Gå til innhold

Kvitt eller gult gull?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Har alltid hatt så lyst å ha ring i kvitt gull, men har hørt at forgyllinga slites av med tida, gjer den det? Kor mykje vedlikehald kreves eventuelt?

Er det forresten nokon som har tips til inngravering i forlovelses/gifte-ring? Jada, vi skal finne noko som er spesielt for oss, men der greit med litt inspirasjon! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare skryte litt av våre ringer - er jo fremdeles nyforlovet...sukk :hjerter2:

http://www.thune.no/thuneshop/ - velg anledning - forlovelse finner du Promise ringer. Min forlovelsesring er i hvitt gull med diamant, mannen min har glatt ring i hvitt gull og jeg skal i tillegg ha lik hans når vi gifter oss. Jeg er veldig fornøyd med ring-valget vårt! Liker hvitt gull fordi jeg synes det er litt "ungdommelig" og fordi jeg ellers foretrekker sølvsmykker. Dessuten sa damen hos Thune at diamantens farge kommer best til sin rett sammen med hvitt gull. Jeg vet ikke om hvitt gull er mykere metall en gult gull.

Mht inskripsjonene, så valgte vi helt tradisjonelt, dvs: Din xxx og dato for forlovelsen. Dere kan jo f.eks også ingravere Din for evig + navn, Evig din + navn eller liknende. Men husk at det er ikke så mye plass inni ringen og med for mye tekst kan det gjerne bli vanskelig å lese?

Skrevet

Vi har navn+navn=1 gravert utenpå ringene

Gjest gjest1
Skrevet
Har alltid forestillt meg gult gull, men har forandret mening. Nå skal vi ha hvitt, silkematt gull.

veldig lik disse, bare rundere i kanten

http://www.gifteringen.no/images/gl_ringer/evig03.jpg

Vi har også lyst på slike ringar! Men runde, og utan steinar. Har vore inne på gifteringen og "designa".. :)

Skrevet

Hva mener du? Fargen på det hvite gullet skyldes legeringen og ikke noen form for "forgylling" Det hvite gullet er, så vidt jeg husker blandet med bl.a. rhodium, og er derfor hardere, og mer holdbart, enn gult gull. Har selv en ring i hvitt gull som jeg har hatt på meg 24/7 i åtte år uten at det vises at den er slitt. Har også et halskjede i gult/hvitt gull som jeg har brukt mye og hvor de "gule" leddene er klart mye mer slitt enn de "hvite".

Gjest gjest1
Skrevet
Hva mener du? Fargen på det hvite gullet skyldes legeringen og ikke noen form for "forgylling" Det hvite gullet er' date=' så vidt jeg husker blandet med bl.a. rhodium, og er derfor hardere, og mer holdbart, enn gult gull. Har selv en ring i hvitt gull som jeg har hatt på meg 24/7 i åtte år uten at det vises at den er slitt. Har også et halskjede i gult/hvitt gull som jeg har brukt mye og hvor de "gule" leddene er klart mye mer slitt enn de "hvite".[/quote']

Veit i grunnen ikkje heilt kva eg meiner... :roll: Var ei venninne som fortalte meg at kvitt gull vart fortare slitt enn gult. Omtrent slikt bunadssølv vert slitt. Ho har nett gifta seg, og dei vart anbefalt av ulike gullsmedar å velge gult gull, pga. dette.

Men dersom det er meir haldbart med kvitt gull, er det jo berre kjempe-bra! Trur forresten vi kjem til å velge kvitt uansett, det er det vi syns er finast!

Skrevet

Alle mine smykker i er kombinasjonen hvitt/gult gull og jeg kan si med sikkerhet at det hvite slites mindre enn det gule! Vet imidlertid at en del "hvitt gull" solgt på sydligere breddegrader ikke er hva det gir seg ut for å være og det kan være årsaken... (De blander bl.a. 10/24 deler gull med 14/24 deler uedle, blanke metaller og kaller det "hvitt gull"). På smykker solgt i Norge kan du imidlertid være helt trygg!

Skrevet

Hvitt gull er såkalt rodinert, altså belagt med et lag rhodium for at det skal være blankt og fint. Gullsmeder anbefaler at smykker i hvitt gull leveres inn til rodinering en gang hvert år.

Jeg har forlovelsesring i hvitt gul og ser at den har vært blankere, men ikke søren om jeg gidder å betale fem hundre kroner for at den skal skinne, da pusser jeg den heller med litt puss.

Det har akkurat vært en annen tråd her der det var masse inngraveringstips, søk litt så finner du den :wink:

Skrevet

Har hatt smykker i hvitt gull i mange år og synes ikke de er noe blassere i dag enn da jeg fikk dem.Selvsagt noen små-riper, men det er det også i forlovelsesringen min som er i gult gull..og den er bare 5 år gammel.

Jeg er ikke bekymret for at hvitt gull blir stygt med årene :)

Tipset mitt er at folk kjøper 14 karat ikke 18 (og for all del ikke 24) 14 karat er mye hardere og dermed mer holdbar :wink:

Og velger fargen etter smak og behag :)

Skrevet

Vi har ringer i hvitt gull, det er nå bare 2,5år gamle men er like fine som nye ennå, klart det er blitt noen riper i de, men det er jo hitt gull tvers gjennom, så det synes jeg bare er fint jeg. Jeg har en frieriring med diamant i spenn i tillegg til den vi har lik, en enkel tynn ring på 2,5mm tykk. Jeg er veldig fornøyd.

Skrevet

Jeg får i "pose og sekk"!! Jeg fikk en flott stor diamantring når min kjære fridde til meg, den er i hvitt gull, og er bare helt nyyyydelig!!

Når vi gifter oss, har vi valgt gult gull i ringene våre, og da flytter jeg forlovelsesringen over på venstre hånd. Har i tillegg hørt noen rykter om at morgengaven kommer til å bli veldig fin ved siden av forlovelsesringen!! :wink:

Vi skriver på ordinært vis: din xxxx og dato i begge ringene.

Skrevet

Vi ska ha gult gull i ringene våre, m/ skrift utenpå i hvitt gull (platina).

Nesten like disse

Gjest gjest1
Skrevet
Vendelin skrev:

Vet du noe om hva slike ringer koster?

4-5000,- ca...

Skrevet

Vi har også valgt gifteringer i hvitt gull. Min ring har en diamant også.

Det som er viktig å tenke på når en kjøper hvitt gull, er at man må være obs på at de som har et "børstet" utseende fort blir slitt til glatt utseende ( mulig ikke like rent som om du kjøper glatt? det vet jeg ingenting om).

Personlig synes jeg hvitt gull er mye mer pent enn gult, mest fordi jeg kler best hvitt og har bare det i andre smykker.

Skrevet

4-5000,- ca...

Hvor får du de til den prisen??

Skrevet

Tusen takk for opplysningene. Vi har forlovelsesringer til over 5000,- og sasmbo synes det er galskap å bruke penger på enda en ring............men jeg har veldig lyst på da :wink:

Skrevet

Jeg liker best hvitt gull, så jeg ville valgt det uansett om det slites fort eller ikke! Alt jeg har av smykker er hvitt gull, men gifteringene våres er i platina.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...