Gå til innhold

Vanlig med ADHDsymptomer som små, uten at det er ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bekymret for sønnen min på 4,5 år. Mannen sa spøkefullt her om dagen at han kanskje har ADHD, noe vi egentlig aldri har tenkt på før, og da jeg slo opp symptomene ble jeg overrasket over hvor mange som passet ham. Han er aktiv og på farten hele dagen, han prater veldig høyt og prater mye, han prater også alltid når han leker alene, spiller på nettbrett o.l., han hører ikke etter hva vi sier, han har ikke tålmodighet til å lære seg ting som sykling, svømming e.l.

Andre symptomer passer derimot ikke inn. Han har alltid vært tidlig ute både språklig og motorisk. Han snakket rent og i fulle setninger som toåring og lærte seg å gå da han var 10 mnd. Han har ingen problemer i matveien, han spiser godt og har aldri vært kresen. Han er ikke aggressiv mot andre, har mange gode venner i barnehagen og er sosial og glad i å være sammen med andre. Raserianfall har han sjelden hatt, selv i trassalderen.

Hvor mye av dette er normalt for en 4-5åring og hvor mye er såpass uvanlig at det kan tenkes han har ADHD? Bør vi være bekymret?

Anonymous poster hash: 60e8e...47e
Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Dette høyrest ut som ein heilt normal, aktiv og oppvakt fireåring. Det er slik dei er. Ver tolmodig, dei blir meir konsentrerte med tida.

Skrevet

Ad/ hd symptomer passer på ganske mange mennesker uten at de har ad/hd. Man trenger heller ikke ha alle symptomene for å ha ad/hd.

Men sønnen din høres ut som en normal aktiv gutt.

Skrevet

Nei, dere skal ikke være bekymret. Vi begynte å bekymre oss da poden var 2 1/2, pga ting som du også nevner, men i tillegg en haug med andre ting. Fordi mange av disse "symptomene" er helt sunne, normale adferdstrekk hos småbarn, og andre, mindre vanlige, gjerne kan forsvinne når de blir større, ble han ikke ordentlig utredet før han var 8, og da kom også diagnosen.

Jeg synes barnet deres høres ut som et helt vanlig barn.

Anonymous poster hash: 5c437...e7b
Skrevet

Syns det høres ut som en helt vanlig 4 åring :) Men vær oppmerksomme, se om "problemene" vedvarer og vær spesielt på vakt når barnet begynner på skolen.
Jeg har en bror som var akkurat lik da han var på den alderen, men han har ingen diagnose. Bare en veldig livlig utadvent fyr :)
Jeg har ADHD, men men passet ikke inn i det typiske symptombildet, så jeg fikk ikke diagnose eller hjelp før lenge etter at jeg var ferdig med skolen.
Det er flere "grader og typer" ADHD, så selv om en klatrer på veggene, kan en annen være det stikk motsatte og være rolig.

Men ikke bruk for mye tid på å bekymre deg/dere, se det heller an. Som du beskriver så virker han som en helt normal 4 åring :)

• Liker 1
Skrevet

Sønnen deres høres jo helt herlig ut; intelligent, sosial og glad. Bedre kunne det ikke vært :)

Barn er like forskjellige som voksne, og det er i fireårsalderen både personlighet og fantasi kommer i full utvikling. Det er derfor han snakker så mye. Tålmodighet er en annen sak - så det gjelder sykling og svømming er det ting han helt garantert kommer til å sette pris på senere. Det kan være en tanke å lage noen enkle husregler nå som han har blitt litt større. Innestemme/utestemme foreksempel.

Uff da, jeg skal ikke fortelle deg hvordan du skal oppdra barnet ditt, men ADHD har han ihvertfall ikke. Det nåløyet er blitt litt for stort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...