AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Hei. Jeg har en baby på 5 måneder og har noen spørsmål til andre som har/har hatt en baby på samme alder Min baby sover fortsatt ikke natten gjennom, faktisk så sover han ganske dårlig og jeg føler at jeg er den eneste som har det sånn Jeg aner ikke hva jeg gjør galt isåfall? Vi har hatt rutiner helt fra fødselen (i den grad det går an); kveldsbad, skifte til pysj, pupp, seng. De siste par månedene har han begynt å sovne rundt 21.30, men våkner etter et par timer, sover én time, våkner igjen, sover tre kvarter, våkner igjen, sover et par timer, våkner igjen.. osv. Sånn er en typisk natt. Rekorden hans er 5 timer sammenhengende søvn, men det har kun skjedd 3 ganger.. Jeg gir ikke pupp hver gang han våkner, for han våkner altfor ofte til at han kan være sulten hver gang (?). Jeg pleier å prøve å roe han i sengen hvis han gråter, og hvis det ikke går over tar jeg han opp og vugger han litt på skulderen før jeg legger han ned igjen. Føler at alle andre sine babyer på samme alder sover hele natta, eller sover 6-7 timer i strekk osv.. ? Vi har begynt med grøt, han spiser ca 4 ss grøt hver kveld. Når begynner man å øke mengden på grøt? Hvor mye grøt spiser deres baby? Og når kan man begynne å gi flere måltider per dag? Anonymous poster hash: 36337...077
Timseh Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 Min sov ikke natten igjennom før han var nesten 1 år. Våknet hvert 5-15 minutt, sov til sammen 6 timer om natten (aldri sammenhengende. Var jeg heldig sov han 1 time sammenengende og jeg måtte se om han var i livet) og sov vel 30 min på dagen. Yes yes! 5 timer sammenhengende søvn høres ut som en drøm!
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 TS her. Ja, jeg er klar over at han er liten. Mulig jeg bare er i en veldig heldig barselgruppe, for ALLE de andre i barselgruppa forteller at babyene deres sover hele natta, den ene sover visst 12 timer i strekk (?) osv. Så ble litt forvirra... men greit å høre at jeg ikke er den eneste med en baby som ikke er en sovedukke. Anonymous poster hash: 36337...077
Lærerinna Skrevet 28. august 2013 #5 Skrevet 28. august 2013 Jeg har en baby på snart 6 mnd. Hun har tidligere kunnet sove i 7 timer i strekk om natten, men har ca de to siste månedene begynt å våkne oftere, noen ganger så ofte som annenhver time. Når jeg har pratet med venner med litt eldre barn, får jeg ofte høre at deres barn begynte å våkne oftere rundt 4-5 mndalderen, og jeg forstår på dem at de mener dette er fordi barnet i denne alderen trenger mer mat. Jeg opplever at min baby trenger mye mer og oftere mat nå, og jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil gi babyen mat hver gang han gråter. Det er jo tydelig at han prøver å kommunisere noe når han gråter, og min erfaring er i hvertfall at de gangene babyen har grått mest, er når hun er sulten og jeg ikke har forstått at det er det som er problemet. Mat har til nå så godt som alltid fått henne til å slutte å gråte. (De andre gsngene har bleieskift gjort susen) Kan hende er det ikke dette som er problemet, men jeg ville uansett prøvd med mat. Du sier ikke noe om hvordan babyen er på dagtid, men jeg har hvertfall en baby som generelt virker svært tilfreds med tilværelsen, så når hun gråter tror jeg det er for en grunn. Var jeg deg, ville jeg gitt babyen mer mat. Her har vi pga ammeproblemer gitt mme som tillegg helt siden hun ble født, og jeg hører at de andre i barselgruppa mi gir mye mer mat og grøt enn meg. Jeg har inntrykk av at de fleste der begynte med grøt og frukt fra 4 mnd alder. Vi har derfor nå begynt å gi litt grøt og frukt. Den siste uka har jeg gitt to grøtmåltider, ett på morgenen og ett på ettermiddagen. Vi gir nå litt mer enn smaksprøve, ca 3-4 ss. Jeg opplever at babyen sover litt lenger ad gangen nå. Andre babyer på samme alder ser jeg at får mye mer grøt, kanskje så mye som en skål. Særlig venner med flere barn, introduserer mat tidligere enn jeg har gjort så langt, så jeg regner med de har erfart at mer mat er bra. Masse lykke til! Jeg håper virkelig babyen din får til å sove mer. 1
Gjest Magdalene Skrevet 28. august 2013 #6 Skrevet 28. august 2013 Babyen er i en alder hvor den trenger mer næring, så Siden den bare får melk , hadde jeg ammet mer på natten. Det kan også være at grøten den får på kvelden, gjør den urolig i magen. Hva med å forsøke å gi den på dagtid i stedet? Hvordan sover baby om han sover sammen med deg? 2
