Gå til innhold

All inclusive - drepen for den lokale turistnæringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal aldri noen sinne reise på all inclusive selv. Jeg har jobbet i hotellbransjen og sett hvor lite variert maten er.

Men hvis en ser bort fra den personlige smaken, her er noen ting å tenke på:

Kun de store hotellene og hotellkjedene har mulighet til å tilby all inclusive. Dermed drepes de små, koselige familiedrevne hotellene fordi charterselskapene og du som gjest ikke lenger ønsker å bo der. Dette på tross av at servicen og sjarmen nettopp er på disse koselige hotellene med sin personlige sjarme og service.

Restaurantene forsvinner også - ingen spiser på restaurant utenfor hotellet når alle måltider på hotellet er betalt.

All inclusive bidrar dermed til å drepe både mangfoldet og muligheten for å drive lokal eid virksomhet i land som Hellas, Tyrkia og Spania. Dette er det motsatte av bærekraft. Det ønsker ikke jeg å bidra til - hvordan er det med deg?

Anonymous poster hash: 3ad6e...521

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En tankevekker.

Av alle hundre gangene jeg har reist har jeg kun vært på det en gang. Det var i år faktisk. Sharm el Sheik, Egypt. Var ok, rimelig.

Men det er bedre å forlate hotellet å spise i sentrum for min del.

Frokost er det eneste som jeg trenger inkludert egentlig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Aldri reist på all inclusive, og med mindre jeg forandrer meg drastisk kommer jeg nok ikke til å gjøre det heller. Syns det virker kjedelig, jeg liker å oppdage stedene jeg reiser til og det inkluderer lokale spisesteder. Frister ikke å bo på den typen hotell som tilbyr all inclusive heller!

Endret av Fnisu
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har vært på det i Hurghada fordi alle hotellene hadde det da, planen var å spise frokost på hotellet og resten utenfor hotellet. Det ble ikke som planlagt pga veldig pågående innkastere, noe som ikke var overraskende men Hurghada er det nest verste stedet jeg har vært når det gjelder slikt. Og det blir vel neppe noe bedre av å måtte slåss for de få turistene som går utenfor hotellområdene sine. Maten på hotellet var forøvrig veldig kjedelig, typisk sånn når man skal lage så "alle liker det". Selv lokale spesialiteter var "tonet ned"for å være mest mulig turistvennlig.

All inclusive er ikke noe for meg, men det viktigste argumentet mot er virkelig det at lokalsamfunn mister inntektsgrunnlaget sitt og at det ødelegger (enda mer)autensiteten ved et sted. Min personlige mening er i tillegg at det er kjedelig å spise på samme sted når man er på ferie, jeg liker å prøve noe nytt hver dag. I tillegg så blir mat som lages for at "alle skal bli fornøyde"på et generelt grunnlag veldig kjedelig, selv om det selvsagt finnes unntak.

Anonymous poster hash: e13c9...67d

Skrevet

jeg reiser på all inclusiv for føste gang neste uke, og gjør det pga barna!

På ett slikt sted kan man spise når det passer ungene, uten å måtte lete etter et egnet sted. Slår ungene seg vrang under måltidet, kan man gå rett opp på rommet og roe ned der, i stedet for å plage resten av resturnten.

Vi voksne kan få tak i mat inne på området etter at ungene er i seng (1 av gangen selvsagt)

Og den typen mat som serveres faller ofte i smak hos barn.

Så jeg skjønner godt at barnefamilier velger dette!

Kommer nok til å gjøre det i mange år fremover, til ungene blir så store at det er mer praktisk å vandre rundt i byene!

Anonymous poster hash: d19d8...1be
Skrevet

Jeg har vært på et hotell som tilbød all inclusive, uten å velge dette selv. Er veldig glad for at jeg valgte det bort, selv om jeg reiste med små barn. Vi spiste middag (buffet) i hotellrestauranten første kvelden, og jeg ble utrolig skuffet! Svenske kjøttboller i tomatsaus, pølser, spaghetti, burgere og flere typer intetsigende mat - mat som man kan få hvor som helst, og produseres i store kvanta. De samme rettene ble satt frem hver eneste lunch og middag.

Da trivdes vi bedre med å vandre en tur ut av hotellområdet, finne en koselig restaurant, og spise litt bedre. Jeg drar ikke til Hellas for å spise svorsk mat ;) Så lenge vi gikk for å spise før ungene ble skrubbsultne, var stemningen god :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg har heller ikke reist all inclusive, og er også av den typen som mener at maten i ferielandet er en viktig del av opplevelsen, nye smaker og spennende retter.

MEN da vi bodde i Tyrkia på et lite hotell sist, ble jeg kjempeoppgitt. Det var ikke all inclusive, men de var kjempestrenge der! Det var ikke lov til å ha med seg noe mat, kjeks el.l. på hotellrommet, og heller ikke drikke. Du fikk ikke lov til å kjøpe vann i butikken og ha stående på hotellrommet. Alt måtte kjøpes i baren. Så var du tørst, måtte du betale ca 20 kr for et glass med vann.

Dette var min første charter-tur. Hvis det er slik overalt, skjønner jeg at barnefamilier må ha litt lettere tilgang til mat og drikke. Var ikke så gøy å smugle inn vann på hotellrommet (men det var jo det vi gjorde), og siden vi måtte drikke i smug, kunne vi heller ikke ha vannet med når vi lå ved bassenget.

Anonymous poster hash: 28248...a03
  • Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg har heller ikke reist all inclusive, og er også av den typen som mener at maten i ferielandet er en viktig del av opplevelsen, nye smaker og spennende retter.

MEN da vi bodde i Tyrkia på et lite hotell sist, ble jeg kjempeoppgitt. Det var ikke all inclusive, men de var kjempestrenge der! Det var ikke lov til å ha med seg noe mat, kjeks el.l. på hotellrommet, og heller ikke drikke. Du fikk ikke lov til å kjøpe vann i butikken og ha stående på hotellrommet. Alt måtte kjøpes i baren. Så var du tørst, måtte du betale ca 20 kr for et glass med vann.

Dette var min første charter-tur. Hvis det er slik overalt, skjønner jeg at barnefamilier må ha litt lettere tilgang til mat og drikke. Var ikke så gøy å smugle inn vann på hotellrommet (men det var jo det vi gjorde), og siden vi måtte drikke i smug, kunne vi heller ikke ha vannet med når vi lå ved bassenget.

Det har jeg aldri opplevd eller hørt om før, så der tror jeg du har vært veldig uheldig.

Vi har hatt all-inclusive en gang, og gjør det gjerne igjen, spesielt nå som vi har barn. Jeg syns det er fryktelig kjedelig å skulle finne en restaurant hver kveld(og kanskje til lunsj også)i 14 dager, og jeg er ganske kresen på mat. så all-inclusive passer meg egentlig bra. Selv om vi ikke hadde hatt all-inclusive hadde vi uansett valgt den type hotell, fordi det er den type ferie vi er på. Reiser vi til Mallorca, Gran Canaria eller andre typiske charter-reisemål så er vi der for å bade, sole oss og slappe av. Kulturelle opplevelser kan jeg få på andre typer ferier på helt andre steder.

Vi spiste forresten på restauranter utenfor hotellet, selv om vi hadde all-inclusive. Men ikke ved hvert måltid. Tror det er ganske vanlig.

Skrevet

Dette høres utrolig spesielt ut! Der jeg bodde (riktignok i Hellas, og ikke Tyrkia), var det fritt fram. Vi hadde en kjøkkenkrok med kjøleskap, og lagde frokost selv. Tror nok ditt tilfelle er ett av unntakene ;)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg vurderer en tur alene til varmere strøk i løpet av september. Jeg har ingen som kan være med meg på tur, og jeg må innrømme at jeg vurderer all-inclusive for første gang. For meg er det helt ok å ligge alene på stranda en ukes tid med en bok og musikk på ørene, men jeg har ikke særlig lyst til å gå på ulike restauranter alene hver dag. Da passer det meg faktisk bedre å spise fra buffeten på hotellet og så trekke meg tilbake på rommet så fort jeg har spist... :sjenert:

Ville nok ikke gått for et all-inclusive alternativ hvis jeg reiste sammen med noen, men da pleier vi heller ikke å reise til sånne type reisemål der det tilbys.

Endret av juliane
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg reiser alene til syden hvert år, og har gjort det i en årrekke. Min opplevelse er at man får ekstra oppmerksomhet av kelnere og bartendere - og de husker deg igjen fra år til år. Jeg pleier å ha med meg bok til lunsjen da.

Til de med barn: jeg løper heller ikke rundt og leter etter restauranter - jeg velger meg ut et par som jeg besøker igjen. Alle disse har barnemeny, og flere av dem har lekeplass. Det pleier å være kokemulighet på rommene slik at man kan lage frokost og enkle lunsjer selv,

Jeg har aldri opplevd at det ikke er lov å ha mat med på rommet, selv om det kan være forbudt å nyte medbrakt ved bassenget - for å holde liv i baren.

Skrevet

Jeg har aldri brukt all inclusive, men jeg vurderer det sterkt. Jeg kan ikke fordra stresset med ut etter restaurant når at jeg har lyst til er å henge på hotellet. Med tre unger så blir det DYRT når vi skal ut og spise, selv i sydenland. Betalte ikke et eneste måltid under 50 euro nå i sommer og de fleste middagene lå på 70-90 euro. Ikke var jeg innom en eneste restaurant der maten var WOW heller, selv om jeg hadde skrevet opp de best likte restaurantene fra trip advisor og besøkte flere av disse.

Hadde halvpensjon en gang vi var på en resort og det var egentlig helt supert. Middag og show, hver dag, unger som lekte med de andre ungene på hotellet og bare velstand.

Så med mindre disse lokale restaurantene slutter å ha identiske menyer (det hadde de iallfall i Puerto Rico i sommer) og slutter å lage under par mat fordi vi bare er turister anyway, så gidder jeg faktisk ikke bruke penger på dem lengre.

• Liker 2
Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å dra på all inclusive.

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg har aldri brukt all inclusive, men jeg vurderer det sterkt. Jeg kan ikke fordra stresset med ut etter restaurant når at jeg har lyst til er å henge på hotellet. Med tre unger så blir det DYRT når vi skal ut og spise, selv i sydenland. Betalte ikke et eneste måltid under 50 euro nå i sommer og de fleste middagene lå på 70-90 euro. Ikke var jeg innom en eneste restaurant der maten var WOW heller, selv om jeg hadde skrevet opp de best likte restaurantene fra trip advisor og besøkte flere av disse.

Hadde halvpensjon en gang vi var på en resort og det var egentlig helt supert. Middag og show, hver dag, unger som lekte med de andre ungene på hotellet og bare velstand.

Så med mindre disse lokale restaurantene slutter å ha identiske menyer (det hadde de iallfall i Puerto Rico i sommer) og slutter å lage under par mat fordi vi bare er turister anyway, så gidder jeg faktisk ikke bruke penger på dem lengre.

Enig der. Vi var på Mallorca i fjor i 14 dager og var på hvert fall 10 forskjellige restauranter, mange av de anbefalt av reiseselskapet, og omtrent alle hadde identisk meny. Det var kun en restaurant som hadde litt mer eksklusiv mat, men den var til gjengjeld mye dyrere, så det hadde vært uaktuelt å spise der hver dag.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Min erfaring med restauranter anbefalt av reiseselskapet et at de har betalt reiseselskapet for å bli anbefalt.

Bruk tripadvisor og lokale til å få gode anbefalinger - det har jeg god erfaring med.

Og dra til et annet sted enn spansktalende land - opplev skikkelig service: dra til Hellas.

Endret av Blondie65
Skrevet

Bruk tripadvisor og lokale til å få gode anbefalinger - det har jeg god erfaring med.

Eller se etter hvor de "innfødte" går ut og spiser. Er restauranten full av lokale mennesker, er maten sannsynligvis god ;)

• Liker 6
Skrevet

Min erfaring med restauranter anbefalt av reiseselskapet et at de har betalt reiseselskapet for å bli anbefalt.

Og dra til et annet sted enn spansktalende land - opplev skikkelig service: dra til Hellas.

Har aldri spist så ræva mat som jeg gjorde på Rhodos.

Og som du ser over så brukte jeg Tripadvisor.

Skrevet

jeg elsker all inclusice, da kan jeg gasse i meg så mye mat og drikke jeg bare orker!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes forøvrig ikke 50-70 euro er mye penger for fire mennesker for et måltid inkludert drikke,

Gjest Blondie65
Skrevet

Har aldri spist så ræva mat som jeg gjorde på Rhodos.

Og som du ser over så brukte jeg Tripadvisor.

Kom tilbake og fortell oss om den fantastiske all inclusive maten ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...