Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere bakte jeg alltid brød, men har hatt opphold nå pga tidsmangel.

Resultatene ble forskjellige da jeg ofte prøvde div oppskrifter.

Har noen oppskrift på en deig med 4 stk grove brød som ikke er for tidkrevende og lage? De bør også bli litt store, da små brød ikke er vanskelig og lage.

Er så heldig at jeg har kjøkkenmaskin, og ingenting er jo bedre enn ferske brød.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 liter skummet melk (varmes opp til 45 grader)

2 pk tørrgjær

4 ss (ikke ts) med salt

2 pakker (2 kg) Dansk rugbrødmel (eller 2 pakker grovbakst eller 2 pakker solsikkebrød)

Hvetemel til riktig konsistens + til utbaking.

Stekes ved 225 grader i 45 minutter (til kjernetemperatur 95 grader).

Dette blir 4 store eller 3 kjempestore brød.

Skrevet

2 pk tørrgjær

4 ss (ikke ts) med salt

2 pakker (2 kg) Dansk rugbrødmel (eller 2 pakker grovbakst eller 2 pakker solsikkebrød)

Wow! Det var mye salt! Er det en spesiell grunn til at det skal være så mye salt i brødene? Ble nysgjerrig...

Ellers høres brødene veldig gode ut! :)

Forresten, hva slags former stekes brødene i? Eller steker du dem uten former? Fikk lyst til å prøve den oppskriften der!

Skrevet

Wow! Det var mye salt! Er det en spesiell grunn til at det skal være så mye salt i brødene? Ble nysgjerrig...

Ellers høres brødene veldig gode ut! :)

Forresten, hva slags former stekes brødene i? Eller steker du dem uten former? Fikk lyst til å prøve den oppskriften der!

Salt binder vann og gjør at brødene blir saftige på linje med kjøpebrød (bare noe grovere). De fleste hjemmebakte brød opererer med 2 ts salt, og det er for lite til å påvirke saftigheten. (Kjøpebrød inneholder mer salt enn standard hjemmebakte brød.)

Jeg bruker former - mannen tror at formene er ca. 2 liter - da får vi 3 kjempestore brød.

Glemte å si at vi (dvs. mannen ettersom det er han som baker brød her i huset) selvfølgelig forhever og etterhever.

Gjest Anonymous
Skrevet

På dansk rugbrød pakkene står det 6 dl væske (vann). Ser du bruker t liter væske til to pakker. Er det pga saltmengden?

Skrevet
På dansk rugbrød pakkene står det 6 dl væske (vann). Ser du bruker t liter væske til to pakker. Er det pga saltmengden?

Vi bruker hvetemel til resten - dvs. til deigen er håndterlig.

Skrevet

Bruker alltid litt sukker i gjærdeig, jeg. Det hjelper på gjæringen!

Gjest Anonymous
Skrevet

Et godt tips for å få saftige brød uten mye salt (som vi får mer enn nok av uansett) er å bruke mye havregryn. Jeg bruker 13 dl vann, litt olje, 1ss sukker, litt salt, ca 2 teskjeer gjær, 3-4dl havregryn, litt annet grovt mel om jeg vil ha grovere brød, og så hvetemel til deigen er glatt og fin. Lar det så stå å heve over natta. Resultatet blir kjempebra!! (blir ca 2 brød)

Skrevet

2 pk tørrgjær

4 ss (ikke ts) med salt

Jeg bakte brødene dine. De ble utrolig gode! Veldig populære her i huset, så jeg må snart bake flere.

Jeg brukte vann+litt øl som væske, for jeg kan ikke bruke melk. Og så hadde jeg i mindre salt, må jeg innrømme. De ferdigblandingene inneholder jo også salt. Brukte Møllerens Dansk Rugbrød.

Nam! Takk for tipset! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...