Gå til innhold

HJELP leiligheten vår "invaderes" av sølvkre! :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bodd i denne leiligheten i 2.5 år og har gradvis blitt obs på disse små, ekle grå krypene enkelte steder i leiligheten... Mest i bad-/kjøkkenområdet men også i gang, stue og på soverom. Jeg vet at dette ikke er skadedyr og at de ikke kan fly, og også at de elsker varme og fukt men ikke liker lys. Jeg tenker likevel at det må være en ganske stor koloni i denne leiligheten, bak lister og i sprekker da jeg har observert dem flere ganger mens lyset står på, mange steder i leiligheten-. Og dette friiiiiker meg helt ut snart. Jeg hater dem, synes de er max ekle, selv om jeg vet de ikke gjør noe av seg. Men bare det å observere disse i kjøkkenskapet.. :(

Jeg er fra bygda opprinnelig og har aldri sett slike før jeg flyttet til oslo. er dette et byfenomen? Er det noen som har andre gode tips enn å holde det tørt og lite fuktig rundt i leil? Hvordan blir man kvitt faenskapet?? Kan man sette ut noe slags maurbokser el.l for å kverke dem? Tips... anyone???

Anonymous poster hash: 021a4...fc5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse har jeg også på hybelen min, og selv om de ikke gjør noe, er det dritekkelt. Ser de ofte når jeg bare har nattlyset på og ligger i senga. I går drepte jeg en før jeg la meg, og hele natten hadde jeg mareritt om disse ekle krypene.

Anonymous poster hash: 50953...f30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Uuuuæææ ja det er skikkelig creepy... Var akkurat og la minstemor og da var det f meg TO på soveromsgulvet vårt nå ;-( Hjeeeelp. Har bare blitt flere og flere det siste halvåret, og hvis jeg f.eks slår på lyset på badet og studerer gulvet kan jeg se dem pile og gjemme seg under vaskemaskin etc.. Mener å ha lest om noen slags bokser an kan sette ut med åte i.. skal google litt mer og jammen skaffe noen slike.

Noen som vet om de kan bevege seg mellom leiligheter via ventilasjonsanlegg el.l?? Vi bor i et stort leilighetskompleks med betongvegger, bare noen få år gammelt btw

Anonymous poster hash: 783c6...002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sølvkré på badet tidligere, men er nå helt kvitt dem.

Det er lurt å holde gulvet så fritt for gjenstander, som bøtter, klær, ol. - altså så få gjemmesteder som mulig.

Jeg kjøpte Trinol Bio Insektsmiddel og sprayet på alle tenkelige sprekker der sølvkré

kunne komme inn.

Etter ca. 1 - 2 uker var de helt borte.

Gjett om jeg kikker nøye når jeg slår på badelyset om morgenen? :sjokkert:

Men nå har vi ikke sett et eneste kré på mange måneder. :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkre i leilighet/hus er så godt som ALLTID et tegn på fuktskader/for høy fuktighet i huset. Du kan forsøke å skru på full varme på alle rom over lengre tid, samtidig som du lufter godt, da kan de forsvinne. Men mest sannsynlig vil de komme tilbake når det blir fuktig igjen.

Anonymous poster hash: 5de22...cff
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, tusen takk for tips!!! Hvor kjøper man dette? Og er det meningen at det skal brukes innendørs? altså jeg mener- det inneholder ikke stoffer som bare er beregnet for utendørs bruk? tenker på gasser etc. skal uansett abs sjekke dette ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her

Uuuuæææ ja det er skikkelig creepy... Var akkurat og la minstemor og da var det f meg TO på soveromsgulvet vårt nå ;-( Hjeeeelp. Har bare blitt flere og flere det siste halvåret, og hvis jeg f.eks slår på lyset på badet og studerer gulvet kan jeg se dem pile og gjemme seg under vaskemaskin etc.. Mener å ha lest om noen slags bokser an kan sette ut med åte i.. skal google litt mer og jammen skaffe noen slike.

Noen som vet om de kan bevege seg mellom leiligheter via ventilasjonsanlegg el.l?? Vi bor i et stort leilighetskompleks med betongvegger, bare noen få år gammelt btw

Har dere kjøpt og det er så nytt så er det viktig at dere reklamerer så snart som mulig. Få tak i en fagmann og sett i gang arbeidet snarest.

Leier det gjelder egentlig det samme, dere må få tak i utleiger og si i fra slik at han/hun kan finne ut om der er fuktproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkre i leilighet/hus er så godt som ALLTID et tegn på fuktskader/for høy fuktighet i huset. Du kan forsøke å skru på full varme på alle rom over lengre tid, samtidig som du lufter godt, da kan de forsvinne. Men mest sannsynlig vil de komme tilbake når det blir fuktig igjen.

Ja, jeg vet det er et tegn på fuktighet så har vurdert å kjøpe en slik luft-avfukter... Men man holder de vel sikkert da bare i sjakk uten å fjerne rota til ondet, regner jeg med... Vi har jo mer fuktighet i lufta enn tidligere siden vi ikke hadde tørketrommel før, f.eks, og det blir varmt og fuktig på badet. Har ingen fuktskader, og både bad og kjk er kun 5 år gammelt og veldig nytt og glatt uten kriker og kroker så jeg skjønner ikke helt hvor de kommer fra og hvor de holder til her... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kjøpt og det er så nytt så er det viktig at dere reklamerer så snart som mulig. Få tak i en fagmann og sett i gang arbeidet snarest.

Leier det gjelder egentlig det samme, dere må få tak i utleiger og si i fra slik at han/hun kan finne ut om der er fuktproblemer.

Men kan man reklamere på dette?? Det er jo ikke skadedyr? Men kan selvsagt få inn fagfolk for å sjekke etter fukt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør støvsuge, ikke vaske så mye med våt klut.

Jeg kjøpte et slags pulver som er mot alle mulige småkryp på jernia. Husker dessverre ikke navnet men de hadde mange ting i dette merket. Det er mot maur, edderkopper, sølvkre osv.

Jeg strødde dette rundt lister, i sluket på badet, bak komfyren på kjøkkenet osv. I tillegg passet jeg på å støvsuge opp litt av dette pulveret slik at de ikke bosetter seg i støvsuger posen.

Gikk kjempefint. Nå har jeg ikke sett en eneste på over 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man reklamere på dette?? Det er jo ikke skadedyr? Men kan selvsagt få inn fagfolk for å sjekke etter fukt.....

Man kan ikke reklamere på dyrene selvsagt, men det er garantert en fuktskade i veggene et sted. Dere må kontakte fagfolk. Hør med flere i bygget om de har samme problemet osv. Dere kan ende opp med et totalskadet bad som koster over hundre tusen å fikse og dere må betale alt selv fordi dere ikke tok tak med en gang. Selv om dere ikke ser eller lukter noe fuktskade så betyr det ikke at den ikke er der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke reklamere på dyrene selvsagt, men det er garantert en fuktskade i veggene et sted. Dere må kontakte fagfolk. Hør med flere i bygget om de har samme problemet osv. Dere kan ende opp med et totalskadet bad som koster over hundre tusen å fikse og dere må betale alt selv fordi dere ikke tok tak med en gang. Selv om dere ikke ser eller lukter noe fuktskade så betyr det ikke at den ikke er der..

Aiai - huff..... dette høres kjipt ut!!! Ja, da bør vi vel høre med fagfolk. Er det noen som har erfaringer med slike firmaer? Noen de vil anbefale? regner med jeg bør sjekke det før jeg iverksetter strøing eller spraying med diverse... Og når du sier det så tror jeg nærmeste nabo har hatt samme problemet..... hørte de snakke sammen om "de små dyrene" :( derfor jeg lurte på om de kommer fra ventilasjonsanlegget... Søren altså. men det at de har økt i mengde den siste tiden kan vel kanskje tyde på at det skjer noe et sted det skjulte her... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aiai - huff..... dette høres kjipt ut!!! Ja, da bør vi vel høre med fagfolk. Er det noen som har erfaringer med slike firmaer? Noen de vil anbefale? regner med jeg bør sjekke det før jeg iverksetter strøing eller spraying med diverse... Og når du sier det så tror jeg nærmeste nabo har hatt samme problemet..... hørte de snakke sammen om "de små dyrene" :( derfor jeg lurte på om de kommer fra ventilasjonsanlegget... Søren altså. men det at de har økt i mengde den siste tiden kan vel kanskje tyde på at det skjer noe et sted det skjulte her... :(

Hmm.. Er det kanskje rørleggere som er fagmann i slike tilfeller? Jeg ville tatt en telefon til et rørleggerfirma i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at selv om det nødvendigvis ikke er en dårlig lekkasje kan det likevel bety at det er noe annet som er feil i bygningskonstruksjonen. For eksempel dårlig eller manglende membran, ikke tilstrekkelig mulighet for utlufting osv.

Så undersøk meget godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sølvkre på badet (ikkje sett det ande plasser i leiligheten). Forrige eiger pussa opp badet (utført av fagperson altså), og det er fortsatt garanti på arbeidet. Er sølvkre teikn på at det er fukt og arbeidet ikkje er skikkelig gjort? Burde eg passe på å reklamere, før garantien går ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om at en fagmann kommer og måler fuktigheten i veggene. Selv om det er ingen tegn til fuktskader så kan det skje mye rart på innsiden av veggene.

Vi bestilte Pelias Universal insektsmiddel, og det funker som bare det =) Slet selv en del med sølvkre og nå ser vi de sjeldent =)
Nå ligger det all slags dødt på gulvet og jeg vil heller ha det dødt enn levende og kravlende rundt omkring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

HÆ???????? Dreper dere sølvkre???? De gjør ingen noe vondt. Med mindre man har en eller annen absurd fobi som DE i hvertfall ikke kan noe for.

Og nei, det er ikke et byfenoen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om at en fagmann kommer og måler fuktigheten i veggene. Selv om det er ingen tegn til fuktskader så kan det skje mye rart på innsiden av veggene.

Vi bestilte Pelias Universal insektsmiddel, og det funker som bare det =) Slet selv en del med sølvkre og nå ser vi de sjeldent =)

Nå ligger det all slags dødt på gulvet og jeg vil heller ha det dødt enn levende og kravlende rundt omkring!

Takk fr tips, det er notert! Hvor bestilte dere det? Er det pulver, spray eller åtebokser? Jeg har lest at insektspray innendørs er særs lite egnet mtp innemiljøet.. Men sånn pulver eller maurboks-aktige ting ville jeg gjerne testet.

HÆ???????? Dreper dere sølvkre???? De gjør ingen noe vondt. Med mindre man har en eller annen absurd fobi som DE i hvertfall ikke kan noe for.

Og nei, det er ikke et byfenoen :)

Jeg synes det er ganske uspiselig å vite at disse krypene bor inne i leiligheten vår- de trives visst kun innendørs. Og når det ikke bare er en og annen på badet etc men når man ser dem ved høylys dag (tross deres påståtte lysskyhet) hver eneste dag i alle boligens rom, også i kjøkkenskap og kommodeskuffer- ja da synes jeg det er på tide å ta grep! :( De bidrar ikke akkurat til trivsel og hygge..

Forresten, har i dag snakket med 3 av de nærmeste naboene og ALLE har disse, og flere sier de har sett flere nå i det siste enn før. Fukt-alarm, enten en skade eller generelt fuktig luft.. styret er varslet så de skulle diskutere saken. Har nemlig fint lite lyst til å punge ut 5000 kr til Anticimex av egen lomme for å teste inneklimaet her...

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...