Gå til innhold

Rase på pusen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig for veterinæren å se hvilken rase katten min er? Synes hun ligner en skogskatt evt. blanding. Er bare litt nysgjerrig :-)

Anonymous poster hash: 06394...c65
Skrevet

Alle kan jo synse og tro, men for å få vite det må man ta blodprøver eller dna test eller noe, går med hunder så da går det vel på katter også kanskje. :-)

Skrevet

men for å ta DNA test må man vel ha mor og far (som hvis de har stamtavle kan bekrefte rasen?)

Veterinæren kan bare si at den "ligner" - uten stamtavle bare den uansett regnet som en huskatt eller blanding.

Anonymous poster hash: 5b059...218
Skrevet

Er det ikke sånn at de forskjellige rasene har forskjellige kromosoner eller noe så man kan se hva slags rase det er ved å se på det? Aner ikke jeg altså

Skrevet

Med dna test må de kanskje ha noe fra foreldrene til pusen og?

Skrevet

Er det mulig for veterinæren å se hvilken rase katten min er? Synes hun ligner en skogskatt evt. blanding. Er bare litt nysgjerrig :-)

Hvis du har fått den gratis eller tilnærmet gratis og ikke har noen stamtavle på den, så er det rett og slett en huskatt. ;)

:heks:

• Liker 4
Skrevet

Hvis du har fått den gratis eller tilnærmet gratis og ikke har noen stamtavle på den, så er det rett og slett en huskatt. ;)

Jeg "fant den" så sånn sett var den gratis ja.. Men må da være blanding av noe uansett, uten stamtavle eller tidligere eiere er det ikke mulig å vite?

Skrevet (endret)

Det kan det sikkert, men vanskelig å si uten bilde. Mange langhårskatter kan ligne på maine coon eller skogskatt, uten at det nødvendigvis er det. Er den ikke fin uanett?

Uansett spiller det liten rolle. Det er med katter som med hunder, det øyeblikket opphavet er ukjent, så er det en bastard. Hvis det er en bastard som er rasetypisk, er det heller ikke lov å stille den som huskatt på utstilling, bare sånn hvis du har utstilling i tankene. :)

:heks: med to huskatter

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Skrevet

Det kan det sikkert, men vanskelig å si uten bilde. Mange langhårskatter kan ligne på maine coon eller skogskatt, uten at det nødvendigvis er det. Er den ikke fin uanett?

Uansett spiller det liten rolle. Det er med katter som med hunder, det øyeblikket opphavet er ukjent, så er det en bastard. Hvis det er en bastard som er rasetypisk, er det heller ikke lov å stille den som huskatt på utstilling, bare sånn hvis du har utstilling i tankene. :)

:heks: med to huskatter

Har ikke utstilling eller noe i tankene, var bare nysgjerrig egentlig :-)

Skrevet

Har ikke utstilling eller noe i tankene, var bare nysgjerrig egentlig :-)

Aha!

Skrevet

Er det ikke sånn at de forskjellige rasene har forskjellige kromosoner eller noe så man kan se hva slags rase det er ved å se på det? Aner ikke jeg altså

Nei, det har de ikke. Ulike katteraser har de samme genene. noe variasjon i farger, pelskvalitet osv, men ikke konsekvent nok til at man kan skille ut rasen på den måten, og de fleste katter har omtrent samme form, vekt osv. Selv med hunder er ikke dette mulig, og der finner man tross alt mye større variasjon på rasene.

Anonymous poster hash: 6574c...c36

Skrevet

Jeg har også en litt usedvalig katt. Hun er litt liten til å være fullvoksen, sped og veier bare 3 kg. Hun er også veldig velproposjonert. Hun er helt sort med litt brunskimmer i pelsen og er semilanghåret. Hun har en fantastisk profil med nesten oppstoppernese også er pelsen helt utrolig bløt spesielt på magen. Nesten som silke. Men tror bare hun er en usedvanlig vakker vanlig huskatt.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Rasekatt er da per definisjon en katt med en stamtavle og to foreldre av samme rase? (eller to raser som skaper en registrert katterase eller noe i den duren). Blandingskatter kan ha et spesielt utseende. F.eks er det mange huskatter som har helt hvit pels og knallgrønne øyne, men den er ikke en rasekatt selv om den er aldri så fin.

Forsåvidt er det ikke uvanlig med skogkattblandinger, er litt mer uvanlig med f.eks Maine Coon/Hellig Birma og huskatt, selv om det er noen luringer som får de og til verden der ute.

Skrevet

Åh jeg har lyst på en pus som er blanding av huskatt og maine coon.....Drømme.......

Gjest BabyBlue
Skrevet

Åh jeg har lyst på en pus som er blanding av huskatt og maine coon.....Drømme.......

Noen blandinger kan bli ordentlig stygge, er ikke alle som får de gode genene :P Så et kull som var blanding av bengal og huskatt på finn.no noen år tilbake. De hadde fasong som en huskatt, men hadde noen rare flekkete partier over hele seg. Ku aktig mønster faktisk :laugh: Men maine coon er sikkert litt heldigere å blande med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...