AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Jeg vurderer å fri til kjæresten min etter snart 7 år, men lurer litt på hvordan hun vil reagere når jeg sier at jeg ønsker særeie. Hvor vanlig er dette? Slik er stå nå: Vi har begge utdannelse og bra jobber, så det er ikke slik at hun ikke tjener penger selv. Men jeg vet jeg kommer til å arve en del når foreldrene mine en gang dør, i tillegg til at jeg jobber i en familiebedrift som jeg gradvis kommer til å overta de neste årene. Må man skrive under en særeieavtale på dette, eller er det egne regler for arv og overtakelse av bedrifter? Det er jo hyggelig å gifte seg, men når nesten 50% av alle nordmenn skiller seg, ser jeg det nødvendig å sikre meg penger som kommer fra min side av familien før jeg evt. går ned på kne for henne. Ikke så romantisk, men fornuftig og praktisk. Håper noen her har erfaringer med dette -Dag Anonymous poster hash: 96adf...112
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #2 Skrevet 27. august 2013 Når du vet at du etter hvert skal eie en familiebedrift MÅ MÅ MÅ MÅ MÅ MÅ du ha særeie. Fikk du med deg at jeg skrev må? Alle burde ha særeie, de grunnleggende reglene kan du google og lese, men når du har familiebedrift MÅ du faktisk ha særeie. En ting er å miste et maleri i skilsmisse, å miste jobben din til en eks kone som kanskje er utro er virkelig et skrekkscenario. Anonymous poster hash: 3136f...483 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 Når du vet at du etter hvert skal eie en familiebedrift MÅ MÅ MÅ MÅ MÅ MÅ du ha særeie. Fikk du med deg at jeg skrev må? Hehe, yes sir! Skal nok helt sikkert ha særeie, bare dumt å ta sjanser. Men hvordan ser dere jenter på det? Er man lite romantisk da, eller sær (ligger jo i navnet!)? Kan allerede høre henne si "tror du virkelig penger er så viktig for meg at jeg ville "tatt" bedriften din" etc, og det tror jeg heller ikke. Men samtidig er jeg realistisk nok til å skjønne at folk kan forandre seg, og hvem vet hva noen av oss tenker og føler om 15 år... -Dag Anonymous poster hash: 96adf...112
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 Sitter man med betydelige verdier så er det alltig greit med særeie, men det må være gjensidig da. Sånn at du ikke kan bli grådig på hennes verdier og hennes bankkonto. 3
MissEi Skrevet 27. august 2013 #5 Skrevet 27. august 2013 Du sitter med verdier som er viktig å "verne" om så ville absolutt ha særeie 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #6 Skrevet 27. august 2013 Skal nok helt sikkert ha særeie, bare dumt å ta sjanser. Men hvordan ser dere jenter på det? Er man lite romantisk da, eller sær (ligger jo i navnet!)? Anonymous poster hash: 96adf...112 Jeg synes i grunnen realisme, fremsyn og det å kunne ha en rasjonell tankegang er både romantisk og skitsexy, jeg da. Mulig det kvalifiserer meg og til sær, men det får så være... Om du frykter at hun kan ta det ille opp, så får du bare tenke grundig gjennom når og hvordan du skal legge det fram. Anonymous poster hash: 9185f...e68 6
Gjest Geesus Skrevet 27. august 2013 #7 Skrevet 27. august 2013 Hehe, yes sir! Skal nok helt sikkert ha særeie, bare dumt å ta sjanser. Men hvordan ser dere jenter på det? Er man lite romantisk da, eller sær (ligger jo i navnet!)? Kan allerede høre henne si "tror du virkelig penger er så viktig for meg at jeg ville "tatt" bedriften din" etc, og det tror jeg heller ikke. Men samtidig er jeg realistisk nok til å skjønne at folk kan forandre seg, og hvem vet hva noen av oss tenker og føler om 15 år... -Dag Anonymous poster hash: 96adf...112 Det fine med det er jo at det gjør særeie mer relevant. Hun skal jo uansett ikke ta det fra deg, så da gjør det hvertfall ikke noe at dere skriver under på særeie. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #8 Skrevet 27. august 2013 Familiebedriften må du jo ha særeie på, noen annet er dumskap. Anonymous poster hash: a8177...38b 2
Rotemor Skrevet 27. august 2013 #9 Skrevet 27. august 2013 Det er greit å huske med enhver kontrakt mellom par at den er jo bare i tilfelle rottefelle og skal samle støv i en skuff og forhåpentligvis aldri taes frem... Men når man en dag kanskje våkner i den rottefella er man sjeleglad for støvsamleren. Ved inngåelse av ekteskap (og ektepakt) kan og bør man skille mellom død og skilsmisse.Dette er enkelt så lenge man ikke har særkullsbarn .
Suss81 Skrevet 27. august 2013 #10 Skrevet 27. august 2013 Hadde min forlovede kommet med krav om særeie tror jeg helt ærlig at jeg hadde blitt litt lei meg. For meg faller det helt naturlig at ved en skilsmisse så følger arv den som arvet selv om reglene sier noe annet. 3
Frisørdama Skrevet 27. august 2013 #11 Skrevet 27. august 2013 Greit å tenke praktisk og smart. Men for guds skyld; ikke ta det med i selve frieriet da. Vent litt med å ta det opp. 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #12 Skrevet 27. august 2013 Hadde min forlovede kommet med krav om særeie tror jeg helt ærlig at jeg hadde blitt litt lei meg. For meg faller det helt naturlig at ved en skilsmisse så følger arv den som arvet selv om reglene sier noe annet. Jeg kjenner et par som gikk igjennom hele huset med hver sin advokat. Og med hele huset mener jeg truseskuffen hennes. Grusomt og ekstremt eksempel, men " lei seg" over særeie ville de IKKE ha vært. Man vet ikke hvordan man reagerer dersom man blir forrådt, sviktet, sjalu etc før man opplever det. God moral viker når kjærligheten er endret til hat...Anonymous poster hash: 867de...2f2 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #13 Skrevet 27. august 2013 Hadde min forlovede kommet med krav om særeie tror jeg helt ærlig at jeg hadde blitt litt lei meg. For meg faller det helt naturlig at ved en skilsmisse så følger arv den som arvet selv om reglene sier noe annet. Ja, den har jeg hørt før. Før skilsmissen! Anonymous poster hash: 7a2bf...e9f 4
Raven Emerald Skrevet 27. august 2013 #14 Skrevet 27. august 2013 Romantisk er det jo slett ikke. Men det absolutt mest fornuftige. Du kunne jo lufte tanken for henne nå, før det er en nødvendighet å ta opp temaet. Da vet du hva hun tenker, og kan eventuelt legge frieriet på is. Og hun vet hva du tenker om det. Det finnes sikkert en eller annen artikkel om det et eller annet sted, som du kan bruke som "inngangsport" til å ta det opp slik at det virker litt tilfeldig. Du vil vel ikke røpe et potensielt fremtidig frieri, antar jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #15 Skrevet 27. august 2013 Vi er i samme situasjon. Og i utgangspunktet så tenker jeg at jeg er jo snill og vil ikke ta fra han familiebedriften. Men om han finner ei ung jente om 15 år. Så tviler jeg på at jeg tenker det samme Særeie er helt ok, og noe annet hadde vært rart. Har dere aldri snakket om ekteskap og særeie? Bare ikke nevn det i samme slengen som du frir Men særeie kommer nok ikke som noen overraskelse på henne.Anonymous poster hash: 92189...12e 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #16 Skrevet 27. august 2013 Og lykke til med frieriet Anonymous poster hash: 92189...12e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #17 Skrevet 27. august 2013 Jeg er dame, og det var jeg som sa vi måtte ha særeie. Tilkommende (nå ektemann) sa selvfølgelig ikke noe på det. Hadde han gjort det så hadde jeg begynt å lure... Anonymous poster hash: 811b7...a82 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #18 Skrevet 27. august 2013 Hehe, yes sir! Skal nok helt sikkert ha særeie, bare dumt å ta sjanser. Men hvordan ser dere jenter på det? Er man lite romantisk da, eller sær (ligger jo i navnet!)? Kan allerede høre henne si "tror du virkelig penger er så viktig for meg at jeg ville "tatt" bedriften din" etc, og det tror jeg heller ikke. Men samtidig er jeg realistisk nok til å skjønne at folk kan forandre seg, og hvem vet hva noen av oss tenker og føler om 15 år... -Dag Anonymous poster hash: 96adf...112 Jeg skal selv gifte meg i en velstående familie og har selv på eget initiativ tatt opp dette temaet med samboer. Han gikk selvsagt med på det og vi har ordnet dette uten problemer. Jeg gjorde det for å verne enkelte ting jeg har arvet som er verdt en del og som jeg helst ønsker forblir i familien. Ikke kast bort mere tid på å tenke gjennom dette, men bare gjør detAnonymous poster hash: 616f6...b50
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #19 Skrevet 28. august 2013 Takk for tips, føler meg ikke like "sær" lenger nå. Og jeg skal heller ikke nevne det den samme dagen som jeg frir Og det gjelder jo begge veier. Hun kommer en gang til å arve et hus av foreldrene sine (sammen med sine brødre da), og jeg vil heller ikke ha noen mulighet til å "ta" det fra henne dersom vi en gang skiller våre veier. -Dag Anonymous poster hash: 96adf...112
Gjest navnelapp Skrevet 28. august 2013 #20 Skrevet 28. august 2013 (endret) Men kjenner du reglane om skjeivdeling? Både arv og verdiar ein eig før ekteskapet kan skeivdelast. Det som vert halde utanom skeivdeling er verdiar opparbeidd under ekteskapet. Dessutan kan arvelatar i testament bestemme at arven skal vere særeige. Endret 28. august 2013 av Alt godt 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå