Gå til innhold

sår i baken, barnehage..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag morges var guttungen på 2 år litt løs i magen, men tenkte ikke over å si fra til barnehagen, siden det ikke akkurat var diaré heller.. De seier at de ringer om det skal oppstå noe som sykdom, f.eks omgangssyke.

Da jeg henta gutten, fikk jeg vite det vanlige... søvn, mat og hva de har gjort på. tenkte ikke på at han hadde hatt litt løs mage i morges, så tok bare med meg gutten og gikk..
Da vi kom hjem begynte gutten å gråte ustanselig, og jeg sjekka bleia ganske raskt.. Han var illrød og full av diaré.
Fikk så vondt av gutten, man blir liksom ikke så sår på 10 minutt, så han har openbart gått med den bleia ganske lenge!

Da jeg ryddet ut av sekken, lå der 2 brukte bodyer som også var avføring på... Det vil si at de ansatte må ha visst om at han hadde fått diare.

Han har grått i hele kveld... synest det er ekstra ille, siden jeg forrige uke fant rester av bæsj oppetter ryggen hans når han skulle få kveldsbadet..
sånt kan jo skje, men litt uheldig at det kommer så tett på denne episoden og det skal leggest ved at han bare har gått i barnehagen 2,5 uker.

føler dette er uakseptabelt, men vil liksom ikke vere hun sure mora, som bare klager... er jo ganske fersk med barn i barnehagen, så er ikke helt inne i rutiner og sånt...

Jeg tenkte å gi beskjed i morgen, men hadde vert greit å få noen synspunkt fra dere som har erfaring med å ha barn i barnehagen?
kanskje noen som har vert bort i en lignende ting?

Anonymous poster hash: 46d01...0c4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og vi ringer med engang barn får diare` Er heller ikke sikkert han har gått lenge med diare`bleie. Kankje han akkurat hadde gjort det da du hentet, og man blir gjerne fort sår når man har diare`

Men synes det er rart de ikke ringte deg og ba deg hente han. Det er iallfall praksis her. Siden omgangsyka er smittsom og barnehagebarn lett blir smittet siden det er dråpesmitte.

Anonymous poster hash: 28c03...8c7
Skrevet

Huska at barnet ditt skal holdes hjemme i 48 timer etter siste diare-bleie ;)

Synes det var uansvarlig av deg og ikke si fra til bhg

Og diare , gir hurtig sår rumpe ! Jobber på småbarns selv , og det skal så lite til hos enkelte barn , at det er skummelt.

Har selv en datter som dette skjedde med , hjemme vel og merke , gikk ikke lenge med denne diarebleien før hun var sår. Det holder med en liten fjert med diare for å få sår stump

Anonymous poster hash: f9640...770
  • Liker 3
Skrevet

Vi pleier også ringe etter 2 diarebleier på rappen , kan jo være noe barnet har spist , så vi må være ganske sikker

Anonymous poster hash: f9640...770
Skrevet

Jeg jobber i barnehage OG har barn selv ;)

Det er HELT ok å spørre barnehagen om hvor lang tid det var siden de skifta forrige bleie, og bare informere om at han var sår pga bæsjen. Du trenger jo ikke være sur av den grunn ;) Erfaringsvis kan ungene bli såre på under 10 minutter dersom det er skikkelig "syrebæsj" som ikke lukter (og det var det jo tydeligvis hvis du mener at han har hatt den da du hentet og du ikke merket det selv heller)

Dersom ungen virkelig har hatt diare i dag (og det virker jo absolutt sånn), skal du ikke sende ham i bhg i morgen (med mindre du vet at det er pga at han har spist noe han ikke tåler, feks...)

Du er ikke "den sure mora" om du tar opp dette, men jeg synes det er litt rart at de ikke ringte deg etter utbæsjet body nr 2!

Men som sagt, hjemmedag i morgen!

• Liker 2
Skrevet

Barn blir raskt såre ved diare, så det er ikke sikkert han har gått med bleien lenge. Jeg tror og håper at det var et uhell at barnehagens ansatte ikke fortalte deg mer om hva som hadde skjedd i barnehagen.
Håper du holder gutten hjemme til magen er bedre! :)

Anonymous poster hash: 50c8a...ffc
Skrevet

Han hadde ikke diaré før jeg sendte han i barnehagen! men avføringen var litt mer bløt enn vanlig.
Barnehagen måtte jo vite at han hadde diaré siden jeg fant to utbæsja bodyer i barnehagesekken når vi var komt hjem..

jeg er ikke så nedsnøvd at jeg ikke kan spørre, men det er jo ikke sånt at man spør om barnet har kasta opp selv om han hadde vert littt småkvalm dagen før?

jeg er som sagt mor, og vet at man blir fort røde når man har diaré, men når det er så sårt at han blør på enkelte partier, og han har blemmer over HELE baken og helt fram på tissen, da har han gått mer en 10 minutt for å si det sånn...
slik har han vertfall aldri sett ut når han har hatt diaré før... han har knapt vert sår siden han ble født, bare flaks vi hadde sinksalven liggende.

jeg vet et barn skal vere hjemme når de har diaré, men jeg kan ikke holde ungen hjemme ved et hvert nys, litt endring i avføring osv.... man må jo ha sikre tegn, ellers ville ungen vert hjemme ganske ofte..

les teksten før du kaller meg uansvarlig anonymbruker, eller er du bare ute etter å lage kvælm? :P
takk til dere med konstruktive svar :) han skal definitivt vere hjemme, og jeg skal ha meg en prat med barnehagetanta.

• Liker 4
Skrevet

jada, jeg mener ikke å vere sur mamma! uhell kan skje :) men føler det er på sin plass å si fra til meg når det er helt åpenbart at han har hatt flere diarébleier..

rekner med dere skjønner hvor det er ts (meg) som har svart :P

Skrevet

Du skal ikke være redd for å være hun sure, besværlige mammaen. Du skal ha en god dialog med de ansatte, snakke til dem i en god tone, og da er det rom for både å stille spørsmål og å gi tilbakemeldinger om ting du oppfatter som et problem, og som du vil de skal ta tak i. Her kan du spørre hvor lenge han hadde bleia på, forklare hvor sår han var. Spørre om det var noen spesiell grunn til at de ikke kontaktet deg når flere bodyer ble skitne av løs mage. Og si at du vil de skal kontakte deg for slikt i fremtiden. Da er du hverken sur eller besværlig. Prøv å legge samtalen til et tidspunkt som passer, om masse unger leveres samtidig så har de hendene fulle f.eks.

Skrevet

Bare å nevne det :) Jeg gjør det om det er noe, og får aldri sure miner :)
Da datteren min hadde tannbæsj i tre uker når hun holdt på med jekslene, ble hun sår utrolig raskt. Hun også blødde og fikk blemmer. :(
Det verste av alt var at denne bæsjen var luktfri, så vi ante ingenting før hun plutselig gråt og sa aua! :(
(Skjedde hjemme, og vi var begge rundt henne hele tiden)

Barnehager pleier å ringe om det er to løse bleier, men er jo mulig de første ikke har vert like løse som den siste da, og at de ikke har tolket det som diarè? (Går jo som regel litt lenger tid før bhg oppdager bæsjebleier enn hjemme, og da er det jo bedre tid til at det går utenfor bleia)

Jeg snakker med barnehagen min og alt. Små og store bekymringer, og jeg opplever ikke å vere verken vanskelig eller tverr ;) Jeg liker å informere dem, og jeg liker å bli informert når det gjelder mitt barn :jepp:

Anonymous poster hash: b0132...f5e
Skrevet

Jeg tror på at han kan ha gått med den bleia i mer enn ti minutter. Han kan ha hatt den en stund, hvor ofte skifter de i bhg? Hver andre time? Men noe jeg har merket på min minste er at når han har skikkelig diaré så lukter det ikke. Han har også gått med diaré- bleie en god stund, fordi jeg ikke oppdaget det ved lukt, og han nylig hadde fått tørr bleie.

Jeg reagerer på bæsj opp etter ryggen, og at de ikke tok kontakt med deg etter utbæsja body nummer to. Men, noen barn bæsjer jo veldig mye og veldig løst, det er ikke så godt for de ansatte å vite før de kjenner ditt barn veldig godt. Men jeg syns absolutt du kan nevne dette uten å bli oppfattet som den sure mammaen! :)

Skrevet

Synes ikke dette høres så bra ut.. vi har gitt beskjed når rengjøringen har vært for dårlig (masse bæsj i lysken) og det virker som de vil ha tilbakemelding når sånt skjer. Stakkars liten, det høres ikke noe godt ut :(

Jeg vil bare tipse deg om at det er ikke alle barn som tåler sinksalven like godt.. Siden du nevner at han nesten aldri har vært sår tenke jeg kanskje dere ikke har brukt den så mye før.. :) Kanskje dette har forverret sårheten siden han nå har fått blemmer?

Jeg har ikke kunnet bruke sink på min førstefødte. Han ble bare illrød og mer sår av den. Bephanten har vært mye mye bedre. Ser at datteren min heller ikke tåler sink så vi fortsetter med Bephanten. Den er ikke like tett og feit som sinksalven. Forferdelige greier spør du meg ;)

Skrevet

apobase kan være en krem som fungerer bedre enn sinksalve

eller bland litt sinksalve inn i apobasen, siden sink er med på å fremme groing av sår,

hadde noen kjøtdeig rumper da spesielt den ene av mine tre fikk tenner, men mine er så gamle at aldersgrensa for å få begynne i barnehage var tre år,

og for å ha sagt det ingen av de skitbleiene var på mer enn i fem minutter, skiftet bleier på kontoret på dagligvarebutikker, i busseter, og på hver dag med tannbæsj kunne det bli 10-15 skitbleier, og det kunne ta 5-6 dager hver gang en tann kom, så var dager jeg føler at jeg ikke gjorde annet enn å skifte skitbleier,

Anonymous poster hash: 02276...c0c
Skrevet

apobase kan være en krem som fungerer bedre enn sinksalve

eller bland litt sinksalve inn i apobasen, siden sink er med på å fremme groing av sår,

hadde noen kjøtdeig rumper da spesielt den ene av mine tre fikk tenner, men mine er så gamle at aldersgrensa for å få begynne i barnehage var tre år,

og for å ha sagt det ingen av de skitbleiene var på mer enn i fem minutter, skiftet bleier på kontoret på dagligvarebutikker, i busseter, og på hver dag med tannbæsj kunne det bli 10-15 skitbleier, og det kunne ta 5-6 dager hver gang en tann kom, så var dager jeg føler at jeg ikke gjorde annet enn å skifte skitbleier,

Anonymous poster hash: 02276...c0c

kjøttdeigrumper?? :question:

tannbæsj?? :sjokkert:

Anonymous poster hash: b472e...983

Skrevet

Min sønn hadde diaré for noen uker siden, da var han bare hjemme og jeg måtte jakte på han hele dagen fordi bæsjet lukta ingenting. Jeg sjekket sikkert hvert 5 minutt til tider og enda ble han skikkelig sår. Men det var ikke blemmer eller noe åpent sår da.

Så kan tenke meg at barnehagen oppdager det litt i seneste laget. Men jeg synes det er rart de ikke ringer. Særlig pga smitten.

Skrevet

Når jeg har diare, svir det i endetarmen og jeg blir sår i analåprningen mens jeg bæsjer ut analåpningen ... så da er det ikke så rart at små barn blir ekstremt sår når de går med diarebleie iløpet av kort tid.

Det eneste som hjelper er å være ren til enhver tid, og å smøre med zinksalve!

Anonymous poster hash: 447d5...5dc
Skrevet

diarebæsj er veldig syrlig, så det etser på huden ... så derfor blir det veldig fort sårt.

Anonymous poster hash: 447d5...5dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...