Gå til innhold

Overnattingsbesøk  

130 stemmer

1. 1. Synes du det er greit at du eller partner tar venner av det motsatte kjønn på overnattingsbesøk, når du ikke er tilstede, når man er i et forhold (kjæreste/samboer/ekteskap) uten å informere sin partner om det hvis dette ikke er diskutert på forhånd?.

• Ja
      29
    • Nei
      101

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en annen tråd konstaterte jeg at jeg ikke godtok at kjæresten/samboer/ektefelle hadde overnattingsgjester uten å si i fra først. Fikk umiddelbart reaksjoner på det, at man ikke bestemmer over andre voksne mennesker og lignende.

Så da tar vi en avstemming på det. Spørsmålet er som følger:

Synes du det er greit at du eller partner tar venner av det motsatte kjønn på overnattingsbesøk, når du ikke er tilstede, når man er i et forhold (kjæreste/samboer/ekteskap) uten å informere sin partner om det hvis dette ikke er diskutert på forhånd?.

- En betingelse: Saken har ikke vært diskutert dere imellom før så ingen generell tillatelse er gitt på forhånd.

Jeg er ute etter deres grunnholdning til spørsmålet, enten et ja eller nei, ikke alle grensetilfellene eller betingelser som "ja, hvis jeg stoler på ham" eller "nei, han har vært utro før".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener ikke at jeg bør gi min mann tillatelser, jeg eier han jo ikke.

Men jeg krysset nei fordi jeg hadde syns det var ganske suspekt om han hadde ei venninne på overnatting her og "skjulte" det for meg.

Skrevet

Jeg mener ikke at jeg bør gi min mann tillatelser, jeg eier han jo ikke.

Men jeg krysset nei fordi jeg hadde syns det var ganske suspekt om han hadde ei venninne på overnatting her og "skjulte" det for meg.

Så du føler at du ikke kan si nei hvis han spør, men mener at han i hvertfall bør informere om det?

Skrevet

Så du føler at du ikke kan si nei hvis han spør, men mener at han i hvertfall bør informere om det?

Jeg har jo ingen rett til å bestemme over han. Jeg kan si hva jeg syns om det også er det opp til han hva han gjør. Om jeg sier at jeg ikke syns noe om det og han velger å fortsatt gjøre det så mener jeg han har lite respekt for meg og det er ikke bra for forholdet/ekteskapet

• Liker 1
Skrevet

Heh, nja, kan jo som sagt ikke nekte han.

Men han kan heller ikke nekte meg å gjøre han singel i samme slengen.

• Liker 3
Skrevet

Ja. Jeg regner med at venner som overnatter ikke er perifere. Har aldri skjønt dette med at gode venner må være av samme kjønn.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja. Jeg regner med at venner som overnatter ikke er perifere. Har aldri skjønt dette med at gode venner må være av samme kjønn.

Det sier spørsmålet mitt ingenting om. Ergo du legger til forutsetninger som jeg ikke ville at du skulle legge til.

Uansett er antagelsen bare slik du ser verden. Det kan jo hende at dette er en perifer venninne som man tilfeldigvis var ute på byn med og som ikke ønsket å ta taxi hjem for å spare penger og det kan være et like reelt scenario som det som du antar.

Endret av pressplay
Skrevet

Jeg krysset av for nei. Men i mange tilfeller ville jeg ikke hatt problemer med det. De er en vennegjeng med både gutter og jenter og de har kjent hverandre lenge. Så om en av de venninnene hadde crashet her etter fest eller nachspiel så hadde det ikke vært noe problem.

Men jeg hadde ikke likt det dersom det var nye kvinnelige bekjentskaper som skulle overnatte, eller om han plutselig begynte å være med noen av venninnene i vennegjengen alene når han aldri har pleid å henge med de på tomannshånd tidligere. Da tror jeg faktisk at jeg hadde blitt skeptisk og sjalu, selv om jeg sjeldent og aldri er det.

Anonymous poster hash: ece66...d2e
Skrevet

Nei det synes jeg ikke, men så er jeg og samboer helt enig når det kommer til tema, så det er ikke snakk om å være kontrollerende og bestemme hva den andre får gjøre. Ei heller handler det om at man ikke har tillit til partneren sin, jeg stoler 100 % på samboer men både jeg og han ville funnet noe slikt upassende og ubehagelig. Men så har ikke han venninner og jeg har ikke kompiser heller, så det har heldigvis aldri vært noe problem for oss :)

• Liker 1
Skrevet

Om det er en venn jeg har truffet og kjenner til, så er det helt greit. Om det er et nytt vennskap, så nei.

Anonymous poster hash: 5c5ff...ee6

Skrevet

Det sier spørsmålet mitt ingenting om. Ergo du legger til forutsetninger som jeg ikke ville at du skulle legge til.

Uansett er antagelsen bare slik du ser verden. Det kan jo hende at dette er en perifer venninne som man tilfeldigvis var ute på byn med og som ikke ønsket å ta taxi hjem for å spare penger og det kan være et like reelt scenario som det som du antar.

Nei, men det er jo like fullt svaret mitt. Jeg regner med at du også evner å se forskjellen med å dra med seg en "venn" hjem fra byn og det at bestevennen gjennom 15 år overnatter.

Forøvrig har jeg unger hjemme og ergo puler jeg ikke tilfeldige mannfolk i mitt eget hjem, så gud og hver mann kunne forsåvidt overnattet her uten at det hadde betydd noe. Men jeg svarte ut fra hva jeg forventer at andre bør akseptere og da mener jeg at de bør akseptere at gode venner overnatter, uavhengig av kjønn.

• Liker 1
Skrevet

Ja. Det ville vært greit for meg at en partner hadde en kvinnelig venn på overnattingsbesøk uten at jeg måtte "godkjenne" det først. Grunnen til det er at jeg i likhet med Silfen ikke ser noen automatikk i at gode venner er av samme kjønn, og fordi jeg ikke ser noe upassende i at venner er på overnattingsbesøk. I et scenario der f.eks. en god (kvinnelig) venn ellers måtte leid et hotellrom eller lignende, så hadde jeg følt meg passe kjip om jeg hadde nektet. Jeg hadde også følt meg mistenkeliggjort om en partner hadde vært veldig skeptisk til at en av mine venner skulle overnatte hos meg.

Det er jo ikke snakk om å dra disse vennene opp i senga, eller å ta med seg nesten ukjente menn/kvinner hjem her, eller?

• Liker 2
Skrevet

Ja. Det ville vært greit for meg at en partner hadde en kvinnelig venn på overnattingsbesøk uten at jeg måtte "godkjenne" det først. Grunnen til det er at jeg i likhet med Silfen ikke ser noen automatikk i at gode venner er av samme kjønn, og fordi jeg ikke ser noe upassende i at venner er på overnattingsbesøk. I et scenario der f.eks. en god (kvinnelig) venn ellers måtte leid et hotellrom eller lignende, så hadde jeg følt meg passe kjip om jeg hadde nektet. Jeg hadde også følt meg mistenkeliggjort om en partner hadde vært veldig skeptisk til at en av mine venner skulle overnatte hos meg.

Det er jo ikke snakk om å dra disse vennene opp i senga, eller å ta med seg nesten ukjente menn/kvinner hjem her, eller?

Men om dette var planlagt og du får vite om det i etterkant, syns ikke du det er litt rart at han ikke har nevnt det for deg engang?

Skrevet

Men om dette var planlagt og du får vite om det i etterkant, syns ikke du det er litt rart at han ikke har nevnt det for deg engang?

Jeg ser ihvertfall ingen god grunn til å skjule det. Det er (i mine øyne) ganske normalt å nevne sånt som at man får venner på overnattingsbesøk. Åpenhet tror jeg generelt er en bra ting for tillit i et forhold.

• Liker 2
Skrevet

Nå er det jo sånn at uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er verden sjeldent svart/hvit, og det finnes derfor en hel rekke situasjoner der hva man mener kommer an på en rekke omstendigheter. Så det blir jo rimelig vanskelig å svare på noe slikt uten å kunne legge til grunn endel forutsetninger- det er nå en gang sånn vi mennesker fungerer.

Når det er sagt er jeg for åpenhet i et forhold, og synes ikke noe om ting som hele tiden skal holdes skjult, iallefall ikke ting av betydning. Og for min del er det utenkelig å ha et forhold der slike ting holdes skjult. Det er rett og slett en problemstilling jeg tror jeg aldri kommer til å komme opp i i mitt forhold..

Til sist vil jo hva som er greit og ikke variere fra person til person. Vi har ulike grenser for hva vi godtar og føler oss bekvem med, uten at det ene eller andre er fasiten eller feil på noe vis. Men slike ting mener jeg da at man som voksne mennesker bør kunne snakke om i forkant av at man innleder et forhold. At man altså setter felles grenser for hva som er ok og ikke ok, og forholder seg til dem.

Da vet man jo også at det mest sannsynlig blir konsekvenser dersom man tråkker over disse.

Jeg tror faktisk folk er for lite flinke til å snakke om hva de forventer og ikke i et forhold mens de enda er i forelskelsens rus.

For vår del innebærer disse grensene at man ikke bare tar inn overnattingsgjester uten å diskutere det med den andre, enten det nå er svigermor, kusine, venninne, kompis eller fandens oldemor.

• Liker 1
Skrevet

For vår del innebærer disse grensene at man ikke bare tar inn overnattingsgjester uten å diskutere det med den andre, enten det nå er svigermor, kusine, venninne, kompis eller fandens oldemor.

Så mens dere ikke er samboere, så må kjæresten si fra dersom kusinen hans dukker overraskende opp?

Skrevet

Kjempe interessante tema for tiden.

Vennligst, la oss snakke om akkurat det samme da dere. Det er jo så kjekt da.

Anonymous poster hash: d3855...eee
Skrevet

Så mens dere ikke er samboere, så må kjæresten si fra dersom kusinen hans dukker overraskende opp?

Kusine er jo slekt..

Skrevet

Kjempe interessante tema for tiden.

Vennligst, la oss snakke om akkurat det samme da dere. Det er jo så kjekt da.

Anonymous poster hash: d3855...eee

Hvis du leser førsteposten så nevner jeg at denne avstemmingen ble avledet av en annen tråd. Jeg har satt litt rammer rundt temaet for at det ikke skal skli ut.

Skrevet

Kusine er jo slekt..

Og? Det var Lillagorilla som nevnte kusine. Forøvrig er det lov å ha seg med fettre/kusiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...