Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selvfølgelig vet hun at hun må spørre eieren av bildet. Alle vet dette, og i tillegg har hun studert journalistikk. Men det er tidkrevende å be om tillatelse, og hun vil vel legge ut innlegget med en gang, så derfor dropper hun det og later som hun ikke vet bedre.

Anonymous poster hash: a252a...89e
  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anna says:

Har du lov til å stjele bilder på den måten?

Jeg har ikke stjålet bilder, og jeg linker til den som har lagt dem ut :) Det er det beste å gjøre det på den måten om man ikke får kontakt med fotografen. Jeg har også sendt epost til de aktuelle nettstedene på 2 av dem, og fått lov til å bruke dem mot link :) Jeg gjør min jobb så godt jeg kan, så kan du gjøre din, og den er ikke å passe på meg :)

Anonymous poster hash: 85e79...e5b
  • Liker 2
Skrevet

Anna says:

Jeg har ikke stjålet bilder, og jeg linker til den som har lagt dem ut :) Det er det beste å gjøre det på den måten om man ikke får kontakt med fotografen. Jeg har også sendt epost til de aktuelle nettstedene på 2 av dem, og fått lov til å bruke dem mot link :) Jeg gjør min jobb så godt jeg kan, så kan du gjøre din, og den er ikke å passe på meg :)

Enig med henne der. Ingen her kan vel vite om bildene er "stjålet", eller om hun har kontaktet eierne eller ei. Lite å ta henne på for tiden skjønner jeg. Nevn en blogger som ikke kopierer bilder fra disse nettsidene. Og ja, det er ikke greit å gjøre det uansett om hele verden gjorde det (vedder på at de aller fleste som klager her har funnet et bilde de har likt og lagt det ut på FB eller lignende) men det her er vel en sak mellom henne og eieren av bildene. Nei, deres jobb er ikke å passe på henne, selv om mange liker å tro det.

Anonymous poster hash: d1ced...5cd

• Liker 7
Skrevet

Enig med henne der. Ingen her kan vel vite om bildene er "stjålet", eller om hun har kontaktet eierne eller ei. Lite å ta henne på for tiden skjønner jeg. Nevn en blogger som ikke kopierer bilder fra disse nettsidene. Og ja, det er ikke greit å gjøre det uansett om hele verden gjorde det (vedder på at de aller fleste som klager her har funnet et bilde de har likt og lagt det ut på FB eller lignende) men det her er vel en sak mellom henne og eieren av bildene. Nei, deres jobb er ikke å passe på henne, selv om mange liker å tro det.

Anonymous poster hash: d1ced...5cd

Hvor vanskelig er det vel å merke bilder som er brukt med tillatelser? Jeg ser flere blogger som skriver opplysninger i teksten når de har bilder som er gjengitt med tillatelser, så jeg forstår ikke hvorfor Norges største blogger ikke kan ta seg tid til å gjøre jobben sin skikkelig når andre småbloggere er mye mer nøye på hva de gjør?

Anonymous poster hash: 38c32...fd1

• Liker 2
Skrevet

Kan alle kommentere at hun ikke kan stjele bilder!? Jeg blir fly forbanna. Pappa er fotograf og dette er utrolig ødeleggende for hans bransje!!!! FF sier hun ikke kan reklamere gratis, nei vel så ikke tro at fotografer jobber gratis heller da!!!! Jeg har kommentert og oppfordrer alle til å gjøre det samme. Selv om hun ikke slipper de igjenom så ser hun hvertfall at folk reagerer.

Anonymous poster hash: 36b54...177

• Liker 17
Skrevet

Anna says:

FF og "låning" av bilder er nok lost case - for vil tro hun vil svare det samme som ovenfor, evnt. at hun har fått tillatelse i fremtiden.

• Liker 4
Skrevet

Jeg lurer på hvordan hun kommer til å svare meg her:

Line says: Your comment is awaiting moderation.

Det som er meste rett å gjøre i forhold til bilder, er vel å IKKE legge ut bilder hvor du ikke har fått tak i /ikke fått godkjennelse av opphavsmannen? Det blir litt for lettvint å si at en prøvde, men fikk det (i noen tilfeller) ikke til!

