AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Hei damer, lurer på om noen her har erfaring med tilbakevennende urinveisinfeksjoner, særlig i forbindelse med graviditet? Jeg har slitt i mange år med tilbakevennende UVI, ble utredet for ca 10 år siden (røntgen av nyrer; og blærefunksjon) og alt så fint ut. Jeg tar de "vanlige" forhåndsreglene men sliter nå i graviditeten med UVI. Jeg er i uke 24+4 og ble ferdig med den første antibiotika-kuren på fredag men kjenner fortsatt symptomer og er redd for at kuren ikke har virket som den skal (skal til legen i morgen). Har lest en del skrekkhistorier om for kvinner som har født for tidlig da en UVI/nyrebekkenbetennelse kan sette igang rier og er selvsagt livredd for at det skal skje. I tillegg vet jeg ikke overdreven bakterieflora i blæra over lang tid er skadelig for barnet. Samtidig er jeg ikke veldig begeistret ved tanken av å måtte ta gjentatte kurer eller bli satt på en langvarig lav dose med antibiotika men frykter at dette blir utfallet mtp min sykdomshistorie hvor UVI kommer tilbake gang på gang. Kan jo nevne hva planen er fremover for min egen del for å minimere risiko: -Drikke MASSE vann gjennom dagen -Unngå koffein fullstendig (har drukket 1 kopp kaffe om dagen hittil) -Minimere inntak av sukker som bakteriene i blæra elsker -Ta c-vitamin tilskudd for å gjøre miljøet i blæra surt og dermed ugunstig for bakterier -Ta tilskudd av rent tranebær -Ta D-mannose tilskudd (for de som ikke kjenner til dette er det (ironisk nok) et sukker som er naturlig utvinnet fra bark som bakterier i blæra fester seg til slik at de skylles ut. Fåes på noen helsekostbutikker) -Gå på do rett før/etter sex (har tenkt å være avholds den neste mnd ) -tørke forfra og bakover etter toalettbesøk -unngå badekar og kun dusje -Bruke gode bomullstruser (ikke g-streng) -holde meg varm på beina (har lest at dette er viktig, vet ikke hvorfor) -Unngå mat/drikke som kan irritere blæra (sterkt krydret mat, og for min del blir jeg verre av appelsinjiuce selv om andre sverger til det) -Leste i går et råd fra en jordmor som anbefalte truser i ren ull så vurderer å gå til innkjøp at dette. Ja det var vel det! Det er så utrolig leit å tenke på at jeg kanskje må slite med dette resten av livet og i eventuelt andre graviditeter. Jo mer antibiotika man tar, jo større er vel sjansen for å bli resistent også. Er det noen her som har gjort seg noen erfaringer med tilbakevennende UVI under graviditeten? Gikk du på flere kurer på antibiotika, eller Hiprex? Jeg vil gjerne høre hvordan det gikk både med deg og babyen, og har dere noen tips/råd til hvordan man kan holde seg frisk? På forhånd takk. Anonymous poster hash: 4bbe4...ab6 Anonymous poster hash: 4bbe4...ab6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå