AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 Jeg har tannverk som startet for noen dager siden. Jeg kjenner det ikke i én spesiell tann, men i hele munnen og kjeven, noen av tennene iser litt og jeg har vondt i ørene. Er også hovnet opp litt i munnen/kinnene. Har noen andre hatt sånn tannverk? hva gjorde du for å bli kvitt smerten? Jeg tror verket kan komme av at jeg har en visdomstann som ikke har kommet opp og tannkjøttet rundt der er betent. Jeg fikk ikke tannlegetime før om 3 uker, kommer jeg til å ha smerter helt til da, eller vil det gå over av seg selv etter en stund? Er redd for at betennelsen kan spre seg til blodet og til hjertet eller hjernen, kan det faktisk skje? Og når jeg googler tannverk, så er det mange som sier de måtte rotfylle, men hvis betennelsen sitter i visodmstannen min, så trekkes vel den? Er så redd for at jeg må rotfylle en av jekslene foran visdomstannen, kan jo være de har blitt dårlige og fått hull av at jeg har hatt betennelse rundt visdomstannen. Anonymous poster hash: 30305...37f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #2 Skrevet 28. august 2013 Er det dype hull i visdomstannen trekkes den som regel hvis du ønsker det. Om det er betennelse i tannkjøttet anbefaler jeg deg å skylle med Corsodyl som du får kjøpt på apoteket. Prøv å ring tannlegen en gang til og fortell hvor vondt du har det. De fleste bruker å ha akuttimer i løpet av uken eller klemme deg inn i mellom så de i det minste kan lindre problemet ditt litt før du får behandling. Anonymous poster hash: 09a82...9e4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #3 Skrevet 28. august 2013 Rart at du ikke fikk time før - hvis du sa at du har tannverk. Det er igrunnen en akutt situasjon, å du skulle hatt time i løpet av etpar dager. Skikkelig tannverk er dritvondt, å selv om det er en tann som verker, kan det kjennes som flere, å ofte er det ikke helt enkelt å lokalisere hvilken tann det er. Tannverk kan gå over etter 2 - 3 uker. Da tror jeg at kroppen selv reagerer på ett eller annet vis, når den merker at problemet ikke blir fixet. Men det blir noen uker i helvete, med smertestillende, å det er ikke bra. Du burde nok ringe tannlegen igjen å fortelle at det er tannverk du har å at du må ha time i løpet av noen få dager. Anonymous poster hash: 98077...902
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #4 Skrevet 28. august 2013 Rart at du ikke fikk time før - hvis du sa at du har tannverk. Det er igrunnen en akutt situasjon, å du skulle hatt time i løpet av etpar dager. Skikkelig tannverk er dritvondt, å selv om det er en tann som verker, kan det kjennes som flere, å ofte er det ikke helt enkelt å lokalisere hvilken tann det er. Tannverk kan gå over etter 2 - 3 uker. Da tror jeg at kroppen selv reagerer på ett eller annet vis, når den merker at problemet ikke blir fixet. Men det blir noen uker i helvete, med smertestillende, å det er ikke bra. Du burde nok ringe tannlegen igjen å fortelle at det er tannverk du har å at du må ha time i løpet av noen få dager. Anonymous poster hash: 98077...902 Men jeg har ikke kjempevondt, det er ikke sånn at jeg må ta smertestillende, har bare gjort det en gang til nå- jeg prøver å unngå å ta for mye av det. Det er mer ubehagelig vondt, og det er verst i ørene. Men jeg er redd for at det kan bli mye verre eller at det kan spre seg til andre steder. Jeg tenker å ringe igjen om det blir alt for vondt, og få en akutt-time, men det koster litt mer.. så jeg vil helst vente til timen min. TS Anonymous poster hash: 30305...37f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #5 Skrevet 28. august 2013 Er det dype hull i visdomstannen trekkes den som regel hvis du ønsker det. Om det er betennelse i tannkjøttet anbefaler jeg deg å skylle med Corsodyl som du får kjøpt på apoteket. Prøv å ring tannlegen en gang til og fortell hvor vondt du har det. De fleste bruker å ha akuttimer i løpet av uken eller klemme deg inn i mellom så de i det minste kan lindre problemet ditt litt før du får behandling.Anonymous poster hash: 09a82...9e4 Den visdomstannen må opereres ut tror jeg, for den er ikke kommet fram. De gjør det på tannklinikken jeg skal på, men jeg ble satt opp på en sjekk, så da må jeg kanskje vente lenge etter det for å få det gjort?? Jeg vet liksom ikke helt om det er tannkjøttet eller tennene som er betent, har skyllet litt med corsodyl, men det har ikke funket. Jeg føler ikke jeg har vondt nok til å ringe igjen og få ny time, enda. Men hvis det blir verre så må jeg gjøre det. Akutt-timene koster en del mer også. TS Anonymous poster hash: 30305...37f
Gjest Marmot Skrevet 28. august 2013 #6 Skrevet 28. august 2013 Det er dumt å spare ved å ikke velge akutt-time, for om du venter for lenge, og det er en jeksel du skal beholde og den må rotfylles, da blir det dyrt.
Gjest Heartbeat Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 Bruk tanntråd godt mellm tennene , også mellomromsbørste for å være sikker på at det ikke er noe belegg mellom tannkjøttet. Kan være det som skaper betennelsen og det gjør da vondt i hele kjeven, munnen og nesten alle tennene. Gjør dette to ganger daglig, samt skyll med corsodyl munnskyllevann Det kan holde det i sjakk til du kommer deg til tannlegen. Vet selvopplevd at det er grusomt med betennelse når visdomstennen kommer, men hold ut Klem til deg
Gjest Hyssingen Skrevet 28. august 2013 #8 Skrevet 28. august 2013 Bruk tanntråd godt mellm tennene , også mellomromsbørste for å være sikker på at det ikke er noe belegg mellom tannkjøttet. Kan være det som skaper betennelsen og det gjør da vondt i hele kjeven, munnen og nesten alle tennene. Gjør dette to ganger daglig, samt skyll med corsodyl munnskyllevann Det kan holde det i sjakk til du kommer deg til tannlegen. Vet selvopplevd at det er grusomt med betennelse når visdomstennen kommer, men hold ut Klem til deg Signerer dette. Jeg trodde jeg skulle dø av tannverk i fjor vinter. Fikk akuttime og tannlegen fisket frem et bittelite sesamfrø som hadde satt seg mellom tannen og tannkjøttet bak i munnen. Da følte jeg meg rimelig dum
Gjest Heartbeat Skrevet 28. august 2013 #9 Skrevet 28. august 2013 Signerer dette. Jeg trodde jeg skulle dø av tannverk i fjor vinter. Fikk akuttime og tannlegen fisket frem et bittelite sesamfrø som hadde satt seg mellom tannen og tannkjøttet bak i munnen. Da følte jeg meg rimelig dum Ja bare litt rusk og matrester kan skape irritasjon og betennelse som gjør svært vondt
Gjest Lady Isabelle Skrevet 28. august 2013 #10 Skrevet 28. august 2013 Jeg har tannverk som startet for noen dager siden. Jeg kjenner det ikke i én spesiell tann, men i hele munnen og kjeven, noen av tennene iser litt og jeg har vondt i ørene. Er også hovnet opp litt i munnen/kinnene. Har noen andre hatt sånn tannverk? hva gjorde du for å bli kvitt smerten? Jeg tror verket kan komme av at jeg har en visdomstann som ikke har kommet opp og tannkjøttet rundt der er betent. Jeg fikk ikke tannlegetime før om 3 uker, kommer jeg til å ha smerter helt til da, eller vil det gå over av seg selv etter en stund? Er redd for at betennelsen kan spre seg til blodet og til hjertet eller hjernen, kan det faktisk skje? Og når jeg googler tannverk, så er det mange som sier de måtte rotfylle, men hvis betennelsen sitter i visodmstannen min, så trekkes vel den? Er så redd for at jeg må rotfylle en av jekslene foran visdomstannen, kan jo være de har blitt dårlige og fått hull av at jeg har hatt betennelse rundt visdomstannen. Anonymous poster hash: 30305...37f Det er rart at du må vente i 3 uker på å komme til tannlegen når du har så vondt. Var det helt umulig for tannlegen å gi deg akuttime? Når det gjelder rotfylling, har du ingenting å grue deg for. Du blir så godt bedøvet at du ikke kommer til å merke noe etterpå, men jeg regner med at du får antibiotika på forhånd for å bli kvitt betennelsen. Hvis det er en visdomstann som ikke har kommet frem, kan det hende at den må opereres ut. Det er heller ingenting å grue seg til. Hvis du sier fra til klinikken som skal operere deg, at du er redd, får du sikkert noe å slappe av på før du skal inn. Jeg har vært gjennom begge prosedyrene og har gruet meg til begge - uten grunn. Først av alt vil jeg anbefale deg å ringe tannlegen på nytt for å se om du kan få en akuttime. Får du ikke det, finnes det kanskje andre tannleger i nærheten...? Lykke til videre, og husk: Tro ikke på alle skrekkhistoriene du hører.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #11 Skrevet 28. august 2013 Jeg er egentlig ikke så redd for selve trekkingen av tenner og rotfylling og slikt, er mer redd for at de friske tennene mine er blitt ødelagt pga den hersens visdomstannen. Det er ikke noe gøy å måtte bore og rotfylle i de da, når jeg vet at det er visdomstannen sin skyld, og jeg kunne gått og fått den fjernet tidligere. Også er jeg redd for at betennelsen kan spre seg eller bli verre. Jeg skal hvertfall begynne å gå til tannlegen hvert år fremover, eller hvert halvår kanskje, og med en gang problemer dukker opp. Skal kjøpe sånne mellomromsbørster og prøve å rense enda nøyere, takk for tipset Og skal undersøke om jeg kan få time tidligere på en annen klinikk, uten det akutt-tillegget Eller så får jeg sikkert time på dagen om det blir alt for vondt, og får betale det ekstra det koster. TS Anonymous poster hash: 30305...37f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå