg til ro med dette. Man kan høre hjertelyden selv når noe er galt med foster, og mam bør derfor kontakte kyndig personell om man er redd for den lille i magen. Ikke leke lege/jordmor på egenhånd.

Skrevet

Doppler er noe av det siste jeg vil anbefale til noen som sliter med engstelighet rundt dette med baby.

Jeg har vært engstelig hele tiden, og er det fortsatt - selv om jeg nå kjenner spark osv. Har "konstant" katastrofetanker/sikkert på at jeg har gjort noe feil etc, og aksepterer at sånn er det bare selv om det ikke er rasjonelt.

Ser for meg worst case scenario ved fødsel osv, eller før - egentlig i alle faser.

For meg hjalp det litt å se gang på gang at alt er OK, men det varer bare litt.

Jeg ville aldri kjøpt doppler - det hadde forverret engsteligheten noe ekstremt, og jeg hadde følt en trang til å bruke den litt for ofte. Lege og jordmor er helt enige med meg i den avgjørelsen :)

Og som Grete91her sier: stay away from google ;)

Anonymous poster hash: a8a04...9ba
Skrevet

Det er ikke så mye du kan gjøre med det om det går galt eller ei. Prøv bare å slappe av så godt du kan. Det går nok fint :) Ikke stress for mye rundt det... Ungen har det nok fint.

Anonymous poster hash: f4f01...218
Gjest vilma2000
Skrevet

Ja, falsk trygghet. Om man ikke er opplært til å bruke slike, kan man ikke alltid skille mellom F.eks egen puls, pulsen i navlestrengen, og babyens hjerteslag.

Samt at det seinere i svangerskapet kan være en falsk trygghet i at man hører hjertelyden når man er redd noe er galt, og slår seg til ro med dette. Man kan høre hjertelyden selv når noe er galt med foster, og mam bør derfor kontakte kyndig personell om man er redd for den lille i magen. Ikke leke lege/jordmor på egenhånd.

Babyens hjerte går dobbelt så fort som din egen puls så det er umulig å blande de to lydene. Jeg hadde en ma i uke 7 og syntes derfor det har vært betryggende å høre babyens hjerteslag 2-3 ganger i uken så jeg vet at den fortsatt er i live. Hadde selvfølgelig kontaktet lege eller JM om jeg hadde merket noe annerledes/feil. Hvis man ikke klarer å holde seg til å bruke den bare et par ganger i uka, er ikke doppler noe for deg. Men for noen, inkludert meg selv, er det en stor trygghet.

Gjest Nesevisa
Skrevet

Trenger et klask i bakhodet her. Var på UL i uke 12, som viste en sprell levende baby og sterkt hjertelyd.

Jeg kvier meg likevel til å si jeg er gravid når noen spør da jeg er redd noe skal gå galt.. Jeg har fortsatt symptomer, men angsten sitter i hodet mitt.. Baah, hjelp meg slappe av?

Anonymous poster hash: c293f...b59

Vil bare si at jeg kjenner meg igjen i det du skriver! Var på ultralyd 11+0 og så en sprellende fining, og ting har utviklet seg "etter boka" videre også. Nå er jeg i uke 16 og har så smått tøffet meg opp til å fortelle det til folk, men det er med en litt ekkel følelse av at "jamen, tenk om..."

Men for min del har jeg kommet fram til at dersom vi mister nå, kommer jeg til å ha behov for all den støtten og omsorgen jeg kan få fra dem jeg kjenner. Derfor føles det også mer naturlig å dele nyheten med dem.

Håper du klarer å tvinge deg selv til å puste rolig og tenke på at det er overveldende sannsynlig at dette går fint! Sender deg gode tanker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...