Sissa Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 Min sov ikke gjennom hele natten før nå nylig, 9måneder. Når han våkner på natten, sovner han igjen med en gang elller er han våken en stund? Når min var på den alderen ammet jeg hver gang hun våknet på natten (gjorde vell det til hun var 7måneder ). Vi samsov da, så da var det mye mer lettvint å å bare ta frem puppen og amme ho, enn å få ho til å sovne av seg selv igjen, da slapp vi å våkne skikkelig, hun sovnet alltid igjen. Har du prøvd å amme hver gang han våkner? Det kan jo være han ikke våkner så fort igjen da. Alle babyer er forskjellige, du kan jo prøve deg litt frem og gjøre det som er best for dere! Men jeg er ganske sikker på at det ikke er veldig vanlig at en på 5måneder sover natten gjennom! Lykke til
Sunshine Skrevet 28. august 2013 #8 Skrevet 28. august 2013 (endret) Ja jeg tenker også mer mat. Vår løsning ble velling på kveldstid laget av min morsmelk og pulver. Ellers var tenner et problem for oss fra 4 mnd og utover... Endret 28. august 2013 av Sunshine
duja Skrevet 28. august 2013 #9 Skrevet 28. august 2013 Gutten min er 2 år, og det er først nå han sover hele natten. Ellers kan jeg nevne at han også begynte å sove veldig urolig etter at han startet med grøt da han var 5 mnd. Så vi måtte gi grøtmåltidet på morgenen en lang stund
plix Skrevet 28. august 2013 #10 Skrevet 28. august 2013 Min lille erfaring er at søvn er noe som kan gå i perioder. Noen babyer kan sove fint, helt til en ny fase av utviklingen kommer og det kan gå litt utover søvn. Andre babyer sover ikke natten igjennom selv med rutiner, til de er gått fra å være baby til småbarn. Poenget er igrunn at babyen din er ikke alene i Norge og verden med å sove urolig og lite av gangen. Han er helt normal (Denne erfaringen er hentet gjennom venninner, vår baby sov- men i ulike faser av utviklingen merket vi mer urolig søvn og det tok lengre tid før baby sovnet for kvelden.) Du nevner grøt, jeg signerer duja på at innføring av grøt på kveldstid kan for noen føre til ekstra urolig søvn over en tid. Vi innførte ikke på kvelden etter at babyen vår ble litt urolig, og byttet til middag eller frokost. Etter en liten smakebit over en tid, gikk vi vekk fra grøt og prøvde fruktmos/grønnsaksmos, og det var mer populært som mat- da var baby rundt 6 mnd og blitt interessert i annen føde. Lykke til, og pass på å hvil deg(eller faren) ofte gjennom døgnet slik at dette ikke påvirker alt annet
Kassiopeia Skrevet 28. august 2013 #11 Skrevet 28. august 2013 Jeg synes 21.30 er veldig sent å legge en baby for natta. De få gangene leggetiden blir litt senere en vanlig her i huset så sover alltid mini mye dårligere om natten. Det er jo forsket og skrevet mye om dette med barn og søvn, og at norske barn sover for lite. Vi legger vår gutt som også er fem måneder rundt 18.00-19.00, og da sover han enten gjennom hele natten og våkner for et måltid i 06.00 tiden før han sover videre. Eller så våkner han en gang i løpet av natten (som regel i 02-03.00 tiden) for et måltid, også sover han videre til han vil stå opp. Han står opp i 07.30-08.00 tiden. Så det er nå mitt tips, legg han tidligere
Gjest Magdalene Skrevet 28. august 2013 #12 Skrevet 28. august 2013 Jeg synes 21.30 er veldig sent å legge en baby for natta. De få gangene leggetiden blir litt senere en vanlig her i huset så sover alltid mini mye dårligere om natten. Det er jo forsket og skrevet mye om dette med barn og søvn, og at norske barn sover for lite. Vi legger vår gutt som også er fem måneder rundt 18.00-19.00, og da sover han enten gjennom hele natten og våkner for et måltid i 06.00 tiden før han sover videre. Eller så våkner han en gang i løpet av natten (som regel i 02-03.00 tiden) for et måltid, også sover han videre til han vil stå opp. Han står opp i 07.30-08.00 tiden. Så det er nå mitt tips, legg han tidligere Når baby er 5mnd gjelder ikke den forskningen da. Det er ikke forsking på babyer, men barn Det er vel heller fåtallet av babyer på 5mnd som legger seg 18:30. 2