• Liker 11
Skrevet
sophie says:

Hei! Mye gode forslag! Jeg er enig med Helene, byttekveld er dødsbra:)

Forresten, er dette i samarbeid med Pinterest? Eller hvilken bildeavtale har du når du lager slike innlegg? Det har vært så mye snakk om opphavsrett i det siste, så jeg spør av ren nysgjerrighet:)

Nei, det er ikke i samarbeid med noen. Jeg har vært i kontakt med Pinterest, og svaret jeg fikk er at det beste jeg kan gjøre er å linke til de aktuelle bildene (som jeg har gjort) og også forsøke å kontakte nettstedene som kommer opp, dersom det kommer opp et nettsted for å spørre om jeg kan låne bilder. Så lenge du linker, er dette som oftest ok for fotografen :)

Det beste hun kan gjøre er altså å forsøke å kontakte nettstedene som kommer opp. Hun har virkelig ikke skjønt det! Det hun skal gjøre er selvsagt å unngå bruk av såkalt lånte bilder, og enten ta bilder selv, eller kjøpe av noen. Dette er helt på trynet.

• Liker 11
Skrevet

Regner med at det er helt ok for FF om jeg låner alle hennes fotoer og legger ut i en blogg? Får nesten lyst til å gjøre det kun for å bevisstgjøre henne litt.

Anonymous poster hash: 1630c...b07

• Liker 9
Skrevet

Regner med at det er helt ok for FF om jeg låner alle hennes fotoer og legger ut i en blogg? Får nesten lyst til å gjøre det kun for å bevisstgjøre henne litt.

Hvorfor er det ikke lov å legge ut bilder fra bloggen hennes mer her?

Mener det var lov tidligere.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det ikke lov å legge ut bilder fra bloggen hennes mer her?

Mener det var lov tidligere.

På grunn av åndsverkloven......... ;) Ser du hvor viktig det er?

Anonymous poster hash: 38c32...fd1

• Liker 19
Skrevet

Folk har spurt om dette i kommentarfeltet hundrevis av ganger opp gjennom årene, og da svarer hun alltid; "Selvfølgelig, så lenge du lenker til min blogg!" så hun godtar jo lik praksis som hun selv praktiserer i allefall..

Skrevet

Det beste hun kan gjøre er altså å forsøke å kontakte nettstedene som kommer opp. Hun har virkelig ikke skjønt det! Det hun skal gjøre er selvsagt å unngå bruk av såkalt lånte bilder, og enten ta bilder selv, eller kjøpe av noen. Dette er helt på trynet.

Blant annet NRK har brukt mine fotografier uten samtykke fra meg (de skreiv selvsagt mitt navn under, men), men det er da ikke noe jeg bryr meg om? Hvorfor skulle jeg brydd meg egentlig? Kan tenke meg at andre fotografer tenker det samme. For min del er det bare positivt at andre bruker mine bilder, fordi da reklamerer de for meg.

Anonymous poster hash: 216b9...370

• Liker 2
Skrevet

Folk har spurt om dette i kommentarfeltet hundrevis av ganger opp gjennom årene, og da svarer hun alltid; "Selvfølgelig, så lenge du lenker til min blogg!" så hun godtar jo lik praksis som hun selv praktiserer i allefall..

Hva om jeg stjeler det nakenbildet av henne som gravid og printer opp store plakater og selger på ebay, får jeg lov til det?!

• Liker 8
Skrevet

Jepp, for da reklamerer de for bloggen hennes, noe som bare er positivt for hennes del.

• Liker 1
Skrevet

Hva om jeg stjeler det nakenbildet av henne som gravid og printer opp store plakater og selger på ebay, får jeg lov til det?!

Hvor har hun lagt ut nakenbilde av seg selv egentlig?

Skrevet

Blant annet NRK har brukt mine fotografier uten samtykke fra meg (de skreiv selvsagt mitt navn under, men), men det er da ikke noe jeg bryr meg om? Hvorfor skulle jeg brydd meg egentlig? Kan tenke meg at andre fotografer tenker det samme. For min del er det bare positivt at andre bruker mine bilder, fordi da reklamerer de for meg.

Fordi det er ulovlig. Nrk burde ha betalt deg og du kunne faktisk sendt dem en regning.

• Liker 4
Skrevet

Hvor har hun lagt ut nakenbilde av seg selv egentlig?

På både bloggen og instagram.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...