Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev en 2 måneders kontrakt med en bedrift (forholdshvis stor bedrift) for sommeren. Han skrev en kontrakt 40%.

På punkt 2.1 i kontrakten står det at lønnsperioden er fra den første til den siste i mnd og utbetales hver 25 i påfølgende måned.

Jeg har nå jobbet i fra 11 juli- 23 august og fikk en lønn utbetalt på 11.000 (jeg har 150 kr i timen) Jeg har jobbet 120% i tilegg til overtid (etter de 8 timene).

Pga det punktet i kontrakten får ikke jeg lønn for august før neste måned. Dette går ikke da jeg har barn og det ikke tilsier husholdningen. Jeg fikk heller ikke noe forvarsel om dette.

Jeg har ikke en gang fått en lønnslipp (har fått utbetalt for juli minus 4 dager).

De roter noe helt grusomt å hvorfor holde tilbake penger i en 2 måneders kontrakt. Kontrakten går ut på søndag. Har jeg ikke da rett på alle pengene ut?

Jeg har mulighet til forlengelse men det blir en prinsipp sak for meg hvis ikke de kan gå inn for ett unntak, jeg har barn å alt. Føler meg helt rådløs.

Sjefen sa i dag det var slik de praktiserte det, men jeg ble så forsjamset at jeg ikke ba om ett unntak, har prøvd å ringe han å sendt sms og bedt om ett untak grunnet sitvasjonen og husholdingen uten å få svar.

Vil ikke jobbe der lenger da jeg syntes det er uverdige forhold da de verken har med overtidsbetaling (som er lovpålagt) i kontrakten eller følger tariff.

Noen innspill her? Lover å vise til?

Anonymous poster hash: c8857...43f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du leste vel hva du skrev under på?

Du kan jo be om et forskudd, men det er aldeles normalt å få utbetalt lønn etterskuddsvis, og arbeidsgiver plikter vel heller ikke å gi deg forskudd.

• Liker 1
Skrevet

Skulle akkurat til å svare det Blånd sa.

Lønnslipp har du forresten krav på (Arbeidsmiljøloven §14-15, femte ledd). Og overtidsbetalt, uansett om det er nevnt i kontrakten eller ikke.

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke problemet her? Er hovedproblemet at du får lønnen utbetalt slik du har fått forklart før du skrev under kontrakt? Du har vel fått lønn for det du arbeidet i juli nå i august?

Det er helt vanlig at timesbetalte får lønnen etterbetalt. Det er ingen som holder tilbake penger, det er bare sånn det er. At du ikke får lønn for august før 25. september har du såvisst fått "forvarsel" om, det står i punkt 2.1 i kontrakten din..

Endret av PecanPie
Skrevet

Skulle akkurat til å svare det Blånd sa.

Lønnslipp har du forresten krav på (Arbeidsmiljøloven §14-15, femte ledd). Og overtidsbetalt, uansett om det er nevnt i kontrakten eller ikke.

Mangler for 4 dager i juli + at jeg ikkehar fått overtidsbetalt eller lønnslipp..

Jo jeg har fått juli lønnen utbet den 25 aug. Men har ikke hatt det slik før å de sa juli lønnen med med august lønnen. Kontrakten går uansett ut om 3 dager.

Skrevet

Poenget er uansett at jeg har aldri hatt det slik tidligere å dette ble ikke poengtert for meg. Jeg er også i en sitvasjon der vi får barn når som helst å dette passer veldig dårlig. Kan ikke arbeidsgiver gjøre ett unntak?

Å hvorfor gi meg lønn for aug i sep når kontrakten går ut i aug. Jeg kan skrive ny når den går ut, men vet ikke omjeg ønsker det.

Skrevet

Det ble ikke poengtert for deg? Det sto jo i arbeidskontrakten din. Med mindre det spesifikt sto at lønnen din skulle utbetales når kontrakten din gikk ut, har arbeidsgiver sitt på det rene.

Det er vanlig praksis at all lønn du har tilgode blir utbetalt på vanlig lønningsdag.. Men jeg ser jo at de kanskje kunne nevnt det for deg.

Du får ta det opp med arbeidsgiver igjen, be om å få forskudd eller noe. Skjønner at det er lenge å vente helt til 25. september. Og så ber du om å få lønnsslipp.

Skrevet

Poenget er uansett at jeg har aldri hatt det slik tidligere å dette ble ikke poengtert for meg. Jeg er også i en sitvasjon der vi får barn når som helst å dette passer veldig dårlig. Kan ikke arbeidsgiver gjøre ett unntak?

Å hvorfor gi meg lønn for aug i sep når kontrakten går ut i aug. Jeg kan skrive ny når den går ut, men vet ikke omjeg ønsker det.

Du plikter jo selv å lese kontrakten du skriver under på - det står jo der svart på hvitt - du får etterskuddsbetalt i mnd etter du jobbet.. Dermed har du nå fått utbetalt for juli, og i september får du for det du jobbet i august. At du ikke har satt deg inn i ting er ikke arbeidsgiver sin feil, og det er slettes ikke uvanlig at det gjøres slik. Å utbetale lønn etter timelister er en prosess som tar litt tid, lister skal inn innen frist, de skal attesteres, betaling skal legges inn og utbetaling skal kjøres... Dette er ikke noe arbeidsgiver gjør for å være vanskelige, dette er regler som er vanlige og du har skrevet under på dette når du signerte kontrakten.. Du har ingen sak, selvsagt kan du appellere til arbeidsgiver og forklare at situasjonen er vanskelig men du har ikke rett på å få lønna før 25. september.....

Anonymous poster hash: e1027...0a3

Skrevet

Det ble ikke poengtert for deg? Det sto jo i arbeidskontrakten din. Med mindre det spesifikt sto at lønnen din skulle utbetales når kontrakten din gikk ut, har arbeidsgiver sitt på det rene.

Det er vanlig praksis at all lønn du har tilgode blir utbetalt på vanlig lønningsdag.. Men jeg ser jo at de kanskje kunne nevnt det for deg.

Du får ta det opp med arbeidsgiver igjen, be om å få forskudd eller noe. Skjønner at det er lenge å vente helt til 25. september. Og så ber du om å få lønnsslipp.

Han har nok sikkert sitt på det rene imf etterskuddsbetalingen, men kan ikke se ett problem med eventuelt unntak pga vanskelig situvasjon å at dette ikke ble nevnt for meg (ikke vanlig praksis i de jobbene jeg har hatt). Jeg har også jobbet 120% på en 40% kontrakt, ikke mottat lønnslipp for juli og mangler betaling for 4 dager i juli + overtidsbetaling er fraværende- Så alt på det rene har han ikke- Har bedt om ett unntak uten å få svar, tenker jeg reiser opp der i morgen selv om jeg har fri å håper han ikke stiler seg vanskelig på dette.

Skrevet

Be om to unntak da...

Anonymous poster hash: 4f18a...515
Skrevet

Det som er greia med sånne unntak er at det er nok ikke bare deg som vil ha et unntak. De fleste store bedrifter gjør ikke unntak - nettopp fordi det blir vanvittig mye merarbeid. Lønna kjøres til den 25. og sånn er det. Du har fått beskjed om det.

Du kan selvfølgelig be om et forksudd. Noen arbeidsgivere gir forskudd, andre ikke. Også pga merarbeid og oppfølging.

Men lønnslipp skal du ha. Kan den være på vei i posten? Du kan uansett be om kopi av den. For den skal du kontrollere. Du vet vel ikke nødvendigvis at du har fått for 4 dager for lite når du ikke har fått lønnslippen? Og overtid skal du også få for. Så sant du har oversteget normaltid på 40 timer pr uke, eller 9 timer pr dag (mener jeg å huske det er).

• Liker 1
Skrevet

Flere regnskapsfirma krever en hel time betalt for å forskuttere en lønn. Altså rundt 1000 kroner utover vanlig utbetalingsavtale.

Skrevet

Stemmer det med overtid, som Mynona sier over her. At du har jobbet mer enn avtalt i kontrakten utløser dog ikke overtid (med mindre du da overstiger disse 9/40 timene).

Skrevet

Skjønner ikke problemet her?

Lønn er jo ikke tilbakeholdt - den utbetales etter avtale.

Trenger du pengene kan du be om forskudd på lønn. Virker som om du har sterkt behov for inntekten, så gir jo ingen mening å ikke avslutte arbeidsforholdet...? Lønna vil uansett bli utbetalt på førstkommende lønningsdato/september.

Behold jobben og be veldig pent om et forskudd :)

Anonymous poster hash: 48d74...43b
Skrevet

herregud les hva du skriver under på før du gjør det! du lager en sak av en ikke-sak. som du dessuten har feil i.

Anonymous poster hash: 11b54...2e7
Skrevet

Sluttoppgjør utbetales vanligvis ved neste ordinære lønnskjøring. Ellers skjønner jeg ikke helt hva du klager over (annet enn at du ikke har nok penger for tiden), da bedriften gjør nøyaktig som beskrevet i kontrakt. Bedriften holder så aldeles ikke tilbake lønnen din, som du så feil påstår i trådens overskrift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...