~Viva~ Skrevet 24. april 2004 #1 Del Skrevet 24. april 2004 Har fått tre skjønne kattunger:) Er det noen som kan fortelle meg litt om hvordan de utvikler seg fra nå? Når åpner de øynene? Og hvor lang tid går det før de begynner å tasse utfor kurven - når må jeg kjøpe kattesand:)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 24. april 2004 #2 Del Skrevet 24. april 2004 Her finn du masse informasjon om å ha katt. Kanskje ikkje så mykje om kattungar, meg eg fann i alle fall ut at dei opnar augo etter 3-15 dagar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 25. april 2004 #3 Del Skrevet 25. april 2004 Jeg satt lenge og lette på nettet til deg i går kveld men jeg fant ikke noe brukende ! men nå sitter jeg her med en artikken i kjæledyrbladet/din katt om kattunger. Skal se hva jeg finner der: De åner øynene sa rundt 10 dager. Da er de blå, og det er de ca tre mnd. De er ømfintlige for lys og skal den første tiden ha det nokså mørkt.Man bør ha et avtagbart lokk på kassen de ligger i står det. Dersom øynene etter ti dager fremdeles er klisteret igjen , kan man vaske varsomt med sterilt øyevann. Man bør ikke la andre enn familien berøre og besøke kattungene de første to ukene. Dette liker moren dårlig. Og fremmed hannkatt lukt liker hun iallefall ikke hvis de har katt.Det er viktig at man selv håndterer kattungene, pass på at barna ikke er for harde med de. Når ungene er tre uker kan man utvide slik at de får en lekegrind. Lag en åpnin i enden av kassen sli kat de kommer ut, men la det være igjen en kant på 10-15 cm nederst slik at det luner godt. Og sett opp et gjerde rundt kassen i et hjørne i rommet ved hjelp av f.eks et par sponplater. Pass på at de står støtt ! Gi moren en stol på hver side til å klarte over med. Her kan hun også ligge og følge med på ungene uten at de tyner henne. Man kan også kle en gammel lekegrind med kartong. Funksjonen er å ha ungene samlet, men også å hindre at de får vanen med å tisse rundt på gulvet. Med liten plass og med et lavkantet babytoalett fyllt med kattesand går rendlighetsprosessen nermest av seg selv. kattemoren vil sansynligvis bruke sin kasse på utsiden. legg litt av sanden med morens urin i ungenes kasse. tørk opp søl på gulvet i lekebingen. Men ikke vær for ivrig til å rense i ungenes kasse Et klatrere er bra å ha i bingen - så får de lære å klatre. Det kan hende ungene sover i tissekassen sin, men forfatter av artikkelen skriver om å ha sett både stående og hengende eksemplarer av arten som har sovnet i de mest uimotståelige positurer. *ler*. Skal den sove - så skal den sove. Når ungene er 4-5 uker begynner det å skje ting i matveien.nå kan man gi ungene maizennagrøt med eggeplomme og en skvett fløte. Dette bør forøvrig moren også ha fått ved fødseselen. Moren demonstrerer hvordan de skal spise. Ikke dytt snuten nedi maten ! ta heller mat på fingeren for å la de snuse og kaaaanskje slikke. Det går lettere å venne de til rått oksekjøtt, i bitte små biter. Da forvandles de små nurkene til snarrende minitigre *ler*. Så kommer det masse om riktig ernæring fra de er 5 uker... Etterhvert må ungene få større tumleplass. De skal være hos moren til de er ca tre månder. Det er masse som må læres. Å vaske seg, å leke, og regel nummer en - det er mamma som bestemmer. .... jeg kom over noe på dyrenett i går om det med alder ved avlevering til nye eiere. Og der ble det nevnt et annet topic om kattungers utvikling. Jeg lette rundt etter dette- men jeg fant det desverre ikke. Lykke til med de små pusebabyene Håper flere kommer med svar til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 25. april 2004 #4 Del Skrevet 25. april 2004 jeg syns Kattepus´ innlegg var veldig informativt, og det er omtrent slik det har vært med kattunger her i huset. Eneste er at vi har hatt et eget rom hvor de har fått utfolde seg fritt, litt avhengig av hvor moren har valgt å føde. Ellers vil jeg understreke viktigheten av å kjæle med kattungene. Mange ganger hver dag, helt fra de er nyfødte! Spesielt barna i huset bør få sitte ned med en kattunge om gangen og stryke forsiktig. Dette er viktig for at de små nurkene skal lære å være sosiale med mennesker også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå