Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 39, og har visst en stor baby.

Sykehuset vil ikke ha meg til å gå mer enn fem dager over termin, og jeg blir satt i gang da om jeg ikke går i fødsel selv. Da er barnet estimert til å bli opp mot 4,6kg, og jeg er førstegangsfødende (KS sist).

Er smånervøs for igangsetting, og det er sykehuset også mtp stor baby og KS sist, og jeg skulle så gjerne ha satt fødselen i gang på "naturlig" vis.

Men finnes det egentlig noe som hjelper fødselen igang, eller er alle tipsene bare tilfeldigheter og myter?

Anonymous poster hash: 0b62b...e73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som har dokumentert virkning er sex - men det fungerer visst bare om man allerede er moden.

Skrevet

Slik jeg har forstått det kan sex ha noe for seg hvis man allerede er moden. Hvis man ikke er moden er det fint lite som fungerer.

Anonymous poster hash: 7eb51...8de

Gjest white tiger
Skrevet

Ja, sex virker hvis man er moden. Jeg startet fødselen til min nr 2 på den måten. Hadde ingen rier før sex, men etter sex fikk jeg rier med noen få minutters mellomrom. Sex i 9-tiden, og kl 13 var babyen ute :)

Skrevet

Jeg blir innlagt på sykehuset uten mannen, så om ikke fødselslegen som følger meg opp er virkelig innstilt på naturlig fødsel blir det vanskelig med sex. :P

Hva med sterk mat, spesielle te'er, fysisk aktivitet osv, er det bare å slite seg ut å begynne med slik?

Eller forresten, akupunktur! Det får man vel til og med på sykehuset..?

Skrevet

kype brystvortene hjelper, det frigjør det hormonet som løsner morkaken.

Anonymous poster hash: b1131...6c9
  • Liker 1
Skrevet

Klype, for svarte :-)

Skrevet

Dra i nipplene. Det frigir oxytocin, som får livmoren til å røre på seg. Etter fødsel vil du oppdage at når barnet legges til brystet første gang, stikker det i livmoren, den øker sammentrekningen noe så veldig (vondere for flergangsmødre, jeg måtte ha varme risposer og paracet).

Skrevet

Det er vel ikke noe mål å løsne morkaka før babyen er født? Eller mener du oksytocin, som setter i gang riene?

Skrevet

I tillegg til sex, kan stripping og akupunktur forsøkes. Få jordmor til å strippe deg, ta en time hos akupunktør og gå hjem og pøk mannen.

Skrevet

Det er vel ikke noe mål å løsne morkaka før babyen er født? Eller mener du oksytocin, som setter i gang riene?

Hun mener oxytocin. Morkaka slipper når navlestrengen slutter å brukes, som skjer når den kommer i kontakt med luft, mener jeg jordmor sa. Da går barnet over til å puste med lungene.

Skrevet

Babyen må jo ut før morkaka løsner, hvis ikke dør babyen. Men trur ikke at klypingen får morkaka til å løsne :)

Vet at bringebærblader (helsekost) skal funke på ett eller annet vis, men kanskje den bare funker på modningen og må taes i flere dager.

Anonymous poster hash: 5aa40...488

Skrevet

Jeg blir innlagt på sykehuset uten mannen, så om ikke fødselslegen som følger meg opp er virkelig innstilt på naturlig fødsel blir det vanskelig med sex. :P

Hva med sterk mat, spesielle te'er, fysisk aktivitet osv, er det bare å slite seg ut å begynne med slik?

Eller forresten, akupunktur! Det får man vel til og med på sykehuset..?

Du må jo begynne med sexen asap, ikke vente til sykehuset hvis du vil det skal settes i gang av seg selv så snart som mulig!

Disse kan kanskje hjelpe:

- Sex

- Akupunktur

- Stripping

- Bringebærblad-te eller -kapsler

- husarbeid / fysisk aktivitet (funket for meg: husarbeid søndagen, babyen ute mandag kveld)

- klype i brystvortene

- kanel og sterk mat-

- drikke tonic water

Anonymous poster hash: 9af0e...ae0

Skrevet

Hvordan foregår stripping, og kan man gjøre det om man ikke er moden?

Lurer også litt på om slike metoder blir litt som å sette i gang fødselen på sykehuset, eller om det blir mer naturlig for kroppen? Kanskje modningsakupunktur og stripping kan være en idè?

TS

Skrevet

Hvordan foregår stripping, og kan man gjøre det om man ikke er moden?

Lurer også litt på om slike metoder blir litt som å sette i gang fødselen på sykehuset, eller om det blir mer naturlig for kroppen? Kanskje modningsakupunktur og stripping kan være en idè?

TS

Stripping foretas forut for fødsel, for å få igang modningen slik at man kanskje starter selv. Da tar jordmor to fingre og løsner hinnen fra mormunnen, som stimulerer hormonproduksjonen.

Stripping burde du begynne med allerede nå. På sykehuset kommer det an på evt. åpning når de vurderer metode. Har man litt så forsøker man kanskje et ballongkateter først, for å stimulere mormunnen. Er åpningen større, så forsøker man kanskje vannavgang eller drypp. Er det ingen åpning så forsøker man gjerne prostaglandiner. Kommer helt an på hvor mye man scorer på bishop.

Skrevet

Jeg prøvde alt mulig, men her satte det ikke i gang en dritt. Det meste er jo kjærringråd og ikke bevist at det fungerer, bortsett fra sex. Men du kan jo prøve for morroskyld :

- Spise kanel (skal visstnok være riestimulerende)

- Drikke Bitter Lemon-brus

- Kjøpe på humpete vei

- Gå deg en tur

- Hoppe tau

- Massere brystvortene

Anonymous poster hash: 9416c...b11
Skrevet

Gå tur kan kanskje stimulere og utnytte tyngdekraften. "Gå babyen ned i bekkenet" ;)

Sex kan som nevnt hjelpe, og så er det jo ganske hyggelig og da ;)

Håper du går i fødsel av deg selv :) Lykke til!

Skrevet

Tvilar på ar dei vil strippe deg ennå, men det er absolutt noko som hjelper kroppen å sette igang fødselsprosessen. Eg blei strippa på overtid med nr to, då hadde eg faktisk 3 cm alt, og var moden. To dagar seinare hadde eg 4 cm (dvs det som kallast aktiv fødsel), uten rier. Då blei fødselen igangsatt ved at vatnet blei tatt.

Både sex og brystvortestimulering er velkjente triks for å hjelpe kroppen igang. Min første fødsel begynte 1 time etter brystvortestimulering (då hadde eg ikkje prøvd det før)

Andre gang gjorde eg det fleire gonger, og sjølv om ikkje fødselen kom igang av seg sjølv trur eg det hjalp kroppen å modnast.

Vindusvask og sånn har eg ingen tru på, då blir du berre sliten.

Skrevet

Min venninne gikk en lang og bratt fjelltur dagen før hun fødte sitt tredje barn. Dagen etter var babyen ute, - og det var en måned før terminen

Anonymous poster hash: 5de9d...533
Skrevet

Tvilar på ar dei vil strippe deg ennå, men det er absolutt noko som hjelper kroppen å sette igang fødselsprosessen. Eg blei strippa på overtid med nr to, då hadde eg faktisk 3 cm alt, og var moden. To dagar seinare hadde eg 4 cm (dvs det som kallast aktiv fødsel), uten rier. Då blei fødselen igangsatt ved at vatnet blei tatt.

Hvorfor skulle de ikke det med hennes historie? Det er bare tull at kvinner ikke kan strippes før minst 40 uker, slik enkelte ser ut til å tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...