Vera Vinge Skrevet 28. august 2013 #13 Skrevet 28. august 2013 (endret) Min gutt begynte å våkne oftere i den alderen, etter å ha hatt en periode på noen uker hvor han faktisk hadde sovet ganske godt. Fra å kunne sove 7 timer i strekk før første oppvåkning, begynte han da å våkne annen hver time. Han var alltid en treiging på spising, så hver ammestund varte en halvtime, noe som betød soveintervaller på halvannen time om natta. Rart, da han var nyfødt sov han enda mye dårligere enn det, men det tålte jeg faktisk bedre. Da han begynte med mye oppvåkning igjen rundt fem mnd, følte jeg meg mye mer sliten. Men altså, her skyldtes disse oppvåkningene at han plutselig trengte mer mat. Jeg merket at han var skikkelig sulten også. For vår del endret dette seg fullstendig da vi kom ordentlig i gang med grøt, og da havregrøt (ikke ris- eller mais) som metter godt. Vet det er mange som ikke ser noen effekt på søvn av å innføre grøt, men nevner det likevel, fordi det hos oss var det avgjørende. Jeg har for øvrig intrykk av at det er unntaket som sover hele natta i den alderen. Jeg husker også jeg fikk inntrykk av at alle i barselgruppa mi hadde sovebabyer i starten, men det kan vel også være at jeg bare la mer merke til de som sov godt. Da min begynte å sove hele natta rundt åtte mnd, hadde jeg på den annen siden inntrykk av at det var litt tidlig, hvertfall hvis jeg sammenlignet med andre med barn rundt meg. Det er store forskjeller mao. Og det er ikke alltid det å være flink til rutiner osv fra starten er det avgjørende, selv om rutinemenneskene som tilfeldigvis også har sovebabyer ofte ser ut til å mene det. Jeg synes 21.30 er veldig sent å legge en baby for natta. De få gangene leggetiden blir litt senere en vanlig her i huset så sover alltid mini mye dårligere om natten. Det er jo forsket og skrevet mye om dette med barn og søvn, og at norske barn sover for lite. Vi legger vår gutt som også er fem måneder rundt 18.00-19.00, og da sover han enten gjennom hele natten og våkner for et måltid i 06.00 tiden før han sover videre. Eller så våkner han en gang i løpet av natten (som regel i 02-03.00 tiden) for et måltid, også sover han videre til han vil stå opp. Han står opp i 07.30-08.00 tiden. Så det er nå mitt tips, legg han tidligere Men det kommer jo an på når de står opp. Noen barn har jo den rytmen at de legger seg senere og står opp senere (det er vel også en grunn til at man klarer å stille barn om til sommer- og vintertid og at barn i andre land også får sove nok selv om de ofte legger seg sent - akkurat klokkeslett er ikke viktig, men helheten). Det blir jo noe annet hvis man plutselig legger barnet sent en dag, når det er vant til å legge seg tidlig og stå opp tidlig. Ellers er det selvsagt et viktig poeng at mange barn trives dårlig med å legges overtrøtte, men det trenger ikke å handle om leggetidspunkt i seg selv nødvendigvis. Det blir noe annet med større barn som må opp til et gitt tidspunkt pga barnehage og jobb. Da er det viktig å legge dem tidlig nok, slik du sier, siden de ikke kan ta igjen det tapte. Endret 28. august 2013 av Vera Vinge
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #14 Skrevet 28. august 2013 Vi legger vår 5 mnd baby i 19-20 tiden, avhengig av siste dupp. Dette begynte vi med for 2 mnd siden og det har fungert fint de siste ukene Etter at vi innførte grøt om kvelden (rundt kl 18) så sover han nå gjerne fra 20-02, får pupp, sover til 05, pupp og våkner 07. Nå er dette en bra natt altså! Enkelte netter er han våken flere ganger, men det er en bedring fra tidligere. Leter fremdeles etter oppskriften på mitt barn 😜Det virker som alle andre har en sovebaby, men men... Skal heldigvis ikke utføre hjernekirurgi på noen og da gjør det ikke så mye å være konstant trøtt og ukonsentrert Anonymous poster hash: 3f617...f40
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #15 Skrevet 28. august 2013 Nå har ikke jeg baby selv - men av alle de(og det er mange) jeg kjenner som har det/har hatt det så har jeg faktisk aldri vært borti en eneste som har hatt baby som har sovet natten gjennom slik de i barselgruppen din beskriver. Så har jeg også hørt mange ganger at de gjerne strever ekstra rundt 5-6 mnd alder og i eldre år(ulike faser) - da kan de være praktisk talt søvnløse i lengre perioder før barnet finner rutinene igjen. Du er iallefall ikke den eneste, du er nok heller i gruppen hvor flest andre er Anonymous poster hash: 96141...47c
Aja Skrevet 28. august 2013 #16 Skrevet 28. august 2013 Min er 6 mndr og har aldri sovet lenge, er vanskelig å legge osv. Samme opplevelse som deg ang at alle andres babyer sover.
Lærerinna Skrevet 28. august 2013 #17 Skrevet 28. august 2013 (endret) Når baby er 5mnd gjelder ikke den forskningen da. Det er ikke forsking på babyer, men barn Det er vel heller fåtallet av babyer på 5mnd som legger seg 18:30.[/quote Vår baby legges mellom 1830 og 1930, og vi har samme erfaring som Suvana- baby sover mye bedre nå enn da vi la henne tidligere. Såvidt meg bekjent, legger også venner av oss m barn på ca samme alder til samme tid, altså før 1900. Så verd et forsøk å legge før. Men husk mer mat også 😉 Endret 28. august 2013 av Lærerinna 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #18 Skrevet 28. august 2013 Jeg er TS.. tusen takk for alle svar og tips/råd. Han er egentlig veldig blid og fornøyd om dagen, i løpet av dagen sover han to ganger, litt varierende lengde, men rundt 1 - 1,5 time hver gang. Jeg samsover med han. Jeg mente vel egentlig at jeg ikke gir han pupp når han fikk pupp for 20 min siden, men kan jo forsøke det selvfølgelig. Trodde bare at det kanskje bare ble masse gulping osv hvis han skulle få pupp mange ganger i timen.. (?). Har lagt merke til at den stadige oppvåkningen begynte rundt de tider vi begynte med grøt på kvelden,så skal forsøke å gi grøt på dagen isteden. Jeg har tidligere forsøkt å gi MME på kvelden fordi noen mener babyen sover lenger da, fordi det metter mer, men her har ikke det hatt noenting å si desverre.. Ang leggetid så har vi forsøkt å legge han tidligere, men da har det resultert i at han har våknet rundt 1 - 2 om natten og vært våken i opptil 2,5 time, så vi har heller forsøkt å følge han å se når han begynner å bli trøtt for kvelden og nå har vi et mønster på at han legger seg mellom 21 og 21.30. Vi står ikke opp 06.00, men vi regner med at kveldsleggingen vil forskyve seg til tidligere og tidligere etterhvert slik at når han begynner i barnehagen om nesten ett år frem i tid så vil han nok ha blitt godt vant til å legge seg 19.00.. Suvana: jeg tror babyene våre er VELDIG forskjellige min baby er nok laaangt unna å sove fra 18.00 - 06.00 neste morgen uten å engang skulle ha mat innimellom.. Men skal forsøke å gi melk hver gang han våkner og å droppe grøt på kvelden takk for alle tips! Anonymous poster hash: 36337...077
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #19 Skrevet 29. august 2013 Hei. Vi samsov tidligere, men sluttet da han begynte å våkne hver time for mat og kos. Tror han luktet puppen og dermed ville ha den i munnen hele tiden. Etter at vi la ham i egen seng (og innførte grøt), så har det blitt mye bedre! Anonymous poster hash: 3f617...f40
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #20 Skrevet 29. august 2013 Vår lille krabat sover fra 19-7 eller 8 tiden. Han er ikke våken på natta. Det begynte han rundt 2 mnd og han er 7 mnd . Jeg ga han ekstra melk på kvelden nrå han var 2 mnd og nå gir vi grøt på kvelden også. Kjører en uten smak og tilfører heller sviskemos eller pære som får i gang magen hans, så går det som en drøm. Men han sover ikke så mye på dagen lengre 30 min 2-3 ganger på dagen :-)Anonymous poster hash: 047d2...528
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå