AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Jeg gledet meg virkelig til å flytte langt vekk helt siden tidelig i barneskolen. Jeg ble mobbet, spent fot på, frasjålet jakke, lue o.s.v Jeg husker så godt når jeg var 12 år og gikk hjem fra skolen som vanlig, så begynte mobberene å begynne å spørre meg seksuelle spørsmål. Til slutt tok den ene gutter å tok på de private områdene mens de andre lo. Det skjedde bare en gang heldigvis, men det er så lenge siden at jeg ikke kan anmelde eller gjøre noe med det nå. Problemet er at mobberene bor i mitt nabolag. Det er ca. 5 personer, og noen andre som ikke har vært hyggelig mot meg men ikke direkte mobbet meg. Jeg ble derfor mobbet til og fra skolen siden de gikk samme vei, og jeg var så glad når jeg endelig kunne søke skole på videregående. Jeg går på en skole som ligger 45 minutter unna, og den skolen valgte jeg bare for å komme meg vekk fra mobberene. Men jeg tør ikke gå ut av huset. Jeg får fortsatt kommentarer av de som ikke direkte er mobbing, så jeg kan jo ikke anmelde de for å kalle meg stygge ting. Det er ikke mye man kan få gjort med det. Jeg ser de ofte på bussen, og i dag var jeg så uheldig å måtte stå rett ved siden av ene naboen min da han kom på bussen. (han går ikke på samme skole som meg, så jeg kan ikke si fra på skolen). Jeg har ALDRI vært på lekeplassen på grunn av de, ALDRI turd å hente posten og jeg begynte å gå en lang omvei hjem fra skolen for å ikke møte de. Jeg innser at de har tatt over livet mitt og ødelagt meg. Jeg vil bare komme meg vekk. Jeg har ikke penger til å flytte for jeg får ikke grunnstipend eller har rett på bortebo. Kan jeg bytte skole til en lengre vekke for å få bortebo. Jeg kommer ikke til å klare å fortsette dette, jeg går med en klump i halsen hele tiden. Jeg har snakket til mamma om dette, men hva skal hun gjøre? Hun sier jeg ikke må bry meg, og tar meg til psykolog, men det eneste jeg har villet siden jeg var 9 år var å flytte langt vekk!! Litt enkelt forklart, men jeg har sagt i fra og hun gjør sitt beste, men det jeg vil er å flytte så jeg slipper å møte på de hver dag. De skader meg ikke fysisk, men jeg føler meg ikke trygg her. Jeg er redd, nervøs og paranoid hele tiden. Jeg tar hver minste kommentar nær meg og jeg har ikke et liv. Jeg sitter på rommet mitt hele tiden, ikke fordi jeg er lat, men i frykt om å møte på de jeg gikk i klasse med. Kan barnevernet hjelpe? Kan jeg bli innlagt til jeg blir 18?- men jeg vil jo heller ikke få råd til å flytte ut når jeg er 18. Jeg skjønner ikke at jeg fortsatt går på skole, men jeg klarer det akkurat om jeg presser meg nok. Er det rart at så mange dropper ut av skolen og naver resten av livet? Hvorfor er det ingen løsning, og hvorfor straffer ikke Norge folk som ødelegger mitt liv? Det er jo bare snakk om kommentarer, le av meg, spørre meg om ting som ''synes du at du er deilig'' ''Fingrer du''? De har ikke forandret seg siden vi var 12. Dette var veldig klønete skrevet, men jeg er helt i fra meg og det er så mye jeg vil skrive og få ut. Det virket kanskje ikke så alvorlig ut siden hele innlegget var veldig rotete, men jeg er ikke flink til å skrive på en god nok måte til å virke seriøs og få frem poenget. Dette er ikke troll! Jeg vil bare vite om det er mulighet for meg å flytte, eller om man kan gjøre noe som helst med situasjonen. (Jeg er forresten en person som alltid har vært venneløs, men jeg blir ikke mobbet på skolen jeg nå går på selvom jeg ikke har fått noen venner der) Anonymous poster hash: 7d17a...3a3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #2 Skrevet 28. august 2013 Du burde snakke med noen rådgivere som kan hjelpe deg til å finne rette løsningene. Har det aldri vært tema hjemme hos dere å flytte siden situasjonen din er som den er? Du kan flytte hjemmefra nå, å legge fram krav om bidrag fra begge foreldrene dine. De har forsørgerplikt overfor deg ihvertfall til du er ferdig med videregående. Kanskje du da også får stipend. Mener også jeg leste noe om at i visse tilfeller kan man også få borteboerstipend, som hvis situasjonen hjemme tilsier at eleven ikke kan bo der. Anonymous poster hash: 66c6a...313
slask Skrevet 28. august 2013 #3 Skrevet 28. august 2013 Du kan flytte hjemmefra nå, å legge fram krav om bidrag fra begge foreldrene dine. De har forsørgerplikt overfor deg ihvertfall til du er ferdig med videregående.Anonymous poster hash: 66c6a...313 Husk at dette kan pålegge foreldrene utgifter de ikke har råd til. har de god råd - greit, men ikke ellers. Denne muligheten har jeg lest debatt-tråder om tidligere og likegyldige "barn" på videregående kan skape problemer for foreldre ved å velge en sånn løsning. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #4 Skrevet 29. august 2013 Husk at dette kan pålegge foreldrene utgifter de ikke har råd til. har de god råd - greit, men ikke ellers. Denne muligheten har jeg lest debatt-tråder om tidligere og likegyldige "barn" på videregående kan skape problemer for foreldre ved å velge en sånn løsning. Vet det, men i dette tilfellet har ikke ts det bra der hun bor nå. Så lenge foreldrene til ts ikke har klart å gjøre rette tiltak for at ts skal ha et godt liv, må ta konsekvensen av at de ikke har gjort alt de kunne for barnet sitt. Jeg synes normalt sett ikke det er den beste løsningen, men i dette tilfellet er det til det beste for ts. Anonymous poster hash: 66c6a...313 1
petterm Skrevet 30. august 2013 #5 Skrevet 30. august 2013 Frem til du er 18 har vel foreldrene dine litt kontroll over hvor du skal bo? Du kan vel ikke inngå leiekontrakt før du er myndig? 2
petterm Skrevet 30. august 2013 #6 Skrevet 30. august 2013 Det beste er vel hvis du finner en løsning sammen med moren din? Det er jo mobberne du skalflytte fra, ikke foreldrene dine. Skal det hjelpe må du vel flytte et stykke - enten for deg sjøl - eller sammen med moren din. Flytter du langt vekk alene får du bostipend, men det er bare 4000 pr Mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #7 Skrevet 30. august 2013 Hva er det som gjør at moren din ikke vil flytte? Er det bare deg og henne, eller er det en pappa med i bildet her? Søsken? Anonymous poster hash: bc195...ee4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #8 Skrevet 30. august 2013 Frem til du er 18 har vel foreldrene dine litt kontroll over hvor du skal bo? Du kan vel ikke inngå leiekontrakt før du er myndig? Ungdom kan flytte hjemmefra før de er 18 uten foreldrenes samtykke. Det beste er vel hvis du finner en løsning sammen med moren din? Det er jo mobberne du skalflytte fra, ikke foreldrene dine. Skal det hjelpe må du vel flytte et stykke - enten for deg sjøl - eller sammen med moren din. Flytter du langt vekk alene får du bostipend, men det er bare 4000 pr Mnd. Å i tillegg kan ts få bidrag av begge foreldrene + stipend. Ved å være nøysom, kan dette gå. Anonymous poster hash: 66c6a...313
Biloba Skrevet 30. august 2013 #9 Skrevet 30. august 2013 Dette er seksuell trakassering, og det kan og bør anmeldes.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #10 Skrevet 30. august 2013 Synes det høres ut som om en psykolog er nøyaktig hva du trenger. Som du sier selv, du har ingen mulighet for å flytte ut før du fyller 18 (evt. neste skoleår om du bytter skole) og slik mobbing setter også jævlig preg på psyken. Du sier selv du føler angst og paranoia hele tiden. Det kan hende det blir bedre når du flytter, men det kan også hende det hele blir verre når du ikke lenger har en "grunn" for det. Jeg har vært der selv. Jeg flyttet, men ble innlagt bare to måneder etterpå fordi paranoiaen, angsten og stemmene ble for jævlige. Anonymous poster hash: 2e170...9b1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #11 Skrevet 30. august 2013 Ts kan flytte hjemmefra før fylte 18 år. Så lenge forholdene i hjemmet er uholdbare, noe jeg anser at de er siden foreldrene tydeligvis ikke har gjort nok tiltak for at ts skal ha et bra liv. Ts kan da legge fram krav -via Nav- om bidrag fra begge foreldrene. Borteboerstipend er vel også noe ts kan få siden det ikke er bra for ts å bo hjemme. Stipend kan vel også komme på tale da. Anonymous poster hash: 66c6a...313 1
Sjokoladenøtt Skrevet 30. august 2013 #12 Skrevet 30. august 2013 Man har jo krav på borteboerstipend om man har spesielle grunner til å ikke bo med foreldre eller på det stedet. Men det må jo evt ha dokumentasjon. Og bostipend er på 3800 kr i mnd, så lykke til med å leve ene og alene på det Men du får nok bidrag osv fra foreldre. Og du kan ha deltidsjobb
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #13 Skrevet 30. august 2013 Man har jo krav på borteboerstipend om man har spesielle grunner til å ikke bo med foreldre eller på det stedet. Men det må jo evt ha dokumentasjon. Og bostipend er på 3800 kr i mnd, så lykke til med å leve ene og alene på det Men du får nok bidrag osv fra foreldre. Og du kan ha deltidsjobb Ts kan få hjelp av Nav eller rådgivere på skolen. Å siden foreldrene tydeligvis ikke har gjort nok/ rette tiltak for ts situasjon, er det bare rett og rimelig at h*n får flytte å at foreldrene betaler bidrag. Tjener foreldrene bra, kan det bli en pen sum på ts hver mnd. Anonymous poster hash: 66c6a...313
Sjokoladenøtt Skrevet 30. august 2013 #14 Skrevet 30. august 2013 Ts kan få hjelp av Nav eller rådgivere på skolen. Å siden foreldrene tydeligvis ikke har gjort nok/ rette tiltak for ts situasjon, er det bare rett og rimelig at h*n får flytte å at foreldrene betaler bidrag. Tjener foreldrene bra, kan det bli en pen sum på ts hver mnd. Anonymous poster hash: 66c6a...313 Det er sant
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå