Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså,jeg klarer å se hva dere mener, Atheena og Sobril m.fl, jeg bare ser ikke hvorfor man skal bekymre seg så veldig.

Det finnes nok av blogger og andre ting i medier som viser den mindre perfekte siden ved mange mennesker

Ta psykiske lidelser som et eksempel. Det har jo blitt mye mer akseptert pga at folk står frem og forteller om sine opplevelser.

FF alene har ikke så stor påvirkning på mennesker som mange vil ha det til.

FF har ENORM påvirkning på mange mennesker, tro meg. Spesielt ungjenter, mellom 12-18 år. Det er bare å se i kommentarfeltet, det. De nærmest hyller henne, og forsvarer henne som om hun er deres nærmeste venninne. Hun er kynisk, og utnytter dette "tillitsforholdet" så til de grader.

Forresten, så kan jeg bare snakke for min egen del, men... jeg lo så klart litt da jeg fikk med meg at hun faktisk skal ta med seg mage- og hoftekrymper på sykehuset. Er det mulig, liksom? Men så syntes jeg det faktisk er mer trist enn morsomt. At hun i det hele tatt mener hun trenger noe sånt, midt opp i alt annet som er viktigere i disse tider? Hun har også skrevet at hun spretter rundt i en eller annen liten og trang kjole, om noen få uker. Virker som hun årøver å overbevidse seg selv om at "jeg skal ned i vekt, jeg skal tilbake til strl xxs, jeg skal bli tynn og ha innovermage, jeg skal, jeg SKAL!".

Det er ikke morsomt, det er ganske trist. Jeg har lagt igjen en kommentar til henne, men regner med den ikke blir godkjent. Håper egentlig hun bare tar til seg innholdet. Hun fronter et helt sinnsykt kroppsideal, til og med som høygravid.

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva fotballfrue gjelder behøver hun ikke begrense seg på noe plan - privat. Jeg synes dog det er viktig at bloggere med en ung tilhengerskare er forsiktig med hva de deler.

Hun må gjerne trene fem timer om dagen, men behøver ikke nødvendigvis fortelle hvor mye.

Hun sier jo selv at bloggen ikke gjenspeiler Caroline, men fotballfrue. Da bør hun også ta en runde med seg selv før hun poster enkelte ting i bloggen. Det er mye hun kan la være å skrive om og samtidig opprettholde antall klikk.

En annen ting som smått irriterer meg (og dette gjelder ikke bare fotballfrue), er at kommentarer som "du blir en fantastisk mor" er på grunnlag av hvordan hun ser ut og hva hun handler til barnet.

Hun blir sikkert en fantastisk mor, men det et det ingen som kan vite bare fordi hun kjøper fine klær og har vært flink til å pusse opp rommet til jentungen.

Det er ingen av tilhengerne av bloggen som kjenner fotballfrue privat.

Har bitt meg merke til at folk sier det samme om Tone Damli. Hvorfor blir hun en god mor? Fordi hun har penger, er pen og har gitt ut plate? Blir for tynt for meg.

Litt kritisk sans hos folk flest hadde vært fint. Mange ser dessverre ut til å sluke alt rått dersom utsiden er glattpolert.

Jeg er redd at fotballfrue er smartere enn folk flest, og at vi andre et litt for enkle ("vi" som i fansen).

Endret av Sobril
Skrevet

Huff, det må være ufattelig slitsomt å være henne. Ser at hun vrenger overleppa i dagens innlegg når hun smiler. Det ser jo absolutt ikke naturlig ut.

Anonymous poster hash: 1630c...b07

• Liker 7
Skrevet

Fordi de som "beskytter" fotballfrua ikke er enig i alt hun gjør, men de er imot hets. Sobril skrev et godt og nyansert innlegg, med mye riktig. Hvorfor skal jeg argumentere mot noe jeg er enig i?

Anonymous poster hash: dc3ea...576

Skulle gitt deg 10 plusser, det er dette folk i denne tråden ikke skjønner :blomst:

• Liker 1
Gjest Conradine
Skrevet

Hva fotballfrue gjelder behøver hun ikke begrense seg på noe plan - privat. Jeg synes dog det er viktig at bloggere med en ung tilhengerskare er forsiktig med hva de deler.

Hun må gjerne trene fem timer om dagen, men behøver ikke nødvendigvis fortelle hvor mye.

Hun sier jo selv at bloggen ikke gjenspeiler Caroline, men fotballfrue. Da bør hun også ta en runde med seg selv før hun poster enkelte ting i bloggen. Det er mye hun kan la være å skrive om og samtidig opprettholde antall klikk.

En annen ting som smått irriterer meg (og dette gjelder ikke bare fotballfrue), er at kommentarer som "du blir en fantastisk mor" er på grunnlag av hvordan hun ser ut og hva hun handler til barnet.

Hun blir sikkert en fantastisk mor, men det et det ingen som kan vite bare fordi hun kjøper fine klær og har vært flink til å pusse opp rommet til jentungen.

Det er ingen av tilhengerne av bloggen som kjenner fotballfrue privat.

Har bitt meg merke til at folk sier det samme om Tone Damli. Hvorfor blir hun en god mor? Fordi hun har penger, er pen og har gitt ut plate? Blir for tynt for meg.

Litt kritisk sans hos folk flest hadde vært fint. Mange ser dessverre ut til å sluke alt rått dersom utsiden er glattpolert.

Jeg er redd at fotballfrue er smartere enn folk flest, og at vi andre et litt for enkle ("vi" som i fansen).

Det er mange grunner til at folk mener at Caroline blir en god mor:

Hun ..

• har et godt og trygt ekteskap
  • virker snill og god tvers gjennom
  • er flink til å lage skikkelig mat
  • er opptatt av fysisk fostring
  • er flink til å invitere til sosiale sammenkomster
  • er flink til å skape og holde på tradisjoner
  • har et nært og godt forhold til familien sin
  • har et godt og nært forhold til svigerfamilien sin
  • elsker dyr
  • er flink til å holde det ryddig og rent rundt seg
  • elsker turer i skog og mark
  • har orden på økonomi
  • bor landlig og nydelig til i et flott hus
  • har en et flott familielandsted som er supert for barn

... dette er noen av grunnene til at jeg tror datteren kommer til å få en flott og trygg oppvekst hos Caroline.

Aldri hører man at hun slenger med leppa og ønsker mennesker det verste slik som denne tråden er gjennomsyret av.

De gangene hun kritiserer andre så er det med god grunn ... jeg hadde nok klikket lenge før om jeg var i hennes sko.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er mange grunner til at folk mener at Caroline blir en god mor:

Hun ..

• har et godt og trygt ekteskap
  • virker snill og god tvers gjennom
  • er flink til å lage skikkelig mat
  • er opptatt av fysisk fostring
  • er flink til å invitere til sosiale sammenkomster
  • er flink til å skape og holde på tradisjoner
  • har et nært og godt forhold til familien sin
  • har et godt og nært forhold til svigerfamilien sin
  • elsker dyr
  • er flink til å holde det ryddig og rent rundt seg
  • elsker turer i skog og mark
  • har orden på økonomi
  • bor landlig og nydelig til i et flott hus
  • har en et flott familielandsted som er supert for barn

... dette er noen av grunnene til at jeg tror datteren kommer til å få en flott og trygg oppvekst hos Caroline.

Aldri hører man at hun slenger med leppa og ønsker mennesker det verste slik som denne tråden er gjennomsyret av.

De gangene hun kritiserer andre så er det med god grunn ... jeg hadde nok klikket lenge før om jeg var i hennes sko.

Ekteskapet hennes eller noe annet som ikke kommer frem i bloggen vet jeg ingenting om. Jeg så også lykkelig ut med eksen - på bilder.

Men jeg er enig i at hun virker snill, grei og hyggelig.

Poenget mitt er at dette trenger ikke folk mene noe om så lenge man ser bra ut og kjøper de rette tingene. Det virker som om utseende alene er nok til å si hvem som blir en god mor eller ikke. På generelt grunnlag altså.

Jeg tviler ikke et sekund på at barnet får en fin oppvekst. Samtidig håper jeg hun slipper unna kroppshysteriet.

(klønete formulert denne, men jeg er verken journalist eller skribent - og akkurat nå har jeg ikke tid til å korrigere)

Endret av Sobril
Skrevet

Og jeg fikk faktisk en farlig tanke her om dagen at "hvis hun spiser så lite så kan vel jeg klare det også".

Jeg har ristet det av meg, men tenker med gru på fjortisene som opplever det samme.

Men FF sier jo ofte at hun spiser store mengder. Jeg har blitt ganske forbauset over hvor mye hun spiser og tilbereder av mat. Sjokolade omtrent hver dag, kaker og desserter laver hun titt og ofte. Det er hjemmelavet og sikkert gode kalorier, men likevel. Synes slett ikke hun gir inntrykk av å spise lite. Og det er bra. Klart hun må spise en hel del når hun trener så mye.

• Liker 1
Skrevet

Men FF sier jo ofte at hun spiser store mengder. Jeg har blitt ganske forbauset over hvor mye hun spiser og tilbereder av mat. Sjokolade omtrent hver dag, kaker og desserter laver hun titt og ofte. Det er hjemmelavet og sikkert gode kalorier, men likevel. Synes slett ikke hun gir inntrykk av å spise lite. Og det er bra. Klart hun må spise en hel del når hun trener så mye.

Det er mulig. Mener jeg kom over en post hvor hun skrev at hun fikk i seg 2000 kcal om dagen. Hvis jeg leste riktig er dette alt for lite mht treningsmengde.

Skrevet

Fordi de som "beskytter" fotballfrua ikke er enig i alt hun gjør, men de er imot hets. Sobril skrev et godt og nyansert innlegg, med mye riktig. Hvorfor skal jeg argumentere mot noe jeg er enig i?

Dette er jeg også helt enig i. Det er da ikke så rart at man reagerer på de mest ekstreme innleggene? Det synes jeg er helt naturlig.

@ Sobril (og de andre som er opptatt av påvirkningskraft mht kroppsidealer). Bare for å ha sagt det først, så har jeg selv uttalt at jeg mener FF fronter et usunt kroppsideal (i "Hvor ble det av Fotballfruetråden"-tråden, som ble fjernet i sin helhet), men jeg aner ikke om hun har en spiseforstyrrelse. Jeg har ikke nok kunnskap, er ikke kvalifisert og har ingen egen erfaring. Men hvis det er slik at hun har en forstyrrelse, er det ikke da også slik at hun i liten grad har kontroll over den? Er det ikke typisk for tvangslidelser (som f eks anoreksia vel er?), at den syke i liten grad evner å erkjenne at h*n har en lidelse? Og i så fall: Ville det ikke være helt naturlig at FF forsøker å fronte det hun mener er en sunn livsstil og et godt kroppsbilde på bloggen? (Mannen er hakket vanskeligere å forstå seg på, da han synes å ha en spiseforstyrrelse utelukkende på kvinners, ikke egne, vegne :))

Når det gjelder FFs kroppsidealer, så er dette for øvrig et av de områdene hvor jeg synes hun har blitt mye flinkere. Har lest en del i de gamle innleggene hennes fra 2009 og 2010 de siste dagene, og der skriver hun en god del som kanskje indikerer et anstrengt forhold til mat, av typen "hyl, jeg spiste et kakestykke til lunsj og får ikke trent før i morgen, angst, kjenner at jeg får helt panikk". Vet ikke om dette bare er humoristisk ment, men det er iallfall en del av det. Sånt skriver hun jo aldri lenger, og jeg tror at hun har blitt mye mer bevisst på sin påvirkningskraft. Altså slik at dersom hun fortsatt har et usunt forhold til kropp, så er ikke det noe hun forsøker å fronte i dag, tvert imot.

Jeg synes at mye av kritikken i denne tråden henger igjen i ting som skjedde for flere år siden og tydelig har endret seg. Det blir så trist hvis det ikke skal være rom for å endre seg, å lære av sine feil og prøve å bli bedre. Er ikke selve endringene den beste anerkjennelsen av kritikken, at man har gjort feil og prøver å rette på dem?

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig. Mener jeg kom over en post hvor hun skrev at hun fikk i seg 2000 kcal om dagen. Hvis jeg leste riktig er dette alt for lite mht treningsmengde.

På den annen side ser hun jo ut til å holde en svært jevn vekt (utenom graviditeten), og da kan ikke inntaket være for lite mht treningsmengde. Dersom det går mer ut enn inn, så faller jo vekten. Det er en naturlov.

• Liker 5
Skrevet

På den annen side ser hun jo ut til å holde en svært jevn vekt (utenom graviditeten), og da kan ikke inntaket være for lite mht treningsmengde. Dersom det går mer ut enn inn, så faller jo vekten. Det er en naturlov.

Ja, du har rett i den. Samtidig blir vel også kroppen vant til en viss mengde mat. Jeg ble aldri anorektisk selv (i forhold til bmi og vekt). Den stabiliserte seg på et vis selv om kostholdet til tider begrenset seg til et eple og en skål havregryn. Jeg har normal forbrenning.

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Og jeg fikk faktisk en farlig tanke her om dagen at "hvis hun spiser så lite så kan vel jeg klare det også".

Jeg har ristet det av meg, men tenker med gru på fjortisene som opplever det samme.

Problemet er vel ikke slike som deg, som tar til deg det som er positivt og gjør noe med det.

Problemet er de som har "demoner" som lurer i bakhodet, og er unge og usikre. Disse er det MANGE av dessverre.

Selvsikkerhet bør ikke formes av badevekten og treningsmengde.

Jeg har også vært enig med de som skriver at hun må få lov til å svare hva klesstørrelsen er hvis noen spør.

Hun må få lov til å svare, for Guds skyld, men jeg klarer ikke lenger å overse fryden som ligger i svarene hennes. Det har med ordvalg og setningsoppbygging å gjøre.

Jeg husker selv den fantastiske følelsen jeg fikk den gangen folk fortalte meg at jeg var for tynn (jeg veide 47), eller hvor godt det gjorde å fortelle at "denne buksa er i XXS".

Jeg er selv ganske ung(jeg er ikke 14 akkurat, men du skjønner), og det virker som om at mange i denne tråden tenker at det er vi unge som blir påvirket negativt av bloggen hennes, men sånn er det ihvertfall ikke for min del. Leser bloggen hennes ofte, og har blitt flinkere til å trene på grunn av henne. Ikke på grunn av kroppen, men på grunn av at det er sunt for hjertet å få litt mosjon.

Jeg er tynn(dog normalvektig og legen synes ikke jeg er for tynn), noe som plager meg veldig, og jeg er ikke stolt når jeg går inn i en butikk og skjørtet jeg vil ha er for stort for meg i XS, som er den minste størrelsen de tar inn.

Jeg tror at for å bli påvirket i negativ retning av bloggen til Caroline, så må man ha underliggende problemer fra før av. Disse problemene kan selvsagt komme til overflaten av å lese en sånn blogg, men man kan ikke skylde på henne at folk har problemer. Da må nesten disse menneskene holde seg unna bloggen om de ser at det gjør ting enda verre og heller oppsøke psykolog, for mennesker med normal psyke og normalt forhold til kropp vil ikke bli påvirket negativt av bloggen hennes tror jeg.

Skrevet

Dette tviler jeg sterkt på at er riktig.

• Liker 1
Skrevet

Fotballfrue må være verdens peneste.
Hun er også superheldig som er gift med en superhunk og fotballstjerne i et nydelig hus med hvite møbler. Designerklær i fleng og spiser perfekt, ser perfekt ut, er perfekt og lever the Norwegian dream :)

Jeg er supersjalu på henne, men det går fint å ha henne som forbilde alikevell :)

Skrevet

Ja, du har rett i den. Samtidig blir vel også kroppen vant til en viss mengde mat. Jeg ble aldri anorektisk selv (i forhold til bmi og vekt). Den stabiliserte seg på et vis selv om kostholdet til tider begrenset seg til et eple og en skål havregryn. Jeg har normal forbrenning.

Synes det er dumt at du uttaler deg nå om ting du tror du husker fra noe du leste en gang på bloggen.

Og kroppen til de aller fleste vil absolutt ikke stabilisere seg på et eple og en skål havregryn til dagen.

• Liker 1
Skrevet

Dette tviler jeg sterkt på at er riktig.

Var denne kommentaren jeg beit meg merke i. Hvorvidt hun får i seg 2500 eller 5000 vet jeg ikke.

"Når jeg først spiser, så er jeg god på å spise, så jeg ligger nok godt over 2000 kcal om dagen."

Skrevet

Var denne kommentaren jeg beit meg merke i. Hvorvidt hun får i seg 2500 eller 5000 vet jeg ikke.

"Når jeg først spiser, så er jeg god på å spise, så jeg ligger nok godt over 2000 kcal om dagen."

Det er jo absolutt ikke det du skrev. .

"Det er mulig. Mener jeg kom over en post hvor hun skrev at hun fikk i seg 2000 kcal om dagen. Hvis jeg leste riktig er dette alt for lite mht treningsmengde."

• Liker 1
Skrevet

Problemet er vel ikke slike som deg, som tar til deg det som er positivt og gjør noe med det.

Problemet er de som har "demoner" som lurer i bakhodet, og er unge og usikre. Disse er det MANGE av dessverre.

Selvsikkerhet bør ikke formes av badevekten og treningsmengde.

Jeg har også vært enig med de som skriver at hun må få lov til å svare hva klesstørrelsen er hvis noen spør.

Hun må få lov til å svare, for Guds skyld, men jeg klarer ikke lenger å overse fryden som ligger i svarene hennes. Det har med ordvalg og setningsoppbygging å gjøre.

Jeg husker selv den fantastiske følelsen jeg fikk den gangen folk fortalte meg at jeg var for tynn (jeg veide 47), eller hvor godt det gjorde å fortelle at "denne buksa er i XXS".

Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver.

Jeg blir litt provosert når jeg ser folk blånekte for at det er noe som helst anstrengt over måten Caroline lever på, og svarer tilbake med at hun kun er utrolig sunn og flink, og selvfølgelig blir en stor årsak til misunnelse blant kvinner.

Men vi som har vært der der selv, ser det så utrolig godt. Hun har gjennom sin lange bloggkariere ytret mye som formelig skriker at dette ikke er psykisk bra, men som blir kamuflert og forvart med sunnhet.

Jeg var 15 da jeg startet å lese bloggen hennes, og slet med forholdet mitt til mat fra før av . Jeg var lett påvirkelig og slukte livsstilen hennes som idealet på det sunne. Jeg erstattet fokuset på mat med løping og cottage cheese, og jeg trodde oppriktig talt at jeg var sunn og kjempeflink. Dette trodde jeg frem til jeg startet å studere og fikk store endringer i det ellers så rutinerte livet mitt. Da innså jeg at jeg rett og slett hadde brukt for mange timer av ungdomsiden min på å løpe og bekymre meg over å ha spist for mye snop. Jeg klandrer selvfølgelig ikke noen andre enn meg selv, jeg bare påpeker hva en slik blogg kan være med å bidra til.

Nå kan man argumentere mot med at "når man er lett påvirkelig holder man seg unna slike triggere - ditt ansvar". Jeg visste selvfølgelig ikke at jeg var lett påvirkelig. Jeg var jo helt normal, men bare mye sunnere enn alle vennene mine. Ingen andre så heller at dette var mansik, fordi kontrollbehovet ble mer kamuflert.

Det kan også argumenteres med at foreldre har ansvar for barna sine, men come on... Hvordan skal foreldrene våre se hva barna holder på med når de sitter på skolen, er hos venner osv? Jeg nekter å tro at det er normal praksis blant foreldre å loggføre internettsidene tenåringene besøker. Det kan også være vanskelig å vite at noe så uskyldig som en jenteblogg er noe man bør holde seg unna.

Jeg vet også at jeg ikke er alene om dette, så å avfeie bekymringene rundt hennes påvirkningskraft med at påvirkningen egentlig ikke er en så stor realitet som mange skal ha det til, det holder dessverre ikke rot i virkeligheten. For den er der.

Når dette er sagt liker jeg Caroline. Den Caroline jeg har sett på TV (den mer ekte Caroline), og jeg synes hun virker mye koseligere og mer ydmyk enn det hun gir inntrykk av å være på bloggen, spesielt igjennom kommentarfeltet. Jeg tror mange dessverre er av den feilaktige oppfatningen av at Caroline ER et supermenneske med null bekymringer i livet, og at dette er et legitimt grunnlag for å rakke ned på henne. Det er ikke det jeg ser: Hun er et helt normalt, sårbart menneske.

Dog er det ikke Fotballfrue.no i seg selv som bør være hovedgrunnlaget for kritikk når det kommer til dette med påvirkningskraft og feilfokus, men samfunnet og medier generelt. Noe var årsaken til at FF fikk spiseproblemer. Noe ligger bak det at hun og mangfoldige andre bloggere har fylt leppene sine. Det er nok heller ikke kun for å framstå så profesjonell som mulig at hun fronter livet sitt og seg selv så feilfritt som mulig.

• Liker 9
Skrevet

Eneste de som elsker henne høyt kan si til oss skeptikere at vi er sjalu og feite, akkurat slik fruen sier selv.

Nei jeg er ikke sjalu og ikke feit.

Med et barn som skal ha mat hver 2-3. time minst de første 1-3 mnd kan bli en tøff tørn ja, hun får jo ikke trent 2 ganger daglig da, lagt håret, sprayet seg, støpt negler, tatt 200 bilder av dagens klær osv. Skal bli spennende og se ja ;)

Anonymous poster hash: 7ac72...929

haha wtf? man skal jo ikke ihjelfore ungen heller. ungen skal mates noen ganger daglig ja, men trenger man virkelig overdrive? er den sulten så skriker den jo.

tror dessuten at fotballfrue kommer til å bruke morsmelkerstatning, så da kan lars kristian fint bidra med matingen mens fruen trener, sprayer eller tar bilder. å legge negler tar ikke så fryktelig lang tid det heller. er snakk om toppen 1 time hver 30nde dag.

Anonymous poster hash: 8caac...991

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...