Gå til innhold

Er dritlei av brød. Forslag til alternativ?

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Har dere forslag til hva jeg kan spise nå som jeg har blitt så vanvittig lei av brød? Er så lei av at det bare er de samme påleggene som man setter oppå brødet år ut og år inn... Er jo selvsagt klar over frukt, grønnsaker, og frokostblandinger. Men hva kan man gjøre for at det skal se innbydende ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tortillalefse med avokadosalat.

Lefse med Philadelphia ost og gravet laks og salat.

Bruk gjerne grove lefser.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Tortillalefse med avokadosalat.

Lefse med Philadelphia ost og gravet laks og salat.

Bruk gjerne grove lefser.

:blomst: Tusen takk for forslag! Hva bruker du i avokadosalaten bortsett fra avokado?

Flere som har forslag?

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Gresk/tyrkisk youghurt med hakka nøtter og litt akasiahonning, eller friske bær og litt havregryn, eller syltetøy. Det skal jeg til å spise akkurat nå :)

Kikertesalat hadde jeg dilla på ei stund som student, billig, godt og mettende. Laga stor porsjon og tok med i lunchboks utover uka. Kan se om jeg finner oppskrifta mi senere.

En annen kjapp lunch er avokado delt i to med litt sitron på kanskje, spiser bare rett ut av skallet med skje. Også har jeg litt spekeskinke og en håndfull valnøtter ved siden av :)

Anonymous poster hash: 8ba5b...676
Skrevet

Har du forsøkt forskjellige typer brød? Og har du forsøkt å gjøre litt ut av skivene? Da mener jeg litt mer enn bare en paprikaring og noen agurkskiver oppå. Tenk på hvordan danskene lager sine smørbrød, f.eks.

leverpostei med bacon, kapers, majones og sprøstekt løk.

Har du forsøkt nye typer kjøttpålegg? Kokt tunge er sunt og smaker kjempegodt med majones, sylteagurk og en blanding av eple og pepperrot.

Annet kjøttpålegg er godt med sennepssaus og reddiker i tynne skiver. Frisk timian er ofte godt også.

Du kan også gjøre det enkelt ved å bruke pesto istedenfor smør, for eksempel under vanlig ost. Eller du kan ha dotter med pesto oppå osten og legge små biter av soltørket tomat oppå, samt strø over bønnespirer.

Soltørket tomat kan du også smøre utover skiven istedenfor smør.

Myke oster smaker godt med litt eple eller pære på i tillegg til paprika og vårløk.

Bruker du røkt makrell kan du ha på majones og rødbeter og rå løk hvis du liker det. Dryss gjerne frisk persille over.

Til røkelaks pleier jeg å ha en liten dæsj rømme eller pepperrotkrem oppå laksen sammen med gul paprika, oliven og kapers.

Egg og røkelaks er en klassiker.

Tortillalefser er også et alternativ. Min favoritt er med eggerøre med paprika, avocado og tomat med ost og salsa på toppen.

Du kan også lage full gresk med fetaost, oliven, rødløk, grønn paprika, agurk og tomat. Dryss oregano over.

Vil du ha noe som fyller magen bedre lager du med kokte bønner eller linser i meksikanske krydder, har over ost og avocadoskiver.

Anonymous poster hash: d52b5...9c2
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...