Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Iflg helsepersonell så har problemet i Norge vært det motsatte - altså de ønsket å få ned antallet store barn. Som vi alle vet så er det store barn det er størst fare med ved i fødsel/svangerskap. Antall barn over 4500 gram har minsket etter at jordmødre og leger satte mer fokus på vekt og kost hos gravide.

Hvorfor i himmelens navn mener du at Caroline skal ta ansvar for noe som ikke vedkommer henne. Hun har ikke lagt på seg for lite, ei heller for mye, hun spiser allsidig og sunt samtidig som hun passer på kroppen ved å trene.

Synes man skal lære seg å ta litt mer vare på seg selv og slutte å legge skyld og ansvar der det ikke hører hjemme.

Anonymous poster hash: 4e46a...62c

Jeg må nesten sitere det jeg skrev over, for det virker ikke som du leser kommentarene mine:

"Jeg mener nemlig at det virker som det er en trend blant normalvektige/slanke å legge på seg som om de var i fedmeklassen (altså, minst mulig). Jeg trodde fotballfrua var i den kategorien grunnet en litt uheldig svar på en kommetar, men jeg tok feil og der tar jeg selvkritikk"

Jeg har tidligere skrevet at det er denne trenden som skremmer meg og at folk setter likhetstegn mellom å være tynn/slank, trene mye og spsise sunt = liten babykul. Det var det som bekymret meg. Og at Caroline ser ut til å delvis bekrefte dette ved å si at babykulen er så liten pga sterke magemuskler for det har ingenting med saken å gjøre så sent i svangerskapet. Det ligger helt andre årsaker bak, altså gener!

Jeg har ALDRI sagt at, og da mener jeg aldri, at det ikke er bra med fokus på et sunt svangerskap, jeg har bare sagt å legge på seg minst mulig (altså, å legge på seg under det man skal i forhold til sin vekt) er en trend jeg ser, blant annet her på kvinneguiden, og det er denne som bekymrer meg. Å ha et sunt svangerskap er virkelig bare bra, men det er en del som tar det til det ekstreme og usunne (og å legge på seg 4-5 kilo f.eks om man er normalvektig er ikke å legge på seg, men å gå ned i vekt som gravid). Før du halshugger meg, se hva jeg skrev helt øverst i kommentaren (sitatet fra en tidligere kommentar).

Jeg orker ikke å diskutere mer med deg om du ikke kan lese hva jeg skriver ordentlig.

Anonymous poster hash: 1f28b...485

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes AB_485 virker reflektert? Hun har da tatt selvkritikk på kommentaren om FF - flere ganger. Nå forsøker hun bare å trekke mer generelle linjer og si at hun er bekymret over hun anser som en mulig trend om at det er status å ha minst mulig mage. Oppfatter ikke det som et angrep på FF.

Tusen takk, det var akkurat det jeg prøvde å gjøre :)

Jeg burde sikkert ha startet en ny tråd med dette temaet, sånn retrospektivt.

• Liker 3
Skrevet

At det har blitt en trend å gå opp lite har jeg spesielt merket meg på KG. Litt sånn "Hvordan skal dette gå? I uke 34 og 6 kilo allerede!! :haar: "

Skrevet

Tusen takk, det var akkurat det jeg prøvde å gjøre :)

Jeg burde sikkert ha startet en ny tråd med dette temaet, sånn retrospektivt.

Ja, selvsagt burde du starte en ny tråd om dette.

Du sier jo nå at det ikke har noe med Caroline å gjøre, at du har misforstått og trodde at Caroline hadde lagt på seg kun 5 kg i svangerskapet.

Når du etterpå stiller spørsmål til kvinner som er tynne og allikevel bare legger på seg 5 kg så bør du selvsagt starte en egen tråd om dette.

Det er en uting å blande kortene slik at du indirekte beskylder Caroline for noe som ikke stemmer med virkeligheten.

Skrevet

Hvem påviker til lite vektoppgang tro, hmmm. Nei, det kan vel aldri tenkea at bloggene har noe med dette å gjøre?? Påvirkningen er kjempestor.

Anonymous poster hash: cf5ef...056
  • Liker 2
Skrevet

Den kommentaren om hun som gikk opp bare fem kilo er ikke så veldig lenge siden. Det var i kommentarfeltet på fotballfrue, og siden fotballfrue mente at vedkommende hadde vært flink, så må man anta at dette var noe hun syns var beundringsverdig.

Der er under ett år siden og ikke mange år siden som noen skriver lenger opp her.

Jeg overdrev visst litt. Men den nærmer seg to år gammel, hvis det er den jeg fant da.

http://fotballfrue.no/2012/02/20/ny-uke-2/comment-page-1/#comments

Jeg synes kommentaren er mer uskyldig enn den er blitt fremstilt. Når hun sier at jenta er flink er det da åpenbart knyttet til treningen? Hvis man først skal henge seg opp i noe burde det heller være at FF synes vedkommende er "heldig" og gjerne må dele sin "mirakelkur" - skjønt jeg synes som sagt at også dette virker mest som en uhøytidelig sleivhet enn en seriøs kommentar verdt å henge seg opp i. Men meg om det tydeligvis :P

• Liker 3
Skrevet

Ja, selvsagt burde du starte en ny tråd om dette.

Du sier jo nå at det ikke har noe med Caroline å gjøre, at du har misforstått og trodde at Caroline hadde lagt på seg kun 5 kg i svangerskapet.

Når du etterpå stiller spørsmål til kvinner som er tynne og allikevel bare legger på seg 5 kg så bør du selvsagt starte en egen tråd om dette.

Det er en uting å blande kortene slik at du indirekte beskylder Caroline for noe som ikke stemmer med virkeligheten.

Jeg syns du tar alt jeg har skrevet så langt i verste mening. Jeg skrev opprinnelig en kommentar om debatten rundt fotballfrues babykul (det at mange tror størrelsen kommer av at hun er slank og trent), og at det virker som mange tror det er om og gjøre å legge på seg minst mulig i et svangerskap (slik Sobril påpeker over her). Derfor trakk jeg, helt feilaktig, inn det jeg mente var et relevant poeng i forhold til Caroline - altså en to år gammel kommentar. Jeg beklaget da jeg innså at den ikke var relevant (jeg burde ha sjekket fakta) og hadde ikke tenkt til å diskutere saken noe videre, men det er jo du som har fortsatt her.

Med andre ord - det eneste jeg beskylte Caroline for var å nøre opp under en trend om å ikke legge på seg for mye i svangerskapet. Det viste jo seg at jeg tok feil og det beklaget jeg. Jeg tok feil.

Så, da tusler jeg ut herifra og kan heller starte en egen tråd. Håper vi kan legge ballen død nå, for føler vi bare går rundt i ring her.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Fant et gammelt sitat på bloggen til Fotballfrue :

Fotballfrue:

Det jeg vil frem til, er at dere skal forstå at det ikke er så veldig enkelt å blogge alltid. At selv den sterkeste kan la seg knekke til tider. Det er alltid noen som har noen giftige ord på lager, og noen ganger er det så vanskelig å tilfredsstille alle sammen. Skriver jeg for eksempel hvilken størrelse jeg har på en bukse, er det feil. Da briefer jeg med at jeg bruker XS. Men om jeg ikke skriver det, lurer alle på hvilken størrelse jeg har plagget i. Jeg blir nesten gal. Jeg vet at jeg må regne med kritikk, og det er jeg helt åpen for. Men personangrep, det er jeg absolutt ikke åpen for.

Etter min mening burde det vel være en aldergrense på hele bloggreia. Dersom jeg ikke hadde vært voksen, men en pubertal tenåring, ville jeg garantert ha utviklet spiseforstyrrelser, og hatt et brennende ønske om en total makeover på Ellipseklinikken for lenge siden. Det er ikke sunt. Det kan kanskje være vanskelig med en aldersgrense på noe som har blitt såpass stort, men da vil jeg heller at kritikerne skal se seg selv i speilet. Gå litt i seg selv. Tenke i noen ekstra sekunder, før fingrene treffer tastaturet. Det er helt okei at jeg mottar disse kommentarene, men det er så mange yngre bloggere der ute, som kanskje tar til seg kritikken på en helt annen måte. Som blir virkelig såret og ødealgt innvendig. Når alt kommer til alt, så er vi bare mennesker alle sammen.

Jeg synes hun tar tak i noe viktig her som er noe jeg har tenkt på en del den siste tiden ifm hvordan jeg har sett at Sophie Elise har forandret på utseendet sitt. Én ting er å være en voksen kvinne og få negative kommentarer om utseendet dag eller dag; noe annet er å være tenåring og få dritt slengt etter seg. Kommentarfeltet hos SE er det verste jeg vet om, og det var enda verre for et par år siden.

Diskuterte med ei venninne for et par dager siden om hvor mye dritt pene jenter får slengt etter seg. Hun nevnte Tone Damli som eksempel på en som virkelig får gjennomgå fra begge kjønn. Jeg tror en del mennesker frikobler litt og ikke greier å ta innover seg at kjendiser også har de samme følelsene som oss. De blir akkurat like såret og usikre som oss over kommentarer som går på utseendet og smaken deres.

Edit: Ser det står sitat Zess øverst, men det er altså et sitat fra FFs blogg, her:

http://fotballfrue.no/2010/07/09/all-those-thoughts/

Endret av Bloggleseren
  • Liker 1
Skrevet

Disse filmtipsinnleggene hennes er jo ikke så aller verst. Lurer på hvor hun henter inspirasjonen til dem fra.

Anonymous poster hash: 1630c...b07

Skrevet

Jeg fikk med meg den kommentaren i en annen sammenheng enn kvinneguiden, så var ikke klar over at den var gammel. Burde kanskje ha sjekket fakta, noe jeg må gjøre nå.

Forøvrig, min kommentar handlet ikke om fotballfruen i seg selv, men at det virker som det er en ny trend å legge på seg minst mulig. Føler det nesten blir en konkurranse. Det var det jeg mente svaret hennes satte litt fingeren på. Mulig det var en høflighetsfrase, det vet jeg ikke. Jeg kjenner henne ikke. Men, som norges største blogg har hun en viss påvirkningskraft åkke som.

Men, som jeg skrev tidligere, min utblåsning handlet om debatten rundt magen hennes og at mange later til å tro det er grunnet trening og sunt kosthold (all honør til Caroline her, det er bra gjort), og derifra trakk jeg paralleller videre til trenden om å trene mye og legge på seg så lite som mulig som gravid.

Jeg gikk opp 10 kg da jeg var gravid med min første. Jeg trente ikke og spiste alt jeg hadde lyst på. Jeg smurte ikke inn magen med alskens dyre kremer (faktisk smurte jeg den ikke i det hele tatt), men har ikke et eneste strekkmerke. Tror dette er litt genetisk, moren min var heller ikke svær når hun var gravid. En uke etter fødsel var jeg nede i normalvekt igjen. Noen legger på seg mye under graviditet, andre lite.

Skrevet (endret)

Jeg gikk opp 10 kg da jeg var gravid med min første. Jeg trente ikke og spiste alt jeg hadde lyst på. Jeg smurte ikke inn magen med alskens dyre kremer (faktisk smurte jeg den ikke i det hele tatt), men har ikke et eneste strekkmerke. Tror dette er litt genetisk, moren min var heller ikke svær når hun var gravid. En uke etter fødsel var jeg nede i normalvekt igjen. Noen legger på seg mye under graviditet, andre lite.

Genetisk + at huden produserer hormoner som gjør at det gir større sannsynlighet med strekkmerker som ung gravid (har jeg lest).

Endret av Sobril
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for avsporinger, hets og personangrep.

Kommentarer rundt magen til FF må være lov så lenge hun faktisk velger å legge ut bilder av denne selv. Det er derimot ikke lov til å hetse henne eller magen/babyen som sådan. Å kommentere at hennes mage f.eks er liten eller stor må være lov, det regnes verken som hets eller mobbing og blir ikke moderert bort. Samtidig prøver jeg etter beste evne å moderere bort det som kan oppleves som hets. Poenget er at det er lov å kommentere det som fremstår som åpenbart. At magen er som den er ganske åpenbart for de fleste, ergo blir kommentarene også stående.

Så skal det sies: kommentarer blir også sett i sin sammenheng, og det er rom for tolkning. Innlegg som skrives utifra en intensjon som kan oppfattes som hetsende vil også kunne bli moderert bort.

Tråden har jeg nå gjennomgått og blir stående inntill videre. Er det spesifikke innlegg dere reagerer på anbefaler jeg å rapportere inn disse. For ytterligere spørsmål kontakt moderator direkte eller på ris og ros.

Edit: Tråden er også ryddet for AB-hets. Dette regnes i tillegg som avsporinger. Jeg sletter dette fortløpende.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 9
Skrevet

At det har blitt en trend å gå opp lite har jeg spesielt merket meg på KG. Litt sånn "Hvordan skal dette gå? I uke 34 og 6 kilo allerede!! :haar: "

Det er da ikke så rart at man ønsker det? Om jeg kunne valgt ville jeg absolutt gått opp minst mulig under en graviditet, både med tanke på komfort, strekkmerker, og at det (skyt meg...) er lettere å komme ned i vekt etter fødsel.

Er man ondskapsfull dersom man ønsker seg en liten mage så lenge fosteret er friskt?

Anonymous poster hash: d1ced...5cd

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er da ikke så rart at man ønsker det? Om jeg kunne valgt ville jeg absolutt gått opp minst mulig under en graviditet, både med tanke på komfort, strekkmerker, og at det (skyt meg...) er lettere å komme ned i vekt etter fødsel.

Er man ondskapsfull dersom man ønsker seg en liten mage så lenge fosteret er friskt?

Nei, men når foster, blod, morkake osv til sammen har en anslått vekt på 12 kilo, så tilsier vel all logikk at det et det minste man bør gå opp??

For øvrig gikk jeg opp mye i begge mine svangerskap men fikk ikke så mye som et strekkmerke eller slapp hud. Magen var diger. Gener/hormoner.

Og første svangerskap hadde jeg gått ned alt i løpet av tre måneder ved hjelp av amming og å leve så sunt jeg gjorde gjennom hele graviditeten.

Har fremdeles seks kilo etter første svangerskap, men da var jeg stillesittende pga bekkenløsning og la på meg mye mer enn jeg burde. Ikke optimalt, men det går seg nok til.

Uke 40:- baby: 3500 gram- morkake: 650 gram- fostervann: 800 gram- livmor: 970 gram- økning i brystvev: 405 gram- økt blodvolum: 1250 gram- veskeansamling: 1300 gram- ekstra fettvev: 3200 gramTotalt: 12.075 gram

Endret av Sobril
Skrevet

Er det noe på gang i dag? Bare ett innlegg og det virker forhåndsskrevet. Hva driver de med!?

Anonymous poster hash: d70e5...67a

Skrevet

Så fisefine alle er blitt, så vil ingen gå gravide mer. Man ødelegger magen, kroppen, puppene, skjeden Ja you name it. Stakkars babyene som blir født med slike mødre som ikke takler forandringer. Vi forandres ved å bære frem barn, er det så vanskelig? Ingen er perfekt og alle legger på seg ved svangerskap, til og med anorektiske kvinner. Hvorfor kjemper vi slike kamper, hvem skal vi imponere?

Skulle ønske kvinner kunne slappe av, nyte kroppen sin og nyte livet.

• Liker 2
Skrevet

Er det noe på gang i dag? Bare ett innlegg og det virker forhåndsskrevet. Hva driver de med!?

Hun er vel sliten (eller på føden). Ingen her er synske og kan vite hva de driver med :P

Anonymous poster hash: 216b9...370

Skrevet

Så fisefine alle er blitt, så vil ingen gå gravide mer. Man ødelegger magen, kroppen, puppene, skjeden Ja you name it. Stakkars babyene som blir født med slike mødre som ikke takler forandringer. Vi forandres ved å bære frem barn, er det så vanskelig? Ingen er perfekt og alle legger på seg ved svangerskap, til og med anorektiske kvinner. Hvorfor kjemper vi slike kamper, hvem skal vi imponere?

Skulle ønske kvinner kunne slappe av, nyte kroppen sin og nyte livet.

Ja, uffameg altså! Anorektiske mødre som ikke tenker på barnet sitt overhodet, kommer nok til å bli en grusom oppvekst og noen må for guds skyld kontakte barnevernet !!!! :bond:

Hvorfor er det så vanskelig for enkelte å innse at alle er forskjellige? Slapp av, barnet tar nok ingen skade. Så du trenger neppe å bekymre deg... Caroline virker som hun er i toppform, lykkelig og ser virkelig frem til å få barn. Men det er kanskje det at alt gikk på skinner som er problemet? Det er nok mange skadefro sjeler der ute som satt å gned seg i hendene og så for seg hvor ille svangerskapet ville bli for stakkars naive fotballfrue. Ser ut som det er henne som ler sist ;)

De stygge kommentarene ble verre og verre jo lenger ut i svangerskapet hun kom. Neppe en tilfeldighet. Må være tøft å svelge!

Håper bare denne absurde tvangsbesettelsen av en tråd forsvinner så fort hun har født. Skremmende å se hvor mange som vil ha en bit av henne, bruker så ufattelig mye tid, lever seg så inn og som oppriktig tror de kjenner henne. Men det er jo et kjent fenomen at offentlige personer tiltrekker seg mange skrullinger.

• Liker 5
Gjest Magdalene
Skrevet

Hun har jo besøk, og er sikkert opptatt 😉

Skrevet

Nå har jeg ikke lest noe tidligere i denne tråden, men en liten utblåsning angående magen og "sterke magemuskler":

Det later til at mange tror, inkludert fotballfrua selv, at grunnen for at hun har så liten babymage er fordi hun har så sterke magemuskler. Det er jo helt på viddene. Kanskje tidlig i svangerskapet spilte det inn, men ikke nå. Bare se på eksempelvis Line Marion (bildet av henne høygravid nederst i artikelen. Et bilde til her, 2 uker før termin). Jeg tror ei som stiller i bodyfitnesskonkurranser har langt sterkere magemuskler enn frua. Det handler nok mer om hvilken type livmor man har (altså, hvilken vei den vender - bakover, midstilt eller foroverlent), høyde, lengde på overkroppen, gener og størrelse på baby. Nå sier hun selv at babyen er helt på det normale, og jenter er ofte mindre enn guttebabyer, så hun har ikke liten mage fordi hun har trent og spist sunt!

Jeg syns det er bekymringsverdig at fler og fler gravide er så opptatt av å legge på seg minst mulig som gravid. Når meget slanke fotballfrua roser andre for å legge på seg bare 4-5 kilo og selv håper hun klarer det samme, ja, da har man ikke et helt rikitg bilde av hva det vil si å "legge på seg". Å "legge på seg" 4-5 kilo er knapt babyens vekt og fostervann, men hva med økt blodvolum, morkake, vann i kroppen og 2-3 kilo til melka? Det er helt på det normale å gå opp 12 kilo og for min del var det borte på 3-4 uker igjen. Så, men andre ord, skulle jeg ha gått opp 4-5 kilo så hadde jeg gått ned i vekt og veid mindre enn hva jeg veide da jeg ble gravid. Jeg håper frua fikk dette forklart hos legen og tok det innover seg. Det gjorde hun helt sikkert altså, men jeg lurer på om leserne hennes har forstått dette også?

allerede med dette vekthysteriet beviser noen vordende mødre at de ikke er helt klare til å sette et annet menneskes behov foran sine egne! Jeg syntes man skal ha et mål om å få opp det som er anbefalt jeg, ikke ha som mål om å gå opp minst mulig. Når man går gravid låner man bort kroppen sin til barnet. Jeg sier ikke at man skal forfalle, men det er viktig å tenke at man får i seg god og nok næring for å gi barnet best mulig vekstvilkår, å da skal man ikke tenke på å gå opp minst mulig! Er selv gravid og tenker at jeg holder meg innenfor dagsvehovet mitt og spiser sunt og næringsrikt. Går jeg opp 15 kg av det, så er vell det meninga at min kropp skal gå opp 15 kg under et svangerskap da.

Anonymous poster hash: 7811d...399

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...